Dynasty Warriors: Origins – Storslagna slagfält, men utan den rätta glöden

Medlem
Dynasty Warriors: Origins – Storslagna slagfält, men utan den rätta glöden

En ny generation i Dynasty Warriors-serien
Det finns huvudsakligen nio tidigare Dynasty Warriors-spel, men tillsammans med spin-offs och expansioner finns det många fler spel i Dynasty Warriors-serien. Ett av de första spelen kom redan 1997 och liknade mer ett fightingspel, men har sedan under 2000-talet övergått till ett mer hack 'n' slash-koncept.

Dynasty Warriors: Origins är det senaste tillskottet i serien och bjuder på ett par nyheter, bland annat ett förbättrat stridssystem som låter dig beordra trupper i strid och en ny spelmotor som möjliggör att visa upp ett mycket större antal soldater samtidigt än tidigare.

Story
I Dynasty Warriors: Origins får du bekanta dig med några av Kinas legendariska krigare och följa huvudkaraktären, som i början endast benämns som "Vandraren". Själva historien bygger bland annat på en kinesisk roman, och du kommer genom spelets gång stöta på en eller flera falanger samtidigt som du gör dig ovän med andra. Är du intresserad av historia, finns det vissa element i spelet som kan kittla den aspekten, men många element är förstås också ren fiktion. Jag fann själv inte spelets historia särskilt underhållande, men det finns en viss charm och vissa spännande delar att ta del av.

Hack 'n' slash med RPG-inslag
Spelet är ett så kallat "hack 'n' slash"-spel med inslag av RPG-element. Själva kontrollerna är relativt enkla och består av diverse kombinationer av knapptryckningar och specialattacker. Det finns ett gäng olika vapen att tillgå under spelets gång, som har olika specialattacker och animationer för detta, vilket håller den visuella delen fräsch och underhållande. Utöver olika vapen har "Vandraren" också föremål som stärker vissa aspekter, som till exempel styrka för att göra mer skada eller för att öka mätaren som avgör när du kan utföra vissa specialattacker. RPG-elementen består av att din karaktär ökar i nivå och får därmed mer hälsa och andra fördelar. Dina vapen, som kan köpas eller hittas på slagfälten, har olika attribut och gör olika mängd skada. Det som främst skiljer de olika vapnen åt är distans, som spjut som håller fiender på avstånd, medan svärd kräver att du avslutar fiender på närmare håll.

Vapenvariation – eller brist på den?
Jag hade uppskattat att de tyngre vapnen hade gjort mer skada än de "lättare", men du kan hitta ett enhandssvärd som har samma styrka som ett tvåhandsvapen, som exempelvis ett "tvåhands bredsvärd". Detta hade ökat variationen på vapnen du använder och din spelstil. För mig slutade det med att jag använde svärdet större delen av tiden, och det fanns egentligen ingen anledning att byta. Jag bytte endast vapen när jag fick vissa sidouppdrag där ett specifikt vapen var ett kriterium att använda.

Sidouppdrag som känns repetitiva
Du kommer stöta på olika karaktärer genom spelets historia som ger dig sidouppdrag att utföra, till exempel att ha ihjäl en lokal banditledare eller rädda ett gäng civila. Men du kan också ha uppdrag där du behöver använda vissa vapen för att få extra bonusar, vilket i sin tur bidrar till att öka dina förmågor och attribut. Tyvärr blir dessa sidouppdrag snabbt repetitiva och trista. Huvuduppdragen är där Dynasty Warriors: Origins verkligen skiner, där du måste assistera på slagfältet efter bästa förmåga, och du kan behöva ta dig från ena sidan av kartan till den andra relativt snabbt. I dessa uppdrag består fiendernas trupper av upp till flera tusen, och att spelet hanterar detta så flytande är imponerande.
I huvuduppdragen kan du få hjälp av karaktärer som slåss med dig, och ni kan tillsammans utföra specialattacker. Dina allierade kan råka ut för bakhåll som de kanske, kanske inte, reder ut, och du behöver göra en bedömning om du ska assistera dem eller ej. Vissa hjältar/generaler får inte fly under uppdraget, och då leder uppdraget till förlust.
Under samtliga uppdrag kommer du stöta på "mini-bossar" som är starkare än vanliga fiender och kan behöva lite mer strategi för att besegra. I övrigt faller de vanliga trupperna lätt, i alla fall på normal svårighetsgrad.

Grafik och ljud – En blandad upplevelse
Grafikmässigt är inte Dynasty Warriors: Origins något utöver det vanliga, och karaktärerna ser ofta väldigt stela ut. Du kan välja mellan engelskt och japanskt tal. Jag orkade tyvärr inte med de dåliga engelska rösterna, som ofta lät mer som robotar som försökte rädda upp de många gånger taskigt skrivna dialogerna. Detta blev något bättre med japanskt tal men gjorde det svårt att hinna med att läsa olika händelser som skedde under slagen, då karaktärer ofta förmedlar till dig vad som händer samtidigt som du är i färd med att krossa nästa våg av fiender. Det är också lite märkligt att allt i spelet har röstskådespeleri utom under genomgång av slagfältet, då består röstskådespeleriet av grymtningar och ”mhm” och ”Aha”.

Bristande anpassning och estetik
Rent estetiska aspekter gällande din karaktär och utrustning är i princip icke-existerande. Vapen kan ändra sig något i färgerna beroende på styrka, men om du tar på dig någon annan utrustning så behåller din karaktär sina ursprungliga färger och utseende. Det hade varit önskvärt med mer variation här. Det finns en minimal "crafting"-aspekt där du skapar vissa föremål som förbättrar vissa aspekter, och du får andra medel att ta dig fram på både världskartan och slagfältet än dina fötter.

Taktik och trupper på slagfältet
Du får också möjlighet att beordra en egen liten grupp av trupper på slagfältet. Jag hade här förhoppningen att få utrusta dessa med vapen som jag plockar från slagfältet eller köper, för att göra armen till min egen. Men jag fick vänta förgäves.

Sammanfattning – Inte helt lyckat
Sammanfattningsvis så imponerar inte Dynasty Warriors: Origins på mig. Visst, det är häftigt att få slå sig fram på slagfältet med tusentals trupper som faller omkring dig, men bristen på variation och tveksamt röstskådespeleri gör att jag snabbt tröttnar. Det finns också mer att önska ur RPG-aspekterna, som jag upplevde skulle ha ökat spelglädjen. Jag orkade till sist inte ta mig igenom spelet till slutet, och spelet får för mig betyget 2/5 – det vill säga inte riktigt godkänt. Endast anhängare eller okritiskt lagda bör överväga köp.

Dynasty Warriors: Origins
2
Tveksamt
+
Tusen och åter tusen fiender
+
Vissa historiska element
+
Flyter bra
-
Dåligt med variation
-