Mario Kart World kostar 90 euro, enligt spanska Nintendo
Man kan inte ha kakan och äta den.
Först och främst är det ju upp till var och en att avgöra vad de är beredda att lägga sin pengar på.
Men det kan ju vara värt att också fundera lite på vilka förväntningar man har.
Vi vill ha välpolerade spel, som ska ha bra grafik, en massa innehåll, deluxe-utgåvor är skit och borde bannlysas. Folk har väldigt höga krav på ett modernt spel.
Samtidigt så finns det noll förståelse för inflation. Fan, för 16 år sedan köpte jag Dead Space för typ 699:- till min PS3a. En prisutveckling på 35% över 15 år är ganska lågt sett till inflationen i samhället. Särskilt givet att kostnaderna för att utveckla och kraven på slutprodukten ökat flera gånger om.
Heja Blåvitt
Inte så farligt med tanke hur många speltimmar man får.
Gå på bio 2 pers, vip salongen, äta lite före + nått gott. Sedan är man uppe i 1000kr för 4tim ish..
Och vem vet, om 50år är spelet kanske mer värt än man köpte det för. 🤪
Därför man gick över till hemmabio. Sparade in kostnaden på nolltid.
Jag försvarar inte! Utan kommer med sakliga argument om varför Nintendo nu höjjer priset, tre år efter Sony gjorde det 😉
Fortfarande är Sonys spel, digitalt, dyrare, precis som vi talade om, även med rea. Det bevisar DEKUDEALS hemsidan som inte är en fejksida. Vi talade om digital priser och ditt påstående är felaktigt!
Det är skit tråkigt med att ALLT kostar skjortan nu. Marabou Mjölkchocklad: 43 kr i min butik konstra 19 spänn för 3 år sedan.
Att sätta säg ner och bara acceptera att nu är spel priserna så här är samma som att försvara.
Faktan är att företag som nintendo, Sony och Rockstar behöver inte ta 900-1000 spänn för spel för att känna in på spelen och vi som konsumenter måste rösta med plånboken och sätta stop för sån här girighet
Att sätta säg ner och bara acceptera att nu är spel priserna så här är samma som att försvara.
Faktan är att företag som nintendo, Sony och Rockstar behöver inte ta 900-1000 spänn för spel för att känna in på spelen och vi som konsumenter måste rösta med plånboken och sätta stop för sån här girighet
Jo, dom är fattiga! Säg att Nintendo får in 500 kr per sålt Mario Kart, Mario Kart 8 sålde ju i drygt 80 miljoner exemplar, vilket i såna fall blir 40 miljarder kronor i intäkt. Sen har dom ju såklart kostnader. Men inte fan kostade det spelet ens 100 miljoner kronor att producera, det var ju dessutom en kopia av Wii U-versionen. Så även om dom har kostnader på 50% av intäkten, så blir det ju 20 miljarder i vinst på ETT spel.
Ganska rimlig förändring även om jag inte tycker om den. Jag kommer helt enkelt att undvika köp vid release, och kanske helt och hållet om inte priset går ned. Gör mig ingenting om jag får spela senare, eller inte alls.
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT
Jo, dom är fattiga! Säg att Nintendo får in 500 kr per sålt Mario Kart, Mario Kart 8 sålde ju i drygt 80 miljoner exemplar, vilket i såna fall blir 40 miljarder kronor i intäkt. Sen har dom ju såklart kostnader. Men inte fan kostade det spelet ens 100 miljoner kronor att producera, det var ju dessutom en kopia av Wii U-versionen. Så även om dom har kostnader på 50% av intäkten, så blir det ju 20 miljarder i vinst på ETT spel.
Större delen av den försäljningen är dock antagligen från att man kört en bundle med Switchen.
Heja Blåvitt
Tycker priserna är överdrivna. GTA 6 ska inte sätta standard för det är på en annan nivå på alla sätt och vis likt RDR2.
Synd att det inte finns fler demo eller testversioner eller att man likt VR kan lämna tillbaka spelet inom 2 veckor om man spelat max 2h. Jag hade definitivt köpt fler spel som så var fallet.
Jag försvarar inte! Utan kommer med sakliga argument om varför Nintendo nu höjjer priset, tre år efter Sony gjorde det 😉
Fortfarande är Sonys spel, digitalt, dyrare, precis som vi talade om, även med rea. Det bevisar DEKUDEALS hemsidan som inte är en fejksida. Vi talade om digital priser och ditt påstående är felaktigt!
Det är skit tråkigt med att ALLT kostar skjortan nu. Marabou Mjölkchocklad: 43 kr i min butik kontra 19 spänn för 3 år sedan.
Men det är ju ändå en stor skillnad, vi snackar om spel som är 8 år gamla och fortfarande säljs till fullpris. Det är bara Nintendos spel som inte går ner i pris. Det var samma sak när jag körde 3DS förut och det har varit känt länge att det är så Nintendo jobbar.
Sen är jag inte helt säker på att den där Dekudeals-hemsidan är korrekt? Jag brukar själv använda ps/xb/ntdeals och den visar att spel som Mario Odyssey går på rea ungefär två gånger per år. Har du någon(eller någon annan) koll själv hur ofta det faktiskt sker?
Edit: Never mind, jag såg nu att reorna var lika sällsynta på Dekudeals. Så två reor per år alltså. Jämför det med Sony som rear ut sina spel nästan varje månad känns det som. The Last of Us Part II Remastered som du nämnde har varit på rea 5 gånger och släpptes för inte ens ett år sedan.
https://ntdeals.net/se-store/game/255051/super-mario-odyssey
Man kan inte ha kakan och äta den.
Först och främst är det ju upp till var och en att avgöra vad de är beredda att lägga sin pengar på.
Men det kan ju vara värt att också fundera lite på vilka förväntningar man har.
Vi vill ha välpolerade spel, som ska ha bra grafik, en massa innehåll, deluxe-utgåvor är skit och borde bannlysas. Folk har väldigt höga krav på ett modernt spel.
Samtidigt så finns det noll förståelse för inflation. Fan, för 16 år sedan köpte jag Dead Space för typ 699:- till min PS3a. En prisutveckling på 35% över 15 år är ganska lågt sett till inflationen i samhället. Särskilt givet att kostnaderna för att utveckla och kraven på slutprodukten ökat flera gånger om.
Jag köper ärligt talat många gånger inte att kostnaderna ökat så enormt som man snackar om. Konstant utvecklas digitala verktyg som enormt förfinar delar av utvecklingen eller rentav skippar hela arbetsprocesser för att de hanterar det automatiskt. Ifall spelutvecklares aktieägare sen vill satsa på endast (t.ex.) AI-baserad spelutveckling (vad det innebär i form av 0 eller X antal människor låter jag folk själva fundera över, vet inte själv) för att ytterligare sänka kostnader kan spelen komma att bli sinnessjukt billiga att utveckla.
Ifall vi har ett potentiellt scenario, alltså rimligt men inte säkert, där man i hög grad eliminerat problemen som AI-systemen lider av idag (ersatta av nya?) då är det väl inte orimligt att utvecklare som antingen alltid eller ibland inte bryr sig om att skapa själva ibland skapar uppföljare helt med AI och bara sätter några personer på att granska så det ser "bra nog" ut.
Många utvecklare har ju snackat om att det i stor grad är marknadsföringen som framförallt ökat utvecklingskostnaderna. Att det är aktieägare on top är väl ganska rimligt med.
Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3
Trodde det var GTA 6 som skulle sätta ned foten för det nya priset för tvspel... visade sig vara Mario Kart World.
Men det är två spel som föregångarna har hängt med i många år nu. 2013 för GTA 5 och 2014 för Mario kart 8 så det är ju i alla fall inte så att man köper nytt i serien var tredje år.

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Och freeroaming-läget var verkligen som att spela Mario Kart Forza Horizon!!!
Eller Diddy Kong Racing.
Ja Gud vad dyrt det är med Mario Kart World:
<Uppladdad bildlänk>
😂
Switch 2 priset? Här är PC priset: https://store.steampowered.com/app/1681430/RoboCop_Rogue_City...
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
<Uppladdad bildlänk>
😂
Skönt att jag precis fick det "gratis" över PS+
Switch 2 priset? Här är PC priset: https://store.steampowered.com/app/1681430/RoboCop_Rogue_City...
Mac hehe,
<Uppladdad bildlänk>
😂
jag köpte det här med all DLC för 150kr på PC föra veckan *shrug*
så biligt skulle det nog aldrig bli på switch
jag köpte det här med all DLC för 150kr på PC föra veckan *shrug*
så biligt skulle det nog aldrig bli på switch
Fortsätt gissa du 😘
Jag tycker ändå att det är rimligt att tekniskt avancerade spel tar mer betalt för sina produkter eftersom dom generellt kostar mer att producera. Assassin's Creed Shadows ska ha kostat runt 250 miljoner dollar, RDR2 kostade någonstans mellan 170-230 miljoner dollar och många av Nintendos storspel till Switch verkar ha kostat mellan 100-150 miljoner dollar. Så om Nintendo kommer börja producera större mer invecklade spel kan jag förstå prishöjningen. Uppföljaren till Breath of the Wild och Tears of the Kingdom är exempelvis ett spel som jag skulle kunna betala mer för.
Om dom däremot planerar att fortsätta på samma nivå tycker jag att prishöjningen är obefogad.
Tänker du såhär också om film? Varför kostar Jönssonligan lika mycket på bio som en MCU film?
Likadant med musik...vissa produktioner kostar miljoner miljoner miljoners dollars kontra Måns Zellmlöv.
Varför kostar dessa albums lika mycket? 😘
Jag förväntar mig att att nyutgåvan av Hajen skall kosta 10 kr ifall den släpptes imorgon, på min nya Bluray! Lixom, varför betala fullpris för en 50 år gammal film 😘
Fortsätt gissa du 😘
huh?
Tänker du såhär också om film? Varför kostar Jönssonligan lika mycket på bio som en MCU film?
Likadant med musik...vissa produktioner kostar miljoner miljoner miljoners dollars kontra Måns Zellmlöv.
Varför kostar dessa albums lika mycket? 😘
Jag förväntar mig att att nyutgåvan av Hajen skall kosta 10 kr ifall den släpptes imorgon, på min nya Bluray! Lixom, varför betala fullpris för en 50 år gammal film 😘
Bra poäng. Det har jag inte tänkt på.
Du har rätt. Alla spel borde kosta minst 900 spänn från och med nu för att Sony har höjt sina priser.
Spel som Stardew Valley och Terraria är ju lugnt värt minst 900 med tanke på hur många timmar man kan spel. Långt över 50 i alla fall
PSN: OAKTHYR