Inlägg av Ristaaf
Inlägg som Ristaaf har skrivit i forumet
Hade inte koll tidigare på att detta utspelar sig i Pillars världen, men med den informationen måste jag säga att det är så här man gör om man vill göra en annan typ av spel i samma värld, nytt IP helt enkelt, det hade kunnat heta Pillars Of Eternity III om Obsidian hetat Bioware.
Av de jag spelat är detta toppen släppta på 20 talet. Fullt medveten om att Elden Ring, BG3, Disco Elysium m.fl. förmodligen borde vara på listan, men jag har inte hunnit spela dem än, tror dock inget kommer slå Rebirth för mig.
Final Fantasy VII Rebirth
Cyberpunk 2077
Final Fantasy VI Pixel Remaster
Hogwarts Legacy
Warhammer Total War III
Tycker frågan om man får ändra på en spelserie verkligen är kärnan i detta, först och främst är det såklart ingen som kan säga till ägaren av ett IP vad man får eller inte får göra med det. Men sen ur ett spelarperspektiv så förväntar jag mig samma typ av spel om jag köper en uppföljare, om NHL 2025 plötsligt blev ett innebandyspel skulle jag med många bli upprörda, förmodligen även om man bytte till förstapersons perspektiv. Om Warcraft 4 (hoppet dör aldrig) inte skulle vara ett RTS spel längre utan en loot shooter skulle många också bli upprörda.
Såg en jämförelse med musik längre upp och visserligen finns det artister som ändrar stil med tiden och släpper lite olika typer av musik, men jag tycker mig se att det är vanligare att man i de fallen har ett sidoprojekt under ett annat namn (Annika Norlin t.ex byter till och med namn när hon byter språk även om musikstilen är snarlik(Hello Saferide, Säkert)). Om Metallica plötsligt släppte en Countryskiva skulle många bli upprörda, men om James Hetfield gjorde ett Country sidoprojekt under ett annat namn skulle det vara helt ok.
Det är här jag tycker även speltillverkarna borde fundera lite, om man vill ändra på ett IP så mycket att det blir en helt annan typ av spel så kanske det är bättre att skapa ett nytt IP för det. Ett exempel där jag tycker man gjort bort sig är Final Fantasy, både i fallet med 11 och 14 som åtminstone inte borde vara numrerade titlar, men framförallt med 15 och 16, som visserligen är bra spel (i alla fall 16) men inte följer den traditionella Final Fantasy modellen utan blir en helt annan typ av spel (12an är också lite skyldig här).
Så frågan är om det snarast är så att även när spelbolag vill göra nya typer av spel så vågar de inte skapa nya IPn utan ska prompt trycka in det nya typen av spel i ett gammalt IP.
Om om man måste ändra på ett IPs typ, så kanske man åtminstone kan stanna i samma genre och inte gå från strategi till action t.ex. (Japp där kom blinkningen till Dragon Age till slut)
Wow, det spelet ser fantastiskt ut, hoppas striderna är intressanta bara och storyn håller så kan det bli hur bra som helst, perfekt för mig personligen som bara har xbox one x också att det kommer dit!
Turn-based isometric rpg.
Kan bara hålla med, det räcker i princip att ett av de tre orden är med för att få mig intresserad, finns alla är det ofta jackpott!
En sak jag funderat på i samband med detta, rekryterar man alltid chefsredaktörer externt? Tänkte spontant när jag såg att Calle skulle lämna skeppet att det finns åtminstone ett givet namn i redaktionen att ta över, men man kanske inte gör så, eller så finns det ingen internt som är intresserad?
Vad räknas retrospel som? Senaste halvåret har jag uteslutande spelat Final Fantasy 4, 5 och 6, tror inte ens AAA var myntat när de släpptes
Funderar lite på vad relevansen för Epic/Apple rättegången är i detta. Kan se set som argument för båda sidor.
Antingen kan Apple visa på att det är helhelten i ett ekosystem som måste tas i beaktande, och för att få till en helhet måste man kontrollera alla delar av ekosystemet som Microsoft och Sony gör.
Eller så är detta ett argument för Epics sida, att det är ok för Microsoft och Sony att kontrollera mjukvaruförsäljningen genom sina stores för att de går back på hårdvaran, men i Apples fall gäller inte det då de (förmodlingen?) gör rätt bra vinst på hårdvaran också.
Vet inte -> Wolfenstein -> Doom -> Duke 3D -> Quake -> Golden Eye -> Half-Life -> Quake 3 -> Return to Castle Wolfenstein -> Medal of Honor -> Half-Life 2 -> Call of Duty 4 -> Far Cry 2-> Killing Floor -> Mirrors Edge -> Portal -> Battlefield 3
Vet inte -> Vet inte -> Vet inte -> Wolfenstein -> Doom -> Duke 3D -> Quake -> Golden Eye -> Half-Life -> Quake 3 -> Return to Castle Wolfenstein -> Medal of Honor -> Half-Life 2 -> Call of Duty 4 -> Far Cry 2-> Killing Floor -> Mirrors Edge -> Portal -> Battlefield 4
Vi har lite jobb att göra
Känner att jag missat något när det gäller djuphavsforskningen, senast jag hörde hade vi inte minsta chans att ens sänka ner något obemannat så djupt utan att det skrynklades ihop totalt av trycket, det var dock ca 20 år sen, jag har nog lite catch up att göra
Edit: Hade uppenbarligen dålig koll, det är ett (litet) antal bemannade farkoster som varit nere (typ 4pers i 4 farkoster) , och den första redan 1960! Garriot är den femte!
Trycket där nere är som att ha ett ton på varje kvadratcentimeter!
Ett par saker tycker jag ändå är intressant med detta. För det första skulle det förslaget som det är skrivet i så fall inte bara förbjuda typ GTA utan alla spel där en människa skadar en människa, vilket skulle jag gissa ärde flesta spel (borträknat mobilspel), kanske skulle zombiespel klara sig.
Men ändå intressantare tycker jag är att det överhuvudtaget finns antivålds röster i USA, är ju snarare känt för att censurera nakenhet/sex men inte våld. Sen kanske man inte ska dra för stora växlar av en ledarmots förslag, men bara att det lyfts ett antivålds förslag någonstans i USA tycker jag är intressant!
1/10 Du är främst X-box spelare va? Nej, jag är främst PC spelare
HDR!
FFXIV, lanserades visserligen redan förra generationen, men har haft sin storhetstid och bästa expansion under ps4 eran.
Blir tufft för alla coverband och trubadurer om man ska applicera samma tänkande där.
Det är precis så det fungerar för coverband och trubadurer, de måste betala licens för alla sånger de spelar till de som skrivit dem, hur mycket de ska betala beror på antalet åskådare samt hur mycket betalt de tar för sin "konsert", men även vid en gratiskonsert kostar det minst ca 4kr per åskådare (totalt för alla låtar). Allt detta administreras i sverige av STIM, så man behöver bara rapportera in vilka låtar man spelat så sköter de utbetalningar till rätt ställen, liknande organisationer finns i andra länder också. Finns även licenser för streaming som ser lite annorlunda ut, men principen gäller redan alltså för musik! Sen om alla trubadurer och coverband faktiskt följer detta är en annan sak, men det är så reglerna ser ut!
För Youtube kan man se effekter som är ganska sjuka av detta, där fair use inte riktigt respekteras av licensägare, utan videos med t.ex. någon som lär ut hur en viss del av en låt ska spelas på gitarr får copyright strikar på sig om de inte betalat licenser.
Så för att iterera vad jag redan tidigare sagt i denna tråd, det är redan en regel(/lag?) att man ska betala licens till ägaren av ett verk när det används på olika sätt (även i fallen där det inte är verket i sig som står i centrum (typsiskt en musikcover, där man ju mest är intresserad av artisten som spelar, inte verket som spelas). Jag tror inte att ett spelbolag skulle ha svårt i en domstol att få igenom att de ska ha en licensavgift när ett spel spelas, det är tämligen självklart att de har den rätten.
Med allt det sagt så är det inte alls lika självklart att det är rätt och/eller bäst för spelskaparna att göra så, vilket vi ser många exempel på argumentation för i denna text, själv är jag kluven, tycker inte det är helt orimligt med en licens, men den måste i så fall vara rimlig (nånstans runt 1-5% av intäkterna kanske) och lättadministrerad. Samtidigt som jag kan se och hålla med om många av invändningarna på detta forum kring reklam för spelen etc.
Finns en annan jämförelse som jag tycker är väldigt lik och där reglerna är solklara. Ett coverband som alltså framför sånger de inte skrivit själva, ofta dock i en egen tolkning, måste ändå betala pengar till de som skrivit sångerna, detta sker genom stim och baseras på åskådarantal. Så jag tycker inte det känns helt orimligt att speltillverkarna får betalt. Det som absolut aldrig får hända dock (och som är vad Nintendo gjorde/gör) är att spelföretagen skulle ha rätt att bestämma vem som får streama deras spel.
Vänta nu, var det inte detta spel som inte skulle ha några DLC? Och så teasas skins redan i trailern?
https://www.fz.se/nyhet/283574-antal-mikrotransaktioner-i-sta...
Intressant med försäljningssiffrorna, trodde inte den sålt så mycket. Är sverige representativt i sammanhanget är frågan (och priset som skribenten pratar om antyder det).
Anledningen till att jag blir förvånad är att jag känner bara en person som har en switch, till skillnad från t.ex. Nintendo Wii som var och varannan person jag kände hade, den sålde visserligen ännu mer än switch men ändå.
Men det bevisar väl egentligen bara det som många verkar ha svårt att förstå (mig inkluderad ), att ens umgängeskrets (nästan?) aldrig är representativ för samhället i allmänhet.
Tycker bara spontant att det överhuvudtaget finns arkitektur i spelet för att leverera olika content till olika användare antyder att mikrotransaktioner åtminstone funnits med i planeringen.
Och för alla som liksom jag undrar över hur det gick för E-sport proffset Lorenz Hoerzing mot de fysiska förarna så hade han 2:a plats i kvalificeringen och kom 3:a i loppet efter att ha slagits om vinsten ända framåt slutet. Ett visst problem där att Daniel Abt tidigare slutat runt 15:e plats. Så det var rätt tydligt att något var fel.