Köpa stationär dator eller laptop

Medlem
Köpa stationär dator eller laptop

Jag är på jakt efter ny dator. Helst laptop, men stationär kan funka.

Den ska användas främst för arbete såsom programmering och en del bildredigering.

Tänker att jag kan snåla in på grafikkort då det inte behövs för mitt ändamål (?).

Ni som har koll, har ni någon bra rekommendation? Eller åtminstone kunna peka mig åt rätt håll?

Har rätt snål budget, mellan 5-7 tusen. Kan ev sträcka mig uppåt 10k mer rätt motivation.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Låter som något med Intels grafikkretsar skulle vara tillräckligt, vilket är en fördel på laptops då batteriet räcker längre. Själv skulle jag kosta på mig lite mer och köpa något med bra byggkvalité i metall istället för en billigare laptop i plast, som den här. Men det finns billigare laptops att välja mellan också, främst från Acer.

Vad är det för bildredigering som ska göras?

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

pengarna räcker ju helt klart mycket längre om du kör på stationär, men det e klart då behöver du ju också skärm o grejer om du inte redan har det.

signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Jag skulle påstå att den här Prisjakt-sökningen lägger sig ganska bra för din budget.

Laptops med 16+ gb minne och processorer med minst 6 kärnor från AMD och Intels senaste generationer.

https://www.prisjakt.nu/c/laptops-barbara-datorer?1584=40582%...

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

ZF
Medlem

Kanske är sådana där nästan allt i ett "microdatorer" ett vettigt alternativ om just den portabla faktorn inte är det intressanta. De borde kunna ha lite mer prestanda för pengarna än en laptop? Och man slipper eller kan byta en hel del fler komponenter vid byte eller uppgradering.

Medlem

Tack för alla svar, ska läsa igenom dem nu.

Skrivet av hannes.theorell:

Vad är det för bildredigering som ska göras?

Det är enkel redigering i Photoshop. Typ göra loggor, lägga på text på bild, etc. Väldigt basic.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Mitt tips: Ställ frågan på systersiten Sweclockers.com. Där får du garanterat ett bra svar

Skrivet av Freakon:

Tack för alla svar, ska läsa igenom dem nu.

Det är enkel redigering i Photoshop. Typ göra loggor, lägga på text på bild, etc. Väldigt basic.

Så länge det inte är ett professionellt arbete med att göra logotyper så klarar du dig med minimumkraven för Adobes programvaror.

Ska du däremot erbjuda trycksaker åt kunder får du nog dubbla din budget om du ska ha en bärbar dator.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Mest bang for the buck i den budgeten får du om man chansar på en begagnad stationär dator.
https://www.sweclockers.com/marknad

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Mest bang for the buck i den budgeten får du om man chansar på en begagnad stationär dator.
https://www.sweclockers.com/marknad

Fölk är ju rätt medvetna om priserna där även om kvalitén är högre. Man kan nog hitta bättre priser på blocket

1
Skriv svar