Diskutera – Är du nöjd med din speldator?

Medlem

Jag är nöjd med min, byggde den för ca 1½ år sedan.

signatur

I drank what?

Medlem

Jag payade 48 000 kr för ett år sedan för en färdigbyggd PC från Komplett med ett RTX 4090 GPU och 7800X3D CPU. Utan skärm.

Det häftigaste var hur snabbt PC:n bootade och hur snabbt nya spel startade och laddade banor (inklusive shaderkompilering). Det kändes väldigt smidigt och lyxigt. Men själva grafiken i spel? Nej, jag upplever ingen större skillnad mot min PC från 2018 med RTX 2080 GPU och Intel i7 9700K CPU.

Vissa splitternya spel som STALKER 2 kan jag i praktiken inte ens spela med min gamla dator då shaderkompilering vid start av spelet tar 10 minuter och att ladda in en savefil tar 2 minuter efter att man dött, plus att spelet hackar och laggar trots låga grafikinställningar, vilket beror på att min CPU är för långsam för att generera spelvärlden, och då spelar låga inställningar för GPU:n nästan ingen roll.

Men om vi bortser från just STALKER 2, när ett nytt spel väl fungerar (tex Avowed, Dragon's Dogma 2, Lords of the Fallen, Starfield, Elden Ring, Armored Core 6 mfl) och jag jämför min nya med min gamla dator från 2018 tycker jag skillnaden absolut inte motiverar en uppgradering för 48 000 kr (varav 4090 GPU:n kostade 23 000 kr). Skillnaden är häpnadsväckande liten (ja, jag ångrar stort köpet av ett 4090, sånt extremt slöseri på pengar när ett 4070 för 8000 kr hade räckt mer än väl).

Jag har heller aldrig tyckt att raytracing ens i närheten motiverar att lägga extra tusenlappar på starkare hårdvara.

signatur

Memento Mori

Medlem

50% elr mera så är det nog hur väl ett spel är optimerat , Och resten ligger på maskineriet naturligtvis. Kan lira dom flesta utav dagens spel utan att datorn skall storkna, men då är jag ej kanske så petig med det grafiska, visst det skall inte se ut som skit heller.

Det skall flyta på utan fryslagg och annat tråkigt.

Processor: AMD Ryzen 9 5900X 12-Core Processor

Memory: 65536MB RAM

NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
Dedicated video memory: 8192 MB GDDR6X

Medlem

Byggde i veckan denna.
Fungerar bra, aldrig värt pengarna men bygger vart 4-5e år så .. Det roligaste är själva byggande och plockande av delar:)

Kan tipsa om komponentkoll.se för övrigt. Bra sida när man ska plocka ihop delar, jämföra priser m.m

Medlem

Köpte en Komplett dator nu i februari i år för första gången.
Var en kampanj. Skönt att få allt färdigbyggt och installerad och klar.

Gick från 1050Ti & AMD Ryzen 5 2400G som köptes 2018 till RX 7900 XTX och AMD Ryzen 9 9900X. Min gamla dator höll på att ge upp totalt. Gick knappt att surfa och kolla Youtube. Blev en riktig skillnad. Fint med tre års garanti också.

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Byggde i veckan denna.
Fungerar bra, aldrig värt pengarna men bygger vart 4-5e år så .. Det roligaste är själva byggande och plockande av delar:)

<Uppladdad bildlänk>

Kan tipsa om komponentkoll.se för övrigt. Bra sida när man ska plocka ihop delar, jämföra priser m.m

Så grymt! Hade jag valt att bygga en monsterdator idag så hade jag valt det där. Är i princip lika snabbt som mitt system med RTX 4090 och Ryzen 7800X3D som kostade 48000 kr för drygt ett år sedan.

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Så grymt! Hade jag valt att bygga en monsterdator idag så hade jag valt det där. Är i princip lika snabbt som mitt system med RTX 4090 och Ryzen 7800X3D som kostade 48000 kr för drygt ett år sedan.

Tack, men är sjukt vad priserna har skenat. Sist jag byggde en top of the line 2020 kostade allt 20k .. Så känns som man måste upp 10k minst om man ska upp i samma nivå.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Köpte en Komplett dator nu i februari i år för första gången.
Var en kampanj. Skönt att få allt färdigbyggt och installerad och klar.

Gick från 1050Ti & AMD Ryzen 5 2400G som köptes 2018 till RX 7900 XTX och AMD Ryzen 9 9900X. Min gamla dator höll på att ge upp totalt. Gick knappt att surfa och kolla Youtube. Blev en riktig skillnad. Fint med tre års garanti också.

1050Ti lol

Ett RX 7900 XTX är 10 gånger snabbare än ditt 1050Ti från stenåldern!

signatur

Memento Mori

Medlem

Jag är mycket missnöjd på operativsystemet och det blir bara värre.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Köpte en komplett dator (min tredje tror jag) för några månader sen och är mycket nöjd som alltid. Gick över till full AMD denna gång, 7700xt, 32 gb ram och en ryzen 7 7700x, spelar i 1440p och har haft noll problem med att maxa i princip allt jag viljat spela so far.

Ase
Medlem

ja e nöjd kör min gammla intel hedt plattform (5,2Ghz) med 128gb intenminne, bara ssd som lagring & ett 4090 & vattenkylning & får typ 5-10 fps lägre än vad de verkar få med de nyaste processorerna & plattformarna så ser absolut ingen mening att byta upp mig. & använder alla 7 pci-e platserna (skulle vara nån framtida threadripper eller intel dito som vore uppgradering men inte intressant än så länge för få nyheter på moderkort för att vara intressant (ie lagring formfaktor nätverk thunderbolt minnen & liknande)

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Tack, men är sjukt vad priserna har skenat. Sist jag byggde en top of the line 2020 kostade allt 20k .. Så känns som man måste upp 10k minst om man ska upp i samma nivå.

Ja, verkligen! Sjukt är det.

Under alla år fram till att jag började bygga PC:s 1997 till att världen 2020 bytte skepnad med covidpandemin så räknade man iskallt med uppgradering var 3:e år, och om man ansträngde sig och beställde rätt delar till bra pris så blev det inte mer än 10 000 kr, men om man av lathet bara klickade i och köpte det som för tillfället fanns i lager så blev det ändå max 12-13 000kr.

Numera måste man planera väldigt noga, vänta 5 år mellan uppgraderingar istället för 2-3 år, tajma in rätt och ändå blir det minst 25 000 kr, om inte 30 000 kr om man siktar på high-end (som ändå är en bra bit ifrån det allra värsta).

signatur

Memento Mori

Medlem

Ryzen 5600G, 3060TI och 16GB. Funkar jäkligt bra för HoMM3 och vissa nyare spel men låter som ett jetplan då.
Fick en PS5 på lanseringen och har blivit min primära enhet för spel nu.

Medlem

Byggde precis nytt, var ju inte helt lätt å få tag i delarna om man säger så, men inte gav jag några pengar till någon scalper heller.

9950x3d, 5090 suprim liquid, 96gb minne. Nej, jag spelar inte bara på burken ^^

Gen
Medlem

Skaffade en 4K/240Hz OLED för ett tag sedan vilket gjorde datorn "omodern". 9800X3D och 5090 hade suttit fint för att kunna använda skärmen fullt ut men det är 35-40k vi snackar om bara för två delar. 4090 och 7800X3D duger som tur var för 120Hz gaming.

Medlem

Jag är mycket nöjd med min, men den kostade ju där efter också. Jag har nog inte stött på något spel hittills som jag inte kan maxa all grafik på.

signatur

"Kebab?"
Specs: Intel Core i9-13900F, Nvidia GeForce RTX 4080, 32 GB RAM, 5120 x 1440, 240Hz.

Medlem
Skrivet av deezel:

Byggde precis nytt, var ju inte helt lätt å få tag i delarna om man säger så, men inte gav jag några pengar till någon scalper heller.

Pris ?

Medlem

Är väldigt nöjd med mitt SFF PC bygge, slängde nyss in ett 9070 XT så kan maxa det mesta på min 3440x1440 skärm

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Byggde allt nytt så ny skärm också, tror det landade strax under 80k totalt.

Medlem

Väldigt nöjd med min. Ska byta ut min r5 7600 CPU mot en modell med 8 kärnor eller mer när nästa ryzen generation kommer.

Medlem
Skrivet av deezel:

Gud vad du ljuger bara för att göra oss fattiga anhöriga på FZ avundsjuka.

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Är alldeles förträffligt nöjd med min dator med Geforce GTX 670 (eller nåt sånt). Visst den är typ 12 år eller nåt och smått antik, men det går att spela en hel del som inte är superkrävande. Blir till att uppgradera förr eller senare, blir kanske en laptop då av utrymmesskäl. Har hört talas om att en sån där SSD kan va bra.

I jämförelse med förr då en dator blev helt obsolet på 3-4 år så är jag jättenöjd... Visst, jag kan knappast spela de senaste AAA-spelen på den, men de tunga lyften har jag min... eh, Switch, till. Helvete, jag låter ju som en teknologisk amish.

Siteer i samma båt ungefär.
Fast min PC med sitt 970 kanske är 8 år eller så. Men har länge kunnat spela de strategispel och rollspel jag velat.
Men! Införskaffade faktiskt ett PS5 i vintras.
Kul att kunna spela vackra spel, och det till priset av ett grafikkort.

Har för mycket utgifter och för lite tid för att motivera 20,000 för en dator i nuläget.

Medlem

Jag borde egentligen vara ganska nöjd med min dator men köpbegäret finns alltid där och man är ju sugen på att bygga mera. Jag får helt enkelt hålla fingrarna i styr. Men absolut vill jag ju ha den där nyaste AMD processorn.

Skall dock försöka att hålla mig till åtminstone 2 år till.

Just nu har jag i7 13700K, 64GB ram, rtx 4090.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Spelar i 1080p med maxad grafik även på raytracingen. Bytte för två år sedan från 6700XT till 7700XT. Medan 6700XT är helt ok i rastrering har 7700XT jämförelsevis dubbla råstyrkan i raytracing, och det var vad som krävdes för att få bekväm spelbarhet i de flesta titlar som blandar rastrering och raytracing, som nu senast Jedi Survivor. Det enda jag undviker är de allra tyngsta raytracingtitlarna, som kräver en helt annan ekonomisk insats - och som det nu ser ut AC Shadows, men jag har Mirage att ta mig igenom först ändå. Plus en hel backlogg av andra spel... Inte för att jag inte har råd, men det är inte värt det.

Min förhoppning är att när jag tagit mig igenom det mesta av backloggen och det är dags att uppgradera kommer den då aktuella grafikgenerationen i samma rimliga prisklass som 7700XT ha kraft nog att klara av pathtracing i 1080p. Kan ju alltid hoppas iaf.

Jag är nöjd, även om 12 GB ibland känns lite för lite för även 1080p. Ghostwire Tokyo med max grafik inkl max raytracing var inget problem, men efter en timmes spelande var grafikminnet fullt. Började runt 7-8 GB, men kring 11,5 GB var det bara att starta om spelet. Att det finns de som idag ens överväger att köpa ett 5070 med bara 12 GB för 8000:- får mig att häpna...

Medlem

Sitter på en Ryzen 5700x, 32gb ram, 2TB lagring, RTX 2080s, är ändå rätt nöjd även om GPUn skulle behöva uppgraderas . Frågan är dock om det är mer prisvärt att stanna kvar på 1080p, har en 1080p/ 144hz skärm, och köpa en konsol istället för att spela på tv:n

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag payade 48 000 kr för ett år sedan för en färdigbyggd PC från Komplett med ett RTX 4090 GPU och 7800X3D CPU. Utan skärm.

Det häftigaste var hur snabbt PC:n bootade och hur snabbt nya spel startade och laddade banor (inklusive shaderkompilering). Det kändes väldigt smidigt och lyxigt. Men själva grafiken i spel? Nej, jag upplever ingen större skillnad mot min PC från 2018 med RTX 2080 GPU och Intel i7 9700K CPU.

Vissa splitternya spel som STALKER 2 kan jag i praktiken inte ens spela med min gamla dator då shaderkompilering vid start av spelet tar 10 minuter och att ladda in en savefil tar 2 minuter efter att man dött, plus att spelet hackar och laggar trots låga grafikinställningar, vilket beror på att min CPU är för långsam för att generera spelvärlden, och då spelar låga inställningar för GPU:n nästan ingen roll.

Men om vi bortser från just STALKER 2, när ett nytt spel väl fungerar (tex Avowed, Dragon's Dogma 2, Lords of the Fallen, Starfield, Elden Ring, Armored Core 6 mfl) och jag jämför min nya med min gamla dator från 2018 tycker jag skillnaden absolut inte motiverar en uppgradering för 48 000 kr (varav 4090 GPU:n kostade 23 000 kr). Skillnaden är häpnadsväckande liten (ja, jag ångrar stort köpet av ett 4090, sånt extremt slöseri på pengar när ett 4070 för 8000 kr hade räckt mer än väl).

Jag har heller aldrig tyckt att raytracing ens i närheten motiverar att lägga extra tusenlappar på starkare hårdvara.

Du har ingen skärm och ser ingen skillnad på grafiken? 😉 Eller kör du på en 1080p skärm ?
Pröva 4K och se om det ser bättre ut.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag får nog säga att jag är rätt nöjd, bytte från 3900x till 5800X3D vilket får mig att känna att det kommer nog dröja ett år år innan jag byter till nästa generation kanske tom blir att jag hoppar över DDR5 generationen helt.

Sitter på, ett ASUS ROG STRIX 3090. Hade aldrig införskaffat det för fullpris men fick betala effektivt 6000 kr nytt inklusive vattenblock när det var helt nytt.

Nu när tre års garanti gått ut så tog jag tag i att utöka min vattenloop så till alphacool Core 1 CPU block EISBAER RESVAOAIR/PUMP SAMT 2X 280 Rads samt en aqua computer flow next multisensor.

Så nu är den även extremt tyst

Blir bara mer nöjd ju skevare GPU marknaden blir.

Hoppas den blivit lite mindre loco när jag känner att det är dags att uppgradera om några år.

Men iom att jag spelar på en 144 Hz 1440P monitor så lär det dröja ett tag.

signatur

P.L.U.R

Skrivet av Evilof:

Siteer i samma båt ungefär.
Fast min PC med sitt 970 kanske är 8 år eller så. Men har länge kunnat spela de strategispel och rollspel jag velat.
Men! Införskaffade faktiskt ett PS5 i vintras.
Kul att kunna spela vackra spel, och det till priset av ett grafikkort.

Har för mycket utgifter och för lite tid för att motivera 20,000 för en dator i nuläget.

Ja, jag förstår dig! Känner också att det är en lite väl saftig investering på en "bra" speldator när man knappt har tiden att spela ändå, och sen spelar jag ändå inte så mycket grafikintensiva grejer så man skulle nästan bli mer stressad av att ha en dyr burk man inte "använder tillräckligt".

Kommer nog ändå bli nåt nytt inom de närmsta åren, men lär satsa på nåt relativt billigt och prisvärt då eftersom så gott som vad som helst är en stor upgrade mot vad jag har i dagsläget.

Medlem

Klart jag inte är 100% nöjd men med tanke på vad det kostar att köpa nytt får jag säga att jag är tillräckligt nöjd.

Spelar heller inte nya spel så datorn är helt okej för det. Men sen om jag inte spelar nya spel för att jag inte har en tillräckligt bra dator eller om det är så att jag inte har en tillräckligt bra dator är för att jag inte spelar nya spel, det vet jag inte.

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

1050Ti lol

Ett RX 7900 XTX är 10 gånger snabbare än ditt 1050Ti från stenåldern!

Japp Det var märkbar skillnad.

Skriv svar