Diskutera – Är du nöjd med din speldator?

Robot
Diskutera – Är du nöjd med din speldator?

Presterar din burk på den nivå du önskar?

#diskutera

Medlem

Kör just nu i 1080p med ett 3060 Ti, 32gb ram, CPU: i9 9900k.

Det räcker absolut för att köra allt jag vill spela. Naturligtvis önskar man att man skulle uppgradera till 4k och en 5090 för att orka driva det. Men det är inte ekonomiskt försvarbart idag.

Nästa uppgradering blir mer omfattande då jag måste byta plattform. Så blir CPU + Mobo + förmodligen ett 5070. Men känner ingen panik att spendera idag.

Medlem

Prestandan i 5080 har fått mig att vara mer nöjd med mitt 4080. Nästa steg hade varit 128gb ram istället för 64gb + ett 5090. Behöver jag det? Förmodligen inte..

Är alldeles förträffligt nöjd med min dator med Geforce GTX 670 (eller nåt sånt). Visst den är typ 12 år eller nåt och smått antik, men det går att spela en hel del som inte är superkrävande. Blir till att uppgradera förr eller senare, blir kanske en laptop då av utrymmesskäl. Har hört talas om att en sån där SSD kan va bra.

I jämförelse med förr då en dator blev helt obsolet på 3-4 år så är jag jättenöjd... Visst, jag kan knappast spela de senaste AAA-spelen på den, men de tunga lyften har jag min... eh, Switch, till. Helvete, jag låter ju som en teknologisk amish.

Medlem

Efter att ha krånglat med min egen byggda dator i 1½ år, med mer problem än det ska vara så gav jag upp.. Sålde delarna från den, som jag visste fungerade som de skulle, och resten sitter just nu i ett hörn i min lägenhet. Vissa delar ska slängas och vissa delar ska in i min nya dator jag köpte färdigt från Inet förra sommaren (2024).
Där och då var jag inte jätteglad över att vara PC-gamer.
Men efter att Inet-datorn kom och jag fått igång allting jag ville, så fungerar det sen dess smärtfritt

Sitter på en 7800x3D, 4070ti, 32 GB RAM och spelar i 1440p

Är väldigt nöjd, då allting jag vill spela fungerar att spela.

Medlem

Köpte min laptop med 4050 begagnad (men ny) för typ 7500 kronor och tror jag gjorde ett kap. Den klarar enkelt 60fps i KCD2 och Indiana Jones på minst medium i 1080p, och det räcker fint för mig.

Medlem

4080, 7800X3D,32GB ram. Kör allt i 5120x1440.

Det mesta fungerar utmärkt på ultra - men visst, det blir en del DLSS ibland.

Är jag nöjd? Njae...är aldrig nöjd känns det som - men jag ska absolut INTE klaga.

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Min dator är så gammal och dålig att jag startar den genom knappen på moderkortet

signatur

VÅRENS HÄLSOUTMANING – FZ & SweClockers inofficiella: LEVEL UPP IRL
🚀 Startdatum: 4 april (går bra att hoppa in när som) Slutdatum: 1 maj
💪 Målet: Logga 500 träningspass tillsammans!
🏆 Belöning: Om målet uppfylls lottas 500 kr ut i slutet av utmaningen hos Geeksbutiken - ju fler som går med desto större presentkort.
🔗 Gå med här: Workout51 - (powered by Challenge Hound)

Geeks Gaming

Mja, min 3900xt med 32 Gb ram och ett 3060ti funkar ”bra” till det mesta i 1440p men nöjd är man väl aldrig och den börjar bli lite trött i nyare titlar

Medlem

Min Ryzen 3900x är rätt stark än men börjar bli lite gammal. Kanske dags att byta ut den.
Nåt grafikkort i 5000-serien har jag nog inte råd med på ett bra tag. Mitt 3080 får duga så länge.

Medlem

Ja hyffsat nöjd. Skulle vilja uppdatera till 9800x3d då Rimworld älskar både frekvens och cache, men jag skippar till nästa sockel. Jag tänker inte ha mindre än 128GB RAM och DDR5 är inte moget för det på konsumentsidan än.

5800x3d
128GB RAM
7900XTX

Medlem

Jo då, jag är nöjd
13700k, RTX4080 och 32GB ram duger fint i allt jag spelar.

Medlem

Jag är mycket nöjd med min burk, kör det mesta på high och håller mig över 100 FPS. Med små uppgraderingar håller den förhoppningsvis många år framöver.

Skrivet av Aletheides:

Kör just nu i 1080p med ett 3060 Ti, 32gb ram, CPU: i9 9900k.

Det räcker absolut för att köra allt jag vill spela. Naturligtvis önskar man att man skulle uppgradera till 4k och en 5090 för att orka driva det. Men det är inte ekonomiskt försvarbart idag.

Nästa uppgradering blir mer omfattande då jag måste byta plattform. Så blir CPU + Mobo + förmodligen ett 5070. Men känner ingen panik att spendera idag.

Får man fråga varför du inte vandrar den gyllene medelvägen och skaffar en 1440p-skärm? Specsen du listar är på vippen till overkill för 1080p-gaming.

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Medlem

Inte nöjd med GPU-prestandan i dagsläget men har också fått ut drygt 7 år av mitt nuvarande kort så har fortfarande varit nöjd.

Medlem

2500k och 1060 3GB. Sådär nöjd. Min Steam Deck på 15 w har bättre prestanda.

Medlem

Tycker min Macbook Air från 2012 funkar alldeles utmärkt.
Startar min xbox series x och spelar utan att macen laggar öht.

Medlem

Min dator bootar lite långsamt och jag vet inte riktigt vad det beror på. Jag har bläddrat runt i uefin men inte hittat något som ser galet ut.
Annars funkar den fint för vad det är. Ryzen 5600 (kommer inte ihåg om det var med eller utan X) och nått RTX 3070.

Medlem

"Presterar din burk på den nivå du önskar?"

Med tanke på att jag sitter på en Core i7-8700K, 16Gb Ram och ett RTX 3080 (10Gb) så är jag verkligen nöjd. Nu var ju inte komponenterna gratis när jag köpte dem, men med tanke på åldern så har jag verkligen fått valuta för pengarna.
Det komiska är att jag har en ny burk i lösa delar bredvid mig...en Ryzen 7 9800X3D med Arctic Liquid Freezer III, Corsair RM1000W, Kingston Fury DDR5 6000 CL-30 på 64Gb och en Kingston Fury Renegade PCIe 4 M.2 på 2Tb. HAde hoppats på att Nvidias 5-serie skulle bli bättre, men jag stannar med mitt nuvarande kort tillsvidare.

Allt jag behöver är tid och ork att byta plats på allt i mitt Fractal Design Meshify 2 så vet jag ifall den nya burken kommer vara värd pengarna

Medlem

Ja det är en komplicerad fråga.

Min nyaste dator, som VAR min speldator, men som har relegerats till renodlad arbetsmaskin, är jag inte nöjd med. Detta för att den varit väldigt opålitlig med komponenter som gått sönder.

CPU'n och Grafikkortet dog inom garanti, tyvärr hade jag inte samma tur med Moderkort och minnen, så fick pröjsa för nytt i höstas.

Min nuvarande, eller ska jag säga, gamla speldator är jag otroligt nöjd med! Mitt system med en Z77 Sabertooth och i7-3770K har varit en trogen trotjänare, fram till 2021. I höstas väckte jag liv i den ännu en gång, då jag upptäckte att hårdvaran är Windows XP kompatibel och efter allt strul med den andra datorn, så har jag gått tillbaka till den som min vardagliga dator (Med Dual Boot).

Utrustade den med ett par begagnade Titan X kort, samt köpt ett antal extra som reservdelar att ha på hand, en bekvämlighet som man tyvärr inte kan unna sig med sprillans ny hårdvara.

Kom faktiskt bra till hands för redan en månad sedan, när ett av korten dog. Då var bara att rycka ur det felande kortet och stoppa in reserven, och sedan var det bara att tuta och köra igen, på under 10-minuter.

Medlem

Nja... eller nöjd är jag ju verkligen även om datorn är typ 11-12 år gammal med en 6-kärnig Intel 4930K ihop med ett AMD Sapphire Tri-X OC 290X 4GB. Det är utan tvekan den datorn som jag har haft längst och fungerat bäst/längst. Det ända jag har bytt är SSDn en gång. Jag kommer uppgradera välbehövligt så klart under året men den här datorn har jag haft väldigt många roliga timmar med.
Har alltid kört Intel och sen ATI/AMD på grafikkortet. När jag köper nytt i år blir det utan tvekan full AMD-rigg.

Medlem

Intel(R) Core(TM) i7-7700K
16GB RAM
M.2 1TB
RTX 3080

Det blir en ny speldator till Doom: The Dark Ages då CPUn börjar bli till åren.

Medlem

Byggde nyligen en ny med Ryzen 9800X3D och RTX5080 och är väldigt nöjd med hur den presterar.
Hoppas kunna ha den i många år.

Min gamla hade jag i närmare tio år.

Medlem
Skrivet av Neroz:

Efter att ha krånglat med min egen byggda dator i 1½ år, med mer problem än det ska vara så gav jag upp.. Sålde delarna från den, som jag visste fungerade som de skulle, och resten sitter just nu i ett hörn i min lägenhet. Vissa delar ska slängas och vissa delar ska in i min nya dator jag köpte färdigt från Inet förra sommaren (2024).
Där och då var jag inte jätteglad över att vara PC-gamer.
Men efter att Inet-datorn kom och jag fått igång allting jag ville, så fungerar det sen dess smärtfritt

Sitter på en 7800x3D, 4070ti, 32 GB RAM och spelar i 1440p

Är väldigt nöjd, då allting jag vill spela fungerar att spela.

Sitter på likadan setup, tror att jag aldrig har varit så nöjd med en PC <3

Medlem

Mja, överlag. Hade egentligen planerat att skaffa en AM5-plattform nu, men jag uppgraderade grafikkortet i stället och kände att nej men det här får allt räcka ett tag till. Det är så jäkla mycket osäkerheter som rör alltifrån halvledarbranschen specifikt till enskilda aktörers marknadsställning och beteende i samband med den (ja, jag menar primärt nVidia), som ett skakigt ekonomiskt och politiskt läge globalt för en överskådlig framtid som kan påverka priserna och/eller tillgången rätt kraftigt, så jag vet verkligen inte om och när det är dags att bygga nytt igen.

Sen sitter jag på en "trist" skärm, men det är för att jag inte orkar tumma på kompatibiliteten (jag använder bl.a. VGA-input rätt regelbundet) och en bild och färgtemperatur jag spenderat alldeles för mycket tid och energi på att få till som jag är väldigt bekväm med.

Specs för den som mot all förmodan är intresserad eller vill jämföra:

• MB: Gigabyte X570 Aorus Master

• CPU: AMD Ryzen 9 5900X, körs mer eller mindre stock

• Kylare: Noctua NH-D15 (med Arctic Cooling-fläktar) - förvånansvärt överhypad kylare i mina ögon, varken särskilt sval eller tyst stock

• RAM: 2x16GB Kingston/HyperX Fury 3600MHz CL17 (i praktiken CL18 då minneskontrollern i 5900X inte gillar att köra ojämna CL)

• Case: Fractal Design Define 7

• PSU: Corsair HX1000

• GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC (ej LHR) -> PowerColor Radeon RX 7900 XTX 24GB Hellhound, kör även båda förhållandevis stock, orkar inte leka med kisellotteriet och se hur mycket jag kan få ut på lite undervoltning. Och jadå, de här korten får någorlunda ofta sträcka på sig även i 1080p60

• Lagring: 1xSeagate Firecuda 520 1TB, 1xCorsair MP600 2TB, 2xToshiba MG09 18TB (RAID 1), 1xMaxtor Z1 960GB, 1xWD Passport 4TB USB (för schemalagd daglig inkrementell backup), 1xLG BDRE-enhet som jag slängt in i ett externt 5,25" USB-chassi

• Kylning: 3xArctic Cooling P12 120mm intake, 1xArctic Cooling P14 140mm exhaust

• Övrigt: Gigabyte Titan Ridge Thunderbolt 3-kort, Creative Sound BlasterX AE-5-ljudkort

• Skärm: BenQ 24" RL2455 (woop woop 1080p 60hz på en 24", någon gång ska jag skaffa en vettigare, 24" känns allt bra litet vid det här laget)

• Kringutrustning: Logitech G403 Hero mus, Logitech G213 kb (någon gång ska jag hitta ett mekaniskt tgb jag är bekväm med), Philips SHP9600 hörlurar (förvånansvärt okej för sitt pris)

TL;DR: det får duga. Jag sparar kontinuerligt lite varje månad och planerar egentligen att bygga nytt ungefär var ~5e år, men då världen är uppochner får det vänta lite.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Uppgraderade precis till ett rx 9070 xt så nu tycker jag den rullar på riktigt fint . Men nu måste jag ju ha en ny skärm med , duger inte med 1080p längre 😂

Medlem

Nej, men man får ju donera båda njurarna för att uppgradera så den får hänga med ett tag till... xD

Medlem

Ryzen 5600X, AMD 6750XT o oled 1440p skärm. Mycket nöjd. Fick vänta 3 år på duglig gpu till rätt pris på under 5000kr. PS5 tar hand om 4K-gaming.

Testpilot

Byggde min dator 2023 men grafikkortet är från 2022.
Ryzen 7800X3D , 32GB och Geforce 3080ti.

Men bästa köpet man gjort är ju att uppgradera skärmen förra året till en 4k 32" QD-OLED 240Hz skärm.

Jädrans vilket lyft både i bildkvalitet och upplösning. HDR och bildskärpa är ett gigantiskt lyft på OLED.
Det gör iofs att man är mer eller mindre tvungen att skruva på DLSS och meka med annat för att få till 60+ FPS flytet.

Dagens situation med grafikkorten gör ju att man är väldigt tveksam att byta även om nya spel som tex Indiana Jones fick grejerna att svettas rejält så känner jag ingen brådska.

Jag är dock väldigt nöjd med stabiliteten och funktionen på detta bygge. Det enda problemet just nu är Nvidias sunkiga drivrutiner som alla krashar i tid och otid i energisparläge mot min skärm sedan version 572.xx , 566.36 är senaste stabila.

Medlem

5600X med 1070Ti och 16 GB RAM, klart man inte är helt nöjd hahah
In hindsight hade jag skaffat en X3D istället för bättre prestanda i spel, men men. Står på inköpslistan att skaffa ny dator men med alla priser som de är så inväntar jag tills jag har säkerheten och intrycket av att jag faktiskt kan och vill skaffa ny dator. Tills dess funkar GFN, Boosteroid, etc... väl nog för att köra de spelen jag inte kan köra lokalt.

Medlem

Mycket nöjd! Även om jag inte fick tag på en 7950X3D när datorn väl byggdes. Då har jag iofs lagt pengar som motsvarar en bättre begagnad bil så konstigt vore annars...

några specs:
7700x (var ingen meningsfull skillnad mot 7800x3d i den upplösningen jag oftast spelar i...)
MSI rtx4090 SUPRIM
G.SKILL 2x32 Gb 6000 CL30 RAM

Skriv svar