Game Awards har lyckats – nu behöver den göras om
Tiden är ju absolut bäst anpassad till usa, men även de som bor i asien har ju nytta av den tiden.
Eventet fick en bit över en miljon tittare världen över, medans Pcgamer live streamen som gick en vecka innan hade som mest 6 tusen tittare och då gick den på EU kvälls tid.
Så vilket event lönade sig mest ?
Har kollat säkert de senaste 5 TGA live, 2024 var det bästa hittills när det kommer till själva momentumet genom hela showen. Kan bara gratulera till att ha skapat den största spelshowen och tagit över andan från E3. Jag tycker det är en bra balans mellan hylla från året som varit och vad som komma skall.
Konstigt att öppna mainshowen med Witcher 4 bara, det gjorde så allt annat som visades under kvällen svagt. Jag menar, uppföljaren till kanske 2010talets bästa och mest hyllade rpg.
Vet inte ifall jag missat någon tråd, men det har pratats väldigt lite om Swen Vinckes tal?? Hoppas verkligen på ett skifte inom spelindustrin och från konsumenter till vad de accepterar.
🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || ROG 34" 21:9 1440p
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX
Tiden är ju absolut bäst anpassad till usa, men även de som bor i asien har ju nytta av den tiden.
Eventet fick en bit över en miljon tittare världen över, medans Pcgamer live streamen som gick en vecka innan hade som mest 6 tusen tittare och då gick den på EU kvälls tid.
Tvek på att tiden spelar någon roll för PCGamers event. Det är väl snarare att det eventet inte är intressant i de flestas ögon.
Ännu en dag i paradiset.
Har kollat säkert de senaste 5 TGA live, 2024 var det bästa hittills när det kommer till själva momentumet genom hela showen. Kan bara gratulera till att ha skapat den största spelshowen och tagit över andan från E3. Jag tycker det är en bra balans mellan hylla från året som varit och vad som komma skall.
Konstigt att öppna mainshowen med Witcher 4 bara, det gjorde så allt annat som visades under kvällen svagt. Jag menar, uppföljaren till kanske 2010talets bästa och mest hyllade rpg.
Vet inte ifall jag missat någon tråd, men det har pratats väldigt lite om Swen Vinckes tal?? Hoppas verkligen på ett skifte inom spelindustrin och från konsumenter till vad de accepterar.
Apropå Wincke: att det inte synts är ju också en konsekvens av att det är så jäkla långt och mycket - saker drunknar i mängden. TGA behöver bli mer koncentrerat för att få större genomslag.
Apropå Wincke: att det inte synts är ju också en konsekvens av att det är så jäkla långt och mycket - saker drunknar i mängden. TGA behöver bli mer koncentrerat för att få större genomslag.
Oscar galan är 3.5 timme långt och den har ju pågått i 100 år nu.
Jag skulle hellre se en gala likt BAFTA som fokuserar på priserna men då måste någon slags organisation vara villig att betala.
Game Awards är dyrt att anordna och då krävs det att de säljer en hel del reklamplats. För att kunna sälja reklamtid dyrt krävs det att många tittar. För att få många att titta krävs det nya trailers och utannonseringar. När man också ska dela ut priser så blir det långt.
Bra krönika! Jag hade inte möjlighet att se årets gala men det var den första jag missade på flera år. Har dock sett höjdpunkterna i efterhand.
Håller med om mycket som lyfts fram här, och förutom kategorin årets spel så känns det som att nästan alla andra priser hamnar i skuggan av alla trailers, gäster och övrigt spektakel. Kan själv ärligt säga att det inte är prisutdelningarna som lockat mig att titta.
Geoff kör ju även Summer Games Fest men där känns det inte som att så mycket intressant visas upp utan det eventet tjänar snarare som någon slags uppvärmning inför TGA. Det är i alla fall mitt intryck.
Det eventet hade man lätt kunnat vidareutveckla till något större för att fylla hålet efter E3.
Jag förstår att det är nya tider i industrin men man saknar dessa events där kommande storspel avtäcktes. Det skapade förväntningar, hype och uppståndelse på ett sätt vi inte sett sedan dess. De lämnade efter sig en glädje över att man har tv-spel som en stor hobby i sitt liv.
Reagerade på att själva prisutdelningen inte tog så mycket plats, det rabblades nomineringar och sen en vinnare utan någon direkt presentation eller några dramatiska pauser.
I samma andetag kommer jag säga att det var kul att se de faktiska historierna som berättades, som segmentet med avskeden och killen som organiserade ett hjälpprogram för detta.
Så ja, man står på två ben men benen är på väldigt olika ställen.
Personligen så lutar jag emot att jag vill se fler berättelser om Gaming som kultur, bakom kulisserna osv, lite framträdande, trailers och sen en bit in gå över till tillkännagivanden och prisutdelning
(Edit: Harrison Ford grejen kändes krystad och cringe. Om man ska ta in ”normies” så försök hitta någon sorts koppling till mediet genom intresse eller liknande)
Den innehåller å andra sidan inte en betydande mängd filmnyheter.
3-3,5 timme är åt helvete för länge oavsett. Jag minns när jag pluggade, man tog en bensträckare varje timme, annars sjönk koncentrationen. Vettigt upplägg.
Påpekandet att galan lider av identitetsproblem är viktigt. För det är onekligen så det är. Det ska vara en gala som prisar årets bästa spel och prestationer, men samtidigt har tittarna vant sig vid att det bara ska ingå spännande trailrar och avslöjanden. Kanske sattes standarden på något vis när Microsoft valde att avtäcka Xbox Series X på galan. Ribban är högt satt. Och visst är det kul. Men hellre en eller två stora utannonseringar än en trailerkavalkad. En kortare och mer fokuserad upplevelse vore att föredra. Men cashen ska ju in, och det har ju rapporterats hur mycket varje sekund kostar. Så det blir väl ett moment 22.
Håller med helt och hållet. Trodde definitivt att det skulle bli en av de stora snackisarna efter showen, men man hör bara syrsor. Känns som industrin inte känner för att bli human och rimlig riktigt ännu.
Ja skulle vi få mer fokus på Europa och säg flytta fram den 2 timmar så hade den börjat kl 04.00 i Indien och 06.30 i Kina.
Ska man ha ett globalt event så är det tyvärr alltid någon som måste dra det kortaste strået.
Skillnaden med Oscars galan och Game Awards är kvalité och kvantitet!
Vad menar jag nu?!
Oscars galan, skall enligt mig handla om FILM! Det gör det inte. Det fyra timmar för-snack "Who are you wearing"
Det är en FILMGALA, inte en MODEGALA!
Ingen vettig bör bry sig om vad Scarlet har på sig eller inte.
Det finns TUSENTALS modegalor om året. Varje fredags bilaga handlar om kläder, mode, smink, vikt etc etc.
Så varför inte låta Oscarsgalan handla om endast FILM branschen (där kostym såklart ingår).
Så det är mycket bullshit i försnacket, under galan samt efter galan.
Game Awards handlar endast om spel och det är endast det som talas om i sändningen.
Precis som det skall!
Inge bullshittery om vad Kojjima hade på sig för kavaj, Levis eller Hugo Boss?
Årets Game Awards är en av de bättre live-sändningar på länge!
Faktiskt en riktigt bra gala med mycket humor och kärlek:
Jag uppfattar att Oscars Galan blir mindre och mindre relevant dock. Den behöver också ses över.
Gällande Game Awards så struntade jag den i år (lite dels för att jag satt på luciabion hela natten 12-13 december) men jag hade inte sett den ändå. Såg förra året och det är för långt och kladdigt med en massa saker. De får banta den till cirka 2h och fokusera på utmärkelser och inte så jävla många så det blir orelevant. Trailers och annat finns det andra forum för, samtidigt förstår jag att företagen vill ha sina trailers där det är som mest folk. Där jag upplever att Geoff tappar mer och mer mot de andra showerna som bara är rullande förinspelade trailers tar mer utrymme. T.ex. Xbox showcase som hade alla godbitar där.
Instämmer med det mesta. Även om det här årets TGA klart var bättre än det varit kanske någonsin, känns det fortfarande mycket som en fars.
Jag kan tycka att det känns kämpigt när evenemanget blir så till synes "bloated" för att Geoff, precis som nästan alla andra institutioner i spelvärlden alltid ska envisas med att "ha något för alla" och därför proppas evenemanget fullt med dels coola trailers, dels meningslös reklam, dels de där konstiga kulsprutepriserna där de bara säger en vinnare utan någon trofé och sen går till nästa grej.
Konstnären i mig säger att de ska trimma fettet rejält, och fokusera på att lyfta fram den internationella spelscenen så gott de kan och ge utmärkelser till bra spel och människor som gör gott inom spel (Amir som vann Game Changer-priset var det överlägset viktigaste och bästa priset i år, särskilt när Geoff försökte vifta bort nedskärningarna under Summer Games Fest för att inte tappa någon reklamtid), medans konsumenten i mig säger att jag inte bryr mig om priserna för att de oftast känns ihåliga, och mer vill se coola trailers.
Spel som uttrycksform har ett problem i att det är så ofantligt brett, och det är så många starka känslor inblandade då folk vuxit upp bredvid mediet, vilket gör diskussion så polariserat. Det finns mängder med sätt att göra spel, men det är svårt att balansera något som är så olika för så många människor, där ett litet konstspel gjort av tre pers i en källare kan utmana en enorm underhållningsprodukt gjort av ett företag på 600 pers som Årets Spel (säger inte att något är bättre än det andra, bara att vyerna är så himla breda att det blir svårt att hitta en bra mittpunkt), vilket båda borde få vara med och tävla om, såklart.
Det är knepigt.
Jag satt inte uppe och tittade men JÄKLAR vilken skörd man kunde avnjuta på FZ när man slog upp ögonlocken som rullgardiner i tecknad film. Måste ju vara den bästa showen på ett bra tag nu?
Enda jag saknade var HL3 aka HLX som ryktades men inget jag räknade med förstås. Tack till FZ för ett hästjobb med att täcka allt.
”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi
Skillnaden med Oscars galan och Game Awards är kvalité och kvantitet!
Vad menar jag nu?!
Oscars galan, skall enligt mig handla om FILM! Det gör det inte. Det fyra timmar för-snack "Who are you wearing"
Det är en FILMGALA, inte en MODEGALA!
Ingen vettig bör bry sig om vad Scarlet har på sig eller inte.
Det finns TUSENTALS modegalor om året. Varje fredags bilaga handlar om kläder, mode, smink, vikt etc etc.
Så varför inte låta Oscarsgalan handla om endast FILM branschen (där kostym såklart ingår).
Så det är mycket bullshit i försnacket, under galan samt efter galan.
Game Awards handlar endast om spel och det är endast det som talas om i sändningen.
Precis som det skall!
Inge bullshittery om vad Kojjima hade på sig för kavaj, Levis eller Hugo Boss?
Årets Game Awards är en av de bättre live-sändningar på länge!
Faktiskt en riktigt bra gala med mycket humor och kärlek:
Ironiskt att du länkar till det uppgjorda video segmentet. Konstigt att de inte nämner att killen jobbar för Tencent och är knappast nån random kille som de försöker få det att framstå som.
Äcklig typ som villigt går upp på scen och ger ett sådant falskt känslomässigt tal med tårar och allt. Lögn alltihopa
Ironiskt att du länkar till det uppgjorda video segmentet. Konstigt att de inte nämner att killen jobbar för Tencent och är knappast nån random kille som de försöker få det att framstå som.
Äcklig typ som villigt går upp på scen och ger ett sådant falskt känslomässigt tal med tårar och allt. Lögn alltihopa
Jaså är det så? Vad spelar det för roll vad eller vart han jobbar med?
Det han fick pris för var ju att hjälpa andra människor som har fått sparken att hitta jobb.
Förstår inte hur du kan ogilla något sådant...
Är det något som ska göras om så är det att publikens röster ska vara helt avgörande för vilka spel som vinner.
Det skulle ju bara leda till att det populära spel som flest spelat vinner varje år vilket skulle bli tråkigt.
Det skulle även öppna upp för påverkanskampanjer och bottar vilket vi såg när Ghost of Tsushima vann publikens pris.
Det skulle ju bara leda till att det populära spel som flest spelat vinner varje år vilket skulle bli tråkigt.
Det skulle även öppna upp för påverkanskampanjer och bottar vilket vi såg när Ghost of Tsushima vann publikens pris.
Ser inget fel med att populärast vinner det är ju trots allt vi som spelar. Varför ska diffusa spel eller spel som ingen spelar vinns priser? Går väl ha journalisternas pris också om man så vill. Tror det finns påverkanskampanjer nu också går väl inte att komma ifrån.
Ser inget fel med att populärast vinner det är ju trots allt vi som spelar. Varför ska diffusa spel eller spel som ingen spelar vinns priser? Går väl ha journalisternas pris också om man så vill. Tror det finns påverkanskampanjer nu också går väl inte att komma ifrån.
Ähum. Journalister spelar också.
Bäst är väl att ha både jurypriser och någon sorts publik omröstning, tycker jag. TGA kör ju nån lightversion nu (10 % publikens röst, typ), vilket bara känns konstigt.