Medlem
Skrivet av GustavA:

Aha, jag har det på xboxen men jag hade ju inget att jämföra med så inget jag märkte av att den versionen skulle vara sämre än någon annan.

Skribent

Kan passa på att slå ett slag för att det finns moddar till pc-versionerna av SH2 och SH3 som gör dem högst spelbara på moderna maskiner (i alla fall senast jag testade).

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Kan passa på att slå ett slag för att det finns moddar till pc-versionerna av SH2 och SH3 som gör dem högst spelbara på moderna maskiner (i alla fall senast jag testade).

Jag kan intyga. Det funkar sjukt bra, precis som man drömmer om.

https://enhanced.townofsilenthill.com/SH2/


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Eftersom den moderna publiken vill att spel ska se likadana ut, tror ni att vi kommer få ett spel där Silent Hill och Resident Evil möts?
Då får vi ju det bästa av två världar och det som gjorde de två spelserierna unika kommer att suddas ut. Vi får fler fiender så det blir valuta för pengarna. Vad coolt det vore med en showdown mellan Tyrant, Mr X, Nemesis och Pyramid Head. Mums.
Längre fram så kan de leka med idéen med olika multiverse. Mums mums.

Medlem

Jag har aldrig spelat originalet. Skräckspel är som regel inte min genre, det enda spel som matchar kategorin jag har spelat igenom hela är det första Dead Space. Och det funkade mest eftersom det samtidigt var en habil shooter.

Hur som haver, jag läste recensionen med visst intresse, ända tills jag kom till följande.

Skrivet av artikel":

En av de minst intressanta, men ständigt närvarande, aspekterna i Silent Hill 2 är striderna

Dock tål fienderna lite väl mycket både på normal men främst hög svårighetsgrad. Med tanke på mängden fiender (de återbefolkar gärna redan genomsökta områden) får man ägna mycket tid åt att banka på vad som ganska snabbt känns som standardfiender, och med tiden blir även de konstanta överaskningsanfallen från de där fyrbenta mannekängtyperna mer tröttsamma än otäcka

Har tappade jag allt intresse.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av EpicGoblin:

Lånade det av en vän. Aldrig spelat originalet. Det var helt okej. Inte jätte läskigt direkt. Kändes mer som en segare version av re2 remaken.

Ja, många spel ser likadana ut nu. De är designade för modern publik. När jag spelade Resident Evil 2 och Silent Hill 2 så var det noll risk att jag skulle förväxla dom två.

Medlem

Moviezine gav originalet full pott https://www.moviezine.se/nyheter/recension-silent-hill-2-2001...

Remaken fick nöja sig med 4 https://www.moviezine.se/nyheter/recension-silent-hill-2

"En stor förändring är att kameran är placerad bakom James rygg här, till skillnad från de fasta kameravinklarna i originalet. Den ursprungliga regissören har visserligen sagt att han föredrar hur det fungerar i remaken, men jag kan tycka att en del av stämningen förloras när man hela tiden följer allt bakom huvudpersonen."

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av scaryfoot:

Moviezine gav originalet full pott https://www.moviezine.se/nyheter/recension-silent-hill-2-2001...

Remaken fick nöja sig med 4 https://www.moviezine.se/nyheter/recension-silent-hill-2

"En stor förändring är att kameran är placerad bakom James rygg här, till skillnad från de fasta kameravinklarna i originalet. Den ursprungliga regissören har visserligen sagt att han föredrar hur det fungerar i remaken, men jag kan tycka att en del av stämningen förloras när man hela tiden följer allt bakom huvudpersonen."

Ett konstigt klagomål. Bloober lyckas ju hur bra som helst med stämningen i remaken, tack vare superbt ljud (högtalaren i DualSense är flitigt använd), mörker och en konstant känsla av osäkerhet. Man härdas lite över tid, men det har knappast med kameran att göra.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

700 spänn för en remake av ett 23 år gammalt spel. Som gör mycket sämre. Borde ha kostat max 350 spänn.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Eftersom den moderna publiken vill att spel ska se likadana ut, tror ni att vi kommer få ett spel där Silent Hill och Resident Evil möts?
Då får vi ju det bästa av två världar och det som gjorde de två spelserierna unika kommer att suddas ut. Vi får fler fiender så det blir valuta för pengarna. Vad coolt det vore med en showdown mellan Tyrant, Mr X, Nemesis och Pyramid Head. Mums.
Längre fram så kan de leka med idéen med olika multiverse. Mums mums.

Det skulle förvrida hela idén om Silent Hill. I Resdent Evil är det ju mutationer som uppstår av ett T-virus osv medan i Silent Hill så är det ens eget psyke som det uppstår mardrömmar och folk hallucinerar/ inget är på riktigt egentligen. Alla karaktärer i Silent Hill lever i sin egen mardröm och upplever inte samma saker som de andra.

Karaktärerna som dras till staden Silent Hill har mörka hemligheter eller oavslutade känslomässiga konflikter, och Silent Hill tycks fungera som en spegel av deras psyken. Detta innebär att staden i viss mån "läser av" deras inre plågor och formar omgivningen efter deras trauma.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Det skulle förvrida hela idén om Silent Hill. I Resdent Evil är det ju mutationer som uppstår av ett T-virus osv medan i Silent Hill så är det ens eget psyke som det uppstår mardrömmar och folk hallucinerar/ inget är på riktigt egentligen. Alla karaktärer i Silent Hill lever i sin egen mardröm och upplever inte samma saker som de andra.

Karaktärerna som dras till staden Silent Hill har mörka hemligheter eller oavslutade känslomässiga konflikter, och Silent Hill tycks fungera som en spegel av deras psyken. Detta innebär att staden i viss mån "läser av" deras inre plågor och formar omgivningen efter deras trauma.

Ja, men det är trendigt att förvränga originalspel och den visionen som skaparna hade. Jag tycker att det är en mardröm med alla remakes och att så många inte upplever originalspelen som jag gör, utan faktiskt föredrar nyversionerna. Det är plågsamt att se hur spel blir större och mer, för den moderna publken vill ha det så. Mer. Så varför inte slänga ihop allt i en enda röra, då det blir större och mer. Spektakel säljer och går hem. Lägg krutet på snyggaste grafiken också. En hit!

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Ja, men det är trendigt att förvränga originalspel och den visionen som skaparna hade. Jag tycker att det är en mardröm med alla remakes och att så många inte upplever originalspelen som jag gör, utan faktiskt föredrar nyversionerna. Det är plågsamt att se hur spel blir större och mer, för den moderna publken vill ha det så. Mer. Så varför inte slänga ihop allt i en enda röra, då det blir större och mer. Spektakel säljer och går hem. Lägg krutet på snyggaste grafiken också. En hit!

Jag tror det är större risk att filmbolag hittar på egna saker än spelbolagen.
Exempelvis omvandlades Doom till muterade monster på Mars i stället för att de öppnar upp en dimension till Helvetet. Eller att de skulpterat om Predator serien till att använda dna manipulation av människor som uppgraderingar bara för att de tror det ska vara bättre än grundidén.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag tror det är större risk att filmbolag hittar på egna saker än spelbolagen.
Exempelvis omvandlades Doom till muterade monster på Mars i stället för att de öppnar upp en dimension till Helvetet. Eller att de skulpterat om Predator serien till att använda dna manipulation av människor som uppgraderingar bara för att de tror det ska vara bättre än grundidén.

Ja, de pajade tre av mina favoritspel när de filmade dom, så inte omöjligt att vi får ett multiverse med Tomb Raider, Resident Evil, Silent Hill i en enda röra.

12
Skriv svar