Silent Hill 2
Silent Hill har inte varit bra sen 2001, då Silent Hill 2 släpptes. Det behöver inte komma några fler Silent Hill.
Remaken är designad för modern audiences. It basically assures a bland and generic experience devoid of uniqueness and character.
Sett att många vill se fler Silent Hill-spel, och att Blooper Team gör remakes på ettan och trean. Hoppas inte det. Jo, trean kan de göra om de vill. Gillar inte det ändå. Men jag tycker inte att de ska paja originalet också.
De borde göra en crossover Resident Evil/Silent Hill.
Jag är 10 timmar in och tycker spelet är lysande än så länge (eh inte bokstavligt då höhö). Visst hårdrar man det så är det en aning repetitiva strider men som skräckspel beträffat så är det en stark femma i min bok. De bygger upp en extremt bra atmosfär tycker jag.
Det är bland det obehagligaste jag har spelat. På ett bra sätt.
Klarade det igår. Väldigt bra, men blev lite besviken då jag inte tyckte att det var läskigt eller obehagligt vid mer än ett enda tillfälle :/ Skulle ge det 3,5/5 allt som allt (varav det lite lägre betyget även beror på hur extremt mycket stutter det är i spelet på PC)
Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro
Vet inte vilken plattform ni spelar på.
Men mörkret gör skillnad på PC med ray-tracing påslaget (hardware lumen) Då ljuset studsar och lyser upp rummen mer.
Har inte testat själv och jämföra.
Har bara läst på diverse forum,
Är själv 6-7 timmar in och det är ett sånt spel jag tänker på hela tiden. Vill bara åka hem och fortsätta spela.
Har inte spelat originalet sen det kom på första xboxen.
För mig är det ett 5/5 för tillfället.
Edit: angående stutter så märker jag av det men är inte alls så mycket och inte något som stör mig.
Har låst till 60 och vsync på.
Sett vissa recensioner som säger att de proppat spelet med mycket mer fiender och av det jag sett verkar det lite väl mycket och att de gömmer de bakom hörn och saker bara för "jumpscare" faktorn. Easy difficulty here i come >:)
Spelet verkar bra även om jag har lite problem med designen. Kommer vänta tills rea.
Den som vet vet.
Det finns möjlighet att få bort stutter vad jag förstår om man orkar fixa det själv.
Nja, det finns moddar som fixar till lite, men problemet i sig härstammar från motorn som används (Unreal Engine 5). Det har varit ett problem med UE sedan länge.
Wow, vilken välskriven recension!
Jag har en känsla av att jag kommer landa i samma betyg då mycket av det som beskrivs är sådant jag nickar instämmande till.
Jag håller Silent Hill 2 (2001) som ett av de bästa spel som någonsin gjorts. Jag var försiktigt optimistisk till denna remake. Nu är jag ca. 10 h och för mig är det 5/5 såhär långt. Bloober har fångat det som gjorde originalet så tidlöst magiskt men även expanderat spelet på bästa sätt. Och ljudbilden... Fy fan vilken jävla mardröm den är, på bästa sätt! Mina nerver trasas sönder och psyket sänks, precis som det var när jag spelade för 20+ år sedan. Jag kan dock hålla med om att mörkret kan bli för mörkt när man utforskar, att det nästan kan göra hon i ögonen, speciellt när man startar upp en ny spelsession, innan man vant sig.
Årets spel hands down (om det håller samma kvalitet hela vägen ut). Hatten av till Bloober Team!
Wow, vilken välskriven recension!
Jag har en känsla av att jag kommer landa i samma betyg då mycket av det som beskrivs är sådant jag nickar instämmande till.
Tack!
Sett vissa recensioner som säger att de proppat spelet med mycket mer fiender och av det jag sett verkar det lite väl mycket och att de gömmer de bakom hörn och saker bara för "jumpscare" faktorn. Easy difficulty here i come >:)
Spelet verkar bra även om jag har lite problem med designen. Kommer vänta tills rea.
Ett tips är att köra på easy under utforskandet och ställa upp den när man känner att nu vankas det boss eller nån annan mer intensiv sekvens.
Vet inte vilken plattform ni spelar på.
Men mörkret gör skillnad på PC med ray-tracing påslaget (hardware lumen) Då ljuset studsar och lyser upp rummen mer.
Har inte testat själv och jämföra.
Har bara läst på diverse forum,
Är själv 6-7 timmar in och det är ett sånt spel jag tänker på hela tiden. Vill bara åka hem och fortsätta spela.
Har inte spelat originalet sen det kom på första xboxen.
För mig är det ett 5/5 för tillfället.
Edit: angående stutter så märker jag av det men är inte alls så mycket och inte något som stör mig.
Har låst till 60 och vsync på.
PS5.
Kul att du verkligen gillar spelet. Det är en jävla upplevelse ändå.
Hur läskigt är det?
Gillar egentligen inte skräck, men när det är läskigt till en viss nivå kan det vara underbart. Spelade nyligen igenom TLOU Part 2 och det var en av de bästa spelupplevelserna jag någonsin varit med om. Sådär fruktansvärt obehagligt men mer så jag satt med konstant adrenalinpåslag än att jag satt och mådde illa. Skulle kunna tänka mig att jag gillar Alien Isolation också (efter att ha sett en playthrough), men P.T vågade jag knappt kolla runt hörnet i.
Misstänker att Silent Hill 2 är mer av det psykologiska, obehagliga atmosfäriska snarare än att det försöker göra allt möjligt för att skrämma skiten ur en. Är alltså lite sugen.
Hur läskigt är det?
Gillar egentligen inte skräck, men när det är läskigt till en viss nivå kan det vara underbart. Spelade nyligen igenom TLOU Part 2 och det var en av de bästa spelupplevelserna jag någonsin varit med om. Sådär fruktansvärt obehagligt men mer så jag satt med konstant adrenalinpåslag än att jag satt och mådde illa. Skulle kunna tänka mig att jag gillar Alien Isolation också (efter att ha sett en playthrough), men P.T vågade jag knappt kolla runt hörnet i.
Misstänker att Silent Hill 2 är mer av det psykologiska, obehagliga atmosfäriska snarare än att det försöker göra allt möjligt för att skrämma skiten ur en. Är alltså lite sugen.
Allt är ju subjektivt Vissa håller det som ett av de läskigate spelen någonsin. Jag har kört igenom både originalet samt remaken, och jag tycker inte att något av dem är särskilt läskigt, snarare lite stämningsfullt.
Hur läskigt är det?
Skulle inte kalla det direkt läskigt mer obehagligt.
Men sen var det någon/några gånger man röck till när det var en motståndare kring hörnet.
Nja, det finns moddar som fixar till lite, men problemet i sig härstammar från motorn som används (Unreal Engine 5). Det har varit ett problem med UE sedan länge.
Frågan är om det någonsin fixas när vart och vartannat AAA-spel också börjat vallfärda till motorn för att spara pengar på motor, motorfolk och tunga anpassningar. Rätt trist att se fler och fler in-house motorer dö medan allt fler UE-spel lider av exakt samma pros and cons, men Epic sitter nog rätt bekvämt.
Frågan är om det någonsin fixas när vart och vartannat AAA-spel också börjat vallfärda till motorn för att spara pengar på motor, motorfolk och tunga anpassningar. Rätt trist att se fler och fler in-house motorer dö medan allt fler UE-spel lider av exakt samma pros and cons, men Epic sitter nog rätt bekvämt.
Jao. Märkligt att de (Epic) inte har prioriterat att fixa det problemet med tanke på hur enormt "stor" deras motor är bland utvecklare. Det har ju varit ett stort problem sedan UE4.
Precis, vad jag förstår så är (kanske?) det själva Windows 11 som är problemet.
Någon sa att det inte laggar på Steam Deck om man cappar det till 30fps.
Oavsett grafikkort och antal fps laggar det i win11.
Genom att göra så att spelet inte går efter "Delta time" och alltså inte variabel frame rate, sedan ställa in på 30fps så försvinner animation stutter med lite tweeks.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Kom det inte en HD remake till xbox 360? Någon spelade den?
Ökänt risig ”remaster”. Undvik.
Precis, vad jag förstår så är (kanske?) det själva Windows 11 som är problemet.
Någon sa att det inte laggar på Steam Deck om man cappar det till 30fps.
Oavsett grafikkort och antal fps laggar det i win11.
Genom att göra så att spelet inte går efter "Delta time" och alltså inte variabel frame rate, sedan ställa in på 30fps så försvinner animation stutter med lite tweeks.
Alex hos DF sa att ifall man låser fpsen till 30 och stänger av delta-inställningen så laggar det inte, så det kan vara något i Windows, eller så är det motorn i sig som är lite weird.
Ökänt risig ”remaster”. Undvik.
Tack. Var nära att klicka hem ett ex. 500 ska spelbutiken ha för det.
Alex hos DF sa att ifall man låser fpsen till 30 och stänger av delta-inställningen så laggar det inte, så det kan vara något i Windows, eller så är det motorn i sig som är lite weird.
Här körs det på Linux. https://www.youtube.com/watch?v=vRv8iII4m98 Eftersom jag inte hunnit spela det än vet jag inte om det ser bättre ut.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Tack. Var nära att klicka hem ett ex. 500 ska spelbutiken ha för det.
Menar ni hd collection?
Menar ni hd collection?
Japp