Simtower & minnen från 90-talet

Simtower & minnen från 90-talet

Året var 199X när jag råkade höra min storebror och hans kompis prata om ett spel där man skulle bygga en stad. “En hel stad!” tänkte jag. “En hel stad i min dator!” Jag insåg med ens att jag var tvungen att få testa det där häftiga spelet och blev den Irriterande Lillebrodern som bönade och bad tills dess att jag hade fått min vilja igenom. Spelet hette visst “Simcity 2000” – och någon dag senare kom min brorsas vän, en koreansk kille vi kan kalla Kim, förbi en sommardag med en diskett i näven. Vi körde igång datorn, en Pentium 133MHz med 813 MB hårddiskutrymme, och Kim började fippla med kommandon i MS-DOS.

Det Kim kunde göra med en gammal Windows-burk föreföll som rena rama magin för oss andra datorilliterata idioter. Oftast, när han skulle hjälpa till med något, gick han vägen via MS-DOS… Kanske för att det gick snabbare, eller så ville han bara stila med sina skills medan vi andra förundrat såg på. 90-talet var simplare tider på många sätt, men datorerna var onekligen knepigare.

Fingrarna smattrade som en kulspruta medan han i rasande fart installerade saker, stötte på problem, och fixade problemen. För det var ju en sån kille han var – en fixare.

Och sen installerade han “Simcity 2000”.

Det korpsvarta håret, de prydliga glasögonen. Han såg liten ut för att gå i gymnasiet, men jävlar vad vass han var på datorer.

“Vill du ha Simtower också?” mumlade han.

“Eh, vad är det?”

“Det är som Simcity, fast man bygger ett torn.”

“Visst, varför inte?” svarade jag, och tänkte inte så mycket mer på det.

Sen började jag spela “Simcity 2000”, vilket blev startskottet till en förälskelse i stadsbyggarspel som hållit i sig i gott om 25 år vid det här laget. (Jag spelar fortfarande Simcity 4 semiregelbundet)

Men! Den här texten ska inte handla om “Simcity”. Istället handlar den om vad som hände efter att jag spelat mig slut på Will Wrights mästerverk… Dagen då jag plötsligt fick syn på “Simtower”-ikonen och tänkte att det är väl dags att ge det en chans…

“Simtower” är betydligt mer anspråkslöst än Maxis stadsbyggare, vid en första anblick. Det var inte kärlek vid första ögonkastet. Men i takt med att jag byggde på mitt torn, misslyckades och fick börja om igen steg så sakteliga min fascination över det märkliga skyskrapespelet. Titta! Man kan bygga biografer! Titta! Kontor! Lägenheter! Hissarna låter precis som hissarna borde låta. Just hissljudet är tillräckligt för att utdela mäktig PTSD rakt i solar plexus, då folk i skyskrapan alltid bildade långa köer till hissen och de hatade (haaataaahhdee) att köa.

Spelet innehöll bara ett helt fritt sandboxläge, där det enda målet i princip var att bygga så högt och brett som möjligt innan hela den vansinniga konstruktionen imploderar i sin egen orimlighet. Det är få saker som är så själadödande som att se livliga kontorsytor överges och att få lägenheterna invaderade av kackerlackor och annan ohyra. Men! Bara att börja om igen, beväpnad med nya kunskaper som förhoppningsvis kan ta en ett par våningar högre än förra gången...

“Simtower” är ett smått meditativt spel, det plingar och plongar i en vansinnig kakofoni av oväsen, precis som jag föreställer mig att det skulle låta om man såg en verklig skyskrapa från sidan och kunde höra alla ljud inom den – samtidigt. Hissarna, som sagt, vem kan glömma dem?! Men också städerskorna som dammsugar rummen, tv-apparaterna som folk somnar framför på kvällen och fågelkvittret som ljuder varje ny morgon. Ärligt talat, vid det här laget vet jag inte längre var spelet slutar och min egen fantasi tar vid. Men jag vet säkert att “Simtower” har en av de bästa dag- och nattcyklerna i ett spel någonsin, med de kanske allra vackraste solnedgångarna.

Visste du att man kan bygga parkeringsgarage i underjorden under skyskrapan, så att dina Simmar har någonstans att ställa bilen? Bara en sån sak! Ibland infiltrerar terrorister tornet och hotar med att spränga hela skiten åt helvete – buuuhhh!

“Simtower”, alltså! Vilket spel, vilken värld! Att bygga städer är fortfarande bäst, men det är ändå något visst med att kunna zooma in på en enskild skyskrapa och se Simmarna därinne leva sina liv, helt obekymrade om världen utanför.

Några år efter mina spelsessioner med “Simtower” började 90-talet att ta slut. Jag hälsade på Kim i hans lägenhet i Stockholm. Det här var just innan han flyttade till Kalifornien för att börja jobba på ett supercreddigt företag som sysslade med att göra specialeffekter åt Hollywood. Vid det här laget hade vi nog båda glömt av “Simtower” lite, istället var det “Final Fantasy” till PSX och “Baldur’s Gate” till pc som gällde. Disketten med “Simtower” var försvunnen sedan länge.

Spola fram bandet och det har nu gått sisådär 687 år sedan jag sist träffade Kim och jag vet inte ens om han minns mig längre. Men ibland, när jag åker hiss, tänker jag tillbaka på “Simtower” och undrar om han fortfarande spelar det nångång ibland. ... ... ... Jag skulle själv väldigt gärna testa det igen,
men jag känner inte längre någon som är bra på MS-DOS.

Simtower
4
Mycket bra
+
Hissarna!
+
Hissarna!!
+
Hissarna!!!
-
Bara sandbox, inget mer
-
Saknar vettig tutorial, in-game
-
Tiden går låååångsamt, t om fast forward-läget är slött
Det här betyder betygen på FZ

Fler av mina recensioner kan du läsa här!

Medlem

Ååh! Minns detta med värme.

signatur

-:Observe the masses and do the opposite:-

FZ
Andreas Dimestam

Bra recension! Kan även tipsa om den inofficiella uppföljaren Yoot Tower: https://en.wikipedia.org/wiki/Yoot_Tower

The lead designer, Yoot Saito, who also worked on SimTower, produced this game as a sequel to SimTower, adding several new features while retaining the same general interface and style. The game's premise is largely unchanged from its predecessor; players must build a profitable and unique tower block complete with various amenities and living accommodations, while balancing the needs of the occupants.

Skrivet av Dimestam:

Bra recension! Kan även tipsa om den inofficiella uppföljaren Yoot Tower: https://en.wikipedia.org/wiki/Yoot_Tower

The lead designer, Yoot Saito, who also worked on SimTower, produced this game as a sequel to SimTower, adding several new features while retaining the same general interface and style. The game's premise is largely unchanged from its predecessor; players must build a profitable and unique tower block complete with various amenities and living accommodations, while balancing the needs of the occupants.

Jo, känner till det men aldrig spelat! Ska ju finnas ett par olika scenarion i det, vilket nog kan va kul. Finns ju även The Tower till GBA och Nintendo DS, också. The Tower är det japanska originalnamnet på Simtower, om jag minns rätt. Maxis agerade ju bara utgivare för det i väst.

Medlem

Fixade mig en stationär data för MS-DOS 6.22 / Windows 3.11 för många år sedan, och följde upp det med en bärbar data för dito. Har i princip hela Sim-katalogen och en drös klassiker i övrigt som jag lääänge gått och väntat på att sätta tänderna i, men tiden finns liksom inte till. Men något säger mig jag typ kommer börja gråta (på riktigt) när jag väl gör det för att jag kommer översköljas av minnen från en tid som inte längre är... som jag dock med mjukvara och hårdvara kan simulera på ett ypperligt realistiskt vis.

För mig började resan med Sim City till Amiga, och en drös år senare så skaffade en klasskompis Sim City 2000 till Mac. Flödet av folk hem till honom för att lira Sim City 2000 var så omfattande att hans föräldrar fick gå in och säga ifrån till slut. Själv försökte jag lira det på min Amiga, men Amiga-versionen var så kasst portad att slöheten inte visste några gränser, gick slött till och med på de då fetaste av Amiga-hårdvaror... min lösning blev istället att installera en Mac-wrapper som via mjukvara förvandlade Amigan till en Mac, varpå jag därefter spelade Mac-versionen på min Amiga i så många timmar att jag nästan skäms.

Flo
Medlem

En lite rättelse, SimTower var INTE ett ms-dos spel, det var ett Windows spel. Så vad din kompis höll på med i ms-dos var väl mer för att stila!

Skrivet av Flo:

En lite rättelse, SimTower var INTE ett ms-dos spel, det var ett Windows spel. Så vad din kompis höll på med i ms-dos var väl mer för att stila!

Hah! Ja, det verkar som det. Men! Nu sköt du ju hela slutklämmen i sank 😅🙈

Medlem

Men JAG skäms inte för att ha spelat en massa Sim City 2000, att ha spenderat timmar med det hemma hos en kompis på en mac i Skår runt 94. Troligen tyckte hans föräldrar att jag kom från ett trasigt hem.

SC2k är ett sådant spel som jag spelar ibland och alltid har tillgängligt. Man kan bara sitta och titta på det. Det finns även en typ av väder som jag brukar säga är ett SC2k väder, det är ofta under tidig vår, när det är klart, kallt och soligt och man går runt i stan vid 14-15 tiden och solen står lite lägre.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Uff vilka fantastiska minnen! Som barn hade jag inte riktigt koll på hur man egentligen skulle bygga eller nån speciell taktik. Engelskan var inte på topp ännu heller, men jäklar va kul man hade. Tack för recension!

Skrivet av Hipshot:

Men JAG skäms inte för att ha spelat en massa Sim City 2000, att ha spenderat timmar med det hemma hos en kompis på en mac i Skår runt 94. Troligen tyckte hans föräldrar att jag kom från ett trasigt hem.

SC2k är ett sådant spel som jag spelar ibland och alltid har tillgängligt. Man kan bara sitta och titta på det. Det finns även en typ av väder som jag brukar säga är ett SC2k väder, det är ofta under tidig vår, när det är klart, kallt och soligt och man går runt i stan vid 14-15 tiden och solen står lite lägre.

Simcity 2000-väder! Jag gillar det. Och ja, SC2K var i många mååånga år ett av mina absoluta favoritspel. Sen tog SC4 över tronen för mig, men det är nåt visst i enkelheten och småskaligheten i tvåan och SC3000.

Skrivet av Fatmajk:

Uff vilka fantastiska minnen! Som barn hade jag inte riktigt koll på hur man egentligen skulle bygga eller nån speciell taktik. Engelskan var inte på topp ännu heller, men jäklar va kul man hade. Tack för recension!

Tack för att du läste! Och ja, onekligen så att många spel blev ännu svårare när man var yngre och ibland fick gissa sig till hur saker och ting funkade.

Medlem

Varför har vi inget nytt Simtower .. Så bra spel

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Det finns ju ett homage, ett indiespel, kom för kanske 5 år sedan? Minns inte vad det hette...

signatur

Flo
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det finns ju ett homage, ett indiespel, kom för kanske 5 år sedan? Minns inte vad det hette...

Tror du tänker på Project Highrise

Medlem

Detta har man spelat mycket.

Minns en jul under 90-talet då jag fick 4 st fysiska lådor med spel.

Sid Meier´s Civilization
Sim City 2000
Sim Tower
Sim Isle

Det som spelades mest var civ (läsa manualen för att hitta rätt svar till frågorna) samt sc2000.

men som sagt många timmar nöttes i sim tower, dock svårt då jag var ganska liten då

Sim Isle var något jag försökte förstå mig på och tyckte miljön var häftig, men det gick alltid åt pipsvängen.

signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Skrivet av Mahkizmo:

Detta har man spelat mycket.

Minns en jul under 90-talet då jag fick 4 st fysiska lådor med spel.

Sid Meier´s Civilization
Sim City 2000
Sim Tower
Sim Isle

Det som spelades mest var civ (läsa manualen för att hitta rätt svar till frågorna) samt sc2000.

men som sagt många timmar nöttes i sim tower, dock svårt då jag var ganska liten då

Sim Isle var något jag försökte förstå mig på och tyckte miljön var häftig, men det gick alltid åt pipsvängen.

Oj oj, några riktiga stone cold klassiker, där! Låter som en riktig toppenjul

Medlem

Jag minns när jag smög upp på natten för att spela civ1. Den där trappan som knarrade, det tog typ 10 minuter att komma ned för att undvika knarret haha. Sedan satt man där från typ 01 till 04 och gick tillbaka och la sig, vad man orkade med på 90talet...

signatur

Skrivet av Hipshot:

Jag minns när jag smög upp på natten för att spela civ1. Den där trappan som knarrade, det tog typ 10 minuter att komma ned för att undvika knarret haha. Sedan satt man där från typ 01 till 04 och gick tillbaka och la sig, vad man orkade med på 90talet...

Haha, har liknande minnen fast från Theme Hospital... Sen var det ju klockrent med bärbart man kunde spela nån timme eller två extra efter läggdags, under täcket

Fragtjuv

Vilka minnen du väcker till liv i denna fina recension.

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem

En favorit från barndomen. Varma minnen.

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Mad Tower Tycoon hamnar ganska nära

Medlem

Kul! Minns tre saker; 1) ljudet! 2) det var svårt som satan och 3) man kunde klicka längst ner i vänster hörn för att få supermycket cash 🤑

Medlem

”Vill du ha Simtower också?” mumlade han.

Eh, vad är det?

Det är som Simcity, fast man bygger ett torn.”

- Låter som piratkopiering. Eller var Kim bara en jävligt snäll hen som gav bort boxspel utanvidare?

Det får vi kanske aldrig veta.

Är det någon som vill hem till mig för att ge bort och installera spel? Lovar att inte ha några irq problem.

signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Skrivet av Distordera:

”Vill du ha Simtower också?” mumlade han.

Eh, vad är det?

Det är som Simcity, fast man bygger ett torn.”

- Låter som piratkopiering. Eller var Kim bara en jävligt snäll hen som gav bort boxspel utanvidare?

Det får vi kanske aldrig veta.

Är det någon som vill hem till mig för att ge bort och installera spel? Lovar att inte ha några irq problem.

Medlem

Vill spela. Går det ens på moderna datorer? Någon nämnde en NDS-version. Är det endast japansk eller kom spelet till väst?

Redaktör
Ponny

Fantastiska minnen. Var alltid lika speciellt varje jul att se tomten fara över min "simskrapa".

Köpte Project Highrise för några år sedan, men har ännu inte spelat det. Inte kan det vara i närheten av lika bra? ... Väl?

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Otroligt bra spel! Köpte mitt exemplar på en bensinmack back in the day.
Spelade också project highrise när det kom men fastnade aldrig riktigt för det.

Skrivet av GustavA:

Vill spela. Går det ens på moderna datorer? Någon nämnde en NDS-version. Är det endast japansk eller kom spelet till väst?

Det finns The Tower (spelets ursprungliga titel innan Maxis fick publisher-rättigheter i väst och döpte om det till ett spel i Sim-serien) till både GBA och NDS, men bara GBA-versionen släpptes i väst. Annars, om du googlar Simtower online, går det att spela originalet direkt i webbläsaren. Fanns ju något bra tips tidigare i tråden om liknande men mer moderna spel med!

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Det finns The Tower (spelets ursprungliga titel innan Maxis fick publisher-rättigheter i väst och döpte om det till ett spel i Sim-serien) till både GBA och NDS, men bara GBA-versionen släpptes i väst. Annars, om du googlar Simtower online, går det att spela originalet direkt i webbläsaren. Fanns ju något bra tips tidigare i tråden om liknande men mer moderna spel med!

Tack. Ska kolla in det.

Medlem

Ja det var ju en enkel googling. Project highrise finns ju även till macen så då behöver jag inte ens krångla till det. Problemet med såna här spel är att sömnen blir lidande. Får fortfarande PTSD när jag ser KSP och jag har sagt till min sambo att bränna datorn och lämna mig om jag startar det igen.

Medlem

riktig klassiker detta spel, det körde jag mkt som yngre

signatur

//monster

12
Skriv svar