Trestegsraketen The Witcher, Witcher 2 och Witcher 3 sköt CD Projekt ut bland stjärnorna. Förtroendet var skyhögt. Sedan kraschade Cyberpunk 2077. Releasen blev ett magplask och även om spelet med tiden fått fina vitsord tror CD Projekt-vd:n att något kan ha gått förlorat för alltid.
2.0 blev en gamechanger för Cyberpunk, men Michał Nowakowski tror det kan bli tufft att helt reparera förtroendet. Det berättar han för Eurogamer, i en artikel som blickar bakåt på tuffa tider.
Ingen av oss tänkte egentligen på det ekonomiska, men det är ett problem för den framtid vi hoppades bygga för företaget, för hur det skulle uppfattas bland fansen. Och det är något som, ärligt talat, vi troligen förlorat för alltid. Ja, man kan reparera vissa saker, men det är en viss uppfattning om företaget som aldrig kommer tillbaka. Är det bra eller dåligt? Jag vet inte, men det är ett faktum.
Paweł Sasko, som just nu arbetar på Cyberpunk-tvåan i relativt nystartade Boston-kontoret, hoppas att deras arbete kan få många att "ändra sig". Kanske. Kanske inte. I nuläget arbetar hundratals människor på det som ska bli fjärde Witcher-spelet. När det släpps är oklart.