gröna pixlar överallt på skärmen!

PaZ
Medlem
gröna pixlar överallt på skärmen!

problem: min skärm förvanskar alla bilder och lägger på massa extra pixlar (mest gröna) lite här och var..) kan precis läsa vad jag skriver.

uppkomst: skulle städa vid datorn och skyfflade in en massa sladdar bakom den, var säkert och pillade på skärmsladden. när jag startade datorn sen såg det ut såhär.

har provat: trodde jag böjt nån pinne på skärmsladden, så jag köpte en ny sådan. bilden ser precis ut som förut. jag trodde att det var sladden eftersom det blir olika konstigt varje gång man sätter i sladden, ibland bättre ibland sämre. men icke.

någon som har någon teori om vad som har hänt och vad jag kan göra åt det?
har en compaq 1825-skärm om det kan hjälpa.

Medlem

Kanske någon pinne på grafikkortets/skärmens kontakter? Enda jag kan komma på just nu.

PaZ
Medlem

skärmsladden är en hane-hane, så jag tyckte inte att skärmen respektive grafikkortet borde vara skadat.. men det kan ju vara mitt grafikkort som ger upp :/

bör kanske tilläggas att det ser lika illa ut när man precis startar datorn och i felsäkert läge, så det är nog inga drivrutiner, utan hårdvara då. attans.

Medlem

ja, det är med största sannolikhet ditt grafikkort som håller på att begå självmord tyvärr...

signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

OM det är grafikkortskontakten som är felet... och om du ska byta ändå så kan det vara värt att prova att löda dit en ny kontakt själv. Vet inte hur bra det skulle gå men det vore kul att veta om det skulle fungera.

Annars är det som Hwergelmer säger, bara att byta. Eller ge den en omgång 'kärlek' med hammarn

PaZ
Medlem

insåg just att jag har DVI-möjligheten också på både skärm och grafikkkort. blir till att köpa ännu en sladd då..

Medlem

Kolla så att du inte fick med en till skärmen. Jag fick med DVI och D-Sub kablar till båda mina skärmar. Missade att jag hade en så jag köpte en för 150kr... visade sig vara bortkastat när jag hittade en av kablarna som följde med senare.

PaZ
Medlem

jo, det ligger säkert en sådan någonstans hemma hos mina föräldrar (det är deras dator från början). men det går snabbare att köpa en ny

Medlem

Låter som om minnet på grafikkortet gått sönder, det har hänt mej två gånger. Senast var det mitt 6800GT som dog och det gav upphov till precis sådana artefakter som du beskriver. Är din dator jordad? Om inte så bör du försöka jorda den snarast.

signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

PaZ
Medlem

jag är rätt säker på att den är jordad, och den sitter i nåt slags överspänningsskyddförgreningskontakt som kom med datorn. Tyckte bara att det var lite konsigt att det isf hände precis när jag hade donat med sladdarna.. jag har ett radeon 9800 pro, kanske är dags att uppgradera då.

tack för all hjälp!

uppdatering: provade DVI-kabel, ingen skillnad. blir nytt kort då!

Inaktiv

De gånger det hänt mig har grafikkortet varit skadat.

signatur

Bra kylning IsTheShit

PaZ
Medlem

Tänkte bara komma med en liten uppdatering. Idag, när jag förberedde mig för att köpa ett nytt kort, öppnade jag datorn och tog ut det gamla för att se vilken sorts port det satt i, och storleken på mitt nätaggregat.. sen torkade jag av och satte i kortet igen, och voila, nu funkar det perfekt!

Medlem

Haha, grattis! Inte lite tur där

Medlem

så du menar att lite skit kan försöra grafiken åh fan!!

signatur

Cookie jar is nuclear power tin-

PaZ
Medlem

... och sen blev det sämre och sämre igen. Lånar ett grafikkkort från jobbet för att verifiera att det är problemet, och sen köper jag ett nytt!

någon som vet om ett Geforce 6200A [http://www.webhallen.com/prod.php?id=52805] skulle vara märkbart sämre än det radeon 9800 pro jag har nu? Alla nyare kort kräver mer än mitt stackars 250W nätagg..

(fel forum nu iofs)

nj
Medlem
Skrivet av PaZ:

någon som vet om ett Geforce 6200A [http://www.webhallen.com/prod.php?id=52805] skulle vara märkbart sämre än det radeon 9800 pro jag har nu? Alla nyare kort kräver mer än mitt stackars 250W nätagg..

Ja, ett Geforce 6200 kommer dra ner prestandan rätt rejält iom det är ett lågbudgetkort med väldigt liten 3D-prestanda. Det kort som bäst motsvarar Radeon 9800 Pro i nVIDIAs 6x00-serie är 6600GT.

Ditt Radeon 9800 Pro drar uppåt 47-48W under belastning om man ska tro på mätningarna X-bit labs gjort, då kan kanske ett 7600GS vara passande då de mätt att det (eller ja, ett nedklockat 7600GT rättare sagt, så chansen finns att ett riktigt 7600GS drar lite mer/mindre) drar ca 27-28W under belastning vilket vore ett bra mycket bättre köp än ett Geforce 6200.

PaZ
Medlem

Tack. jag hade ingen aning vad som var bra eller så Det verkar finnas olika AGP-portar, min dator är 4 år gammal och har nog inte den modernaste versionen.. så jag vet inte om ett sånt där kort passar... suck.

nj
Medlem
Skrivet av PaZ:

Tack. jag hade ingen aning vad som var bra eller så Det verkar finnas olika AGP-portar, min dator är 4 år gammal och har nog inte den modernaste versionen.. så jag vet inte om ett sånt där kort passar... suck.

Du borde iaf ha AGP4x, men med hyfsad chans AGP8x (nyaste, och sista versionen av AGP).
CPU-Z ska kunna visa vilken av varianterna ditt moderkort har (eller iaf ge dig ett modellnamn på moderkortet).
Det är dock inget problem att sätta ett AGP8x-kort i ett moderkort som har AGP4x, prestandan kan bli lite lidande pga den minskade bandbredden.
Du kan läsa lite om AGP här ifall du känner för det.

Medlem

jag har två burkar från -00 resp. -01 som båda har stöd för agp 4x och som nj säger är 4x bakåtkompatibelt så det blir nog inga problem

signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

PaZ
Medlem

Okej, jag har AGP version 3.0. vad Enligt wiki-artikeln innebär det 8x.

Det som fick mig att tro att det inte funkade var ju att jag lånade ett agp-kort från jobbet som inte passade (vet inte modell eller så), och det var rätt nytt.. kan man ha 8x med enbart 3.3V?

Trodde faktiskt inte att jag skulle få svar i den här tråden, nu inser jag vad du menade med dubbelpostning, hwergelmer...

Medlem

Håller med om 7600GS. Borde vara tillräckligt (och ge en liten boost också).

PaZ
Medlem

jag har ingen koll på märken och varianter, skulle den här funka? http://www.webhallen.com/prod.php?id=62280

den här var iofs billigare, kanske funkar nästan lika bra?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324733&view=links

hur skiljer sig 7600 gs mot ATI:s X1650 som ligger i samma prisklass?

Medlem

Googla lite recensioner så ser du. Tror 7600GS'en är något bättre, kan inte det i huvudet däremot

Förresten, rekommenderar en 7600GS med DDR3 istället för DDR2. T ex denna, kostar bara en hundring till och har 50Mhz snabbare core och 300Mhz snabbare minne.

PaZ
Medlem

Okej, tack för det. tittade på det också men är ju inte kunnig nog att förstå skillnaden.. en sån blir det nog!

1
Skriv svar