Tips på CPU och moderkort
Börjar bli dags att skyffla ut den gamla trotjänaren. Den har hängt med ett tag, så jag har ingen koll på nuvarande hårdvara. Tänkte därför be om tips på bra processor och moderkort till hyfsat lågt pris.
* Prolle: blir en Intel Core 2 Duo, jag har inga planer på att överklocka. Valet står mellan E6420 och E6600 - är det prestandamässigt värt att betala ca 400 kr mer för den senare?
* Moderkort: tänker mig att ge ca 1000 kr, max 1300. Ge förslag!
- Fick tips om P35-chipset, är det bäst i dagsläget?
- Stöd för fyra kärnor vore inte fel
- Minne - DDR2, DDR3 eller stöd för båda?
Tack på förhand!
jag skulle ta 6600, eftersom de ändå är så pass billiga nu.
ska du inte klocka är det väl lite hugget som stucket vilket moderkort du väljer, min uppfattning är att skillnaderna ligger på nanosekunder hit och dit.
ddr3 är så pass dyrt att det knappast kan vara värt någon minimal prestandavinst, om det nu överhuvudtaget finns någon utöver potentiellt högre frekvenser? eftersom jag inte tror på kombinationer, så blir mitt tips ddr2.
För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.
Jag sitter i samma sitts, valt 6600 men inte vart helt säker på vilket moderkort. Verkar luta åt en MSI P6N-SLI Platinum som sådär på att klocka men ska vara sjukt stabil, vilket är det jag söker efter mest. Först låg det mot Asus P5N-E SLI men efter att jag läst mycket om folk som har problem så lämnade jag det. Båda de var 650i chipset, vet inte om det är någon idé att köra med det äldre P965 då vad jag förstått så är 650i något bättre i spelprestanda. Men någon mer kunnig får nog tala.
Och DDR 3 känns på tok för tidigt och kan vara lite svårt att på moderkort som klarar det under 1300kr (vild gissning).
Som jag förstått det så ska p35 ha ganska mycket bättre prestanda än tidigare chipsets. Här finns ett par med ok pris?:
ABIT IP35-E ,Asus P5K ,Gigabyte GA-P35-DS3R ,MSI P35 NEO-FI
har inte tagit dera på så mycket om dem men jag tror det är värt att satsa på p35 i varje fall..
edit: ddr2 är så billigt så det är nog ganska mycket mer "bang for the buck" än ddr3 skulle jag tro. Sen så behöver man ju inte ha ddr3? De flesta av moderkorten med p35 nu har väll bara stöd för ddr2 eller både ddr2 och ddr3? hade bra ivarje fall..