"Överraskningssläpp som Oblivions överskuggar indiespel"

Robot
"Överraskningssläpp som Oblivions överskuggar indiespel"

Enlig medgrundaren av den svenska utgivaren Raw Fury.

#Indie, #Raw-fury, #The-elder-scrolls-4-oblivion

Medlem

Buhu?

signatur

Missbrukare av Souls

Medlem

Såklart olyckligt att man blir lite överskuggad, men jag tror inte att det finns ett alternativ som hade gjort alla nöjda i det här fallet.

Edit: kollade trailern och blev intresserad, såg faktiskt riktigt nostalgi-mysigt ut!

signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT

Medlem

Jag förstår hans poäng. Men samtidigt har jag inte ens hört talas om hans spel så även om inte Oblivion hade släppts hade jag inte köpt hans spel. Och dom som är sugna på hans spel kommer nog att köpa det ändå.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

”Vi har inte pengar eller muskler att svinga runt, så allt är noggrant planerat, inklusive när man ska släppa, baserat på andra släpp och så – för att försöka maximera chansen att få uppmärksamhet pengar.”

Larv.
Har du gjort ett bra spel så kommer det gå runt så småningom ändå

Medlem

han har ju rätt men samtdigit släppse det ju indiespel varje dag så det går ju liksom inte att släppa ett stor spel utan att överskugga något indiespel

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag förstår hans poäng. Men samtidigt har jag inte ens hört talas om hans spel så även om inte Oblivion hade släppts hade jag inte köpt hans spel. Och dom som är sugna på hans spel kommer nog att köpa det ändå.

Du fattar väl att detta uttalande är marknadsföring?

Medlem

Kan förstå vad utvecklaren menar men samtidigt är det ett helt annat spel.
Känns inte som att Bethesda-fans och skräckspelsfans nödvändigtvis är synonymer så tveksamt om de egentligen har "stulit kunder" (mina egna ord, inte utvecklarens).

Däremot anser jag att spelet förmodligen är dåligt marknadsfört då jag aldrig ens hört talas om spelet förrän nu.

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Medlem

”En annan business går bättre än min”..
Jo, det är så konkurrens funkar inom vilken bransch som helst.
Hyfsat intetsägande kommentar även om man kan tycka synd om de som drabbas.

Medlem

Det handlar nog inte om att de har samma kundbas, utan att Oblivion fått så mycket fokus i medierna, kanske just på grund av sin överraskningsrelease

Medlem

Haha.. Va?

signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Jag älskar skuggsläpp och önskar mer sånt!

Jag tycker det blir lite äpplen och päron här. Att ett okänt indiespel skulle påverkas av jättar som Oblivion känns inte troligt.
Känns mer som att han, i sann buisnessanda, har hittat ett sätt att reklamföra sig genom att smågnälla på detta.

signatur

-:Observe the masses and do the opposite:-

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Haha samma här, hade inte hört talas om detta spel innan så hade ju inte köpt det även om Oblivion inte släppts 😅

Medlem

Fast Indiespel lever väl inte på relesedagen på samma sätt som AA+ titlar verkar göra?
Dom lever väl på att vara bra och ha positiv word-of-mouth, eller är magkänslan fel här.

Kan inte minnas ett enda indiespel jag köpt för jag såg ett det var nysläppt. Eller för den delen tycker jag aldrig jag ser indespel's släpp uppmärksammas öht?

Medlem
Skrivet av noreason:

Tror du det? Inte särskilt smart marknadsföring i så fall för jag tror många kommer tycka att han gnäller.

signatur

PSN: OAKTHYR

I dunno, Post Trauma har ju fått en del skriverier på engelskspråkiga sajter iaf, så jag har åtminstone känt till det under en tid. Det verkar skitbra, dessutom!

Skrivet av The_Holo:

Fast Indiespel lever väl inte på relesedagen på samma sätt som AA+ titlar verkar göra?
Dom lever väl på att vara bra och ha positiv word-of-mouth, eller är magkänslan fel här.

Kan inte minnas ett enda indiespel jag köpt för jag såg ett det var nysläppt. Eller för den delen tycker jag aldrig jag ser indespel's släpp uppmärksammas öht?

Alla spel, Nintendo undantaget, tenderar att dra in majoriteten av sina stålar under lanseringsveckan eller kort därpå. Just med indie-spel kan de ju ibland få en "second wind" om de typ blows upp på sociala medier eller nåt, men det är ju bara ett fåtal som har turen att göra det.

Han har ju helt rätt i att ett supersläpp som Oblivion så klart överskuggar allt annat, samtidigt är det ju så... Jäkla otur, helt enkelt, men går inte att göra så mycket åt saken? Världen är orättvis ibland.

Skrivet av OAKTHYR:

Tror du det? Inte särskilt smart marknadsföring i så fall för jag tror många kommer tycka att han gnäller.

All marknadsföring är bra marknadsföring, eller vad är det man säger? Nu har ju alla ni hört talas om spelet, så skulle säga att det var rätt smart ändå.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Kan förstå vad utvecklaren menar men samtidigt är det ett helt annat spel.
Känns inte som att Bethesda-fans och skräckspelsfans nödvändigtvis är synonymer så tveksamt om de egentligen har "stulit kunder" (mina egna ord, inte utvecklarens).

Däremot anser jag att spelet förmodligen är dåligt marknadsfört då jag aldrig ens hört talas om spelet förrän nu.

Fast det handlar inte så mycket om att Oblivion Remastered "stjäl kunder", utan att det fullständigt dominerar nyhetsflödet överallt.

Mina feeds på sociala medier svämmar över med så mycket Oblivion Remastered at jag spyr, detta utan att jag ens följer eller kollar på saker som är relaterat till vare sig Bethesda eller Elder Scrolls. Inte ens indieutvecklare som jag normalt följer, syns för mig just nu.

Medlem

Många keyboard warriors här som älskar shadow drops och tycker att karln gnäller.

Det är många utgivare som uttalat sig kring detta, även större sådana. T.om Expedition 33 kan ha tagit stryk av detta, och då har det fått smällhöga betyg.

Jag älskar också Shadow Drops, som Oblivion. Men jag ska ärligt erkänna att jag aldrig ens tänkt på baksidan av det förrens jag läste om just det som talas om i denna artikeln häromdagen på en amerikansk site.

Stora utgivare av stora spel undviker i normala fall andra stora släpp, och så har det varit i många år. Och självklart drar shadow drops av storspel undan mattan rejält för alla, men indie-utvecklare riskerar att drabbas hårdast av självklara skäl. Man kan såklart inte förbjuda shadow drops, men jag förstår verkligen hur flera års slit kan gå åt helvete vid såna här mega-olycksamma tillfällen. En perfekt storm liksom i detta fall. Han nämner ju själv att han tycker släppet i sig är riktigt najs, men klart man fattar att det kan bli skit och katastrof för de inblandade.

Oblivion i princip kapade ju media och sociala medier denna vecka.

Ja, svårt detta. Otur. Surt. Men samtidigt kul med shadow drops av pärlor. Inte mycket att göra åt saken såklart.

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Många keyboard warriors här som älskar shadow drops och tycker att karln gnäller.

Att Oblivion skulle ha taget så många potentiella spelare från en indie version av Silent Hill, det köper jag inte. Visst så äter Oblivion upp mycket av medias tid, men jag tror knappt Post Trauma hade nämnts på FZ alls om det inte var en seg nyhetsvecka generellt. Det kunde varit vad som helst, ett annan indiespel som oväntat blev en hit exempelvis, som skapade den situationen. Finns inget perfekt tillfälle en utvecklare kan planera att släppa ett spel, det kräver tur att få en bra start.

Så jag skulle inte säga att karln gnäller, han gjorde det bästa av situationen och skapade en marknadsförings möjlighet av det hela genom att påpeka detta. Smart gjort, men jag håller inte med argumentet att Bethesda skulle ha något ansvar för att andra titlar säljer. Det är inte deras jobb. Och att det var gynnsamt för Bethesda att göra vad de gjorde råder det ju inget snack om.

Medlem

Tror knappast det hade gjort någon skillnad alls. Helt olika fanbases. Även om media skriver mycket om Oblivion är det fortfarande inte en garanti att det här spelet hade uppmärksammats. Tvärtom tror jag nog att den fått mer uppmärksamhet tack vare shadow-droppen av Oblivion. Om den är så pass Silent Hill-like, så tror jag nog den har en chans till momentum. Förövrigt så tycker jag inte Clair Obscure tagit särskilt mycket stryk heller, då dess målgrupp inte är exakt samma som Bethesdas fanbase, då den har mer JRPG-fans som primär målgrupp.

Däremot, hade de shadowdroppat Oblivion samtidigt som när Wayward Realms (spirituella successorn till Daggerfall) lanseras på Early Access.. DÅ hade det varit riktigt jobbigt för det spelet och studion bakom det. Då deras primära målgrupp är ju de äldre pre-Skyrim Bethesda fansen, som även är Oblivion remakens primära målgrupp.

Medlem

Så denna person menar alltså att det är synd om hans företag för att det finns större företag som har ekonomiska medel att lansera spel även utan marknadsföring som ändå gör braksuccé?

Skrivet av noreason:

Och denna marknadsföring är "Tyck synd om mitt företag, köp mitt spel"?

Skrivet av Petro:

Det handlar nog inte om att de har samma kundbas, utan att Oblivion fått så mycket fokus i medierna, kanske just på grund av sin överraskningsrelease

Och? Oblivion hade fått en hel del fokus i media även om de inte lanserats med överraskning.. antagligen långt mycket mer än vad detta indiförtag hade fått just pga. Bathesda är ett enormt företag och Elder Scrolls är ett gigantiskt märke.

Skrivet av Sebastian Lind:

I dunno, Post Trauma har ju fått en del skriverier på engelskspråkiga sajter iaf, så jag har åtminstone känt till det under en tid. Det verkar skitbra, dessutom!

Alla spel, Nintendo undantaget, tenderar att dra in majoriteten av sina stålar under lanseringsveckan eller kort därpå. Just med indie-spel kan de ju ibland få en "second wind" om de typ blows upp på sociala medier eller nåt, men det är ju bara ett fåtal som har turen att göra det.

Han har ju helt rätt i att ett supersläpp som Oblivion så klart överskuggar allt annat, samtidigt är det ju så... Jäkla otur, helt enkelt, men går inte att göra så mycket åt saken? Världen är orättvis ibland.

Detta kan man ju säga om varenda spel som lanseras i skuggan av större spel. Skillnaden är väl att utvecklarna till dessa spel inte gråter ut så fort det händer.

Skrivet av Sebastian Lind:

All marknadsföring är bra marknadsföring, eller vad är det man säger? Nu har ju alla ni hört talas om spelet, så skulle säga att det var rätt smart ändå.

Och när samma "marknadsföring" fick mig att ännu mindre vilja köpa spelet?

Skrivet av Dizzz:

Detta kan man ju säga om varenda spel som lanseras i skuggan av större spel. Skillnaden är väl att utvecklarna till dessa spel inte gråter ut så fort det händer.

Och när samma "marknadsföring" fick mig att ännu mindre vilja köpa spelet?

1. Ja, det hade man kunnat säga om varje spel som lanseras i skuggan av giganter! So... ?

Varför är det så himla negativa tongångar i det här kommentarsfältet? Jag tror inte snubben "gråter", mer än att han konstaterar en allmänt vedertagen sanning (och samtidigt får lite extra publicitet av det, winning!).

2. Ja, du var ju uppenbarligen inte målgruppen för spelet, då? Faktum kvarstår ju att fler får höra talas om det (=bra då visibility är indies största fiende) och om så bara 2% av alla som får höra talas om det via en nyhet som denna intresserar sig för spelet och kanske t om köper det... Så är det ju en jäkla bra grej, då det är X antal fler sales än om dessa personer aldrig hade hört talas om det.

Vet inte varför detta är något att bli irriterad över 😅

Medlem

Är det spelet på något sätt liknande Oblivion-remastern?

Medlem
Skrivet av Exxo:

Är det spelet på något sätt liknande Oblivion-remastern?

Handlar nog mer om chanserna att folk ska upptäcka spelet, inte att välja ena över det andra. När alla sitter och spelar Oblivion så är potentiella kunder upptagna med att spela Oblivion istället för att upptäcka och få intresse, eller ens känna till detta spelets existens. Om de då råkar släppa spelet på samma dag som Oblivion shadow-droppades så kommer det gå under radarn, även för de som antagligen hade velat spela det.

Det är synd, jag förstår problemet, men hade sagt likt mycket annat i spelindustrin - mycket handlar om att ha tur också, och då ibland otur. Jag menar inte enbart - men en stor anledning till att Minecraft blev så enormt var ren tur. Jag menar inte att det inte är ett så bra spel som folk tycker det är, men bara för att något är jävligt bra betyder inte att det blir en enorm succé. Det upptäcktes och spreds vid helt rätt tillfälle.

1
Skriv svar