Fallout-skaparen Tim Cain: "Våld förblir standard för AAA-rollspel så länge det säljer"

Robot
Fallout-skaparen Tim Cain: "Våld förblir standard för AAA-rollspel så länge det säljer"
Medlem

Varifrån kommer idén att stora företag måste förändra sig, ‘växa upp’ och bli förebilder? Det verkar vara en klassisk åsikt från personer som inte ens är deras kunder. Typ:

Hej, jag spelar inte era spel, men jag ser att ni är framgångsrika och tjänar mycket pengar. När ska ni börja göra annat än våldsamma spel?

Men visst. Det skulle gå att göra ett Action RPG utan våld. Tänk ett skateboardingspel istället för slagsmål och sen har man betydligt djupare visual novel/drama och RPG-element än vad som är standard för genren. Konflikter löses med dialoger och i vissa fall tävlingar. Det kan låta bra på pappret men te sig tråkigt i gameplay. Allt hänger på hur bra det balanseras.

Death Stranding har mindre fokus på våld än Metal Gear. Även om DS har några bossfajter och så med, så har det större fokus på berättande, traversera världen, leverera paket än Metal gear som är actionfyllt stealthspel.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Ja eller så kan man göra en trailer med en naken man på en strand som gråter med en bebis i famnen. Verkar ju ha funkat för Kojima.

Medlem

Låter som bortförklaringar från en med begränsade skills

Medlem

är ju för lite våld i dagens spel redan, gör gibba standard igen!

Medlem

Är nog flera faktorer som spelar in i det där - många utvecklare är säkert fast i ett tänk där våld är en central del av spelen, och många spelmekaniker (XP, levelling, gear, talents, leveldesign, o.s.v., o.s.v.) går hand i hand med det, så att våga sig på någonting helt annat lär säkert inte funka för alla, så det blir en rejäl risk på många sätt. Lättare för indieutvecklare eller studior med mindre antal anställda att testa innovativa koncept - färre personer som behöver tänka om och/eller ledas åt ett annat håll, och en mindre ekonomisk risk att ta.

Samtidigt blir det lätt FOMO också, "alla" vill ha en del av den där goa kakan som innebär de stora pengarna. Där spelar ju trender en stor roll dessutom.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

är ju för lite våld i dagens spel redan, gör gibba standard igen!

Make Gibs Great Again

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Är nog flera faktorer som spelar in i det där - många utvecklare är säkert fast i ett tänk där våld är en central del av spelen, och många spelmekaniker (XP, levelling, gear, talents, leveldesign, o.s.v., o.s.v.) går hand i hand med det, så att våga sig på någonting helt annat lär säkert inte funka för alla, så det blir en rejäl risk på många sätt. Lättare för indieutvecklare eller studior med mindre antal anställda att testa innovativa koncept - färre personer som behöver tänka om och/eller ledas åt ett annat håll, och en mindre ekonomisk risk att ta.

Samtidigt blir det lätt FOMO också, "alla" vill ha en del av den där goa kakan som innebär de stora pengarna. Där spelar ju trender en stor roll dessutom.

Ja, se bara vilken skillnad det är på Silent Hill 2 (originalet) och remaken. Läs gärna om hur första Silent Hill blev till. Och föreställ dig hur en remake av ett fantasilöst team som Blooper Team kommer att bli.

https://en.wikipedia.org/wiki/Silent_Hill_(video_game)#Development

Medlem

Riktigt bra kanal att lyssna på! Han är en fantastisk människa 😊

Medlem
Skrivet av JollyRoger:

Låter som bortförklaringar från en med begränsade skills

Haha. Du kallar alltså Tim Cain för en person med begränsade skills?
Mannen med spel som Fallout, Arcana, Tyranny, South Park och Outer Wilds på sitt CV?

För att återgå till ämnet.
Han verkar onekligen ha en poäng. Spel med action säljer onekligen ofta väldigt mycket bättre än långsamma spel.
Ja. Givetvis finns undantag. Men om du har en budget på någonstans runt 100+ miljoner kronor så vill du inte ta några chanser.

Medlem

Våld är kul. Mer våld tack.

Medlem

Beror väl lite på hur man definierar våld kanske. Men tre av de fem mest sålda spelen genom tiderna är Minecraft, Wii Sports och Mario Kart. Spel behöver inte våld för att vara kul, men med tanke på att barn lekt tjuv och polis (cowboys och indianer eller helt enkelt krig) i alla tider så är det nog ett säkert val att välja våld. Det uppskattas ju av många helt enkelt.

Medlem

Virtuellt våld är kul, troligen till stor del för att våld i det verkliga livet är förbjudet och socialt oacceptabelt. Men samtidigt så har det ju förekommit våldsamma brädspel sedan årtusenden tillbaka, så det är nog inte hela förklaringen.

Från ett rent tekniskt perspektiv så är våldsspel annar lätta att skapa och för spelarna att förstå reglerna. Det är binärt, du har ett glasklart mål med en konfrontation och en klar vinnare och förlorare.

Medlem

Man kan ju se att titlar som Stardew Valley går bra. Men i sanningens namn, det är svårt att göra ett Diablo där du klappar demoner

signatur

Kvadratich, Praktich , Gut.

Medlem
Skrivet av GamleOle:

Man kan ju se att titlar som Stardew Valley går bra. Men i sanningens namn, det är svårt att göra ett Diablo där du klappar demoner

Och Animal Crossing. Men där kan man åtminstone slå de andra i huvudet med sin håv.

Medlem

Klart man vill ha våld och nakna kvinnor i spel. Vi är för fan män!

signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem
Skrivet av gryzor:

Klart man vill ha våld och nakna kvinnor i spel. Vi är för fan män!

Men för i helvete, Ronal, vi är barbarer.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Det Tim Cain pratar om i avsnittet är dock inte ett utopiskt framtidsscenario. Utan en återgång till hur rollspel såg ut förr i tiden när han skapade spel. Tänk 90talet. På den tiden så var många rollspel djupa i story där det var mycket läsa text och navigera handling. Våld förekom naturligtvis också, men det var inte nonstop höghastighets action som det måste vara idag för att det skall sälja till en massmarknad.

Detta tema har berörts förr av fler än Tim Cain. Det handlar mycket om vilka spelare vi har idag i mainstream gruppen. Men dessa spelare har också fostrats sedan barnsben av spelutvecklarna att bli dopaminmissbrukare via den spelmekanik vi matats med, där spel måste gå i rasande tempo för att det skall vara intressant och man skall få sin fix. Turordningsbaserat byts ut mot mer och mer action osv. Tålamod finns sällan med spel i långsammare tempo över många timmar idag som det gjorde förr. Att förändringen i preferenser av spelare skulle bero på ålder osv är en mytbildning då spelare i mogen ålder med familj och jobb även var vanligt på både 80 och 90 talet.

Så spelskaparna har lite skjutit sig själva i foten. Men det är samtidigt lätt att förstå att det blivit som det blivit idag eftersom att så fort spelbranschen visade sig ha en lukrativ framtid så kommer naturligtvis ekonomiska intressen in. Då går det över från att vara en konstform till att bli en industri för vinstmaximering. Och där är vi idag.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Våld är kul. Mer våld tack.

signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem

Ett av 2024 års bästa AAA-spel, Indiana Jones and the Great Circle, är ju faktiskt väldigt lite fokuserat på våld (även om det absolut går att gå bananas med ett gevär om man vill). Överlag bryter det rätt många normer och känns mer vuxet.

Det går också lätt att konstatera att våld i spel inte är någon universallösning. Finns mängder av våldsamma spel som inte säljer.

I grunden upplever jag en viss ängslighet och fantasilöshet hos utveckligare och utgivare sett till vad de tror att spelare vill ha...

Medlem

Mer våld, Tack.
Ge oss en ny Duke Nukem

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

vad är det för fel på våld?
Jag ser mig själv som en väldig snäll och trevlig person, jag är så non våldsam jag kan vara IRL.
Har spelat våldspel sedan jag var typ 8 med Nintendo 8 bitars etc, och börja där.

Våld i spel och film för den delen, skulle aldrig se sånt irl förutom I mitt jobb då jag jobbar med en del våld då och då i mitt yrke. Men hur som helst jag tycker det är något jag inte normalt ser irl, då kan spel ge en ett intryck på hur grymt våld kan vara utan att det skadar någon. För nyfikenheten skull

Nä men jag tror folk förstår vad jag försöker säga, jag är bara dålig på utrycka mig på ett bra sätt.

eld
Medlem
Skrivet av Rhymst:

Ja eller så kan man göra en trailer med en naken man på en strand som gråter med en bebis i famnen. Verkar ju ha funkat för Kojima.

Nästa trailer hade ju andra världskriget, blod och tarmar överallt och Mads i full tactigear

eld
Medlem
Skrivet av GamleOle:

Han snackade mest om AAA spel, men även Stardew valley stoppar fingrarna i våldet: finns ju 120 våningar med monsterdödande i spelet.

Medlem
Skrivet av eld:

Nästa trailer hade ju andra världskriget, blod och tarmar överallt och Mads i full tactigear

Det var den som sålde spelet till mig 😆

Medlem

Death Stranding är ett väldigt fint spel sett till storyn och det passar så bra att man inte behöver döda en enda människa (rätta mig om jag minns fel) för att klara ut det.
Fritt från våld är det ju ändå inte, men jag känner inte att det behövs mer.

1
Skriv svar