Rattnytt från Logitech: nya rattar, växelspak och handbroms i direct drive-serien

Robot
Rattnytt från Logitech: nya rattar, växelspak och handbroms i direct drive-serien

Rattar, handbroms och växel till deras utmärkta direct drive-serie är släppt.

#logitech, #pro-racing-series

Medlem

Kul nu får vi se hur konkurrensen med Corsair blir.

signatur

The Owls Are Not What They Seem

Redaktör
Skrivet av Sur Apan:

Kul nu får vi se hur konkurrensen med Corsair blir.

Ja. Men de lär väl behålla namnet Fanatec gissar jag.

Konstigt att detta tagit nästan två år. Men är det släppt, så de lär väl ha sålt tillräckligt bra av rattpaketet för att motivera satsningen. Kul, för det är ett jäkligt bra paket.

signatur
Medlem

Fan vad nice! Blev riktigt sugen på att köpa en nu inför vintern

Medlem

Har spelat väldigt lite med ratt. Blir det så mycket roligare än med en handkontroller?
Skulle man ha en hel jävla hytt där det tiltar och håller på så vore det en grej men vart ska man få plats med det annat i en arkadhall.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Har spelat väldigt lite med ratt. Blir det så mycket roligare än med en handkontroller?
Skulle man ha en hel jävla hytt där det tiltar och håller på så vore det en grej men vart ska man få plats med det annat i en arkadhall.

Det är ju helt vad du är ute efter. Jag var ute efter "mer realism" utan att behöva köpa en hel projektbil eller ge mig in i riktig racing med bränsle och alla kostnader som tillkommer. Det finns en hel del kunskaper från sim-racing som faktiskt kan vara användbara i riktig bilkörning.
Problemet med handkontroll är att du får ofta väldigt snabba 100%-iga utslag, exempelvis 100% vänster till 100% höger rattutslag går väldigt fort på handkontroll men är i verkligheten mycket svårare med en riktig ratt. Detta gör att folk kan vara onaturligt snabba med handkontroll. Man kör helt enkelt annorlunda med ratt och pedaler än med handkontroll. Personligen har jag lärt mig "heel-toe" genom sim-racing vilket känns väldigt kul. Jag jobbar fortfarande på driftingen, den är svår.
Vissa sims är också roligare med ratt. Exempelvis tycker jag att Dirt Rally-spelen och Assetto Corsa är bra mycket roligare att köra när man har en riktig ratt att snurra på. Mer arkadiga spel som Forza Horizon-serien spelar jag fortfarande oftast med handkontroll för att man helt enkelt inte får ut lika mycket av ratten i dom spelen.
Mitt sätt att hantera platsåtgången har varit att sätta allt på en hopfällbar simracing-stol: "Next Level Racing F-GT Lite"
Det gör att jag kan städa undan "enklare" när det inte används. Jag använder också min vanliga PC-skärm på en gas-arm som jag svänger runt mot stolen när jag ska köra. Bättre hade varit att köra VR men dels är jag för närvarande rädd att jag skulle bli illamående samt att det är associerat med en kostnad som jag just nu inte vet om jag är beredd att ta. Kanske om det kommer ett nytt VR-headset från Valve som ser bra ut att det blir aktuellt.
Allt handlar ju om vad man faktiskt vill ha ut av simrace, vissa vill bara köra lastbil i ETS2 eller ATS, andra vill tävla mot andra fast digitalt, ytterligare någon vill bara lära sig drifta och åka upp och ner för "Mt. Akina" eller streetrace:a på Tokyo Shuto Expressway. Många är nog lite en blandning av alla dessa. Det är ju helt vad man faktiskt ser framför sig att man är intresserad av.
Personligen började jag med handkontroll i dom lite seriösare simulatorerna för att se om detta skulle vara något som jag vill lägga pengar på. Många säger att man ska börja med en billig ratt i början men jag kände att det var bättre att köpa lite bättre grejer från början och inte känna att man ville uppgradera vid ett senare tillfälle, men det är ju helt upp till om man känner sig mer eller mindre intresserad.

Detta blev mycket längre än jag hade planerat från början men jag tänker att det kan vara användbart om fler intresserade sitter och läser.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ja tyckte det var skitkul när jag körde med ratt skaffade en playsteat challange gick att fälla ihop rätt smidigt. Någon typ av sådan stol tycker ja behövs det är värdelöst att köra på skrivbordet enligt mig. Och en budgetratt för 1500 från trhustmaster.
Extra kul blev de i vr.
Sålde tyvärr när ja flytta till mindre men blir nog köp igen när ja fixar hus.

Testpilot
Skrivet av lonian:

LTT har gjort en del videos med racingprylar. Den här kanske kan vara något för dig

Och den här är mest bara rätt sjuk för att se vad man kan göra.

Medlem

Ser ju lovande ut!

Medlem

inga pedaler?

signatur

1# FZ Troll

Redaktör
Skrivet av robbis:

inga pedaler?

Nä, inga nya. De släppte ju dessa i samband med direct drive-ratten för två år sen, verkar inte finnas några andra nu. Men kör man på pc så går det att använda USB-pedaler från andra tillverkare.

signatur
1
Skriv svar