Civilization 7 - kolla in gameplay-premiären!

Robot
Civilization 7 - kolla in gameplay-premiären!

Kort och lång genomgång ute.

#civilization-7


Försiktigt optimistisk. Hoppas att det är bättre än Civ VI var vid sin release.
Och framför allt så måste nätkoden fungera!


signatur

00:00:02:42

Medlem

Nej usch....första intrycket är att det ser ut som mer av samma skit som Civ VI.

Medlem

Hade förhoppningar om lite mer vågade förändringar men fortsätt optimistisk.

Medlem

Såg Nice ut!

Medlem

Gameplay var ju att ta i. En in-game cinematic är väl mer korrekt.
Men ser ut att vara oroväckande mycket citysprawl med distrikt, städer som täcker 5-6 rutor själv. Får hoppas de hanterar det bättre än i Civ 6 med sina låsta och oflexibla bonusar.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Redaktör

En lång gameplay-genomgång sänds live nu (eller nyss). Ses här:


signatur
Medlem

Att man väljer att kopiera totalfloppen Humankind dödade all hype för min del

Tråkigt, såg verkligen fram emot ett nytt Civ.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Har sett både trailer och gameplay showcase. Kanske blir jättebra när man har hela spelet framför sig. Men jag har gått från att tycka att det ser fullt okej ut till rätt skeptiskt. Behöver nog testa spelet men tyckte mycket av det som presenterades lät rätt B.

Sen, alltid retar man nån: Designen i CIV VI var fenomenal. Men alla ville ha merverklighetstrogen grafik. Grattis! Det ser oerhört plottrigt ut i CIV VII.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Skrivet av Dunder:

Att man väljer att kopiera totalfloppen Humankind dödade all hype för min del

Samma här, har spelat en omgång Humankind och det funkade inte för mig. Förstår resonemanget och det historiska kontexten men tror det kan bli lite identitetslöst om man skiftar kultur i tvära kast. Lite kul att den valda ledaren förblir dock genom hela sessionen. Ledare brukar ju skifta lite mer än hela civilisationer.XD


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Civilization har inte varit bra sedan Civ IV.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Vafan byta civ mitt i spelet? Nej tack, låter bara konstigt.

Jag tycker att poängen med Civ är ju att starta med en civilisation för att söndra och härska över alla andra, jag vill inte byta mitt i spelet. Vill dom ens ha kvar sina fans? Hoppas att man kan välja bort det i inställningarna eller med hjälp av moddar.


signatur

00:00:02:42

Medlem

Som med alla Civ är det bästa man kan göra att vänta 2 år, låt dem släppa alla DLC som åter introducerar allt dem bantat ur spelet vid release för en Ultimate Edition med 75% rea.


signatur

>>> 5800x - 6650 XT (i väntan på 8800 XT) @ 1440p, 32GB 3600mhz, 2 TB M.2, 1TB SSD <<<

Skrivet av bushkalle:

Som med alla Civ är det bästa man kan göra att vänta 2 år, låt dem släppa alla DLC som åter introducerar allt dem bantat ur spelet vid release för en Ultimate Edition med 75% rea.

Japp, inte en chans att man köper det dag 1 eller för fullpris.


signatur

00:00:02:42

m2k
Medlem

Att byta civ när man skiftar tidsålder låter rätt intressant, det gör att man inte behöver fokusera för mycket på senare delen av spelet när man väljer civ i början.
Till exempel civilisationer som har en speciell armeklass som bara är giltig under en kort epok, exempelvis Conquistadorer för Spanien. Den perken är helt meningslös tidigt i spelet och sent i spelet.

Ser fram emot det!

Medlem

Jag är skeptisk tills dess att jag blir motbevisad. Jag vill se vilka ledare som representerar de olika tidsåldrarna.


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem

Civ V ser fortfarande snyggare ut, men det blir till att ge detta en chans.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Grafiken på världen ser mycket bättre ut än civ6, det ser väldigt trevligt ut måste jag säga.

Den där saken med att man byter civ eller hur det nu funkar mitt i spelet verkar askonstigt, det låter inte alls bra, poäng i diplomati har jag aldrig heller fattat, nu vet jag inte hur detta kommer funka, men så fort något kan vara en valuta så kan den också bytas, vinnas, förloras kopplat till vad som helst, t ex så kanske man kan "hitta" diplomatipoäng under en sten med en scout? UIt ser lite temp ut...

Vi skall se hur det funkar med de nya städerna, jag hatade de där distriken i civ6, vi skall se hur det nya blir. Det VERKAR bättre, det verkar vara mera naturligt och mindre brädspelspusslande, men men... aja.

Just det, om det inte finns workers kvar, det får vi också se, alltså, det är en sjuk stor sak, för vad gör man då, man flyttar bara soldater? Det är en väldigt stor sak, har man inga "civila" enheter då förutom settlers?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Grafiken på världen ser mycket bättre ut än civ6, det ser väldigt trevligt ut måste jag säga.

Den där saken med att man byter civ eller hur det nu funkar mitt i spelet verkar askonstigt, det låter inte alls bra, poäng i diplomati har jag aldrig heller fattat, nu vet jag inte hur detta kommer funka, men så fort något kan vara en valuta så kan den också bytas, vinnas, förloras kopplat till vad som helst, t ex så kanske man kan "hitta" diplomatipoäng under en sten med en scout? UIt ser lite temp ut...

Vi skall se hur det funkar med de nya städerna, jag hatade de där distriken i civ6, vi skall se hur det nya blir. Det VERKAR bättre, det verkar vara mera naturligt och mindre brädspelspusslande, men men... aja.

Just det, om det inte finns workers kvar, det får vi också se, alltså, det är en sjuk stor sak, för vad gör man då, man flyttar bara soldater? Det är en väldigt stor sak, har man inga "civila" enheter då förutom settlers?

Du väljer en leader med egenskaper och skillträd. Sen byter du civs eller följer den du börjat med

Medlem
Skrivet av Govein:

Du väljer en leader med egenskaper och skillträd. Sen byter du civs eller följer den du börjat med

Vet du hur det funkar om man byter, vad händer då? För mig att man ens kan göra det är skitkonstigt, det har aldrig varit så i civ innan, det är en konstig sak om man vill spela t ex danmark, sedan ändrar man det till irak efter 200 år?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vet du hur det funkar om man byter, vad händer då? För mig att man ens kan göra det är skitkonstigt, det har aldrig varit så i civ innan, det är en konstig sak om man vill spela t ex danmark, sedan ändrar man det till irak efter 200 år?

Nej kan inte detaljerna men du kan se lite exempel nånstans i slutet på videon ovan. Det såg ju inte ut att vara så mkt ”Sverige till usa” byten utan snarare andra mer historiska benämningar på civilisationer. Jag gissar att man väljer en leader och är det landet men måste kolla mer noggrant. Tittade bara på tele utan att pausa och många namn vid byten var saker jag inte kan och vet vilka ”länder” det är/tillhörde.

Edit: Här får massa ny info. tex inga workers:
https://www.youtube.com/watch?v=7VXbFxM3fls

Medlem

Jag tror det kommer bli bra. Är optimistisk.

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Poängen med Civ är ju att starta med en civilisation för att söndra och härska över alla andra, jag vill inte byta mitt i spelet. Vill dom ens ha kvar sina fans? Hoppas att man kan välja bort det i inställningarna eller med hjälp av moddar.

Vad poängen med Civ är är nog högst subjektivt för jag delar inte din poäng
Är det inte du som spelare som definierar Civilisationen och är inte den civ man väljer (eller random, for life i mitt fall) helt enkelt något som definierar ett ramverk att bygga sin omgång i utifrån hur kartan skapas? Med det sagt tycker även jag att det är lite udda att civilisationen "ska" (fick aldrig klarhet i om det var en möjlighet eller påtvingat) bytas men ser det inte som en dealbreaker.

Jag är själv nyfiken, gillar att städerna har mer tyngd och att man har mer inflytande i hur de sprider ut sig bortom att köpa mark med guld och gillar också distrikten även om jag erkänner att få lite känsla för dem i Civ 6.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Grafiken på världen ser mycket bättre ut än civ6, det ser väldigt trevligt ut måste jag säga.

Den där saken med att man byter civ eller hur det nu funkar mitt i spelet verkar askonstigt, det låter inte alls bra, poäng i diplomati har jag aldrig heller fattat, nu vet jag inte hur detta kommer funka, men så fort något kan vara en valuta så kan den också bytas, vinnas, förloras kopplat till vad som helst, t ex så kanske man kan "hitta" diplomatipoäng under en sten med en scout? UIt ser lite temp ut...

Vi skall se hur det funkar med de nya städerna, jag hatade de där distriken i civ6, vi skall se hur det nya blir. Det VERKAR bättre, det verkar vara mera naturligt och mindre brädspelspusslande, men men... aja.

Just det, om det inte finns workers kvar, det får vi också se, alltså, det är en sjuk stor sak, för vad gör man då, man flyttar bara soldater? Det är en väldigt stor sak, har man inga "civila" enheter då förutom settlers?

I Civ 6 så fick du ju diplomatic favor genom att vara "suzerain" över en city state, ha en allians med en annan civilization eller genom den typ av regering du väljer att använda dig av. Går att läsa mer om här.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

En lång gameplay-genomgång sänds live nu (eller nyss). Ses här:

https://www.youtube.com/watch?v=Tc3_EO6Bj2M

Ja det här verkar ju inte vara det jag såg fram emot iallafall. Humankind 2.0 som många andra säger.
Civ har ju till och med sin ikoniska fras "Can you build a Civilization that will stand the test of time", att man då introducerar en mekanik för att byta civlisation mitt i en spelrunda känns lite märkligt.

Ett logiskt alternativ hade ju varit att ge möjligheten att byta ledare efter en viss tid, för att få nya modernare bonusar som inte är beroende av en specifik tidsålder. På så sätt kan man ändå behålla sin nations identitet men ta in den i en ny tidsålder.

Det "turk-svensk-japanska riket" var väl inte det jag förväntade mig se i Civ. Något besviken, helt klart.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Skrivet av DeadMeat1234:

Vad poängen med Civ är är nog högst subjektivt för jag delar inte din poäng
Är det inte du som spelare som definierar Civilisationen och är inte den civ man väljer (eller random, for life i mitt fall) helt enkelt något som definierar ett ramverk att bygga sin omgång i utifrån hur kartan skapas? Med det sagt tycker även jag att det är lite udda att civilisationen "ska" (fick aldrig klarhet i om det var en möjlighet eller påtvingat) bytas men ser det inte som en dealbreaker.

Jag är själv nyfiken, gillar att städerna har mer tyngd och att man har mer inflytande i hur de sprider ut sig bortom att köpa mark med guld och gillar också distrikten även om jag erkänner att få lite känsla för dem i Civ 6.

Ok, trodde det var underförstått att det var min åsikt men ska tänka på det nästa gång och skriva "Jag tycker" eller "I min mening".

Men jag delar din åsikt om att städerna har mer tyngd och jag lärde mig att uppskatta distrikten i Civ VI även om jag inte var stormförtjust i idén från början.


signatur

00:00:02:42

Medlem

Tyckte grafiken var lovande, gillade inte 6:ans så detta var helt klart bättre.

Gameplay tror jag också kan bli bra, byt civilisation men behåll delar av historian av den gamla. Mer diplomati som även kan användas under krig tycker jag också är ett steg framåt.

Blir att hålla ögonen på detta, men knappast någon förbokningshype 🙂

Medlem

Nu har jag lyssnat på lite mera videos av folk som spelat...

Och nu är jag rädd och avhypad... delux.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Vad poängen med Civ är är nog högst subjektivt för jag delar inte din poäng
Är det inte du som spelare som definierar Civilisationen och är inte den civ man väljer (eller random, for life i mitt fall) helt enkelt något som definierar ett ramverk att bygga sin omgång i utifrån hur kartan skapas? Med det sagt tycker även jag att det är lite udda att civilisationen "ska" (fick aldrig klarhet i om det var en möjlighet eller påtvingat) bytas men ser det inte som en dealbreaker.

Jag är själv nyfiken, gillar att städerna har mer tyngd och att man har mer inflytande i hur de sprider ut sig bortom att köpa mark med guld och gillar också distrikten även om jag erkänner att få lite känsla för dem i Civ 6.

Du kan ”byta” i en historisk korrekt linje med. 2 ”byten” per playthrough

12
Skriv svar