Prova på Dungeons & Dragons i Stockholm
Tjena!
Jag har alltid varit nyfiken på Dungeons & Dragons och vill verkligen testa det, även fast jag har en massa nörd vänner är det ingen som riktigt spelar brädspel och dylikt. Så jag undrar om ni känner till något ställe som hostar sådana evenemang som man kan gå och testa på, i Stockholms området?
Var inne på Dragon's Lair vid Odenplan häromdagen och frågade om just detta och hon tipsade om att kolla in deras kalender för evenemang, vilket jag gjorde och de har en massa saker på G, dock inte det jag är ute efter. Vill helst spela med äldre sällskap då jag är 40 själv.
Har ni några tips?
Tack.
Kolla upp Alphabar i örnsberg. Det är en spelbutik och en spelbar. Har bara handlat i butiken, men baren var FULL av folk som spelade och drack öl. Har för mig att de hade nåt om prova på-kvällar etc på deras hemsida eller facebook.
Edit: Annars har du ju dragons lair! Säkert bet, de har schema på hemsidan med alla prova på-events etc. Kollade snabbt och de har en "prova på rollspel!"-kväll den 28e aug.
Edit2: men det hade du ju redan kollat upp 😅 Men kika på Alphabar då, det är ju en bar så 18-årsgräns och alkoholservering osv! De har evenemang på sin Facebook-sida såg jag nu, men inget sånt event på g just nu. Däremot verkar de ha såna då och då, så håll utkik!
Kolla upp Alphabar i örnsberg. Det är en spelbutik och en spelbar. Har bara handlat i butiken, men baren var FULL av folk som spelade och drack öl. Har för mig att de hade nåt om prova på-kvällar etc på deras hemsida eller facebook.
Edit: Annars har du ju dragons lair! Säkert bet, de har schema på hemsidan med alla prova på-events etc. Kollade snabbt och de har en "prova på rollspel!"-kväll den 28e aug.
Edit2: men det hade du ju redan kollat upp 😅 Men kika på Alphabar då, det är ju en bar så 18-årsgräns och alkoholservering osv! De har evenemang på sin Facebook-sida såg jag nu, men inget sånt event på g just nu. Däremot verkar de ha såna då och då, så håll utkik!
Toppen ska kolla upp det. Kul med Dragons Lair med då jag bor nära där. Annan fråga om någon vet något roligt solo spel likt d&d man ka spela.
Toppen ska kolla upp det. Kul med Dragons Lair med då jag bor nära där. Annan fråga om någon vet något roligt solo spel likt d&d man ka spela.
Har ingen koll på just d&d-spel för solospelning, men kolla upp Ensamma Vargen. Det är typ rollspelsböcker för solospel där man följer en story och gör val med sin karaktär. Kanske något åt det hållet du vill ha? 🙂 Boken är storyn och man själv spelar och så hoppar man runt i boken baserat på valen man gör typ. Och så klart så har man sin karaktär och loot och allt sånt.
Annars för solospel om du är intresserad av brädspel så är mage knight riktigt kul. Dock en bra bit från D&D.
Har ingen koll på just d&d-spel för solospelning, men kolla upp Ensamma Vargen. Det är typ rollspelsböcker för solospel där man följer en story och gör val med sin karaktär. Kanske något åt det hållet du vill ha? 🙂 Boken är storyn och man själv spelar och så hoppar man runt i boken baserat på valen man gör typ. Och så klart så har man sin karaktär och loot och allt sånt.
Annars för solospel om du är intresserad av brädspel så är mage knight riktigt kul. Dock en bra bit från D&D.
Tusen tack för tippsen. Ska kolla upp.
Hm, missade helt att de hade en prova på rollspel kväll det datumet. Ska försöka droppa in en sväng då och testa på! Tack för tipset.
Det är bara att dra på sig manteln och bli GM.
Lyssna på lite actual plays, typ Haunted City eller Get in the Trunk från Glass Cannon Podcast så fattar man rätt snabbt hur det funkar.
Älskar ttrpgs. Har 40st på hyllan och 300st i pdf form via drivethrurpg.
Ogillar dock skarpt DnD5e. Funkar bra i pc/tv-spelsform (se Baldurs Gate), funkar mindre bra som faktiskt rollspel.
Men det är det mest populära och folk orkar inte testa annat tyvärr..
Så vill bara säga att det finns andra spel än DnD5e där ute. 5e är lite som Fortnite antar jag. Väldigt populärt men inte så bra egentligen.
Rekommenderar i princip vad som helst förutom 5e.
Vill du ha DnD upplevelsen, prova istället till exempel Shadowdark som vann Gold på ENNIE awards detta året. Det är det folk gillar med DnD fast streamlined och.. faktiskt bra.
Fler spel som jag kan varmt rekommendera:
Forbidden Lands (fantasy)
Delta Green (investigation lovecraftian horror)
Blades in the Dark (victorian steampunk heists, spöken och narrativt fokus)
Cairn och alla dess community settings (gratis och rules-light)