Medlem
Loom (Amiga)
  • Plattformar: Amiga (testversion), Atari ST, FM Towns, Mac OS, MS-DOS, TurboGrafx-CD

  • Release: 1990

Brian Moriartys intentioner var onekligen beundransvärda.

Efter Maniac Mansion, Zak McKracken och Indiana Jones and the Last Crusade, samtliga drivna av LucasArts äventyrsmotor SCUMM, var Loom något av en brytpunkt mellan det nya och det gamla.

Inte endast för att LucasArts med Loom distansierade sig ännu mer från Sierrra genom att inte låta spelaren begå dödsfallsframkallande misstag, utan även för att gränssnittet simplifierades långt bortom tidigare Pick Up, Use, Open, Close och så vidare.

Ett gränssnitt ersatt med en stav indelad i noter, vilka i grupper om fyra bildandes olika besvärjelser huvudkaraktären kan kasta på karaktärer och föremål i sin omgivning.

Flyktigt inspirerat av Tchaikovskys balett Svansjön kretsar Loom kring vävaren Bobbin Threadbare som efter en kedja av händelser, som förvandlat de som stått honom nära och kära till svanar som flygit sin kos, står ensam kvar önskandes inget annat än en återförening.

Med i spelets kartong följde utöver en bok beskrivandes de olika besvärjelserna (dock ej vilka noter de består av, då Bobbin måste upptäcka detta på egen hand i spelet som dessutom slumpar fram vissa av dessa vid varje genomspelning) följde även en kassett i form av en liten ljudbok.

Runt 30 minuter av bakgrundshistoria, en fördjupning av Looms lore, skapandes en klart mer greppbar kontext att föra sig inom.

Vävarna hade rentav över tid lärt sig att väva delar av världen så som de önskade, för att inte tala om skapa revor i densamma.

När Bobbin börjar resa runt i världen för att finna vad han söker snubblar han över olika gillen med olika färdigheter. Glaskonstnärer, smeder, herdar. Och i takt med att hans erfarenhet blir större får han tillgång till fler noter att snickra ihop besvärjelser av.

En besvärjelse färgar saker gröna. En annan öppnar sådant som är stängt. Spelas en besvärjelse baklänges inverteras dess effekt.

Visuellt jobbar Loom på Amigan med de 16 färger EGA-originalet förde sig med. Månne inte tekniskt imponerande för berörd plattform, men estetiskt oerhört tilltalande på ett vis inte ens den senare 256-färgers VGA-versionen lyckades upprepa trots mer detaljerad grafik.

Speciellt läckert är det att se hur Looms estetik ofta jobbar inom tydliga ramar vilka vissa objekt i förgrunden ibland går utanför. Och trots det begränsade antalet färger känns ingenting någonsin färglöst.

Här har man onekligen jobbat med begränsningarna istället för mot dem.

Musikaliskt småskaligt, tydligen med små segment här och där plockade från Svansjön som någon insatt säkerligen har bättre koll på än jag, men samtidigt effektivt ur ett stämningssättande perspektiv.

Loom är inte ett svårt äventyrsspel, ej heller är det långt, men däremot är det sprängfyllt med minnesvärda scener och miljöer som etsar sig fast på näthinnan.

Pussel är sällan speciellt långsökta, men när de väl är det är det lätt hänt att man landar i en klassisk "pröva allt på allt"-situation där man spelar alla de besvärjelser man har plitat ned både fram- och baklänges.

Ibland utan resultat.

Ibland för att man helt enkelt missat en besvärjelse, och då har man trots goda intentioner faktiskt kört fast så att man i värsta fall tvingas spela om Loom från början. Vilket är en rätt så stor miss, med tanke på de produktionsmässiga ambitioner man så klart och tydligt redogör för i spelets manual.

Att plöja sig genom Loom på mindre än en timme när man väl vet vad man gör är dock ingen bedrift. Tre olika svårighetsgrader kan man dessutom välja mellan, där den högsta tvingar spelaren att HÖRA vilken not som spelas där de lägre även visualiserar dessa.

Loom känns spelhistoriskt relevant.

Som ett stort steg mot en äventyrsgenre som i allt högre grad bryter sig fri från etablerade konventioner samtidigt som det i mångt och mycket är oerhört klassiskt i dess upplägg sånär som på lättillgängligheten jämfört med genrefränder.

Och hela Spel som konst-diskussionen, som så flitigt fördes där ett tag i trakten av sent 00-tal och tidigt 10-tal, kommer till minnes när man tar del av Moriartys artistiska ambitioner formade till ettor och nollor med tillhörande fysiska komplement.

En vacker och välljudande liten resa.

Kanske inte riktigt så spelarmässigt smärtfri som LucasArts ville ge sken av, men nästan.

Loom
4
Mycket bra
+
Ett av de första "moderna" äventyrsspelen.
+
Lika vackert som ambitiöst.
+
Intressant att basera en del av den valbara svårighetsgraden på gehör.
-
En del rätt långsökta och billigt designade pussel.
-
Även om utrymmet för det är rätt litet är det tekniskt möjligt att köra fast och inte kunna ta sig vidare.
Det här betyder betygen på FZ

Denna text publicerades ursprungligen i Legerbloggen.

Medlem

Grymt jobbat med recensionen, gjorde lite ont att du inte ens fått en kommentar.

Så tack så mycket för ditt arbete, du verkar ha haft en fin stund när du lirat


signatur

P.L.U.R

Medlem

Loom har sablarns fint intro!

Min vän hade Loom till sin Amiga. Han hade ärvt den från farbror. Jag minns att vi båda tyckte spelet såg häftigt ut men vi listade inte riktigt ut hur man spelar. Inte så märkligt kanske, då jag precis fått lära mig att man behöver använda manualen för att spela.

Vi kom ingen vart. Men jävlar vad fint spelet var! Så pass att jag minns väldigt väl trots att vi bara spelade det i 10-15 minuter innan vi fick ge upp.

Det verkar varit mycket användning av manualer på Amiga-åldern. Vidare hade min vän även något motorcykelspel där spelet hade något slags kopieringskydd som krävde att man hade spelets manual och kunde leta upp ett ord som stod på en viss sida och rad.

När jag tittade på bilderna och kom och tänka på att magikerna i ninjaspelet The Messenger påminner mycket om magikerna i Loom. Dessutom samlar man ihop musiknoter i halva spelet.

Kan The Messenger tagit inspiration ifrån Loom?

halvt off-topic

Edit:
Loom finns på Steam!
https://store.steampowered.com/app/32340/LOOM/


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Så kom den äntligen! ❤️

LOOM var en av de första riktiga pärlorna i arsenalen av klassiska äventyrsspel under Amiga-eran. Första gången jag prövade mig på det körde jag fast, precis som Hanzo, och gick vidare till något annat. Det var först efter att jag hade spelat klart de första två Monkey Island och Beneath a Steel Sky som jag hittade tillbaka till det igen.

Eftersom jag spelade det relativt sent på en A1200 så hade jag lågt ställda förväntningar på den daterade grafiken. Men de hade verkligen arbetat med varje scen och än idag är det sannolikt ett av de vackraste spelen man kan hitta med 16 färgers grafik.

Jag hade aldrig boxen eller manualen eftersom jag hade fått spelet på en kopierad BASF-diskett, kanske var det därför spelet kändes helt annorlunda mot allt jag hade spelat dessförinnan. I all sin enkelhet skapades en gnutta magi som jag känner värme för än idag.

@Legerdemain: har du kommit över de gamla boxarna via auktion eller hade du alla dessa spel i original sedan tidigare? Det är ju rena rama skattgömman du verkar sitta på

Medlem
Skrivet av SorbP:

Grymt jobbat med recensionen, gjorde lite ont att du inte ens fått en kommentar.

Så tack så mycket för ditt arbete, du verkar ha haft en fin stund när du lirat

Kul att texten uppskattas!

Skrivet av Hanzo:

Vi kom ingen vart. Men jävlar vad fint spelet var! Så pass att jag minns väldigt väl trots att vi bara spelade det i 10-15 minuter innan vi fick ge upp.

Det verkar varit mycket användning av manualer på Amiga-åldern. Vidare hade min vän även något motorcykelspel där spelet hade något slags kopieringskydd som krävde att man hade spelets manual och kunde leta upp ett ord som stod på en viss sida och rad.

När jag tittade på bilderna och kom och tänka på att magikerna i ninjaspelet The Messenger påminner mycket om magikerna i Loom. Dessutom samlar man ihop musiknoter i halva spelet.

https://i.ibb.co/vXW7YjZ/Music-Notes.webp

Kan The Messenger tagit inspiration ifrån Loom?

halvt off-topic

Du har helt rätt i den iakttagelsen, att manualer och annat fysiskt ofta var en del av spelupplevelsen. Fanns rentav spel där dialogen i spelet hänvisades till vissa sidor i en fysisk bok för att spara på utrymme i spelet och dessutom agera kopieringsskydd. Ibland hade man kartor (som i Eye of the Beholder), tidningsartiklar (som i Zak McKraken) och annat som följde med i paketet att vända sig till för tips och tricks.

Verkar onekligen som att The Messenger flirtar med Loom, för övrigt.

Skrivet av serdyllon:

Eftersom jag spelade det relativt sent på en A1200 så hade jag lågt ställda förväntningar på den daterade grafiken. Men de hade verkligen arbetat med varje scen och än idag är det sannolikt ett av de vackraste spelen man kan hitta med 16 färgers grafik.

Jag hade aldrig boxen eller manualen eftersom jag hade fått spelet på en kopierad BASF-diskett, kanske var det därför spelet kändes helt annorlunda mot allt jag hade spelat dessförinnan. I all sin enkelhet skapades en gnutta magi som jag känner värme för än idag.

@Legerdemain: har du kommit över de gamla boxarna via auktion eller hade du alla dessa spel i original sedan tidigare? Det är ju rena rama skattgömman du verkar sitta på

Det är väldigt blandat, och ofta är det inte så spännande som det verkar med antingen gratis, lagliga, nedladdningar från x eller y på internet (det finns sanslöst mycket Amiga-spel släppta på detta vis) eller ej kompletta utgåvor där något saknas. Vidare är det faktiskt inte jättemånga år sedan Amiga-spel var värda absolut ingenting, då man kunde köpa en flyttlåda full med spel för runt tusenlappen eller klart mindre än så. Klassiker, som sålt som bäst, är oftast de dyrare idag eftersom många vill åt dem men de är inte nödvändigtvis svåra alls att komma över om man bara är beredd att betala en slant... samtidigt som extremt sällsynta spel fortfarande kan vara väldigt billiga då få känner till dem. Men för att svara på din fråga... Tradera, eBay, Facebook, vänner och bekanta, Amiga-forum. Har kvar något enstaka spel från den faktiska Amiga-tiden, resten är från senare år. Guldgruva? Absolut inte, men nostalgiskt och kul att kunna peta på det fysiska ibland även om det så bara rör sig om en diskett utan något mer än så.

Redaktör

Ännu en väldigt intressant skriven text om spelhistorien. Jag upplevde den själv då, men har uppenbarligen missat en del och glömt en del annat. Tack!

Lyfter texten på framsidan lördag morgon (har inte hunnits med tidigare).


signatur
KoP
Medlem

Lyckades aldrig ta mig igenom Loom. Tyckte det var för skumt och fick aldrig feeling för det. 🤔

En drös andra peka-klicka spel grottade man dock sig igenom på Amigan. Kings Quest, Police Quest, Space Quest, Universe, Legend of Kyrandia, Beneath a steel Sky, Future Wars med mera.

Favoritäventyret förblir dock Gold Rush ifrån Sierra. Väldigt gemytlig och mysig stämning i det spelet.

Medlem

Älskar verkligen hur personer med kunskap och ett genuint intresse och engagemang kring något kan få i princip vad som helst att bli intressant. Mycket bra recension! ❤️


signatur

Snart 50, still a gamer ...
https://www.youtube.com/@seventy5plays
Gilla, prenumerera och dela - om du vill

Medlem

Tack för du påminde mig om denna klassikern, ska tvinga min sambo att lira detta! Jag kom själv aldrig särskilt långt när spelet släpptes, tror jag hade för många andra spel jag spelade samtidigt. Var besatt i alla rollspel och strategispel på den tiden. (är iofs det fortfarande )


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av KoP:

Lyckades aldrig ta mig igenom Loom. Tyckte det var för skumt och fick aldrig feeling för det. 🤔

En drös andra peka-klicka spel grottade man dock sig igenom på Amigan. Kings Quest, Police Quest, Space Quest, Universe, Legend of Kyrandia, Beneath a steel Sky, Future Wars med mera.

Favoritäventyret förblir dock Gold Rush ifrån Sierra. Väldigt gemytlig och mysig stämning i det spelet.

Jag ÄLSKADE Gold Rush. Finns någon remake som dessvärre var rejält bedrövlig..

Medlem

Älskar Loom. Hör musiken i huvudet bara jag śër en screenshot från spelet. Det känns dock lite plötsligt ƙort. Man vill att det ska vara längre och mer att upptäcka. Välskriven recension. 👍🏻

Medlem

LOOM var verkligen ett spel jag aldrig körde. Provade det vid nåt tillfälle men efter att ha varit van with Lucasgames interface från tidigare spel så kändes detta väldigt off, och hela spelet kändes väldigt ointressant då. Så jag spelade aldrig detta trots att många kompisar då hyllade det till skyarna.

Minns att musiken var väldigt trevlig, och spelet såg imponerande ut, men tilltalade mig inte öht när jag hade Indiana Jones, Maniac Mansion, Stunts, Dune 2 och så många andra spel att välja på då.

Idag letar jag fortfarande efter spelet att lägga till i samlingen, men är oerhört svårt att finna.

Medlem

LOOM kommer i håg att det låg flera stycken i realådan i en av de lokala leksaksaffärerna tills förpackningarna var trasiga.
Minns det som att det såg för flummigt ut och därför spelade jag det aldrig. Men spelade en hel del andra peka och klicka spel då.

Tror det har smugit in ett extra (i) i distanserade.

Medlem

Vilken härlig nostalgitripp! Underbart att Amigan får lite kärlek, det förtjänar den verkligen. Loom var fantasiskt, och bara genom att titta på bilderna så får man musiken i huvudet. Märkligt hur hjärnan funkar. 🙂

Det finns dock en annan bild från Amiga-eran som gör detta till en ännu högre grad.

Säg inte att det bara är jag som hör ett blixtnedslag följt av "duu, du du duuu, du du duuu" av den bilden 😁


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem

Loom kommer jag ihåg Spelade igenom det som kid. Det var verkligen stämningsfullt.

Medlem
Skrivet av floke:

Vilken härlig nostalgitripp! Underbart att Amigan får lite kärlek, det förtjänar den verkligen. Loom var fantasiskt, och bara genom att titta på bilderna så får man musiken i huvudet. Märkligt hur hjärnan funkar. 🙂

Det finns dock en annan bild från Amiga-eran som gör detta till en ännu högre grad.

https://www.lemonamiga.com/games/media/screens/full/moonstone...

Säg inte att det bara är jag som hör ett blixtnedslag följt av "duu, du du duuu, du du duuu" av den bilden 😁

Moonstone: A hard days knight!

Det kändes nästan lite förbjudet blodigt att spela det som barn.

Medlem
Skrivet av Hullken:

Moonstone: A hard days knight!

Det kändes nästan lite förbjudet blodigt att spela det som barn.

Mina föräldrar hade redan förfasat sig över att man kunde hugga huvudet av sin motståndare i Barbarians på C64 (de fick moralpanik tack vara Svens Televisions inslag om detta) - så de var redan bearbetade när Moonstone kom. 😄


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem

Såg inte att OP tog up det, men det planerades för hela tre stycken Loom spel:
"Loom was conceived as the first in a potential trilogy of games: Loom, Forge and The Fold"
- Brian Moriarty, creator of Loom
Läs mer på https://www.eurogamer.net/the-twin-tales-of-forge-looms-forgo...

Loom är ett av få spel som jag spelat om ett flertal gånger, och som jag hoppas få spela om ännu fler gånger senare i livet när jag är i pension

Medlem

Finns ett billigt pack på fanatical där man får Indy Crusade och Atlantis, samt Loom och Dig (till steam) för 1.88€.
Solkart köp för mig i alla fall.
Har inte spelat varken loom eller dig, men efter denna recensionen blev jag sugen.


signatur

Well I ain't evil. I'm just good looking.

Skribent

LOOM är ett fantastiskt spel som glöms bort bland alla andra äventyrsspel på den tiden. Jag spelade det på PC (piratat) så hade ingen aning om bandet som följde med, antar det funkade lite som kopieringsskydd? Dock spelade jag själv piano då så hade koll på noter och ett hyfsat gehör, vilket hjälpte.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Beat the rush! Go out and buy Loom™ today!

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

LOOM är ett fantastiskt spel som glöms bort bland alla andra äventyrsspel på den tiden. Jag spelade det på PC (piratat) så hade ingen aning om bandet som följde med, antar det funkade lite som kopieringsskydd? Dock spelade jag själv piano då så hade koll på noter och ett hyfsat gehör, vilket hjälpte.

Trodde jag svarat på detta redan men måste ha missat att skicka iväg min kommentar… 😅

Mig veterligen är det en prolog som ger lite större kontext till äventyret, men inget som är nödvändigt för att spela och klara spelet. Det är möjligt man får något indirekt tips, inte tänkt så långt, men…

KoP
Medlem
Skrivet av perihelion74:

Jag ÄLSKADE Gold Rush. Finns någon remake som dessvärre var rejält bedrövlig..

Ja det som personligen gav spelet dess charm för mig var ju den simplistiska grafiken/ljudet. Gör man om det så tror jag spelet faller platt, iaf för mig.

Medlem

Finns även att köpa på GOG: https://www.gog.com/en/game/loom


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Jag ÄLSKADE Gold Rush. Finns någon remake som dessvärre var rejält bedrövlig..

Jag är jäääävligt stolt över min mintcondition av Goldrush


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Jag är jäääävligt stolt över min mintcondition av Goldrush

Coolt! PC utgåvan?/Jag hade Amiga boxen och kartan inramad på väggen under många år.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Coolt! PC utgåvan?/Jag hade Amiga boxen och kartan inramad på väggen under många år.

amiga boxen


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skrivet av floke:

Vilken härlig nostalgitripp! Underbart att Amigan får lite kärlek, det förtjänar den verkligen. Loom var fantasiskt, och bara genom att titta på bilderna så får man musiken i huvudet. Märkligt hur hjärnan funkar. 🙂

Det finns dock en annan bild från Amiga-eran som gör detta till en ännu högre grad.

https://www.lemonamiga.com/games/media/screens/full/moonstone...

Säg inte att det bara är jag som hör ett blixtnedslag följt av "duu, du du duuu, du du duuu" av den bilden 😁

Moonstone: A Hard Days Knight är i mitt tycke bland dom bästa spelen på Amigan. En fin blandning av Talisman och Barbarian. Skulle kunna betala en bra peng för en remake med tightare kontroll och 60fps.

Edit: Hur har jag missat att det finns på GOG?! Kvällen är räddad.
https://www.gog.com/game/moonstone_a_hard_days_knight


signatur

What ⏱ Is ♥?

Medlem

Nog för att jag gillar Moonstone, men plocka bort blodet och våldet rent allmänt så hade det nog inte alls fått samma fotfäste hos en då relativt ung målgrupp. Det hade oavsett mått oerhört gott av högre bilduppdatering i striderna, allt går så ryckigt att hjärnan typ smälter när den försöker synka kontroll med kollisionsdetektion.

Skrivet av Legerdemain:

Nog för att jag gillar Moonstone, men plocka bort blodet och våldet rent allmänt så hade det nog inte alls fått samma fotfäste hos en då relativt ung målgrupp. Det hade oavsett mått oerhört gott av högre bilduppdatering i striderna, allt går så ryckigt att hjärnan typ smälter när den försöker synka kontroll med kollisionsdetektion.

Mjo, det är kanske inte var tekniskt fulländat. För oss var det väl inte blodet i sig som lockade utan att var otroligt kul att spela med/mot polarna då man kunde vara fyra stycken. Högt omspelningsvärde var det iaf. Sen var det väl bara en eller två personer plitade ihop spelet.


signatur

What ⏱ Is ♥?

1
Skriv svar