New Star GP – F1-racing när den är som bäst

New Star GP – F1-racing när den är som bäst

De bästa F1-spelen är de som fångar känslan av racingens essens – av hisnande fart, intensitet och hög dramatik. Det är de största personligheterna i de bästa av bilar, designade av ingenjörer som lever för perfektion. Det är vinnare och förlorare och marginalerna däremellan är ofta bara en hårsmån, men ändå distinkt åtskilda.

"New Star GP" från det lilla tiomannateamet New Star Games är de första som förstått det här på länge. Istället för att gå bort sig i härvor av minutiösa smådetaljer lägger de fokus på det viktigaste, på känslan. Du kommer inte hitta några officiellt licensierade banor i "New Star GP". Inga verkliga bilar eller förare. Om det är en djup simulation och de mest verklighetstrogna av pixlar du är ute efter så kommer du inte hitta det här. Men för den som vill ha en arkadracer med precis lagom inlärningskurva levererar "New Star GP" en riktigt läcker racingupplevelse inspirerad av tidiga 90-talsklassiker som "Virtua Racing".

I sann 90-talsanda är presentationen också därefter, på gott och ont. Det finns bara två spellägen – karriär eller fristående mästerskap/cuper. Karriärläget bjuder på mer än bara racingen, för här får du skapa ett F1-stall från scratch och sakta ta ditt team genom decennierna från 1980-talet fram till dagens moderna 2020-F1. Konceptet är lika simpelt som det är briljant. Varje decennium är en säsong lång och själva GP-loppen varvas med att klara av olika utmaningar som time trials, elimination races, rival races med flera för att samla ihop pengar för att uppradera racingbilen. Uppgraderingarna är vad du kan vänta dig – bättre motor ger högre toppfart, snabbare växling ger högre acceleration och att snortajta till kärrans effektivitet leder till lägre däckslitage och att du kan ta dig runt med mindre bränsle. Stallets mekaniker kommer med olika perks som gör att du till exempel kan förstärka slipstreaming-effekten när du kommer upp bakifrån eller håva in ännu mer cash-bonusar om du hamnar på podiet. Allt detta sköts föredömligt mellan loppen och är precis lagom involverande utan att samtidigt ta bort fokus från det viktigaste – racingen!

Det är på banan "New Star GP" lyser som starkast, här har utvecklarna verkligen fångat känslan av F1 när sporten är som bäst. GP-loppen är kraftigt kondenserade till sex varv som standard, men kräver ändå ett till två depåstopp och det finns därför oerhört mycket som kan hända på de fullpackade 7-8 minuterna som ett lopp tar att köra. Redan i mina första GP-tävlingar på 80-talet skapar jag rejäla ovänner i Keke Ronkko (Keke Rosberg) och Nigel Mawson (Nigel Mansell) efter några övermodiga omkörningar och det är kul att se hur relationen mellan förarna utvecklas under säsongen. Vid ett tillfälle blir låtsas-Rosberg så förbannad på mig att han går ut i tidningarna efter loppet och sågar min körstil jäms med fotknölarna. Och låtsas-Mansell är mot slutet av säsongen så hatisk mot mig att han hellre prejar mig av vägen än ser till att vinna för egen del – precis som det ska vara! Sådana exempel på fulspel finns det ju gott om från verkligheten, exempelvis Sennas och Prosts hopkörning på Suzuka 1989:

Eller, åh, varför inte Schumachers vansinniga idé att helt sonika parkera bilen i Monaco 2006 för att säkra pole position:

Verklig F1 är fullpackad av gigantiska egon, extrem tävlingslystnad och allmänt rövhattsbeteende och därför är det svårt att inte dra på smilbanden när mina motståndare i "New Star GP" reagerar på ungefär samma sätt. F1 är ju trots allt en sport där mänskligt drama clashar med hyperavancerade tekniska lösningar på ett kaosartat sätt och "New Star GP" fångar denna sportens ambivalens på ett så bra sätt. Det är alltid fokus på drama och spännande racing framför kalla, opersonliga tekniska analyser eller siffror.

I takt med att jag avancerar genom decennierna i karriärläget så blir bilarna snabbare och snabbare och spelet svårare och svårare. Jag är verkligen ingen erfaren racingspelare, men min magkänsla som hobbyprofessionell Mario Kart-spelare är ändå att svårighetskurvan är precis lagom inställd för målgruppen – det vill säga, de som kanske inte lever och andas racingspel till vardags. När utmaningen ökar blir det viktigare och viktigare att lägga upp bra racingstrategier – ett eller två depåstopp? Mjuka eller hårda däck? Fixar jag tre varv på softs innan regnet kommer? Räcker min halvtomma tank och slitna framdäck ända till slutet eller kommer min förstaplats förbytas i soppatorsk eller exploderande däck? Decisions, decisions...

Allt det där är avvägningar som behöver göras, samtidigt som man fokuserar på att hålla sig på banan. Lägg därtill race-incidenter och ett varierande väderlag som kan ändra förutsättningarna helt och det står klart att "New Star GP" är lite mer än "bara" ett rent arkadlir. Det är svårt, men inte för svårt. Simpelt, men inte så simpelt att man tappar intresset. Balansen är spot on, är väl det jag vill få fram.

Utöver karriärläget går det också att köra enstaka cuper eller mästerskap. Du låser upp fler och svårare cuper genom att klara de enklare. Det mest intressanta här är att du också kan skapa dina egna mästerskap. Du kan fritt välja mellan vilka banor som ska vara med och detaljer som antal varv (1-99), väder och svårighetsgrad. Det finns stöd för upp till fyra spelare i lokal multiplayer, men det är synd och skam att det helt saknas ett online-läge. 4P-läget testade jag dock med mina äldsta grabbar och det flöt på helt OK även i splitscreen även om barnen hade rätt så bedrövliga racing-skills (sorry Elijah, Noah och Zakariah, hoppas bilarna är självkörande innan ni tar körkort).

I avsaknad av duktiga IRL-motståndare saknar jag verkligen online, även om jag sannolikt hade fått tokstryk hela tiden. Obönhörligt mycket tokstryk, men ändå. Jag känner också att gränssnittet (i alla fall i Switch-versionen) är lite bökigt att navigera omkring i ibland, men det är möjligt att det sistnämnda beror på handhavandefel hos undertecknad. Något som däremot är svårare att bortse ifrån är att Switch-versionen lider av vissa slowdowns emellanåt, något som (vad jag läst) inte ska besudla övriga format.

Men på det stora hela är "New Star GP" ett imponerande hantverk, särskilt för att komma ifrån ett så litet team. När jag susar runt Cote D'Azur (låtsas-Monaco) eller blir fartblind av låtsas-Imolas hysteriska raksträckor så är det lätt att glömma alla tillkortakommanden och bara vara i nuet. "New Star GP" är inte mest avancerat, djupast eller snyggast. Det är sparsmakat med spellägen och utan en officiell licens så långt ögat kan nå. Men det har charm och hjärta. Det fångar F1 i sina bästa (och värsta) ögonblick och kapar bort allt överflöd. Det här är essensen av racingens hjärta, en påminnelse om varför jag började älska F1 från första början.

Då spelar allt det där andra inte någon roll.

New Star GP
4
Mycket bra
+
Störtskön arkadracing
+
Karriärläge som tar dig igenom flera tidsepoker
+
Fångar det bästa (och värsta) från verklig F1
-
Inget online-läge, whyy?!
-
Lite bökigt användargränssnitt
-
Slowdowns (i Switch-versionen)
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Gud ja!

Har haft väldigt kul med det här spelet de sista veckorna! Spelar på Switchen, men jag har ärligt talat inte märkt av några slowdowns, iaf inte vad jag kommer på just nu. Har spelat typ 90% handhållet.

Redaktör

Tack för finfin recension! Nu blev man ju sugen...


signatur
Skrivet av greb1989:

Gud ja!

Har haft väldigt kul med det här spelet de sista veckorna! Spelar på Switchen, men jag har ärligt talat inte märkt av några slowdowns, iaf inte vad jag kommer på just nu. Har spelat typ 90% handhållet.

För mig händer det ibland när det är många bilar ute på vägen och (kanske) att regnoväder spelar in? Det är ganska sporadiskt dock och inget som sänker helheten för mycket, men jag inbillar mig åtminstone att det går lite trögare i vissa partier... 😅

Skrivet av Tomas Helenius:

Tack för finfin recension! Nu blev man ju sugen...

Tack själv, bäste redaktörn! Ja, du är ju betydligt kunnigare än mig om bilspel så det vore kul att höra din åsikt om 'et också. Har sneglat lite på de officiella F1-spelen ibland men har egentligen mest kört Motorsport Manager tidigare för att få min digitala F1-fix.

Redaktör
Skrivet av Sebastian Lind:

Tack själv, bäste redaktörn! Ja, du är ju betydligt kunnigare än mig om bilspel så det vore kul att höra din åsikt om 'et också. Har sneglat lite på de officiella F1-spelen ibland men har egentligen mest kört Motorsport Manager tidigare för att få min digitala F1-fix.

Inte nödvändigtvis på arkadracing och F1-historik. Gillar inspelen om Senna och Schumacher i texten. Tumme upp!

Jag lyfter texten på framsidan inom några dagar. Är några medlemsrecensioner före i kön.


signatur
Skrivet av Tomas Helenius:

Inte nödvändigtvis på arkadracing och F1-historik. Gillar inspelen om Senna och Schumacher i texten. Tumme upp!

Jag lyfter texten på framsidan inom några dagar. Är några medlemsrecensioner före i kön.

Kul, kul!

Jag har Art of Rally i backloggen också, tror det kan vara en höjdare med. Annars är det mest den makalösa Switch-portningen av Virtua Racing som man återkommer till då och då -- vilket spel!

Uppdatering om prestandaproblemen på Switch:
Jag har haft lite sporadisk kontakt med utvecklarna både före och efter recensionen publicerades. Efter att ha läst texten kommenterar de följande angående slowdowns på Switch-versionen:

"There should be an update coming for switch soon which has some extra options to help with the framerate."

Har så klart följt upp detta om man kan få lite mer detaljer än ett kryptiskt "snart" och uppdaterar igen i sådana fall.

De säger också att det var "klurigt" att hålla sig på rätt sida om copyright infringement gällande alla förarnamn, bannamn osv, men är nöjda med att F1-fansen så klart känner igen alla anspelningar som spelet är fyllt till bredden av. Ifall nån nu undrade.

Edit: räkna med några veckor/månader

Medlem

oj wow. har spenderat de senaste dagarna med att misslyckas med att få segas virtua racing att funka i MAME, så bara baserat på bilderna ser ju det här sjukt intressant ut. måste kollas in.

Skrivet av quadratis:

oj wow. har spenderat de senaste dagarna med att misslyckas med att få segas virtua racing att funka i MAME, så bara baserat på bilderna ser ju det här sjukt intressant ut. måste kollas in.

Du kanske redan känner till det, men det finns en sanslöst (sanslöööst!) grym portning av Virtua Racing till Switch. Fullgott alternativ till MAME, sannolikt smidigare med.

Och ja, New Star GP känns på många sätt som en spirituell uppföljare till Virtua Racing så det är definitivt värt att ta en titt på.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Du kanske redan känner till det, men det finns en sanslöst (sanslöööst!) grym portning av Virtua Racing till Switch. Fullgott alternativ till MAME, sannolikt smidigare med.

förstår verkligen inte hur jag lyckats missa detta. tack för tipset!

Riktigt bra recension! Lagt i wishlist på PS5.


signatur

What ⏱ Is ♥?

Medlem

Åh, det ser ut som racingspel ska se ut, påminner om Virtua Racing, detta är höjden av bilspelsgrafik. Får ju lust att spela bara pga det. Hoppas att utvecklaren satsar på ett rallyspel härnäst, som är höjden av racingsporter.

Skrivet av Kazutoyo:

Åh, det ser ut som racingspel ska se ut, påminner om Virtua Racing, detta är höjden av bilspelsgrafik. Får ju lust att spela bara pga det. Hoppas att utvecklaren satsar på ett rallyspel härnäst, som är höjden av racingsporter.

De har ju gjort mängder med sporter vid det här laget, fotboll, amerikansk fotboll, baseball, cricket och tennis... Är kanske inte omöjligt med ett rally-spel!? Jag skickar önskemålet/frågan vidare.

Medlem

Grafiken liknar det gamla hederliga Ignition från 1997!

Medlem
Skrivet av shadek:

Grafiken liknar det gamla hederliga Ignition från 1997!

Njaea... ignition hade mer texturer.
Det här spelet är mer "platt".

Skrivet av Kazutoyo:

Åh, det ser ut som racingspel ska se ut, påminner om Virtua Racing, detta är höjden av bilspelsgrafik. Får ju lust att spela bara pga det. Hoppas att utvecklaren satsar på ett rallyspel härnäst, som är höjden av racingsporter.

Mark Baldwin på New Star Games säger att spelet sålt hyfsat och att de gått runt på det, men inte så mycket mer. De vill gärna göra mer racing-relaterat efter all erfarenhet de fått från New Star GP. Men just nu ligger det närmare tillhands med DLC till New Star GP än ett nytt racingspel i sådana fall. Det finns inget nytt planerat. Ett möjligt DLC-paket skulle vara 70-talsinspirerat F1-content, säger han.

Medlem

Tack för denna! Riktigt kul spel! Hade aldrig hittat det utan FZ!

När vi ändå pratar racing, så spelade jag ett bilspel tidigt 2000-tal som hade en del "deformering" på bilarna... Kan inte säga så mycket mer, det kom innan Destruction Derby, det var inte ban-racing, tänk Need for Speed fast inte så flytande. Ahh... Vill komma på vad det kan tänkas heta. Spelades en del på LAN! Någon idé, ni som läser detta inlägg? ^^ Sportbilar kanske ger någon hint..

1
Skriv svar