Norra Sveriges andra svarta bälte under Gracie Barra

Skribent
Norra Sveriges andra svarta bälte under Gracie Barra

Det kanske blir lite av en skryt-post, men många säger att det också är något jag ska vara stolt över. Det som hände i sommar var nämligen att jag fick mitt svarta bälte i braziliansk jiujitsu (BJJ), detta efter en 16 års lång resa.

Jag började träna BJJ när vi fick vårt första barn för jag ville fortsätta med kampsport men hade ingen aning om hur mycket tid jag skulle ha över till träning. I och med att alla bälten och graderingar sker flytande i BJJ så passade de mig bra då jag inte behövde vara rädd att vara kvar i nybörjargruppen i oändlighet för att jag inte haft möjlighet att gradera.

Målet var då att möjligen kanske nå det blåa bältet innan jag lägger kampsporten på hyllan. Jag var närmare 30 när jag började BJJ och det är sent för att kunna satsa på tävlingar eller liknade. I stället handlade det bara om att få röra på sig lite under någon dag i veckan.

Åren gick och jag fick mitt blåa bälte, jag fortsatte träna och det lila kom även det efter några år. Under pandemin så kunde vi inte träna på klubben så jag och en kompis körde hemma hos henne och även ute på sommaren. Detta gav resultat och i slutet av den sommaren fick jag helt oväntat mitt bruna bälte. Nu började det ju faktiskt känns som att svart var möjligt. Men min mentalitet sen blått var att aldrig träna för bältena, utan träna för mig själv och för att bli så bra jag själv kan bli.

Jag har under åren också involverat mig mer i klubben, agerat tränare under flera år och nu senast tagit på mig coachrollen åt en tjeckiskt tjej som heter Eliska. Tittar jag tillbaka så bär jag ganska mycket av klubben, men har ändå bara sett mig som en del av de tränande. Den bistra sanningen är att i BJJ känner du dig aldrig "bra" oavsett hur bra du faktiskt blir och den känslan har jag alltid också haft. Mycket beror på att alla stannar på samma stege, även om stegen konstant flyttas uppåt, de som drog ut mig för 16 år sen, drar ut mig idag också och de jag drog ut för 16 år sen drar även jag ut idag. Det är först när man besöker andra klubbar som man inser att man faktiskt besitter kunskap i det här och kan lite saker.

Sommaren 2024 tar vi hit Sverige huvudtränare på läger och under lägret blir jag graderad till svart. Det har tagit några veckor för mig att faktiskt smälta och jag har varit lite osäker på om det är något att "skryta" med. Det är trots allt bara en sport och dessutom lite nischat, men jag har aldrig fått så här många gratulationer som jag fått nu. Någonstans efter 200 gratulation så började jag inse att detta nog faktiskt är rätt stort. Jag är faktiskt också det andra svarta bältet under Gracie Barra ovanför Stockholm. Sen finns det andra som blivit graderade till svart i andra BJJ-klubbar, men att vara den andra Gracie Barra Professorn är ändå något att vara stolt över.

Vet egentligen inte vad jag vill säga med detta, men allt har lite varit som ett spel för mig där bältena och strecken (fyra för varje bälte) har varit min xp-mätare. Även om svart inte är level-cap så är jag i alla fall redo att köra End Game nu!

signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv

Gratulerar.
Jag har själv tränat både karate och jutsu men började få ont.
Först var det fingrar men sen handleder, armbågar och knän.
Så la ner och när jag hade slutat så blev allt bra.
Så jag började igen nått år senare men samma skit kom krypande igen. Så jag fick lägga handskarna på hyllan.
(Tas dock ner när man vill slå på.säcken hemma )

Medlem

Grattis! Tror inte att människor utanför bjj-sfären förstår vilken bedrift det är att få sitt svarta bälte i bjj.

Fick själv mitt bruna förra året efter 13 års slit, kan tilläggas att jag var en fet otränad nybliven pappa på 34 då=)

Stort grattis än en gång!

Skribent
Skrivet av anon_1399:

Gratulerar.
Jag har själv tränat både karate och jutsu men började få ont.
Först var det fingrar men sen handleder, armbågar och knän.
Så la ner och när jag hade slutat så blev allt bra.
Så jag började igen nått år senare men samma skit kom krypande igen. Så jag fick lägga handskarna på hyllan.
(Tas dock ner när man vill slå på.säcken hemma )

Tack!

Jag skulle ljuga om jag säger jag är skadefri efter 16 år. Fingrar, knän och rygg, men det är ändå värt det. Får hitta vägar runt det och ändra om mitt game så det passar kroppen.

Skrivet av Funkymook:

Grattis! Tror inte att människor utanför bjj-sfären förstår vilken bedrift det är att få sitt svarta bälte i bjj.

Fick själv mitt bruna förra året efter 13 års slit, kan tilläggas att jag var en fet otränad nybliven pappa på 34 då=)

Stort grattis än en gång!

Det tar många år och mycket slit på kroppen, men även mycket uppoffrande. Grattis till brunt! Fördelen med det bältet är att man har det oftast kortast tid. Som jag fått förklarat nu är det bara bälte där du redan kan det mesta du ska kunna, men att det behövs lite justeringar. Du är ju dessutom "bara" 34 så snart kan jag kalla dig professor också.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Stort grattis! Verkligen inspirerande läsning, har själv tränat judo, thai-boxning och shootfigthing men det var några sen. Nu är det Hemvärnet som gäller.

Skribent
Skrivet av Lauchen:

Stort grattis! Verkligen inspirerande läsning, har själv tränat judo, thai-boxning och shootfigthing men det var några sen. Nu är det Hemvärnet som gäller.

Tack!

En sak som jag lärt mig, det är aldrig för sent att komma tillbaka till kampsporten. Man får bara hitta vägar runt ålder och skador.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tack!

Jag skulle ljuga om jag säger jag är skadefri efter 16 år. Fingrar, knän och rygg, men det är ändå värt det. Får hitta vägar runt det och ändra om mitt game så det passar kroppen.

Det tar många år och mycket slit på kroppen, men även mycket uppoffrande. Grattis till brunt! Fördelen med det bältet är att man har det oftast kortast tid. Som jag fått förklarat nu är det bara bälte där du redan kan det mesta du ska kunna, men att det behövs lite justeringar. Du är ju dessutom "bara" 34 så snart kan jag kalla dig professor också.

Tack! Jag började som en 34-åring Är nu 48:)

Inaktiv

Grattis, själv får jag nöja mig med det svarta bältet jag köpte på ica maxi för någon månad sedan

Skribent
Skrivet av Funkymook:

Tack! Jag började som en 34-åring Är nu 48:)

aaah! Då förstår jag, men då började du bara några år senare än mig så du kommer dit du också.

signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av anon_4660:

Grattis, själv får jag nöja mig med det svarta bältet jag köpte på ica maxi för någon månad sedan

Hade varit lättare, vilken hylla hittade du det på?

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

GRATTIS!

Det är en fantastisk bedrift!

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Backloggens befriare

Inte illa pinkat.

Själv har jag bara svart bälte i att klappa ut.

Grattis!

signatur

Ad hoc addendum

Skribent

Grymt jobbat, Johan! Längtar ofta tillbaka till judon och tänker att jag borde dra igång igen någon dag.

Skribent
Skrivet av Jonny Myrén:

Grymt jobbat, Johan! Längtar ofta tillbaka till judon och tänker att jag borde dra igång igen någon dag.

Tack!! Det är aldrig för sent Jonny!

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Grattis!! Vilken resa du gjort!

Medlem

Snyggt! Bra jobbat! Grattis!

signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem
Gnällkuk

Wow! Imponerande även om det hade varit någon som är 24 men att du tog dig hela vägen i din egen takt är riktigt imponerande. Riktigt kul att du engagerar dig i klubben och som tränare, det är det svarta bältet i repekt för sporten! 🫡

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Stort grattis!

Det är aldrig skrytigt att berätta när man gjort något jäkligt bra eller coolt, tvärtom. Jag är inte alls insatt i bjj eller kampsport men det är alltid skitkul och inspirerande att läsa texter som denna! Själv älskar jag när folk har passion och glöd för något, spelar ingen roll vad det är egentligen. Du skriver att du inte är "maxlevlad" än, finns det alltså en högre nivå än svart eller vad är nästa steg?

Skribent
Skrivet av Sebastian Lind:

Stort grattis!

Det är aldrig skrytigt att berätta när man gjort något jäkligt bra eller coolt, tvärtom. Jag är inte alls insatt i bjj eller kampsport men det är alltid skitkul och inspirerande att läsa texter som denna! Själv älskar jag när folk har passion och glöd för något, spelar ingen roll vad det är egentligen. Du skriver att du inte är "maxlevlad" än, finns det alltså en högre nivå än svart eller vad är nästa steg?

Tack så mycket!

Det finns fler bälten men de är svåra (omöjliga?) att uppnå som västerlänning som inte tränat sen 1 års ålder. Nästa bälte är röd/svart

Svarta bältet har 9 streck och nu får jag dem baserat på tid och inte skills. 3 år för varje streck upp till tredje, sedan blir det 7 år mellan varje. Så uppnå röd/svart är typ över 30 år...

Men för mig så blir det nu jag kan börja träna på mitt eget. Utveckla min egen distinkta stil som jag redan börjat fila på som lila och brunbälte. Sen dela med mig till andra. Så egentligen är det nu bara en ny resa.

signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av trickeh2k:

Wow! Imponerande även om det hade varit någon som är 24 men att du tog dig hela vägen i din egen takt är riktigt imponerande. Riktigt kul att du engagerar dig i klubben och som tränare, det är det svarta bältet i repekt för sporten! 🫡

Tack!

Ja min tävlade tid är förbi, men jag delar gärna med mig av min erfarenhet och coachar nya yngre förmågor. Det är så jag vill föra vidare mitt legacy.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Stort grattis, en sådan bedrift ska du med stolthet bära med dig resten av livet

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skribent

Återigen tack alla! Det värmer en gammal kampsportssjäl.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Grymt som fan! Grattis!!

signatur

Nes samlare deluxe 712/712
Har alla nes spel som kommit ut i europa och usa

Skribent

Finns det fler kamsportare här som har achievments att vädra får ni gärna göra det. Allt stort eller smått.

signatur

"Writer and Fighter"

phi
Medlem

Så där ja, snyggt jobbat!

Vi får rulla nästa gång du är i Luleå så ska försöka jag överleva åtminstone 30 sekunder (jo tjena).

Medlem

Finns det fler kamsportare här som har achievments att vädra får ni gärna göra det. Allt stort eller smått.

Bra jobbat, man får alltid skryta om prestationer!

Kanske inte något att skryta om och det är inte heller kampsport men gått flera instruktörskurser i Försvarsmaktens närkamp. Instruktörskursen är 8-9 dagar där man aktivt håller på 6-8 timmar om dagen, man blir rätt så mör sista dagarna. Det blandas friskt med rena teknikövningar, kampmoment och pedagogik. Klarar man av examinationen ska man sen stå och lära ut detta till unga värnpliktiga i grupper upp till 60 personer (då med några hjälpinstruktörer också förstås), det kan vara rätt så spännande.

Krävs mycket för att bli duktig och när man inte övat på ett tag så försvinner det snabbt. Bytte tjänster i försvaret så har försvunnit helt för min del. Saknar det ibland, även om jag är helt klart i sämre form nu.

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Skribent
Skrivet av LancelotSwe:

Bra jobbat, man får alltid skryta om prestationer!

Kanske inte något att skryta om och det är inte heller kampsport men gått flera instruktörskurser i Försvarsmaktens närkamp. Instruktörskursen är 8-9 dagar där man aktivt håller på 6-8 timmar om dagen, man blir rätt så mör sista dagarna. Det blandas friskt med rena teknikövningar, kampmoment och pedagogik. Klarar man av examinationen ska man sen stå och lära ut detta till unga värnpliktiga i grupper upp till 60 personer (då med några hjälpinstruktörer också förstås), det kan vara rätt så spännande.

Krävs mycket för att bli duktig och när man inte övat på ett tag så försvinner det snabbt. Bytte tjänster i försvaret så har försvunnit helt för min del. Saknar det ibland, även om jag är helt klart i sämre form nu.

Intressant! Jag har undrat lite faktiskt vad försvaret idag använder för självskyddssystem? På min tid var det något egenutvecklat hopkok som jag nu idag kanske inte känner är helt fungerande? Men vet att de pratade om att adoptera något mer universellt system som Krav-Maga (även om det idag hade varit rätt kontroversiellt antar jag då det är israelisk bakgrund?). Vet att det nu också används BJJ i modifierad from på många militärbaser runt om i världen.

Jag håller ju också i självförsvar för tjejer och det blir ju något helt annat än BJJ. Det är svårt och lära sig att slåss så vårt system vi satt ihop bygger mer på att kunna ta sig upp och ta sig därifrån, kalla på hjälp. Sen förstås om saker kommer till att man måste bli fysisk så har vi verktyg för det också. Mycket handlar också om "awareness" så man kan identifiera hot innan det händer och de-eskalering.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Intressant! Jag har undrat lite faktiskt vad försvaret idag använder för självskyddssystem? På min tid var det något egenutvecklat hopkok som jag nu idag kanske inte känner är helt fungerande? Men vet att de pratade om att adoptera något mer universellt system som Krav-Maga (även om det idag hade varit rätt kontroversiellt antar jag då det är israelisk bakgrund?). Vet att det nu också används BJJ i modifierad from på många militärbaser runt om i världen.

Jag håller ju också i självförsvar för tjejer och det blir ju något helt annat än BJJ. Det är svårt och lära sig att slåss så vårt system vi satt ihop bygger mer på att kunna ta sig upp och ta sig därifrån, kalla på hjälp. Sen förstås om saker kommer till att man måste bli fysisk så har vi verktyg för det också. Mycket handlar också om "awareness" så man kan identifiera hot innan det händer och de-eskalering.

Det är ett egenutvecklat system som tagit inspiration från andra försvarsmakter och kampsporter, bland annat Krav Maga. Teknikerna ska fungera med full stridsutrustning, rätt så kul när man får in boxare eller annan kampsport där de är vana att ”hoppa” runt och vara rörliga, släng på dem ett kroppsskydd och hjälm så förstår de ganska tidigt. En värnpliktig får inte så mycket utbildning i det, blir kanske runt 20 timmar vilket inte räcker egentligen men det är bättre än inget. De får iallafall en liten verktygslåda de kan ta fram. De lär sig principer, inte exakta tekniker. Undantaget är skyddsvaktsdelarna, där är det lite tydligare.

Svåra är att hålla övningarna och kampmomenten realistiska men utan att de skadar sig. Har haft någon som drar knäet ur led, en höftmuskel som nästan slits av, revben som knäcks.

Det pedagogiska sättet vi använder är visa ett problem därefter visa en lösning.En av mina favoritövningar vi har är angående en motståndare med kniv, rekommendationen är om du kan skjuta så skjut, annars spring iväg. De tror säkert innan att vi ska visa någon häftig blockering eller parering därefter en fräck avväpning men nej, bara spring och hoppas att en kamrat kan hjälpa dig.

Det är bra men förstås tråkigt att de behövs läras ut. Har de fått någon utbildning i det så när det händer så har de något att göra istället för att drabbas av panik och inte lyckas göra något.

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Skribent
Skrivet av LancelotSwe:

Det är ett egenutvecklat system som tagit inspiration från andra försvarsmakter och kampsporter, bland annat Krav Maga. Teknikerna ska fungera med full stridsutrustning, rätt så kul när man får in boxare eller annan kampsport där de är vana att ”hoppa” runt och vara rörliga, släng på dem ett kroppsskydd och hjälm så förstår de ganska tidigt. En värnpliktig får inte så mycket utbildning i det, blir kanske runt 20 timmar vilket inte räcker egentligen men det är bättre än inget. De får iallafall en liten verktygslåda de kan ta fram. De lär sig principer, inte exakta tekniker. Undantaget är skyddsvaktsdelarna, där är det lite tydligare.

Svåra är att hålla övningarna och kampmomenten realistiska men utan att de skadar sig. Har haft någon som drar knäet ur led, en höftmuskel som nästan slits av, revben som knäcks.

Det pedagogiska sättet vi använder är visa ett problem därefter visa en lösning.En av mina favoritövningar vi har är angående en motståndare med kniv, rekommendationen är om du kan skjuta så skjut, annars spring iväg. De tror säkert innan att vi ska visa någon häftig blockering eller parering därefter en fräck avväpning men nej, bara spring och hoppas att en kamrat kan hjälpa dig.

Det är bra men förstås tråkigt att de behövs läras ut. Har de fått någon utbildning i det så när det händer så har de något att göra istället för att drabbas av panik och inte lyckas göra något.

Ja vårt knivförsvar är samma sak för tjejerna, ta kontroll på knivarmen on du kan, skydda vitala delar men räkna med att bli skuren, ta dig upp och spring! Om du är stående redan, så är samma koncept...spring!!

signatur

"Writer and Fighter"

1
Skriv svar