Sveriges godaste glass

Skägg.
10 Chambers
Sveriges godaste glass

För de som inte känner till det är jag uppväxt i ett litet samhälle som heter Hjortkvarn, beläget strax norr om gränsen mellan Östergötland och Närke, där tylöskogen möter närkeslätten, ungefär.

Hjortkvarn är ett litet samhälle, refererat till som "världens ände" i vissa kretsar och en plats som lustigt nog har en väldigt stor hjortpopulation. Hjortkvarn har tidigare varit känt för sitt sågverk, som är ett av de större i norden, det faktum att NSF hade något slags klubbhus där som brann ner (gruppen vildsvinens vänner tog på sig dådet) samt att det sedan 2007 är Sveriges demografiska mittpunkt.

Nuförtiden är Hjortkvarn känt för något helt annat. Glass. För två år sedan flyttade nämligen en väldigt trevlig familj in en gammal övergiven garagelokal i utkanten av samhället. De hade satsat på att konstruera glassmaskiner för tillverkning av äkta italiensk glass. Som en liten sidosyssla bestämde de sig för att också börja sälja lite glass till folket på orten. Det slog ut väl, lite för väl. Braksuccé var ordet och inte bara lokalbefolkningen blev glassfanatiker, snart spred sig ryktet om glassen över hela Närke och så småningom ännu längre.

Och jag svär, aldrig någonsin har jag smakat så god glass som på Go'Glass i min lilla håla till hemort Hjortkvarn. Naturliga råvaror, nya smaker dagligen och himmelska smaker gör att man oavsett tid på dygnet nästan alltid får stå i kö, även regniga dagar. Detta i ett samhälle på typ 2-300 personer, fem mil ifrån närmaste stora stad.

Så om ni någon gång har vägarna förbi riksväg 51 och Hjortkvarn, stanna och köp en glass. Godare går ej att finna annorstädes i landet. (Förutom i Askersund, där de öppnat filial efter framgångarna, och vissa caféer runtom i länet, dit de levererar glass.)

/Emil - glassugen

Obs: Glassen på bilden har inget med glassen i texten att göra.

#blogg

signatur
1
Skriv svar