Metaltråden
Jag tror inte att du verkar veta så mycket om musik så därför tycker jag att du fortsätter lyssna på Beethoven
Nu vet jag iofs inte om jag skulle klassa metal som "musik" - snarare "oljud". Så nej, jag vet inte så mycket om s.k. oljud och jag vill inte heller utveckla mina kunskaper i ämnet.
Jag har aldrig varit mycket för Beethoven
Jag tror inte att du verkar veta så mycket om musik så därför tycker jag att du fortsätter lyssna på Beethoven
Nu vet jag iofs inte om jag skulle klassa metal som "musik" - snarare "oljud". Så nej, jag vet inte så mycket om s.k. oljud och jag vill inte heller utveckla mina kunskaper i ämnet.
Jag har aldrig varit mycket för Beethoven
Vill Colle tala om vad han tycker om för musik innan han fortsätter kritisera med oljud och annan smörja? Vad jag vet så finns det inte så mycket utöver just hårdrock/metal och klassiskt som är så genomarbetat och musikaliskt.
C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik
Att säga något sådant Ariath är väl ganska onödigt, musik är musik, finns många genrer som är genomarbetade och musikaliskt, man ska inte behöva begränsa sig till bara en musikgenre.
Gillar man musik så ska man försöka gilla allt, såklart är det omöjligt att gilla allt men går alltid att hitta guldklimpar i skit
Till topic ; Jag lyssnar lite på metal, thrash är det som gäller då, Megadeath, och Metallica.
Även Iron maiden går ju, in flames finns som sagt några guldklimpar i
Anledningen till att jag inte har sagt vad jag lyssnar på är att jag knappt vet det själv. Eller alltså, jag är ganska bestämd om vad jag lyssnar på, men det brukar vara svårt att definiera.
Jag lyssnar på det jag tycker är bra helt enkelt. Detta betyder att jag inte begränsar mig till en genre utan mer till artister. Främst (och nästan enbart) lyssnar jag på Depeche Mode, vilket är synt - för er som inte visste det och nödvändigt måste ha en genre. Men jag gillar även väldigt många Elvis Presley-låtar som kan vara både rock, "blues" och mer countryliknande låtar. Dock håller jag mig till 95% till Depeche Mode av "gammal vana" (jag har helt enkelt inte orkat göra en Elvisspellista i iTunes).
Men om jag måste säga definitivt, så måste jag säga att jag lyssnar på synt. Depeche Mode, Tears for Fears, Eurythmics och de "gamla" banden tycker jag är bra, medan moderna syntband är patetiska. Depeche Mode's nya låtar är skitbra även dem, så det är mer bandet än genren som avgör om det är bra musik för mig.
*EDIT* Min lillebror lyssnar på metal. Eller rättare sagt, han plågar mig med metal. Han kan omöjligt gilla själva musiken, utan det måste vara så att han kan stå ut med den, men det kan inte jag, och att det är därför som han alltid sitter och headbangar och ser allmänt efterbliven ut.
Han och hans mindre begåvade metalkompisar påstår att synth inte är riktig musik, därför att den inte görs med "riktiga" instrument (enligt dem). "Hur svårt kan det vara att göra musik genom att fingra på en dator? Nej, tacka vet jag ett riktigt gitarrsolo" säger de...
Det här argumentet fattar jag inte riktigt. Okey, vi ponerar att det "bara är att trycka på en dator" för att göra syntmusik. Vad bra! Då kan de ju göra den så mycket bättre och raffinerad, än om de måste dras med gitarrer och trummor, som tydligen är så jäkla speciellt. Så när man säger att synt inte är riktig musik, på grund av att mycket är producerat digitalt så säger man egentligen att synt är bättre och mer förfinad musik än det man själv lyssnar på.
+ säg det (metal)band som inte använder syntar, nångång under produktionen... de går nästan att räkna på fingrarna.
Att säga något sådant Ariath är väl ganska onödigt, musik är musik, finns många genrer som är genomarbetade och musikaliskt, man ska inte behöva begränsa sig till bara en musikgenre.
Gillar man musik så ska man försöka gilla allt, såklart är det omöjligt att gilla allt men går alltid att hitta guldklimpar i skit
Till topic ; Jag lyssnar lite på metal, thrash är det som gäller då, Megadeath, och Metallica.
Även Iron maiden går ju, in flames finns som sagt några guldklimpar i
Jag håller med dig att det kan finnas guldklimpar inom det mesta men jag anser att kritik som oljud inte är på sin plats när det är hårdrock som har mest variation av alla musikgenrer.
Även jag lyssnar på annan musik än hårdrock/klassisk musik:)
Anledningen till att jag inte har sagt vad jag lyssnar på är att jag knappt vet det själv. Eller alltså, jag är ganska bestämd om vad jag lyssnar på, men det brukar vara svårt att definiera.
Jag lyssnar på det jag tycker är bra helt enkelt. Detta betyder att jag inte begränsar mig till en genre utan mer till artister. Främst (och nästan enbart) lyssnar jag på Depeche Mode, vilket är synt - för er som inte visste det och nödvändigt måste ha en genre. Men jag gillar även väldigt många Elvis Presley-låtar som kan vara både rock, "blues" och mer countryliknande låtar. Dock håller jag mig till 95% till Depeche Mode av "gammal vana" (jag har helt enkelt inte orkat göra en Elvisspellista i iTunes).
Men om jag måste säga definitivt, så måste jag säga att jag lyssnar på synt. Depeche Mode, Tears for Fears, Eurythmics och de "gamla" banden tycker jag är bra, medan moderna syntband är patetiska. Depeche Mode's nya låtar är skitbra även dem, så det är mer bandet än genren som avgör om det är bra musik för mig.
*EDIT* Min lillebror lyssnar på metal. Eller rättare sagt, han plågar mig med metal. Han kan omöjligt gilla själva musiken, utan det måste vara så att han kan stå ut med den, men det kan inte jag, och att det är därför som han alltid sitter och headbangar och ser allmänt efterbliven ut.
Han och hans mindre begåvade metalkompisar påstår att synth inte är riktig musik, därför att den inte görs med "riktiga" instrument (enligt dem). "Hur svårt kan det vara att göra musik genom att fingra på en dator? Nej, tacka vet jag ett riktigt gitarrsolo" säger de...
Det här argumentet fattar jag inte riktigt. Okey, vi ponerar att det "bara är att trycka på en dator" för att göra syntmusik. Vad bra! Då kan de ju göra den så mycket bättre och raffinerad, än om de måste dras med gitarrer och trummor, som tydligen är så jäkla speciellt. Så när man säger att synt inte är riktig musik, på grund av att mycket är producerat digitalt så säger man egentligen att synt är bättre och mer förfinad musik än det man själv lyssnar på.
+ säg det (metal)band som inte använder syntar, nångång under produktionen... de går nästan att räkna på fingrarna.
Synt? Nä fy f...:) Depeche mode har väl några bra spår. Det där med att musik som framställs med hjälp av en dator har inget med omusikaliskt att göra så länge det finns variation. Att bara lägga upp ett beat som rytm gör inte musik (Rap t ex).
Sen så tycker jag att synth/keyboard gör sig riktigt bra inom metalmusiken.
Slutligen.. Hårdrock och metal är inget oljud för de som tycker om det. Bara för att du inte gillar metal betyder inte det att alla som lyssnar på det är efterblivna och ser mindre begåvade ut;)
C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik
Om du inte kan komma med någon bra falcion så ska du nog vara tyst, och Colle ;
jo det finns alltid folk som ska bestämma sig för vad som är rätt och fel inom musik, men det låter som att du är inne på samma spår, låt dom få lyssna på sin "efterblivna" metal, är bara att säga åt dom att sänka eller så får du höja, enkelt
Om du inte kan komma med någon bra falcion så ska du nog vara tyst, och Colle ;
jo det finns alltid folk som ska bestämma sig för vad som är rätt och fel inom musik, men det låter som att du är inne på samma spår, låt dom få lyssna på sin "efterblivna" metal, är bara att säga åt dom att sänka eller så får du höja, enkelt
fan vad du är tråkig, alltid !
If you try to fuck with me then I shall fuck you too
Falcion ; Ja visst är jag? Jag som trodde det var en tävling, den som kunde vara tråkigast på forumet vann
Jag tycker att du borde prova Iron Maiden, finns säkert någon låt du kan tänkas gilla
Falcion ; Ja visst är jag? Jag som trodde det var en tävling, den som kunde vara tråkigast på forumet vann
Jag tycker att du borde prova Iron Maiden, finns säkert någon låt du kan tänkas gilla
då skulle du vunnit stort! och jag är en väldigt bra människokännare8)
If you try to fuck with me then I shall fuck you too
Colle: Jag tycker du borde bredda dig lite. Jag personligen lyssnar främst på extremare former av metal men det hindrar mig inte från att slänga på Depeche Mode - Photographic ibland.
Vi lyssnar inte på musiken för att den är hård, vi lyssnar på den för att vi tycker den är bra. Och om sanningen ska fram så är det inte helt omöjligt att du skulle kunna tycka att den är bra du med, om du bara gjorde dig kvitt med din inställning.
Min kära mor lyssnar exempelvis numera på nästan allt jag lyssnar på, enbart pga exponering i hemmet. Och jag kan ju garantera att hennes inställning inte var positiv till en början. Men så en dag kom hon in och skulle låna ett Hypocrisy album att städa till
Farsan lyssnar numera på Children of Bodom för att brorsan hade glömt en skiva med dom i stereon i bilen, för att dra ett annat exempel.
Bli kvitt dina fördomar är allt jag har att säga, för du har helt enkelt fel.
Håller med , sen att skriva i en tråd dedikerad till dom som gillar metal och och inte ens gillar musiken är för mig obegripligt oavsett om det är med glimten i ögat som bara betyder att man vill få igång flame
btw dissa metal och slänga upp elvis som musik val är ju ett hån
quod similis saporem blandeque coruscant
då skulle du vunnit stort! och jag är en väldigt bra människokännare8)
Nej det är du verkligen inte, och du kan ju lägga av med att skriva PM till mig, din no-lifer
Till topic ; Ja att dra upp det i just metaltråden var väl lite over the top, för dom som skriver här gillar ju någon sorts metal antar jag och som notumforce sa, onödigt att starta ett flamewar som kommer leda till en låst tråd
@ Disskutionen om metal = bra eller ej:
Lite smådumt att säga att all metal är dålig då det är en väldigt bred genre.
Vill tipsa om Calm från Eskilstuna, ger ut sitt album gratis på internäät på Här. Typ Dillinger Escape Plan och SOAD's kärleksbarn. Föresten är DEP's senaste Ire Works skitbra hitills. ;D
Föresten, vad ska man lyssna på om man diggar Memfis?
Vore lättare o rösta på vilken typ av metal man inte gillar
Kan inte med såntdär tokmangel där dom bara hamrar järnet och growlar utan melodi eller rytm.
Mycket amerikanskt (Numetal?) e ren skit också, typ Linkin Park, Slipknot, Korn o sånt, huuga.
Annars går det mesta ner utan att jag har några direkta favoriter, Maiden, CoB, In Flames, (gamla Metallica), Machinae Supremacy(deras SIDmetal och annan spelmusik, inte låtarna med sång, för DAMN killen sjunger ju falskt så det skär sig i öronen), Dragonforce.
Inte att förglömma gammal klassisk hårmetal som Queensryche, Dokken, Ratt, Scorpions, Dio m.m. m.m. Its all Good
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett