Varning för film!

Medlem
Varning för film!

Ibland är filmer som fått riktigt dålig kritik faktiskt riktigt bra. Waterworld t.ex sänktes av alla kritiker och betraktas av de flesta som en riktigt skitfilm... Jag tycker dock att det är en riktigt njutbar film, den är snygg, smårolig och packad med sköna skådisar - den är som en madmax på havet. Jag har givetvis en samlarutgåva i min samling.

Vilka "dåliga" filmer tycker du är riktigt bra och varför?

Sedan har vi dyra, hypade filmer som man pumpat in högprofilerade skådisar och högvis med pengar i som bara inte lyckas. Det blir en riktig välgjord skitfilm som du bara inte tål.

Vilka "bra" filmer hatar du och varför?

Själv såg jag nyss en film hos en kompis som hette Dragonwars. Den verkade vara ganska välgjord (jag gillar effektfilmer) och det verkade som om man skulle kunna se denna film med samma ögon som man tittar på barnfilm med... Boy, was I wrong. Jag klarade en timma ungefär, sedan fick sätta stop. Denna film var så löjligt dålig och meningslös att man började undra om man sovit en stund utan att märka det. Den förvandlas från en ganska medioker monsterfilm typ "godzilla" till "powerrangers" på 2 sekunder - lätt sämsta filmen jag har "nästan" sett 2007 utan tvekan.

Varning utfördas.

Nu är det din tur.

signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Hmm, det första jag kommer och tänka på såhär spontant - förutom alla skräckfilmer är Kill Bill. Ingen direkt anledning, jag gillade dem verkligen inte bara.

signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Armageddon är en överhajpad film. Ett typexempel på USA som störst, bäst och vackrast. Det enda som gör att filmen får godkänt är Peter Stormare som egentligen är enda skådisen i filmen med riktig talang.

Fortsättning följer...

signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Budolicious:

Hmm, det första jag kommer och tänka på såhär spontant - förutom alla skräckfilmer är Kill Bill. Ingen direkt anledning, jag gillade dem verkligen inte bara.

Jag kände likadant, jag fattade inte vad det var som var så bra... nu har jag sett dem fler gånger dock och gillar dem mycket bättre... Man får vänja sig tror jag.

Jag fullkomligen vägrade se pulp fiction när den kom, jag hade hört så mycket, den hade vunnit så mycket och det var så mycket tjat om den att jag vägrade av princip... sedan skulle en kompis komma med en hyrfilm, hon hade hyrt pulp fiction för hon trodde jag skulle gilla den... besviken på filmvalet började jag titta och redan efter några minuter fick jag börja äta upp mina tvivel.
Jag hade hört att den inte hade någon story, att folk dog och var med igen och att det inte fanns någon klassisk handling... jag trodde allt detta var dåligt, det visade sig vara genialt.

signatur

Medlem

Matrix 2!?
lång, seg och trög transportfilm till trean...

sen fattar jag inte vad som var så speciellt med saga om ringen... som vilken fantasyfilm som helst i mina ögon, och därmed per automatik inte intressant.

signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Werzion:

Matrix 2!?
lång, seg och trög transportfilm till trean...

Håller med, trean var dessutom en besvikelse.

Skrivet av Werzion:

sen fattar jag inte vad som var så speciellt med saga om ringen... som vilken fantasyfilm som helst i mina ögon, och därmed per automatik inte intressant.

Personligen tycker jag att filmerna är sjukt snygga, de är fulla av effekter man aldrig sett tidigare (HDTV pajar lite av känslan) och nästan alla skådespelare känns rätt... förutom Liv Taylor, har lite svårt för henne som skådespelare.

Jag kan inte så många fantasyfilmer men om jag tänker på conan, willow, merlin, eragon och harry potter så måste man ju förstå varför sagan om ringen hissas som den gör, eller?

signatur

Inaktiv

Jag såg Clerks igår kväll. Jag vet inte varför riktigt men jag trodde att den skulle vara sevärd och jag hade aldrig sett den. Fan vilken jävla skit, det mest meningslösa dravel genom tiderna. Som en usel humorsketch men dåliga estetelever i alla rollerna.

Medlem
Skrivet av Earl:

Som en usel humorsketch men dåliga estetelever i alla rollerna.

Haha, du borde bli resencent (stavning) - jag var ihop med en sådan i många år och vet precis vad du menar.

..estetelev... priceless.

signatur

Medlem

Har ett perfekt exempel på en väldigt uppskattad film, tydligen. Har högt beetyg på imdb och alla jag hört tala om filmen hyllar den till förbannelse. Det är Requiem for a Dream det handlar om. Helt meningslös film i mina ögon...

Vill även hålla med om Waterworld, så dålig är den inte.

signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

filmer alla andra gillade som jag tyckte "meh..." om:

*The departed. Jag har mycket, MYCKET svårt för leonardjio djikaprio. Och sen var det trist att jack nicholsons karaktär var så "serietidningsond" att det var helt omöjligt att ta honom på allvar. För att inte prata om den otroligt överskruvade macho-oneliner-cocksocker-bullshit dialogen och det överdrivna våldet.

*300. Här var det tvärtom. Jag VILLE ha en ubervåldsam, macho-faschistisk film. Och så fick jag halvbra actionscener med halvhårda mjukis-demokratiska spartaner. Som dessutom slogs mot orcher, grott-troll och tre meter långa discofjollor? WTF?

Inte filmer jag "hatar" egentligen. Stark tvåa-svag trea i betyg. Mer besviken än arg.

Medlem

Fortsättning..

Efter halvrisningen av Armageddon så får vi rosa en film nu då.

Apocalypto av Mel Gibson ligger bland de bättre filmer jag sett. Hänsynslöst rå, spännande och underhållande. Vi får hoppas att det blir en uppföljare snart.

signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Inaktiv

Adam Sandlers filmer sågas ofta av nån anledning,
fast det är ju komedier och dom får ju sällan bra betyg.
samma gäller Van Dammes filmer, dom sågas alltid,
och iofs det kan man förstå, för alla skådisar i alla filmer är usla och bryter på tyska, ryska eller arabiska,
men man tycker dom ändå är störtsköna rullar.

signatur

If I tell you I'm good, probably you will say that I'm boasting. But if I tell you I'm not good, you'll know I'm lying

Medlem

Starship troopers råder ju delade meningar om, men jag älskar den filmen, frugan hatar den. Jag VET att den är dålig men i mitt tycke är den en satir över främst USA men kanske hela västvärlden.
Det sägs att Verhoeven (tror jag det var) gjorde den som en satir, men säker är jag inte. I alla fall, usla skådisar, uselt manus, övervåld och en hellöjlig kärlekshistoria..Priceless...

Håller med lave om 300..WTF?

Till sist, jag gillar verkligen INTE Gladiator. Alla verkar älska den, jag tycker den är stentrist..

Inaktiv

Peter Jacksons King Kong var verkligen en seg historia och som vanligt ska han ha lite humor med, som när king kong och tjejen han fångat åker runt och har kul i en frusen damm i new york.

riktig skitfilm som fick bra betyg.

Medlem

Alla Rambo filmer. älskar dom, medans "proffsen" hatar.. idioter.
300 är en BRA film. Att folk inte fattar det, tröga jeklar
samma med Resident Evil filmerna, skit bra!
och DooM filmen, oxså en skön film. Skäms på folk som ej förstår detta.

hmm annars är det bara Sin City jag kommer på, som är hypad men tråkig. gillar vanligt vis alla filmer jag ser

signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

OK, ska kommentera runt lite grann..
Håller med Castorfiber på alla punkter.
Tyckte Kill Bill var skit, Requiem for a Dream känns meningslös och 300 är bara en piss film med snygga effekter.

En bra film som jag verkligen hatade (som hissats till skyarna av recenster) är Babel... FYFAN vad jag hatade den. Filmen är helt meningslös och bara jobbig rakt igenom; dock så är det bra skådespelare och bra kameravinklar som nästan räddar filmen, men nej, usch.

Sen så tycker jag även att Episode 1 (Star Wars) var lika bra som 4, 5 och 6. 2an och 3an gillade jag dock inte.
LotR filmerna funkar, dock inte så fantastiska.

Evolution var en film jag njöt av att se, fått skit betyg av nån anledning.
Sen så var Gladiator en grym film som jag verkligen njöt av också. PJ's: King Kong var också bra tyckte jag. Adam Sandler är kul!
Aja, tack o hej!

signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Folk i min omgivning prisar Shaun of the Dead och påpekar hur bra den är etc. Jag å andra sidan tyckte den var fruktansvärt dåligt och skrattade max två gånger under hela filmen.

Inaktiv

Shaun of the Dead var ett mästerverk!
Dom har lyckats ännu bättre i Hot Fuzz.

signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

kul att se vilken skillnad folk har i film smak.
lixsom hur kan man INTE älska sagan om ringen filmerna? en gåta för mig.
men som sagt, kul med olika smaker

signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Säger som Iceman, hur kan man inte gilla Lotr filmerna?

Van damme eller Chuck Norris filmer ska alltid undvikas för dom kommer garanterat att suga. Likaså filmer gjorda av Grodan Boll, nej förlåt, Uwe Boll heter han visst.

signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Filmer som folk tycker är riktigt dåliga som jag njuter av är AvP och Mortal Kombat...

Störtroligt!

signatur

Tuba mirum spargens sonum per sepulcra regionum, coget omnes ante thronum.

Medlem

Mortal Kombat har riktigt bra underhållsvärde enligt mig med.

Filmer som jag ej förstå hypen runt riktigt om är alla drama-filmer =P. vet inte vad det är men jag blir så övertråkad när jag ser dom att jag oftast sover mitt in i filmen.

Bra filmer enligt mig är braveheart, gladiator, sin city m.m. alltså mycket blod och våld =).

Sen måste jag stolt säga att jag är nog den enda person som aldrig sett "Nyckeln till frihet". Alltid kul att reta (ja, de blir verkligen irriterade) personer i min omgivning när jag utan speciella skäl vägra se filmen

Medlem

Jag blev verkligen tokbesviken på dom två "grindhouse"-filmerna, alltså Planet Terror och Death Proof. Dom fick suveräna betyg, jag satt bara och ville gå hem... Pinsamt, tråkigt, osexigt, ganska fjantigt faktiskt...

Jag BRUKAR annars gilla "dålig" film. Super Mario, någon? Bob Hoskins var ju BRA! Och Dennis Hopper som ödla, priceless! För att inte tala om alla sköna Arnold Schwarzenegger-rullar: Predator, Total Recall, detta är ju höjdarrullar!

Ofta får filmer som är mycket märkliga höga betyg av recensenter. Ta Kusturicas (eller vad han nu heter) filmer Svart Katt, Vit Katt och Underground. Konstiga filmer. Jättekonstiga. Bra betyg, men jag tyckte att dom var konstiga. Inte dåliga direkt, men konstiga.

Jag kan fortsätta monologen en stund men ni har nog fattat principen...

Oj, jo vänta, jag måste nämna: sköna 80-tals komedier som Snuten i Hollywood eller Min Fru är en Utomjording- höjdarfilm! Alla verkar hata dom, I love them!

signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem
Skrivet av lave:

*300. Här var det tvärtom. Jag VILLE ha en ubervåldsam, macho-faschistisk film. Och så fick jag halvbra actionscener med halvhårda mjukis-demokratiska spartaner.

Våldet är knappast i underkant i 300 jämnfört med dem flesta filmerna idag, plus att filmen knappast har "halvbra" actionscener. Okej, kan inte påsta att varenda actionscen i hela filmen är briljanta, men kollar man noggrant så är det några scener som är helt sjukt välkoordinerade och snygga.

Medlem
Skrivet av quesus:

aldrig sett "Nyckeln till frihet". Alltid kul att reta (ja, de blir verkligen irriterade) personer i min omgivning när jag utan speciella skäl vägra se filmen

Jag blir irriterad av att läsa det, rent av. En av mina absoluta favoritfilmer.

Kom på ett annat objekt av hat som jag i stort sett mer vill checka gentemot er andra än banka känslor över. Det är redan tillräckligt utövat.
Kritikerrosade Lilja 4-ever. Typisk pretentiös, tycka-om-för-att-jag-måste skitfilm.

Enda jag kan komma på av genre guilty pleasure är exempelvis gamla klassikern Commando. Men vem gillar inte omväxlande hjärndöd action a la Schwarzenegger. Eller?

signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem
Skrivet av IceMan:

hmm annars är det bara Sin City jag kommer på, som är hypad men tråkig. gillar vanligt vis alla filmer jag ser

Kan inte göra någonting annat än att hålla med! Så fruktansvärt dålig skitfilm! Kan ej förstå vad som skulle vara så bra med den där filmen..

Medlem

Jag märker att det är ganska få jag håller med helt och hållet Tycker att sagan om ringen filmerna var skittråkiga och hatar peter jackson för det han gjorde mot strider. Gillar Sin City som fan då den har löjligt skön känsla, älskar gladiator och tycker att Kill Bill är jävligt underhållande.
Sen ogillar jag waterworld skarpt, var visserligen 5 år sen eller nåt sen jag såg den sist, men vill minnas att den var tråkig och att ondingen inte var så kul. Dåligt utförd mad max kändes det som. Kevin kostner är skit för övrigt.
Ingen av de nya Star Wars filmerna var bra, trean var jävligt snygg att se på bio, men när jag såg den hos en kompis märkte jag att det bara var massa effekter radade på varandra.

signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv
Skrivet av Earl:

Jag såg Clerks igår kväll. Jag vet inte varför riktigt men jag trodde att den skulle vara sevärd och jag hade aldrig sett den. Fan vilken jävla skit, det mest meningslösa dravel genom tiderna. Som en usel humorsketch men dåliga estetelever i alla rollerna.

Clerks är ju hur bra som helst. Samma gäller Mallrats, 13 Candles, Breakfast Club mfl.

Medlem

Efter att ha läst igenom artiklar på en sida som recenserar udda filmer, tog jag en titt på "Cheerleader Ninjas" , bedrövlig b-film som man bara garvar åt . Inte visste jag att kvinnor kan slå andra på avstånd med att bara slå hål i luften med sina juver.

En bra dålig film helt enkelt, hehe.

Medlem

ang 300:
men jag ville inte ha något som jämförde sig i våldsamhet med "dagens filmer". jag jämför hellre med våldsnivån i millers övriga verk, säg sin city.

scenen du visade var precis det jag menade med halvbra action. dels stör jag mig otroligt på "snabbt-långsamt" grejen, och sen är den lite... för ren? det ser mer ut som en lite för polerad sekvens i ett dataspel. inte dåligt bara... meh... enligt mig iallafall :).

ang starship troopers:
jag har aldrig riktigt förstått mig på de som säger att det är en skräpfilm? om man vill kan man se den som en riktigt bra actionrulle, med otroligt välgjorda specialeffekter (jag är lika förvånad varje gång jag ser den över hur snygg den är!), och en handling som absolut inte ligger under nivån satt av actionrullar i snitt.

och sen kan man se den som samhällskritik också... fascistoidt (stavning?) samhälle som är lite FÖR obehagligt nära västvärlden? de diggar atombombningarna i japan, man får inte skaffa barn eller rösta om man inte gjort militärtjänstgöring etc etc.... mycket bra film, jag gillar den på flera nivåer. absolut inte en B-film på något sätt!

ang svart katt/vit katt och underground:
uj, där har vi två RIKTIGT bra filmer, som dessutom begåvats med några av världens bästa soundtrack! (daddy dont ever die on a friday!)
Nu jag gillar inte allt av Kusturica, Arizona Dreaming är... skum. mycket skum.

Skriv svar