Morrowind, Oblivion, Skyrim – rösta fram Elder Scrolls formkurva!

Robot
Morrowind, Oblivion, Skyrim – rösta fram Elder Scrolls formkurva!

Vilket är det största bland de stora Elder Scrolls-spelen?

#formkurvan, #morrowind, #oblivion, #skyrim, #the-elder-scrolls

Tja, störst är ju ändå Daggerfall. Utan tvekan.

Medlem

Morrowind > Skyrim > Oblivion
(Alla tre är riktigt bra, så inget hat mot Obbe!)

Har tyvärr aldrig spelat Daggerfall eller Arena, men de finns i backloggen.

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Oblivion och Morrowind är de bästa i min bok, men Morrowind drar nog lite mer åt det bättre hållet.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Har spelat alla utom online. Måste nog sätta dem i denna ordning:
Morrowind > Skyrim > Oblivion > Daggerfall > Arena

Medlem

Fastnade aldrig för Morrowind av nån anledning. Daggerfall hade jag mycket kul med tillbaks i dagarna. Favoriten om man ser till hur det var när dom släpptes är nog Oblivion. Fantastisk grafik på den tiden.
Arena har jag aldrig spelat.

Medlem

Daggerfall helt klart med Morrowind som tvåa.

Medlem

Morrowind var Bethesdas sista kvalitetsspel.

Medlem

Tycker att alla Bethesdas spel är överskattade. No hate.

signatur

Jätteintressant information.

Medlem

Jag har bara kört oblivion och skyrim, båda är mästerverk imo.

NuZ
Testpilot

De som skriver Daggerfall som bästa är ju bara ”size queens”. Morrowind är mycket bättre, dock trist att slå tärning/slump om att träffa fienden eller inte. Där gjorde Oblivion och Skytim det mycket bättre. Mer som ett ARPG

signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Morrowind = Oblivion > Skyrim
De andra har jag inte spelat tillräckligt för att betygsätta.
(Jag gav Skyrim en 3:a här. Det klickade aldrig för mig på samma sätt som Morrowind (5:a) och Oblivion (5:a) gjorde.)

signatur

Playstation 5 | Series X | Steam Deck

Medlem

Om man ska gå på alla tusentals timmar... SKYRIM.

Medlem

Då jag gillar både MMO och RPG , blir The elder scrolls online: ESO min favorit.
Bra som single player RPG och MMO spel.

Testpilot

Har bara spelat Skyrim och det var underbart när jag spelade det. Som Skandinav var det en perfekt Fantasy-setting som jag kunde känna igen mig i.

Medlem
Skrivet av Metroid:

Tycker att alla Bethesdas spel är överskattade. No hate.

Jag tycker spelserien Metroid är överskattad hehe.
Morrowind > Skyrim > Oblivion för min del, mycket på grund av världen och scopet som tilltalar mig mest i Morrowind och Skyrim på andra plats. Körde så lite av Daggerfall tex så känns inte fair att ha åsikt där.

Medlem
Skrivet av NuZ:

De som skriver Daggerfall som bästa är ju bara ”size queens”. Morrowind är mycket bättre, dock trist att slå tärning/slump om att träffa fienden eller inte. Där gjorde Oblivion och Skytim det mycket bättre. Mer som ett ARPG

Vet inte det jag, jag spelade skiten ur Daggerfall och uppgraderade min dator för första gången bara för att få bättre flyt i det spelet. Morrowind var bra, men jag fastnade aldrig för miljöerna. Oblivion, underbara miljöer men sämre som spel än Morrowind. Skyrim, ganska bra på det mesta men saknar många rollspelselement som jag verkligen önskar att de skulle återinföra.

Medlem

Jag är nog den som tycker att varje spel är bättre än föregående. Det finns ju element från kanske Morrowind och Oblivion som är bättre än Skyrim, men i det stora hela tycker jag alltid att spelserien blir bättre, det är nog också väldigt mycket nostalgi som får folk att tycka att de äldre spelen var bättre än vad de egentligen är, och på de sättet sätta dem högre än Skyrim.

Jag vet ett klagomål på Skyrim var det gick så hastigt att bli Arch-Mage i Winterhold, vilket definitivt är ett giltigt klagomål, men nu när jag nyligen spelat Oblivion så tycker jag inte att det var ett dugg bättre där. Det är ju först ett par mindre quests för att få komma in till Arcane University sedan är det ett uppdrag pr rang för att avancera till toppen. Det är precis lika dåligt som Skyrim. Men Skyrim hade en djupare story genom hela College of Winterhold.

Bethesda har gjort ett par riktigt roliga spel, men hur man avancerar i de gillen som finns, behöver verkligen fördjupas inför nästa del om man inte ska känna sig besviken. Ju äldre man blir ju större djup tror jag man förväntar sig i spel.

NuZ
Testpilot
Skrivet av OBK1:

Vet inte det jag, jag spelade skiten ur Daggerfall och uppgraderade min dator för första gången bara för att få bättre flyt i det spelet. Morrowind var bra, men jag fastnade aldrig för miljöerna. Oblivion, underbara miljöer men sämre som spel än Morrowind. Skyrim, ganska bra på det mesta men saknar många rollspelselement som jag verkligen önskar att de skulle återinföra.

Haha ja jag minns att det hackade rätt fint när man ”snabbspolade” restiden

signatur

Medlem

Jag har faktiskt inte spelat de två första utan det första jag spelade var III: Morrowind. Men hur mycket jag än gillar det och Oblivion tror jag nog jag tycker V: Skyrim är bäst i serien. Hittills. Men är ju givetvis mycket nufiken på vad de kokar ihop med nästa del!

Jag tycker det är svårt att betygsätta TES-spelen. Alla spelen jag har spelat (III, IV, V) är alla proppfulla med brister och är rätt enkla att kritisera. Men samtidigt finns det inga spel som dem, och det är alltid lika svårt att lägga ned handkontrollen.

Ase
Medlem

Bekymret med tes spelen är att de minskat roll-spelandet & anpassat det till mer casual sen e det svårt att jämföra dom idag utan man bör jämföra dom med vad de var när de kom ut tycker jag
Tycker oxå att daggerfall var det som var mest revolutionerade när det dök upp (när det inte kraschade vilket det hade en tendens att göra en hel del)

Medlem
Skrivet av NuZ:

Håller inte med. Spelsystemen var betydligt bättre i Daggerfall. Starkare rollspelselement. Inte bara mindless hack and slash action som i tex Skyrim Nu vet jag ju att vissa gillar mer action orienterade spel och det är helt OK. Men för min del är det tvärt om. Ju starkare och mer komplexa RPG elementen är, desto bättre!

Bethesdas spel har blivit mer och mer streamlined med varje släpp. Som du själv skriver så är hoppet mellan Morrowind och Oblivion ett tydligt exempel eftersom allt tärningsrullande i bakgrunden togs bort i princip. Men det var även ett "dumbing down" steg mellan Daggerfall och Morrowind.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Aletheides:

Håller inte med. Spelsystemen var betydligt bättre i Daggerfall. Starkare rollspelselement. Inte bara mindless hack and slash action som i tex Skyrim Nu vet jag ju att vissa gillar mer action orienterade spel och det är helt OK. Men för min del är det tvärt om. Ju starkare och mer komplexa RPG elementen är, desto bättre!

Bethesdas spel har blivit mer och mer streamlined med varje släpp. Som du själv skriver så är hoppet mellan Morrowind och Oblivion ett tydligt exempel eftersom allt tärningsrullande i bakgrunden togs bort i princip. Men det var även ett "dumbing down" steg mellan Daggerfall och Morrowind.

Jag håller med dig i det du säger men såååå sjukt frustrerande i Morrowind när du skjuter pil på pil på pil och bara hälften träffar fast du siktar rakt på fienden. Ja men TES är ju inte Bulders Gate heller utan en egen nisch

signatur

Medlem

Sett till hur spelet var för sin tid och hur mycket jag uppskattade spelen när de släpptes så skulle jag nog säga att för min del ligger Morrowind högst upp, även om det är väldigt tight mellan det och Daggerfall.

Med det sagt så tycker jag däremot inte att Morrowind åldrats särskilt väl och idag är det nog just det spelet som har högst tröskel att komma igång med.

1
Skriv svar