Morrowind, Oblivion, Skyrim – rösta fram Elder Scrolls formkurva!
Vilket är det största bland de stora Elder Scrolls-spelen?
#formkurvan, #morrowind, #oblivion, #skyrim, #the-elder-scrolls
De som skriver Daggerfall som bästa är ju bara ”size queens”. Morrowind är mycket bättre, dock trist att slå tärning/slump om att träffa fienden eller inte. Där gjorde Oblivion och Skytim det mycket bättre. Mer som ett ARPG
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Tycker att alla Bethesdas spel är överskattade. No hate.
Jag tycker spelserien Metroid är överskattad hehe.
Morrowind > Skyrim > Oblivion för min del, mycket på grund av världen och scopet som tilltalar mig mest i Morrowind och Skyrim på andra plats. Körde så lite av Daggerfall tex så känns inte fair att ha åsikt där.
De som skriver Daggerfall som bästa är ju bara ”size queens”. Morrowind är mycket bättre, dock trist att slå tärning/slump om att träffa fienden eller inte. Där gjorde Oblivion och Skytim det mycket bättre. Mer som ett ARPG
Vet inte det jag, jag spelade skiten ur Daggerfall och uppgraderade min dator för första gången bara för att få bättre flyt i det spelet. Morrowind var bra, men jag fastnade aldrig för miljöerna. Oblivion, underbara miljöer men sämre som spel än Morrowind. Skyrim, ganska bra på det mesta men saknar många rollspelselement som jag verkligen önskar att de skulle återinföra.
Jag är nog den som tycker att varje spel är bättre än föregående. Det finns ju element från kanske Morrowind och Oblivion som är bättre än Skyrim, men i det stora hela tycker jag alltid att spelserien blir bättre, det är nog också väldigt mycket nostalgi som får folk att tycka att de äldre spelen var bättre än vad de egentligen är, och på de sättet sätta dem högre än Skyrim.
Jag vet ett klagomål på Skyrim var det gick så hastigt att bli Arch-Mage i Winterhold, vilket definitivt är ett giltigt klagomål, men nu när jag nyligen spelat Oblivion så tycker jag inte att det var ett dugg bättre där. Det är ju först ett par mindre quests för att få komma in till Arcane University sedan är det ett uppdrag pr rang för att avancera till toppen. Det är precis lika dåligt som Skyrim. Men Skyrim hade en djupare story genom hela College of Winterhold.
Bethesda har gjort ett par riktigt roliga spel, men hur man avancerar i de gillen som finns, behöver verkligen fördjupas inför nästa del om man inte ska känna sig besviken. Ju äldre man blir ju större djup tror jag man förväntar sig i spel.
Vet inte det jag, jag spelade skiten ur Daggerfall och uppgraderade min dator för första gången bara för att få bättre flyt i det spelet. Morrowind var bra, men jag fastnade aldrig för miljöerna. Oblivion, underbara miljöer men sämre som spel än Morrowind. Skyrim, ganska bra på det mesta men saknar många rollspelselement som jag verkligen önskar att de skulle återinföra.
Haha ja jag minns att det hackade rätt fint när man ”snabbspolade” restiden
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Bekymret med tes spelen är att de minskat roll-spelandet & anpassat det till mer casual sen e det svårt att jämföra dom idag utan man bör jämföra dom med vad de var när de kom ut tycker jag
Tycker oxå att daggerfall var det som var mest revolutionerade när det dök upp (när det inte kraschade vilket det hade en tendens att göra en hel del)
De som skriver Daggerfall som bästa är ju bara ”size queens”. Morrowind är mycket bättre, dock trist att slå tärning/slump om att träffa fienden eller inte. Där gjorde Oblivion och Skytim det mycket bättre. Mer som ett ARPG
Håller inte med. Spelsystemen var betydligt bättre i Daggerfall. Starkare rollspelselement. Inte bara mindless hack and slash action som i tex Skyrim Nu vet jag ju att vissa gillar mer action orienterade spel och det är helt OK. Men för min del är det tvärt om. Ju starkare och mer komplexa RPG elementen är, desto bättre!
Bethesdas spel har blivit mer och mer streamlined med varje släpp. Som du själv skriver så är hoppet mellan Morrowind och Oblivion ett tydligt exempel eftersom allt tärningsrullande i bakgrunden togs bort i princip. Men det var även ett "dumbing down" steg mellan Daggerfall och Morrowind.
Håller inte med. Spelsystemen var betydligt bättre i Daggerfall. Starkare rollspelselement. Inte bara mindless hack and slash action som i tex Skyrim Nu vet jag ju att vissa gillar mer action orienterade spel och det är helt OK. Men för min del är det tvärt om. Ju starkare och mer komplexa RPG elementen är, desto bättre!
Bethesdas spel har blivit mer och mer streamlined med varje släpp. Som du själv skriver så är hoppet mellan Morrowind och Oblivion ett tydligt exempel eftersom allt tärningsrullande i bakgrunden togs bort i princip. Men det var även ett "dumbing down" steg mellan Daggerfall och Morrowind.
Jag håller med dig i det du säger men såååå sjukt frustrerande i Morrowind när du skjuter pil på pil på pil och bara hälften träffar fast du siktar rakt på fienden. Ja men TES är ju inte Bulders Gate heller utan en egen nisch
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Sett till hur spelet var för sin tid och hur mycket jag uppskattade spelen när de släpptes så skulle jag nog säga att för min del ligger Morrowind högst upp, även om det är väldigt tight mellan det och Daggerfall.
Med det sagt så tycker jag däremot inte att Morrowind åldrats särskilt väl och idag är det nog just det spelet som har högst tröskel att komma igång med.