Oblivion-remastern har inget officiellt moddstöd

Medlem
Skrivet av majskorv:

Det finns redan moddar. Den populäraste modden har redan blivit bortplockad från Nexus mods.

Modden återställde det gamla systemet när man skapar sin karaktär. Detta eftersom nyutgåvan har tagit bort begreppen "race" och "sex" och istället ersatt det med trendigt och ideologiskt färgat nyspråk. Jag kan inte för mitt liv förstå varför det är så viktigt att tvinga in detta i både nya spel och remakes av befintliga spel. Vem kan möjligen ha efterfrågat och drivit igenom detta?

Än mindre kan jag förstå varför man vill förhindra folk att använda just den här modden genom att bannlysa den från den absolut största moddplattformen. Men tydligen är det inte första gången som Nexus mods använder sin monopolliknande ställning till att driva en agenda.

Det är såklart inte så att spelet står och faller kring hur Bethesda hanterat karaktärseditorn. Men man undrar hur mycket mer de har ändrat i spelet? Samt undrar man hur den kreativa friheten påverkas i nya Elder Scrolls om deras utvecklare, ledning, konsulter eller investerare tycker dessa saker är så himla känsliga?

Det där har redan tagits upp i andra trådar om spelet, men jag gillar hur typ alla dina kommentarer här på FZ har med woke att göra. Spelar du något också eller?

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Det där har redan tagits upp i andra trådar om spelet

Innan jag skrev första inlägget kollade jag två andra nyheter om spelet på FZ, och inte i någon av trådarna såg jag att detta hade avhandlats.
Du får gärna visa vart det skulle ha skett, för jag har inte hittat det.

Skrivet av Påskmust:

men jag gillar hur typ alla dina kommentarer här på FZ har med woke att göra. Spelar du något också eller?

Konstig fråga. Om jag ser en diskussion kring ett spel så kan merparten av alla kommentarer sammanfattas med "detta spel ser jag fram emot", eller "detta spel ser jag INTE fram emot". Känns meningslöst att skriva något generellt om jag ser att min synpunkt redan finns presenterad, och eventuella frågor jag haft redan besvarats. Ska jag likt en NPC skriva generiska inlägg av ren princip för att du ska bli nöjd? Hade hellre hört folk diskutera Oblivion-remaken och mods som nyheten faktiskt handlar om, än att sitta och gatekeepa huruvida folk är "riktiga gamers" baserat på deras historik. Jag är hittills den enda som faktiskt skrivit om existerande mods i tråden som handlar om... mods. Och ja, även den första att bekräfta att mods visst funkar i remaken.

Medlem
Skrivet av majskorv:

Innan jag skrev första inlägget kollade jag två andra nyheter om spelet på FZ, och inte i någon av trådarna såg jag att detta hade avhandlats.
Du får gärna visa vart det skulle ha skett, för jag har inte hittat det.

Konstig fråga. Om jag ser en diskussion kring ett spel så kan merparten av alla kommentarer sammanfattas med "detta spel ser jag fram emot", eller "detta spel ser jag INTE fram emot". Känns meningslöst att skriva något generellt om jag ser att min synpunkt redan finns presenterad, och eventuella frågor jag haft redan besvarats. Ska jag likt en NPC skriva generiska inlägg av ren princip för att du ska bli nöjd? Hade hellre hört folk diskutera Oblivion-remaken och mods som nyheten faktiskt handlar om, än att sitta och gatekeepa huruvida folk är "riktiga gamers" baserat på deras historik. Jag är hittills den enda som faktiskt skrivit om existerande mods i tråden som handlar om... mods. Och ja, även den första att bekräfta att mods visst funkar i remaken.

Här har du

Tycker bara det är komiskt att folk gör en sån höna av en fjäder. Folk blir triggade av ett ordval i en karaktärsskapare och känner att dom måste modda bort det, istället för att bara välja en kropp och sen aldrig se det igen. Många gamers idag verkar vara mer intresserade av politik och att hata på saker än att faktiskt spela, därför ställer jag frågan.

Medlem
Skrivet av majskorv:

Jag är hittills den enda som faktiskt skrivit om existerande mods i tråden som handlar om... mods. Och ja, även den första att bekräfta att mods visst funkar i remaken.

Eh, nej..?

signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Här har du

Tycker bara det är komiskt att folk gör en sån höna av en fjäder. Folk blir triggade av ett ordval i en karaktärsskapare och känner att dom måste modda bort det, istället för att bara välja en kropp och sen aldrig se det igen. Många gamers idag verkar vara mer intresserade av politik och att hata på saker än att faktiskt spela, därför ställer jag frågan.

Tack, just den tråden har jag inte läst, ska kolla.

Jag tycker i så fall det är mer komiskt att folk missar det första steget i händelsekedjan, dvs. att kön togs bort från första början utan att förklara varför, och utan att speljournalister ställer en enda kritisk fråga. De borde ju se själva trenden där kön ersätts med "Body Type A/B" i flera nya spel, bland många andra försämringar. Om det nu inte var så viktigt, varför gjordes då ändringen? Den frågan tycker jag ska besvaras i första hand.

Sedan när du säger att gamers skulle vara mer intresserade av politik än att spela, syftar du då på de anställda på Bethesda som har lagt utvecklingstid på att driva igenom sin politik, eller syftar du på oss som reagerar på det?

Nu ska jag faktiskt köra lite Oblivion, så jag lämnar diskussionen då jag ser att det redan avhandlats i andra tråden. Känns som jag fått sagt det jag vill säga. Och för kännedom, jag kan leva med att det finns några dåliga saker i ett spel, och nej, jag kommer inte modda mitt spel. Men jag gillar att möjligheten finns eftersom detta är något som tjänat Oblivion och Skyrim väl.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Eh, nej..?

Du är undantaget som bekräftar regeln som man brukar säga.

Medlem
Skrivet av majskorv:

Du är undantaget som bekräftar regeln som man brukar säga.

Visst, eller så hade du fel, helt enkelt

signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Officiellt? Skiter man ju i...

Min första tanke va: Brukar Bethesda-spel ha "officiellt" modstöd från release? Det brukar väl snarare bara va ett sammanträffande att motorn de använder lämpar sig bra för moddning? 😅

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Varför räknas detta som en Remaster? Borde det inte vara en Remake eftersom dom har gjort om så mycket?

Mer en remaster än remake. Det enda dom egentligen "gjort om" är trotsallt hur du lvlar. Och i slutändan är det bara mindre jobb men samma resultat. Så nej, det är inte direkt en remake.

Medlem
Skrivet av Codyy:

Mer en remaster än remake. Det enda dom egentligen "gjort om" är trotsallt hur du lvlar. Och i slutändan är det bara mindre jobb men samma resultat. Så nej, det är inte direkt en remake.

Jag har spelat några timmar nu och det är definitivt en remaster Väldigt mycket snyggare men fortfarande väldigt mycket som jag kommer ihåg Oblivion.

signatur

PSN: OAKTHYR

12
Skriv svar