Clair Obscur är årets mest hyllade spel

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Nåväl, nu råkar jrpg:s vara lite av min genre (har till och med begått krönika). Och känslomässiga spel? Älskar! The Walking Dead, Life is Strange, etc. I min värld var jag och Clair Obscur en perfekt match, men jag föll inte som en fura för helheten. Bitvis gjorde jag det: premissen, striderna, viktiga bitar i storyn, etc. Men tycker känslosåsen blev too much, och att miljöerna inte är jättekul att upptäcka och utforska. Det gav mig lite av ett "ältande" intryck. Ett spel som både gav och tog. Tre av fem fick det bli. Ett bra spel, således. Inget betyg som spottar nån i ansiktet.

Jag är nyfiken på vad spelarna kommer att tycka, men framför allt nyfiken på utvecklaren Sandfalls framtid. En liten studio som gör väldigt mycket i sin debut.

Jag tänker inte ta fram blåslampan mot dig 😂
Men jag är nyfiken (i mitt lilla korståg för en tiogradig betygskala på FZ), om du hade haft 1-10 att ge ut, vad hade du gett det då? Ärligt nu 😉

En sjua?

Sen får man såklart tycka vad man vill. Man har ju själv undrat om nåt är fel på’en när nån riktig jävla banger inte alls tilltalar en själv, medan resten av planetjäveln verkar älskar’t.

Geeks Gaming
Skrivet av Vintersorg:

Men jag är nyfiken (i mitt lilla korståg för en tiogradig betygskala på FZ), om du hade haft 1-10 att ge ut, vad hade du gett det då? Ärligt nu 😉

En sjua?

Sen får man såklart tycka vad man vill. Man har ju själv undrat om nåt är fel på’en när nån riktig jävla banger inte alls tilltalar en själv, medan resten av planetjäveln verkar älskar’t.

Du kan läsa mer om hur man ser på betygskalan här

tl;dr-versionen:

Citat:

Jag tycker att en femgradig skala är underlägsen en tiogradig (eller hundragradig, eller 1337-gradig!)
Vi tycker att fem grader funkar alldeles utmärkt när man ska göra något så klumpigt som att sätta en siffra på en i grunden subjektiv upplevelse. Dessutom råder det grav inflation bland 10- och 100-gradiga skalor där i princip allt under 7 eller 70 är dåligt. Vi ser inget behov av att ha 69 grader av hur dåligt ett spel är. Och helt ärligt, i slutändan måste du läsa texten för att få en bild av hur recensenten ser på ett spel.

Redaktör
Skrivet av Vintersorg:

Nja.

Problemet, tycker jag, är att FZ kör en femgradig skala. Så sjukt handikappande betygskala så jag vet inte vad. Tiogradig skala ger ju mer rättvisa betyg och mindre huvudbry. Så jävla jobbigt är det inte heller (hundragradig skala är overkill, dock).

Rakt av huvudvärk dessutom när man ska föra statistik med femgradiga skalor.

Jag ser knappt vitsen med att ha en femgradig skala ärligt talat. Som recensent skulle jag avsky det, för att sedan intala mig att ”lugn, lugn, det är texten som räknas”. Det blir ju ändå att hälften av de som faktiskt läser ens text (de man får betalt för att skriva för/till) tycker att det man skrivit inte passar betyget. Det ökar med femgradiga skalor.

Herregud FZ, snälla börja med tiogradiga skalor? 😬

Kör ni femgradigt för att mer folk ska läsa texten?
Statistiskt använder man ju hellre en hundragradig, just för att det ger men finkontroll över en stor mängd input/data. Men tiogradigt tycker jag är gott nog för själva betygsättningen.
Kör en folkomröstning vetja 😉

1-5-skalan har ju använts flitigt för film och musik sedan Hedenhös och funkar utmärkt. Där ser man däremot sällan/aldrig 100-skalan. Så varför skulle inte 1-5 funka för spel när den funkar för andra kulturella produkter?

Olika betygsskalor kan jämföras – men absolut inte direktöversättas. Vet man att 3 av 5 är ca 6-7 av 10 och ca 70-85 av 100 så funkar det fint. Man måste även komma ihåg att betyg inte är matte, utan tyckande. Man frestas se siffror som mätbara sanningar, och så är det inte med betyg som bygger på tyckande kring kulturella produkter som spel.

Fördelen med 5-gradig skala är tydligheten, man vet exakt vad stegen betyder. Det minskar risken för att stegen förskjuts, alltså betygsinflation. En annan fördel är att den är "rak", det är lika stor skillnad mellan varje betygssteg. Detta saknar både 1-10- och 1-100-skalorna, där är den numeriska mitten inte är "mitten av tyckandet" så att säga. Det leder till att det finns fler betygssteg för negativt tyckande än positivt, samtidigt som det mesta som recenseras får positiva betyg. Exempel: Metacritic brukar lista de 10 lägsta snittbetygen per år. Nåt år var det bara 7-8 spel som låg under 50, av ett antal tusen recensioner totalt. Det är skevt.

Vi hade för övrigt halvbetyg några år, alltså 10 betygssteg. Det funkade inget vidare eftersom alla tenderade att ta till ett halvbetyg så fort man var minsta tveksam. Det blev nån sorts säker tillflykt istället för att tycka till, så att säga. Men det är 5-gradiga skalans stora nackdel, att det ibland är svårt att välja mellan t.ex. 3 och 4. I övrigt tycker jag den är överlägsen. 1-10 skulle kunna funka om dess mitt faktiskt låg i mitten.

signatur
Medlem

Vill minnas att Norge körde sexgradig betygsskala rakt av åtminstone för några år sen. Det gillade jag. Recensioner tvingades ta ställning, inget mittbetyg utan antingen bättre eller sämre än hälften.

Medlem

Jag vill inte vara synisk. Men nu kommer jag vara lite synisk.
Jag tycker personligen det är lite svårt nu för tiden att veta om ett spel får ett högt betyg för att det är roligt att spela eller om det får högt betyg för att det har "rätt åsikter". Vare sig om dessa lutar åt höger eller vänster.
Om man tycker att det är viktigt att just sin politiska åskådning skildras på ett positivt sätt i ett spel är det givetvis ok att ha som preferens.
Men det är helt ointressant för mig.
Jag vill att mina spel ska har roligt gameplay, vara fint att titta på och ha en underhållande handling. Av den anledningen är det just dessa aspekter jag vill få information om när det kommer till spel.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Tiogradig skala är så klart överlägsen en femskalig.

5/10 är då "mitten", där varje spel (eller film och serier också för den delen) "börjar", enligt mig. Sen beroende på hur bra det står sig så rör det sig antingen upp eller ner på skalan.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Vintersorg:

En sjua?

Svårt! Har ju aldrig jobbat med en sån skala. Jag gissar att 3 av 5 motsvarar 7 av 10, vilket ju på sätt och vis känns... skevt? 6 av 10 hade kanske varit mer matematiskt logiskt, men det beror samtidigt på hur man motiverar sin betygsskala. 3 av 5 är ju inte samma som 6 av 10 eller 60 av 100, enligt "verkligheten" (verkligheten = hur andra jobbar efter tiogradig skala). Det är en djungel! Och ärligt talat: det hade varit befriande ibland att inte sätta den där siffran, utan låta orden tala.

Ord: Clair Obscur är bra! Har riktigt bra sidor, men även ett par som jag inte tycker om. Lite översentimentalt och rätt trist utforskande bitvis. Men! Riktigt härliga strider, ofta bra berättande och en premiss som verkligen fångar mig. Det ger och det tar.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

6/10 eller 7/10 anses vara godkänt i 10gradig skala. Och allt under det underkänt men med godkända delar i olika grad.
Undrar om uppfattningen kommer från skolan? Jag som pluggar och har tentor så brukar kravet för G eller E ligga just där.

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dTexN:

6/10 eller 7/10 anses vara godkänt i 10gradig skala. Och allt under det underkänt men med godkända delar i olika grad.
Undrar om uppfattningen kommer från skolan? Jag som pluggar och har tentor så brukar kravet för G eller E ligga just där.

7/10 är mycket bra... enligt mig.

Medlem
Skrivet av 9-11:

7/10 är mycket bra... enligt mig.

Gött, det är typ där jag förväntar mig påkostade AAA hamnar som lägst

signatur

🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem

Jag är inte det minsta förvånad, mitt intryck har konsekvent varit att utvecklarna verkar träffa rätt runt många delar av spelet.

Därmed inte sagt att recensionen här på FZ av Fredrik inte var välskriven. Åsikter är ju subjektivt och den intersubjektiva aggregerade åsikten från kritiker tycks luta åt att vi har ett RPG som gör många saker bättre än Square Enix Final Fantasy spel.

Strax blir det att ge sig in i Clair Obscure: Expedition 33 via Game Pass. Otroligt mycket bra spel att spela just nu. Jag är tacksam över att jag har tid just nu.
🌞🌞🌞🌞🌞

Medlem

Inte ens hört talas om spelet förrens nu.

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av 9-11:

Tiogradig skala är så klart överlägsen en femskalig.

5/10 är då "mitten", där varje spel (eller film och serier också för den delen) "börjar", enligt mig. Sen beroende på hur bra det står sig så rör det sig antingen upp eller ner på skalan.

Tycker en 5 gradig skala funkar kanon.
1 = Undvik
2 = Tveksamt
3 = Stabilt spel
4 = Väldigt bra spel
5 = Mästerverk!
Jag behöver inte fler steg för att avgöra om spelet är tillräckligt bra.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Organics:

Har delvis kollat av recensioner hos fz genom åren, men jag tappade trovärdigheten totalt efter recensionen.
Clair obscur är bevisligen inte ett 3/5 spel i någon form.

Ännu en som inte förstår att alla recensioner är subjektiva. De speglar vad recensenten tycker, de är inte facit. Recensioner kan av naturliga skäl aldrig vara objektiva. En objektiv recension blir i princip en specifikation och kan inte betygsättas.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

1 = Undvik
2 = Tveksamt
3 = Stabilt spel
4 = Väldigt bra spel
5 = Mästerverk!

Sätter man de där tolkningarna på siffrorna så blir ju betygen väldigt tydliga.

1 och 5 bör användas sparsamt, bulken bör ligga inom 2 till 4. Och sedan så är det ju naturligtvis delvis subjektivt vilken siffra det blir.

En person kan ju tycka att ett spel är väldigt bra medan någon annan tycker det är tveksamt bara baserat på vad man föredrar för spel. Men det bör aldrig bli en etta mot en femma.

Redaktör
Skrivet av OAKTHYR:

1 = Undvik
2 = Tveksamt
3 = Stabilt spel
4 = Väldigt bra spel
5 = Mästerverk!

Skrivet av jawik:

Sätter man de där tolkningarna på siffrorna så blir ju betygen väldigt tydliga.

1 och 5 bör användas sparsamt, bulken bör ligga inom 2 till 4. Och sedan så är det ju naturligtvis delvis subjektivt vilken siffra det blir.

En person kan ju tycka att ett spel är väldigt bra medan någon annan tycker det är tveksamt bara baserat på vad man föredrar för spel. Men det bör aldrig bli en etta mot en femma.

Mer eller mindre alla som sätter betyg har definitioner av hur betygen används. Som läsare måste man utgå från det, utgår man från vad man själv tycker blir ju det satta betyget meningslöst.

De ovan är i fas med våra betygsdefinitioner.

signatur
Medlem
Skrivet av Devan:

De få animespel Fz har recenserat genom tiderna kan väl räknas på fingrarna på en hand?

När Koei Tecmo & Bandai Namco får sina första betyg kommer de lägga ner. Finns inget mer att kämpa för... 🙂

Medlem

Jag tror inte detta är något för mig men väldigt kul att det hyllas, speciellt med tanke på att det är en liten studio

Det verkar dessutom väldigt välgjort.

NuZ
Testpilot

Har precis börjat spela lite. Tycker det är snyggt med bra röstskådespel och flyter på bra på Series X. Men jisses vad spelet är ”Weebigt”! Är inget större fan av JRPG men ska väl ge detta en chans

signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Har precis börjat spela lite. Tycker det är snyggt med bra röstskådespel och flyter på bra på Series X. Men jisses vad spelet är ”Weebigt”! Är inget större fan av JRPG men ska väl ge detta en chans

Hur weebigt är det i jämförelse med persona 5 (om du spelat) ? För jag är oftast inte så mycket för jrpgs pga det där, men persona 5 diggade jag rejält av någon anledning

signatur

🎮 PS5 || LG 55" CX

NuZ
Testpilot
Skrivet av dTexN:

Hur weebigt är det i jämförelse med persona 5 (om du spelat) ? För jag är oftast inte så mycket för jrpgs pga det där, men persona 5 diggade jag rejält av någon anledning

Inte lika weebigt som Persona men typ liknande Haha svårt att förklara men spelen liknar varandra. Samma heads up i combat etc. Iaf de 3 isch timmarna jag lagt än så länge på 33 så skulle jag kunna jämföra med Persona. Om du har GP så prova, jag diggar det iaf

signatur

Medlem
Skrivet av NuZ:

Vad menas med att något är "webbigt"?

NuZ
Testpilot
Skrivet av 9-11:

Vad menas med att något är "webbigt"?

När spelet är ultra-japanskt (läs Persona/Kingdom hearts/Final fantasy). Japan har en viss stil på sina spel. Finns en studio där ifrån som gör spel i hyffsad västerländsk tappning och det är From Software med deras ARPG som Dark Souls etc. Medans deras Armored core är rå weebigt för mecha de älskar dom där borta.

Japp här drar man allt över en kam 🤣

signatur

Medlem

Jag är ca fem timmar in i spelet nu. Om det här håller i sig, så är det definitivt en GOTY2025 kandidat, en ny klassiker och ett oerhört fantastiskt första spel från en nyetablerad studio.

Hatten av och rosor åt Sandfall Interactive.

Mer av La Belle Époque

Medlem

Damn. Microsoft har verkligen ökat takten på spel makeri. Som kaniner. Från 2024 och än så länge under 2025 håller Microsoft spelvärlden i ett järngrepp. Synd bara att de inte kunde göra det här 24+ månader sedan.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Damn. Microsoft har verkligen ökat takten på spel makeri. Som kaniner. Från 2024 och än så länge under 2025 håller Microsoft spelvärlden i ett järngrepp. Synd bara att de inte kunde göra det här 24+ månader sedan.

Hur är Microsoft involverade i detta spel?

Medlem
Skrivet av Maysay:

Hur är Microsoft involverade i detta spel?

Jag skulle kunna föreställa mig att skälet är att Microsoft tillsammans med Kepler Interactive och Sandfall Interactive erbjuder Clair Obscur: Expedition 33 på Game Pass.

Något Sony inte gör med sin kopia PS Plus Premium, fast där erbjuds ju fjolårets spel Robocop: Rogue City under april. Robocop kostar förvisso ca. 120 kronor på Microsofts Spring Sale just nu, vilket är ca 60 spänn lägre än priset för en månad PS Plus Premium.

Clair Obscur bara växer i mina ögon och sinnen just nu. Jag upplever spelet som en innovation och fusion av tredjepersonsäventyr, turbaserat RPG med realtime inslag à la soulsspel och FPS spel. Allt med Made in Europe kvalité sett till kultur, litteratur, franskt mode, med en släng av inspiration hämtad ur japansk estetik. Detta ackompanjerat av musik som skulle kunna vara skriven av Rachmaninoff eller andra klassiskt skolade musiker samt gitarrslingor som tagna ur Gilmours eller Morricones akustiska alster. Att spelet dessutom bjuder på schysst grafik i vackra miljöer gör definitivt inte det hela sämre. Spelets pris, om man inte har Game Pass eller vill äga spelet, är en röding, vilket känns oerhört prisvärt.

Nåja, dags att spela och uppleva vidare.

(^_^)

Skrivet av Vintersorg:

Nja.

Problemet, tycker jag, är att FZ kör en femgradig skala. Så sjukt handikappande betygskala så jag vet inte vad. Tiogradig skala ger ju mer rättvisa betyg och mindre huvudbry. Så jävla jobbigt är det inte heller (hundragradig skala är overkill, dock).

Rakt av huvudvärk dessutom när man ska föra statistik med femgradiga skalor.

Jag ser knappt vitsen med att ha en femgradig skala ärligt talat. Som recensent skulle jag avsky det, för att sedan intala mig att ”lugn, lugn, det är texten som räknas”. Det blir ju ändå att hälften av de som faktiskt läser ens text (de man får betalt för att skriva för/till) tycker att det man skrivit inte passar betyget. Det ökar med femgradiga skalor.

Herregud FZ, snälla börja med tiogradiga skalor? 😬

Kör ni femgradigt för att mer folk ska läsa texten?
Statistiskt använder man ju hellre en hundragradig, just för att det ger men finkontroll över en stor mängd input/data. Men tiogradigt tycker jag är gott nog för själva betygsättningen.
Kör en folkomröstning vetja 😉

Jag tycker precis tvärtom. Helst av allt hade jag önskar att fler sajter vågade slopa siffran helt, eftersom att den ändå är värdelös på att förmedla nyanserad och utförligt information. Om man ändå nödvändigtvis måste ha en siffra, så kör en så liten skala som möjligt. Folk fattar ju ändå inte att 3/5 eller 60-70/100 fortfarande kan vara är bra spel och blir uppenbarligen väldigt upprörda över allt under det perfekta betyget.

Medlem

inte hört om det med kikade in lite letsplay lite snabbt och det ser väldigt bra ut faktist, och lite mystik i storyn och rätt orginellt och lite du vet inte hela utan du får storyn medans du spelar.. det gillar jag skarpt.

Ist för det typiska detta här hänt X är ond du ska göra X.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

1-5-skalan har ju använts flitigt för film och musik sedan Hedenhös och funkar utmärkt. Där ser man däremot sällan/aldrig 100-skalan. Så varför skulle inte 1-5 funka för spel när den funkar för andra kulturella produkter?

Olika betygsskalor kan jämföras – men absolut inte direktöversättas. Vet man att 3 av 5 är ca 6-7 av 10 och ca 70-85 av 100 så funkar det fint. Man måste även komma ihåg att betyg inte är matte, utan tyckande. Man frestas se siffror som mätbara sanningar, och så är det inte med betyg som bygger på tyckande kring kulturella produkter som spel.

Fördelen med 5-gradig skala är tydligheten, man vet exakt vad stegen betyder. Det minskar risken för att stegen förskjuts, alltså betygsinflation. En annan fördel är att den är "rak", det är lika stor skillnad mellan varje betygssteg. Detta saknar både 1-10- och 1-100-skalorna, där är den numeriska mitten inte är "mitten av tyckandet" så att säga. Det leder till att det finns fler betygssteg för negativt tyckande än positivt, samtidigt som det mesta som recenseras får positiva betyg. Exempel: Metacritic brukar lista de 10 lägsta snittbetygen per år. Nåt år var det bara 7-8 spel som låg under 50, av ett antal tusen recensioner totalt. Det är skevt.

Vi hade för övrigt halvbetyg några år, alltså 10 betygssteg. Det funkade inget vidare eftersom alla tenderade att ta till ett halvbetyg så fort man var minsta tveksam. Det blev nån sorts säker tillflykt istället för att tycka till, så att säga. Men det är 5-gradiga skalans stora nackdel, att det ibland är svårt att välja mellan t.ex. 3 och 4. I övrigt tycker jag den är överlägsen. 1-10 skulle kunna funka om dess mitt faktiskt låg i mitten.

Jag hör (läser) vad du säger. Och det ligger mycket logik i det. Men jag kan inte hålla med hur mycket jag än försöker. För mig känns det som att man gör det enkelt för sig (men egentligen gör man det svårare, om det låter logiskt) med att använda ett femgradigt system. Jag tycker att det är alldeles för begränsat.

Det finns ju många gånger man vill slänga dit en 9:a på ett spel som är otroligt bra, men inte riktigt en fullpott. I en femgradig skala får det ju bli en fyra då? Drar man fram procentsats så är det ju rent krasst en 8:a.. Hundragradig skala för betygsättning blir förstås för mycket (vad gör ett spel till en 97:a kontra en 98:a t.ex?). Men när det gäller statistik, sammanslagen över många betyg, så är det såklart naturligt att vi går över till hundragradig skala (och det är ju det folk också uppskattar). Så visst, man tappar nyanser på en tiogradig skala, men man tappar ju många fler nyanser på en femgradig, hur man än vrider och vänder på det. Risken att hur texten tolkas kontra betyget ökar ju också, och gör ju att texten riskerar att ha mindre effekt om den upplevs skilja för mycket mot betyget.

Man kan förstås då undra om man ens ska ha betyg. Men det tror jag nog ändå de flesta vill ha?
Jag försöker verkligen läsa alla recensionstexter, men ibland orkar man verkligen inte, eller har inte tid (speciellt om man ska spana in en hel drös recensioner från olika källor).
Och att få läsa en ”3” eller ”4” säger inte lika mycket som att läsa en ”7” eller ”9” t.ex. Ibland blir man knappt klokare av texten heller.

Nä. Ni bestämmer detta själva såklart 😁
Men jag kommer (och har) aldrig gillat femgradiga systemet sedan jag för första gången såg det nån gång i slutet av 80-talet/början av 90-talet.

Jag får fortsätta mitt tiogradiga korståg för döva öron/blinda ögon här på FZ 😞

PS. Att jag ens engagerar mig är ju för att jag besöker FZ varenda dag, och gillar det mesta ni gör (minus skalan!).

123
Skriv svar