Clair Obscur är årets mest hyllade spel
är det bara jag som aldrig hört talas om det här spelet innan? kan inte minnas att det visats på TGA eller fått nån word of mouth-hype på reddit eller att jag blivit rekommenderad nån trailer på youtube. inget sånt. plötsligt dyker det upp från ingenstans och får superbetyg. verkar ju lite intressant, men väntar nog på steam användarbetyg först.
Konstigt.
Kollade på två timmars gameplay idag och tyckte det såg extremt mediokert ut.
Att det skulle vara bättre än kingdom come 2 och split fiction är HÖGST osannolikt!
Smak och tycke är ju dock högst individuellt Jag skulle inte ens röra i Kingdom come 2 med tång medans expedition 33 ser ut som ett 9/10 spel utifrån vad jag gillar för spel
Smak och tycke är ju dock högst individuellt Jag skulle inte ens röra i Kingdom come 2 med tång medans expedition 33 ser ut som ett 9/10 spel utifrån vad jag gillar för spel
Och så har vi mig som tycker båda verkar kanoners!
Och så har vi mig som tycker båda verkar kanoners!
Exakt Det är väl drömmen/en förbannelse att tycka om en rad olika typer av spel beroende på hur mycket fritid man har
Jag vet inte om man rakt av kan översätta 3/5 till 60% men så stor skillnad på betyg skadar trovärdigheten hos den som avskiljer sig.
Håller inte med. Visst finns det nu för tiden fall där det är uppenbar politisk bias osv som inte har med spelet att göra egentligen (tyvärr), men detta är nog inte en av dom?
Måste alla tycka samma i spelrecensioner?
Jag vet inte om man rakt av kan översätta 3/5 till 60% men så stor skillnad på betyg skadar trovärdigheten hos den som avskiljer sig.
Ja, för alla måste ju unisont hylla ett spel?
Ad hoc addendum
Skapade ett konto enbart för att spy galla här.
Har delvis kollat av recensioner hos fz genom åren, men jag tappade trovärdigheten totalt efter recensionen.
Clair obscur är bevisligen inte ett 3/5 spel i någon form. Man kan alltid ha en diskussion om att recensenter har rätt till sin egen åsikt, men jag PERSONLIGEN är inte intresserad av vad en person som enbart spelar Civilization tycker om GTA6. Det är helt irrelevant. Om man som site inte har förmågan att sätta rätt person på rätt projekt så förlorar man sin trovärdighet hos mig. Tycker man om jrpg så är bevisligen Clair obscur det bästa spelet som gjorts inom genren kanske någonsin. 3/5 är att spotta folk i ansiktet som uppskattar den typen av spel.
Jag må vara gammal och bitter (40+) men någonstans måste det finnas en rimlighet över vad som är okej "klickbait"
Jag må vara gammal och bitter (40+) men någonstans måste det finnas en rimlighet över vad som är okej "klickbait"
40+ och beter dig sådär? Pinsamt.
Har delvis kollat av recensioner hos fz genom åren, men jag tappade trovärdigheten totalt efter recensionen.
Clair obscur är bevisligen inte ett 3/5 spel i någon form. Man kan alltid ha en diskussion om att recensenter har rätt till sin egen åsikt, men jag PERSONLIGEN är inte intresserad av vad en person som enbart spelar Civilization tycker om GTA6. Det är helt irrelevant. Om man som site inte har förmågan att sätta rätt person på rätt projekt så förlorar man sin trovärdighet hos mig. Tycker man om jrpg så är bevisligen Clair obscur det bästa spelet som gjorts inom genren kanske någonsin. 3/5 är att spotta folk i ansiktet som uppskattar den typen av spel.
Synd då att recensenten som tagit sig an spelet gillar jrpgs...
Ad hoc addendum
Synd då att recensenten som tagit sig an spelet gillar jrpgs...
Eftersom detta inte är ett jrpg så kanske det är där man kan hitta boven i dramat. För lite weeb 😂
Det är väldigt imponerande med tanke på att spelet skapats av ett core team på under 30 personer och inte säljs för 800kr som trenden är idag utan snrarare 500kr.
https://www.rpgsite.net/interview/17041-clair-obscur-expediti...

Det lär bli ett köp av det här spelet Det ser väldigt mysigt ut.
Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: Corsair Vengeance RGB 64GB 6400mhz
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 300 x 2.
VR: Meta Quest Pro
Vad snackar du om, hur kan du påstå att det bevisligen inte är ett 3/5 när det inte ens släppts ännu.
PC-Gamer ger det 70 av 100 som typ är samma sak som 3 av 5. I ett scenario när alla andra hyllar ett spel så är jag betydligt mer intresserad av att läsa en recension som går emot strömmen, tycker det säger mycket mer om spelet som helhet, och därför ger mer värde än att läsa ännu en recension som håller med "alla andra". Sen kan man själv dra en slutsats baserat på flera olika åsikter om huruvida det är ett spel för en själv eller inte. Att bli upprörd för att någon inte tycker likadant som alla andra är ju bara fånigt, var glad över att folk gillar olika istället.
40+ och beter dig sådär? Pinsamt.
Beter sig på vilket sätt? Jag ser ett yttrande av en åsikt. Måhända en stark sådan, men inte på något illa sätt.
Ställer mig inte på någon sida här. Mest nyfiken.
Eftersom detta inte är ett jrpg så kanske det är där man kan hitta boven i dramat. För lite weeb 😂
De få animespel Fz har recenserat genom tiderna kan väl räknas på fingrarna på en hand?
Ingen aning om hur du kom fram till den slutsatsen, men jag håller inte med. Det visar snarare på integritet och trovärdighet, och att man inte har ett behov av att följa strömmen.
Såatte….om någon ogillar ett spel som du gillar så känner du dig spottad i ansiktet? Det låter som en jobbig verklighet att leva i.
Jag älskar Skyrim. En nära vän fullständigt hatar det. Vi båda är fans av RPG. Det är okej.
Nåväl, nu råkar jrpg:s vara lite av min genre (har till och med begått krönika). Och känslomässiga spel? Älskar! The Walking Dead, Life is Strange, etc. I min värld var jag och Clair Obscur en perfekt match, men jag föll inte som en fura för helheten. Bitvis gjorde jag det: premissen, striderna, viktiga bitar i storyn, etc. Men tycker känslosåsen blev too much, och att miljöerna inte är jättekul att upptäcka och utforska. Det gav mig lite av ett "ältande" intryck. Ett spel som både gav och tog. Tre av fem fick det bli. Ett bra spel, således. Inget betyg som spottar nån i ansiktet.
Jag är nyfiken på vad spelarna kommer att tycka, men framför allt nyfiken på utvecklaren Sandfalls framtid. En liten studio som gör väldigt mycket i sin debut.
En Bamseponny av folket
Jag har läst lite liknande kommentarer på internet och är lite förvirrad.
Har du spelat spelet? Jag fick för mig att det släpps först idag (torsdag) men vissa kommentarer får det att låta som att folk redan spelat det (förutom recensenter dårå )? Är det någon sorts early access?
I princip varje recension med få undantag så blir det ett ifrågasättande av betyget som om en recension vore något objektivt men i högsta grad är en (1) persons subjektiva åsikt av spelet utifrån hens preferenser och upplevelse.
FZ skulle nog behövt lägga till en fotnot eller till och med börja varje recension med en färdigskriven text om att recensioner är subjektivt och att man undanbes gå upp i atomer för att ens egna åsikter inte går helt i linje med recensenten.
”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi
Nja.
Problemet, tycker jag, är att FZ kör en femgradig skala. Så sjukt handikappande betygskala så jag vet inte vad. Tiogradig skala ger ju mer rättvisa betyg och mindre huvudbry. Så jävla jobbigt är det inte heller (hundragradig skala är overkill, dock).
Rakt av huvudvärk dessutom när man ska föra statistik med femgradiga skalor.
Jag ser knappt vitsen med att ha en femgradig skala ärligt talat. Som recensent skulle jag avsky det, för att sedan intala mig att ”lugn, lugn, det är texten som räknas”. Det blir ju ändå att hälften av de som faktiskt läser ens text (de man får betalt för att skriva för/till) tycker att det man skrivit inte passar betyget. Det ökar med femgradiga skalor.
Herregud FZ, snälla börja med tiogradiga skalor? 😬
Kör ni femgradigt för att mer folk ska läsa texten?
Statistiskt använder man ju hellre en hundragradig, just för att det ger men finkontroll över en stor mängd input/data. Men tiogradigt tycker jag är gott nog för själva betygsättningen.
Kör en folkomröstning vetja 😉