Vad hade du gjort med 1,25 miljarder kr?
Rekordvinsten på 1,25 miljarder delades ut till en vinnare nyligen, det är sanslöst mycket pengar 1250 miljoner kronor. Det räcker till 400 mellanstora hus eller 100000 iPhones.
Vad skulle du gjort om du vunnit så mycket?
Jag hade skänkt hälften direkt, till att börja med. Till fler olika organisationer, förmycket pengar kan göra en koko.
Köpt större hus med fler rum så man kunde gjort en riktig mancave och ha alla CRTer och konsoler framme.
Lagt undan till barnen. De hade inte fått pengarna på 18 årsdagen då det antagligen bara skulle leda till problem. Släkt och vänner skulle få.
Kanske skulle jag pluggat något själv, då ett misslyckande inte skulle betyda massiva skulder.
Men framförallt skulle jag sagt upp mig och öppnat en spelaffär, haft spelkiosker igång där folk skulle kunna gå ner och spela, sånt som fanns där konsolerna satt bakom glas och kontrollerna satt fast i en slang.
Bara hänga och träffa andra med samma intresse saknar man från när spelbutikern fanns överallt. Och så skulle man inte behöva tänka på att gå runt, då spelbutiker inte är speciellt lönsamma och svåra att driva.
Vad skulle du gjort?
Flyttat långt ifrån alltihop.
Samma här, eller mja flyttat utomlands dit man slipper vinter. Hatar eländet. Eget hus så man slipper grannar nära inpå.
Skulle inte bli någe lyxbilar o sånt skit, bara bra boende man inreder med med bra teknikprylar.
Fixat ett ordentligt "biorum".
Ett rum med biljardbord.
Sen är jag nog nöjd.
Flyttat uppåt i landet (vintern är bästa årstiden) och byggt mig en bunker med allt man kan tänka sig, utan att det blir någon ultralyx. Min skiv/film/spelsamling skulle dock få växa ordentligt.
Sen hade man sett till att släkt och vänner skulle slippa oroa sig för om ekonomin går ihop eller ej, det är tufft för många i dagsläget. Löst ut deras lån och gett dom chansen att utbilda sig till något nytt och givande osv.
Bonus: Bjussat alla på FZ ett valfritt spel.
00:00:02:42
Jag hade nog startat några stiftelser och fonder som under lång tid framöver (långt efter min död) skulle kunna användas för att stimulera kulturarbete i Sverige. Både för lokaler till unga (replokaler etc), innovativa projekt och för att nå nya målgrupper. Det hade känts meningsfullt.
Sen hade jag nog köpt en Polestar 4 och en sjysst våning på Södermalm.
Betalat av csn för mig och sambon, köpt nytt hus (flyttar 15e maj så fixa upp det huset också) sen hade jag nog investerat resterande och eventuellt sagt upp mig från jobbet! Är mer än tillräckligt för både mig och sambon samt alla barn så ingen av oss behöver jobba och bara leva på avkastning resten av våra liv!
Sen hade jag nog försökt hitta/dra igång något ideellt arbete så man fortfarande får lite sysselsättning om dagarna
Gjort Skatteverket väldigt glada, i alla fall.
Varför skulle dom bli glada? Så länge det är från svenska lotto eller liknande så är alla vinster skattefria
Gjort Skatteverket väldigt glada, i alla fall.
Hur då? De 1,25 miljarderna är väl skattefria?
Varför skulle dom bli glada? Så länge det är från svenska lotto eller liknande så är alla vinster skattefria
Hur då? De 1,25 miljarderna är väl skattefria?
Eurojackpot. Lär bli "lite" skatt på den vinsten.
Fan vad fint, det är det inte i Sverige. Hade inte koll på att det skilde sig mellan länderna. Surt om man bor i nån av de länder där det är skatt på den vinsten. 😅 20% i Grekland, 29% i Nederländerna, 10% i Polen och 20% i Spanien, exempelvis.
Gäller väl att investera/placera någorlunda vettigt, annars lär du göra Skatteverket glada ändå med "lite" kapitalvinster. Sen hur mycket ränta du får på en så löjligt stor summa vetefasen, å andra sidan. Inte direkt som att någon bank lär ge dig en hög sparränta på ett konto med 1,25 miljarder. Alltså, det känns som du med den typen av pengar faktiskt får anställa en ekonomisk förvaltare av något slag som har som enda uppgift att sköta allt sådant.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Nu är ju inte 1,25 miljarder så där våldsamt mycket slantar och jag har en gång i tiden haft väldigt god ekonomi fast jag har väl beklagligtvis inte varit den som varken har lagt ner all energi på att varken förvalta dom optimalt ELLER levt lyxliv heller för den delen utan mer satsat på att "leva i största allmänhet" med väldigt mycket resor och minimalt med "eget arbete". Dvs i klarspråk - jag har helt enkelt haft "långsemester".
Men hade jag vunnit 1,25 miljarder idag så skulle jag verkligen välja ut en favoritplats på jorden där jag verkligen stortrivdes och bosätta mig där för gott. Samt skaffa några... säg tre andra "boenden" där jag av egen erfarenhet verkligen trivs optimalt. Och sedan investera resten i hyfsat penningstarka branscher där jag vet att tillväxten är optimal och tillväxten är god. Läkedemedelsindustrin med speciell inriktning på forskning i bl a cancer och hjärt- och kärlsjukdomar ligger mycket nära till hands.
Lyxbilar, dyra kläder och dyra klockor och konst är något jag har noll intresse av.
Levt livet i ett par år.
Sen blivit deprimerad, isolerad över hur falska min omgivning skulle vara och skapa en värre depression än vad jag redan har
🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX
Nu är ju inte 1,25 miljarder så där våldsamt mycket
Skojar du? 1 miljon sekunder är 11 dagar, en miljard sekunder är 33 år. 1,25 miljarder kronor är våldsamt mycket pengar.
Men det är klart att det är relativt, skulle man vilja är det lätt att göra av med dem pengarna.
Hade skänkt pengar till familjen, skaffat oss hus, ny bil och nya saker. Sen hade vi rest.
Efter det vet jag inte!
En glad kalmarit boende på Gotland!
Levt livet i ett par år.
Sen blivit deprimerad, isolerad över hur falska min omgivning skulle vara och skapa en värre depression än vad jag redan har
Tror på fullt allvar att det där är en ganska reell risk om man försöker hantera det själv. Bästa hade nog egentligen varit att starta en fond och placera nästan allt i, och ha någorlunda kompetenta och seriösa förvaltare av den. Sen att man kanske styr lite riktningen på den möjligtvis, men att bara sitta på absurda summor... någonstans känns det liksom som "varför då?".
10 mille, visst. 100... det går nog. Men bortom det blir det frågan om det är värt alla problem det för med sig.
Personligen känner jag att det är diminishing returns på det där med att "leva gott".
Jag kanske bara inte är oligark-material. 😅
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Nu är ju inte 1,25 miljarder så där våldsamt mycket slantar.
Haha, sjukt höga krav du har. Av ren nyfikenhet:
Hur mycket är ”våldsamt mycket slantar” för dig?
Nu är ju inte 1,25 miljarder så där våldsamt mycket slantar och jag har en gång i tiden haft väldigt god ekonomi fast jag har väl beklagligtvis inte varit den som varken har lagt ner all energi på att varken förvalta dom optimalt ELLER levt lyxliv heller för den delen utan mer satsat på att "leva i största allmänhet" med väldigt mycket resor och minimalt med "eget arbete". Dvs i klarspråk - jag har helt enkelt haft "långsemester".
Men hade jag vunnit 1,25 miljarder idag så skulle jag verkligen välja ut en favoritplats på jorden där jag verkligen stortrivdes och bosätta mig där för gott. Samt skaffa några... säg tre andra "boenden" där jag av egen erfarenhet verkligen trivs optimalt. Och sedan investera resten i hyfsat penningstarka branscher där jag vet att tillväxten är optimal och tillväxten är god. Läkedemedelsindustrin med speciell inriktning på forskning i bl a cancer och hjärt- och kärlsjukdomar ligger mycket nära till hands.
Lyxbilar, dyra kläder och dyra klockor och konst är något jag har noll intresse av.
Jag skulle inte ens tjäna 20 mille på mitt jobb om jag jobbade på mitt jobb i 40 år, och jag tycker jag är bra avlönad. Det är typ 315 gånger min arbetslivstidslön så jag skulle nog säga att det är jävligt mycket pengar.
Hade köpt ett hus i nån komfortabel by så jag slipper lägenheten och irriterande grannar.
Köpt en större och bekvämare bil också. I övrigt så vet jag inte, gillar egentligen inte att handla och har tendensen att bli snålare ju mer pengar jag har på kontona. Så vinner jag över 1 miljard kanske jag blir så snål att jag börjar återanvända både te-påsarna och kaffesumpet...
Jag hade samlat alla mina vänner och bjudit dom på en Korv med mos på Sibylla.
Köpte en mosbricka på Cirkle K häromdagen och blev ruinerad när killen i kassan talade om priset på pulvermoset med 1 tunn stackars grillad i, tror faktiskt inte 1,25M hade räckt för 5-6 mosbrickor på macken. Speciellt inte om du ska ha dricka till, men du kanske kan be om att få kranvatten till polarna.
Hade betalt av alla föräldrar och syskon huslån och andra lån så dom får en nystart. Och nu är det mycket osäkerhet i den globala ekonomin så jag skulle sätta allt på ett SBAB ränte konto och leva gott på räntan, efter nästa börs krasch går jag all in på lysa med breda fonder.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Ps: sen hade jag sett till så att alla i min släkt hade det bra/bättre än de har det idag, med en trygg framtid. Kanske eventuellt köpa en PC med det bästa graffekortet.
Sen hade det väl helt klart och osminkat blivit en hel del spånken, kvinnor och sång också.
Eventuellt ett par fartyg med kvinnlig kapten (för kvinnor kör bättre än män, på sjön) för att jaga lite gädda i nån vik i Vänern.
När jag tänker efter kanske det räcker om jag vinner 10 millar?
Fifteen minutes, or it’s free!
PSN: Aktiv_Slaktkniv
Skulle inte göra något särskilt dramatiskt. Men nog har man fantiserat en del på det här temat
1. Köpt ett torp med sjötomt och minst en halvkilometer till närmaste granne.
2. Köpt all skog inom en halvkilometers radie (för att säkerställa att det inte dyker upp några nya grannar utan min vetskap).
3. Köpt en hygglig bil, typ en Landcruiser.
4. Sagt upp mig.
5. Ägnat min tid åt skrivande, spelutveckling, fiske, trädgårdsarbete och naturupplevelser. Och spelande, förstås.
6. Köpt exakt samma uppsättning saker någonstans på södra halvklotet, typ Nya Zeeland. För att kunna åka dit när jag tröttnat på vintern.
7. Gett en slant till päronen och polarna.
8. Köpt fonder för resterande ~1,2 miljarder.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.