Gaming A-Z en utmaning för 2025 (och längre?)

Skribent

Mitt nästa spel blir Empires of the Undergrowth! Möjligt att det blir lite av en långkörare.

Edit: Tråkigt nog saknade spelet en helt vanlig sparfunktion under uppdragen, så fick bli en refund. Event[0] blir mitt E-spel istället.

Edit 2: Event[0] hade rejäla prestandaproblem och jag verkar ha åkt på en gamebreaking bug som gör att jag inte kommer vidare. Blev en refund här också.

För många nitlotter i rad nu, tar paus från utmaningen!

signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Bra tempo på er! Jag traskar på med A Plague Tale: Requiem. Spelar när jag har tid, vissa dagar spelar jag annat. Lååång utmaning för mig detta.

Gillar spelet som fasen iaf. Väntat då jag älskade Innocence.

Medlem

Bloodstained Ritual of the night avklarat. Lite besviken måste jag säga då jag hört mycket gott om det. Stel combat och vissa shards gjorde att både bossar och mobs blev väldigt lätta. Gillar dock mekaniken att man får shards från varje mob med olika abilities vilket ger många möjligheter att experimentera med olika kombinationer. Inte lika kul med grind:en man måste göra för att lvla upp sina shards dock... Ett 3 av 5 spel skulle jag säga.

Inte bestämt vilket spel det blir på D ännu. Funderar på Darkest Dungeon 2 då jag har hört att det inte ska vara lika oförlåtande som 1:an var (tappade 3 maxade karaktärer på i sista dungeonen efter 20-30 timmar...)

Medlem
Skrivet av gamer_:

Spel

Platform

Utgivningsår

Startdatum

Slutdatum

Betyg

A Plague Tale: Innocence

PC

2019

2025-01-26

2025-02-01

4

Bioshock 2 Remastered

PC

2016 (ursprungligen 2010)

2025-02-02

2025-02-22

4

Castlevania ( genom Castlevania Anniversary Collection)

PC

2019 (ursprungligen 1986)

...

...

...

D...

...

...

...

...

...

E...

...

...

...

...

...

F...

...

...

...

...

...

G...

...

...

...

...

...

Half Life 2*

PC

2004

2025-02-15

...

...

Jag har varit på jobbresa så det har inte blivit så mycket spelande senaste veckorna. Men jag kunde installera HL2 på jobbdatorn och spela lite på kvällarna Hoppas kunna slutföra HL2 i början av nästa vecka och sedan återgå till bokstavsordningen med Castlevania.
Det är väl enligt reglerna att bara spela ett spel när det gäller spelsamlingar?

Medlem

Bokstaven i är inte det lättaste. Jag behöver hjälp med bra förslag. Jag har letat lite, men inte hittat något som jag fastnat direkt för. Funderat lite på Ikari Warriors, men är det för svårt? Har ni andra förslag som jag inte spelat innan?

/// Nedan är spel på boktaven i som jag klarat

I Have No Mouth, and I Must Scream [Steam]
Icey [Steam]
Immortality [PC]
Immortals of Aveum [Xbox Series X]
The Incredible Adventures of Van Helsing II [Steam]
Indiana Jones and the Fate of Atlantis [Steam]
Indiana Jones and the Great Circle [PC]
Indiana Jones and the Last Crusade [Steam]
Indika [Steam]
Infamous First Light [PlayStation 4]
Infamous Second Son [PlayStation 4]
Infinite Undiscovery [Xbox 360]
Infinity Blade [iOS]
Infinity Blade II [iOS]
Injustice 2 [Xbox Series X]
Injustice: Gods Among Us [Xbox 360]
Injustice: Gods Among Us Ultimate Edition [PlayStation 4]
Inscryption [Steam]
Inside [Xbox One]
Into the Breach [Steam]
Ion Fury [Steam]
Iron Brigade [Xbox 360]
Iron Meat [Xbox Series X]
It Takes Two [Xbox Series X]

Medlem
Skrivet av maq777:

Bokstaven i är inte det lättaste. Jag behöver hjälp med bra förslag. Jag har letat lite, men inte hittat något som jag fastnat direkt för. Funderat lite på Ikari Warriors, men är det för svårt? Har ni andra förslag som jag inte spelat innan?

Icey [Steam]
Immortality [PC]
Indika [Steam]
Infinity Blade [iOS]
Infinity Blade II [iOS]
Inscryption [Steam]
Inside [Xbox One]
Into the Breach [Steam]
Ion Fury [Steam]
Iron Brigade [Xbox 360]

Jadu, hade det inte varit så att du har spelat varje spel som jag själv också klarat ut å tänkt rekommendera skulle ju detta inte vara lika svårt. Får bli att jag rekommenderar ett spel jag själv inte har spelat men är intresserad av att spela: Intravenous 2 (Länken går till deras Steam store page). Ett Splinter Cell + Hotline Miami = Intravenous 2, kunde jag läsa hur andra har förklarat spelstilen som (vilket jag fastnade för).

Medlem
Skrivet av maq777:

Icey [Steam]
Immortality [PC]
Indika [Steam]
Infinity Blade [iOS]
Infinity Blade II [iOS]
Inscryption [Steam]
Inside [Xbox One]
Into the Breach [Steam]
Ion Fury [Steam]
Iron Brigade [Xbox 360]

Det enda spelet jag har som du inte har spelat är Immortals Fenyx Rising, jag skulle ge det en 3a. Har inte kört Ikari Warriors.

Jag kollade med Bing AI som föreslog Icewind Dale, Invisible Inc, I am Setsuna, IL-2 Sturmovik och Iron Harvest. Plus ett par av dom du redan har spelat.

Medlem

Och där rullade precis eftertexterna på A Plague Tale: Requiem. Jag älskade ettan och hade höga förväntningar på detta och... det är ännu bättre! Jag filar fortfarande på betyg, samt recension som kommer dyka upp på min Youtube-kanal, men kan ju redan nu säga att det är ett otroligt spel som jag råder alla som gillar storybaserade spel att spela. Genast. Jag ogillar 1-5-skalan, så mina betyg kommer hamna mellan 1-10, och jag återkommer som sagt med betyg på detta.

Mitt spel på B blir något så otroligt som.... Balan Wonderworld. Efter att ha spelat ett spel som jag hade på känn skulle vara bra så går jag nu till det motsatta. Det är skapat av skaparen bakom min absoluta favoritserie någonsin, Sonic, så något slags hopp finns det ändå. Ska jag vara den enda i världen som gillar spelet? Låt oss ta reda på det!

Redaktör
Ponny

ÄNTLIGEN! Färdig med Dragon Quest 3. Började 1 februari, slutade 1 mars.
Nu ska jag smälta detta, och sedan fortsätta resan.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av gamer_:

Jag tar också och ger mig in i Gaming A-Z. Har spelat 1,5 timmar på A Plague Tale: Innocence och än så länge är det ett mycket lyckat val. Funderar på att köra Bioshock 2 sen då jag har spelat både Bioshock och Bioshock: Infinite, men tvåan har jag aldrig tagit tag i.
Såg att någon annan hade som mål att köra spel från backloggen och tycker det låter som en bra idé så jag ska försöka göra likadant.

Spel

Platform

Utgivningsår

Startdatum

Slutdatum

Betyg

PC

2019

2025-01-26

2025-02-01

4

Bioshock 2 Remastered

PC

2016 (orginalet 2010)

2025-02-02

2025-02-22

4

Castlevania (Castlevania Anniversary Collection)

PC

2019 (orginalet 1986)

2025-02-26

2025-03-02

3

Deliver Us Mars

PC

2023

2025-03-02

...

...

E...

...

...

...

...

...

F...

...

...

...

...

...

G...

...

...

...

...

...

Half Life 2

PC

2004

2025-02-15

2025-02-27

5

I...

...

...

...

...

...

Nu har det blivit lite framsteg under senaste veckan och helgen. Half Life 2 och Castlevania är avklarade och jag har kommit en bit på vägen i Deliver Us Mars. Det har inte fått några höga betyg så jag har inte mycket till förväntningar, men delen när man var tyngdlös och ombord på rymdskeppet var kul så det är ju en positiv sak.

Medlem
Skrivet av ErixonKR:

Jadu, hade det inte varit så att du har spelat varje spel som jag själv också klarat ut å tänkt rekommendera skulle ju detta inte vara lika svårt. Får bli att jag rekommenderar ett spel jag själv inte har spelat men är intresserad av att spela: Intravenous 2 (Länken går till deras Steam store page). Ett Splinter Cell + Hotline Miami = Intravenous 2, kunde jag läsa hur andra har förklarat spelstilen som (vilket jag fastnade för).

Skrivet av gamer_:

Det enda spelet jag har som du inte har spelat är Immortals Fenyx Rising, jag skulle ge det en 3a. Har inte kört Ikari Warriors.

Jag kollade med Bing AI som föreslog Icewind Dale, Invisible Inc, I am Setsuna, IL-2 Sturmovik och Iron Harvest. Plus ett par av dom du redan har spelat.

Tack för tipsen. Jag har nog dock beslutat att köra Indiana Jones and the Emperor's Tomb på orginalkrysslådan. Ett spel jag redan ägde och ska vara hyffsat bra. I var dock inte lätt, bokstaven fick mig att inte spela så mycket i helgen...

Testpilot

Dåligt med uppdateringar från mig på senaste, hade operation i måndags (i huvudet) och legat på sjukan hela veckan. Inte helt spelklar än, och orken för att pilla med tabeller och annat finns inte riktigt där.

Få se om jag orkar lira något nästa vecka och om det blir Detroit eller om jag tar en paus från utmaningen på någon/några veckor till. Kanske spelar om något enklare eller liknande.

Bra progress från alla måste säga, bara jobba på!👍

Redaktör
Ponny
Skrivet av Shadee:

Dåligt med uppdateringar från mig på senaste, hade operation i måndags (i huvudet) och legat på sjukan hela veckan. Inte helt spelklar än, och orken för att pilla med tabeller och annat finns inte riktigt där.

Få se om jag orkar lira något nästa vecka och om det blir Detroit eller om jag tar en paus från utmaningen på någon/några veckor till. Kanske spelar om något enklare eller liknande.

Bra progress från alla måste säga, bara jobba på!👍

Och kämpa på! Varmt välkommen tillbaka när du har orken igen.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av ichnusa:

Spel

Plattform

Utgivningsår

Startdatum

Slutdatum

Betyg

Speltid

Abzu

PC

2016

2025-01-19

2015-01-19

3/5

1h

The Bookwalker: Thief of Tales

PC

2023

2025-01-19

2025-01-25

3/5

5,8h

Chants of Sennaar

PC

2023

2025-02-09

2025-02-09

4/5

8h

Deus ex: Mankind Divided

PC

2016

2025-03-03

...

...

...

E

...

...

...

...

...

...

F

...

...

...

...

...

...

Efter en liten paus är vi igång igen. Nu är det dags för Deus Ex: Mankind Divided. Gillade Human Revolution när det väl begav sig så ska bli kul att fortsätta resan. Nice att de har en 12 min recap film för oss som inte spelat på ett tag.

Jag hänger gärna på, kul att ha något att sträva efter

Hann börja lite på egen hörna då jag trodde det var för sent att vara med, men fick höra sen att det inte kanske inte är några problem.
Lirar FFVII samtidigt som annat, så satte en * vid den då den är konstant pågående.

Får se vad jag lirar för C.

Spel

Plattform

Utgivningsår

Startdatum

Slutdatum

Betyg

Assemble with care

PC

2020

2025-02-19

2025-02-19

3/5

Bit Blaste XL

PC

2016

2025-02-21

2025-02-23

4/5

The Coma: Recut

PC

2017

2025-03-06

2025-03-13

3/5

Darkest Dungeon

PC

2016

2025-02-21

...

...

E

...

...

...

...

...

Final Fantasy VII Rebirth*

PC

2025

2025-01-30

...

...

G

...

...

...

...

...

Medlem

Another one bites the dust. Blood West avklarat och återigen känner jag mig slut efter att eftertexterna rullat till main menu. I sin helhet är Blood West en obalanserad upplevelse, från första kapitlet till sista. Jag kan gå igenom varje kapitel; första kan jag säga är det bästa och i ärlighetens namn skulle jag kunna ha slutat spela Blood West efter ha skjutit ihjäl bossen för kapitel ett och det är lite det jag kommer rekommendera er andra som tänker spela spelet att kanske göra. Märks att första har bäst kvalitet då denna karta släpptes med sin EA release och utan att riktigt veta så tror jag att dom två andra kapitlenas känsla av obalans var en produkt av att få ut spelet ur EA (återkommer till dessa två lite senare). Det känns helt rätt att smyga runt, planera sin rutt och stalka sina fiender för bästa tillfället att skjuta skallen av dom. Kunde sitta och studera deras patrol path i 10-tals minuter och jag tröttnade inte då det kändes rätt givande att lyckas med sitt smygande. Spelet är designat utifrån att du är en undead, om du dör så respawnar både du och en del fiender som dog av dig (tror jag i alla fall), dog aldrig så kan bara gissa. Min gissning utgår från att man kan sova för att få tillbaka allt sitt liv och med sömn respawnade en del fiender. Med det sagt så om du aldrig dör så blir du tillslut ensam på kartan och det var trevligt att veta att sitt smygande gav resultat. Vissa fiender dog inte bara av ett skott till sin svaga punkt så dessa krävdes mer planering och här kan consumables och throwables vara till stor användning. En välplacerad dynamit pinne och några special ammo senare dog allt. Se bara till att använda stealth för allt som kan störa dig runt om och se till att dessa ligger på marken innan du behöver gå all-in på en starkare fiende. En annan liten detalj var låsta kassavalv som krävde gömda skeleton key nycklar och utav de sex eller sju(?) kassavalv jag hittade lyckades jag bara hitta två nycklar. Här kan det vara värt att nämna att spelet använder ett save & quit system så ingen save scumming för att välja rätt kassavalv (ja ja, jag kunde ju i praktiken leta upp detta på google men hur roligt är det?). Kartan var rolig att utforska, från sina grottor, dalar och toppar. Med all utforskning kom belöningar som nya vapen och trinkets med sina fokuserade bonusar. Dessa ändrade och utvecklade min spelstil till nya intressanta synergier. Bossarna var nog spelet svaga punkt då ingen av dessa tre var några som helst svåra att besegra. Litet plus för den som väljer att göra allt på första kapitlet får möjligheten att försvaga bossen innan striden börjar.. Vilket i sig är nice att bli belönad för utforska varje kant och hörn men det gjorde ju bara bossen lättare vilket blir negativt, konstigt val som belöning. Som det kanske framgår i texten gillade jag kapitel ett och kan varmt rekommendera det till en spel helg. Sen kom kapitel två och här börjar känslan av obalans synas tydligare ju mer jag spelade. Undrar vem det var som tog beslutet, och fick alla andra att gå med på det, att designa majoriteten av fienderna att tåla mer än ett välplacerat skott till sin svaga punkt.. Borta är känslan att stealth är givande för nu måste man ta strider rakt på för gruppen du möter äter skott till frukost "sigh ~_~". Finns ju strategier även här för att döda mer effektivt men att gå från att kunna köra ett helt kapitel med smyg som sin spelstil till att bli tvingad till en trigger happy stil i nästa. Obalanserat. Minns ni nycklarna jag nämnde innan? För nu kan man ibland köpa dessa från npc:er och att hitta dom i det vilda var löjligt lätt och där försvann ännu en belöning för en utforskarens spelstil. Ska vi snacka QoL? För av någon anledning fick jag nya QoL i varje nytt kapitel! Hur kan man designa QoL i sitt spel som utvecklas och förnyas men bara efter varje kapitel!? Vem tog inte tiden att lägga till hela och färdiga QoL i spelets kapitel ett eller två när kapitel tre var färdig utvecklad.. Har aldrig varit med om detta förut och jag hoppas att inte få erfara det igen i andra spel. Tappade tammefan hakan när jag upptäckte detta för första gången och kunde knappt tro det hände igen i kapitel tre. Tyckte däremot om att hitta nya vapen och trinkets spelet igenom, hade den balansen blivit rubbad hade jag nog gett upp spelet och valt ett nytt spel för B. Kapitel tre var mer av samma saga. Ännu ett steg mot ett mer obalanserat spel. Denna gång tappade man draw distance, både fiender och foliages poppade upp från ingenstans vilket inte var ett problem sen innan. Hur ett spel som säkert kan spelas med ett 3dfx Voodoo3 kort parat med en Intel Pentium III processor inte klarar av att rendera utan popping i draw distance fattar jag inte. Men vad kan kombineras med detta för att skapa något extra negativt? Osynlig fiende (tänkt sci-fi cloak suit klädd fiende och man ser fienden något genomskinlig med ett flimmer) som blir extra jobbig, utöver att de är en skottsvamp, med foliages som kommer och försvinner. Varje gång något buske kommer å går så tror jag att det är en fiende, för denna fiende syns när busken bakom förvrängs eller försvinner bakom fienden. ..."sigh ~_~". Jobbigaste var nog hur otroligt många skottsvampar det var i tredje kapitlet. Stealth slutade nära på att fungera helt som spelstil, vilket fick mig att fundera varför jag fortsatte spela. Valde ju i första börja ett stealth spel att spela.

Okej, ett betyg på detta. Om Blood West bara var kapitel ett så skulle jag ge det ett betyg 4/5 MEN nu kom spelet med tre kapitel och med sin helhet och hur obalanserat det blev kommer jag ge spelet ett betyg 2/5. Äger du spelet, eller funderar du på att köpa det? Spela första kapitel (lätt värt när spelet är på rea!). Det tog mig ca 10-12 timmar med stealth som spelstil och upptäcka allt att se, en bra spel helg. Om du fortsätter med resten av spelet så förstå att det blir mer och mer obalanserat som utvecklas till en påtvingad gung-ho spelstil och 38,5 timmar med en överlag negativ känsla efter eftertexterna.

@Shadee

Mitt nästa spel i utmaningen med början på C blir Clash: Artifacts of Chaos till PC från ACE Team (som skapade kultklassikern Zeno Clash). Deras unika värld ser jag framemot att utforska! Spelet släpptes 2023 och jag påbörjar detta imorgon (2025-03-09).

Medlem

@Shadee

Kommer in lite sent. Better late than never as the old saying goes

Spel

Plattform

Utgivningsår

Startdatum

Slutdatum

Betyg

Asylum

PC

2025

2025-01-13

2025-01-18

3

Big Sky Trooper

SNES

1995

2025-01-18

...

...

Crystalis

NES

1990

...

...

...

D

...

...

...

...

...

E

...

...

...

...

...

F

...

...

...

...

...

Medlem

Jag ska försöka.
Tror jag inte kan hålla regeln om att följa bokstavsordning dock, men tar den sista regeln som viktigast!

Spel

Plattform

Utgivningsår

Startdatum

Slutdatum

Betyg

Ev länk till recension

A

Binary Domain

2012

PC

2025-03-25

2025-03-28

3

Här!

Citizen Sleeper

2022

PC

2025-01-01

2025-02-10

4

Här!

D

...

...

...

E

...

...

...

...

...

...

F

...

...

...

...

...

...

....

...

...

...

...

...

...

Red Alert 3*

2008

PC

2025-03-10

2025-03-25

4

...

Medlem

Behöver börja med att säga att jag verkligen älskar ACE Team och det dom lyckas med att skapa. Från deras första spel Zeno Clash till detta, Clash: Artifacts of Chaos, vilket var en fantastisk resa från start till slut. Utifrån mina subjektiva åsikter så är Clash ett så vackert spel! Från världen man utforskar, röstskådespeleriet som skapar trovärdiga karaktärer och musiken (har köpt soundtracket nu efter jag klarat ut spelet) till den fina berättelsen. Allt har sin udda känsla, helt klar en otroligt unik värld! Det var många gånger jag bara stannade upp, tittade runt, lyssnade till musiken, som att stå vid en topp, titta ut och bara ta in alla intryck från naturen runt om en med en god vän. Säger en god vän för ACE Team tycker jag har lyckats skapa huvudkaraktärer som växer i sin karaktär, de har karaktärsutveckling som får mig att bli investerad enda tills eftertexterna har rullat klart. En vacker duo, helt klart! Rent gameplay mässigt är spelet fullt dugligt, det är kul att springa runt och besegra både den aggressiva naturen till de som lever i den.
Clash är ett över axeln brawler/fighting spel med lite inslag av first-person fighting (inget i stil som Zeno Clash). Spelet ger en flera olika stilar av stances som har sina för-nackdelar med dessa kommer också special attacker. Dessa ger en olika fördelar, exempelvis en counter för vissa attacker eller under olika situationer som kan komma i en fight. Om man utforskar världen hittar man både nya stances, special attacker, utrustning/vapen och artifacts som alla hjälper en med att bli starkare eller ger dig fördelar. Jag vill inte riktigt djupdyka in på hur man använder artifacts i spelet, inte mer än att de används i ett tärningspel före en fight för att avgöra om du eller fienden får en jobbig restriktion under fighten. Lore mässigt används artifacts genom att utmana varandra i ritualen och åberopa "The One Law" vilket tvingar en till att slåss och ta emot restriktionen som kommer vid förlust, oavsett om du vill eller inte. Spelet har lite av ett backtracking problem om man vill utforska allt. I Clash finns två "världar", en dag och en natt där man ibland behöver gå från dag till natt för att ta sig vidare i berättelsen. Detta i sig skapar ingen backtracking så om man inte bryr sig för mycket om att utforska allt så är denna mekanik inte jobbig, mer ett litet extra moment för världsuppbyggnad. Värt att nämna att spelet inte är lätt, allt som vill slå dig har möjligheten att döda dig rätt fort. Förlorade några gånger, speciellt när jag också förlorade tärningspelet innan fighten.
Ett betyg för Clash: Artifacts of Chaos. Jag vill ge det en femma för allt som jag beskrev i början, känslan ÄR verkligen där! Fast jag tror ändå att Clash inte riktigt tar sig hela vägen för en full pott. Jag hade önskat ett något djupare fighting system för att kunna ge det en femma.

Vilket gör Clash till en solid 4/5 i betyg.

Nästa spel blir Deus Ex: Mankind Divided (länk till spelets steam store page) som släpptes 2016 till PC. Börjar imorgon, så startdatum 2025-03-21. Gillade DE: Human Revolution när det släpptes, vet faktiskt inte varför jag inte har spelat Mankind Divided ännu. Blir ändring på det nu!

@Shadee

Skribent
Skrivet av ErixonKR:

Behöver börja med att säga att jag verkligen älskar ACE Team och det dom lyckas med att skapa. Från deras första spel Zeno Clash till detta, Clash: Artifacts of Chaos, vilket var en fantastisk resa från start till slut. Utifrån mina subjektiva åsikter så är Clash ett så vackert spel! Från världen man utforskar, röstskådespeleriet som skapar trovärdiga karaktärer och musiken (har köpt soundtracket nu efter jag klarat ut spelet) till den fina berättelsen. Allt har sin udda känsla, helt klar en otroligt unik värld! Det var många gånger jag bara stannade upp, tittade runt, lyssnade till musiken, som att stå vid en topp, titta ut och bara ta in alla intryck från naturen runt om en med en god vän. Säger en god vän för ACE Team tycker jag har lyckats skapa huvudkaraktärer som växer i sin karaktär, de har karaktärsutveckling som får mig att bli investerad enda tills eftertexterna har rullat klart. En vacker duo, helt klart! Rent gameplay mässigt är spelet fullt dugligt, det är kul att springa runt och besegra både den aggressiva naturen till de som lever i den.
Clash är ett över axeln brawler/fighting spel med lite inslag av first-person fighting (inget i stil som Zeno Clash). Spelet ger en flera olika stilar av stances som har sina för-nackdelar med dessa kommer också special attacker. Dessa ger en olika fördelar, exempelvis en counter för vissa attacker eller under olika situationer som kan komma i en fight. Om man utforskar världen hittar man både nya stances, special attacker, utrustning/vapen och artifacts som alla hjälper en med att bli starkare eller ger dig fördelar. Jag vill inte riktigt djupdyka in på hur man använder artifacts i spelet, inte mer än att de används i ett tärningspel före en fight för att avgöra om du eller fienden får en jobbig restriktion under fighten. Lore mässigt används artifacts genom att utmana varandra i ritualen och åberopa "The One Law" vilket tvingar en till att slåss och ta emot restriktionen som kommer vid förlust, oavsett om du vill eller inte. Spelet har lite av ett backtracking problem om man vill utforska allt. I Clash finns två "världar", en dag och en natt där man ibland behöver gå från dag till natt för att ta sig vidare i berättelsen. Detta i sig skapar ingen backtracking så om man inte bryr sig för mycket om att utforska allt så är denna mekanik inte jobbig, mer ett litet extra moment för världsuppbyggnad. Värt att nämna att spelet inte är lätt, allt som vill slå dig har möjligheten att döda dig rätt fort. Förlorade några gånger, speciellt när jag också förlorade tärningspelet innan fighten.
Ett betyg för Clash: Artifacts of Chaos. Jag vill ge det en femma för allt som jag beskrev i början, känslan ÄR verkligen där! Fast jag tror ändå att Clash inte riktigt tar sig hela vägen för en full pott. Jag hade önskat ett något djupare fighting system för att kunna ge det en femma.

Vilket gör Clash till en solid 4/5 i betyg.

Nästa spel blir Deus Ex: Mankind Divided (länk till spelets steam store page) som släpptes 2016 till PC. Börjar imorgon, så startdatum 2025-03-21. Gillade DE: Human Revolution när det släpptes, vet faktiskt inte varför jag inte har spelat Mankind Divided ännu. Blir ändring på det nu!

@Shadee

Kul att du gillade spelet! Jag gillade verkligen båda de tidigare Zeno Clash-spelen och har det här på min wishlist.

Gällande utmaningen så slickar jag fortfarande mina sår.. Men börjar hitta tillbaka till motivationen. Ska bara köra lite mer Two Point Museum innan jag ger mig på nästa spel.

signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Deus Ex: Mankind Divided har inte åldrat sig väl när det kommer till den tekniska aspekten, snackar om kompatibilitet för modern hårdvara/mjukvara . Kraschar konstant, suck.. Men men, har spelat riktiga ostabila spel förut och med brute force och silvertejp fixar så klarade jag ut dom med, kommer fortsätta kämpa mig igenom till slutet. Hjälper dock inte att Squinix (vad jag gissar) har tvingat på Eidos Montreal att skapa ett system för story, gissar att det är story iaf, med sina triangle QR koder man hittar gömda i spelet som inte går att läsa. Behöver ju Squinix speciella mobil app för just dom(?), skanna av dem för att ta del av mer story (internet finns, jag vet, men idiotisk design imo). Kan ha fel men kul att spela ett spel som blir föråldrad i sin design för nån sån här skit.. Vill ju minnas att detta inte fanns i Human Revolution och kan tänka mig att det spelet kommer åldra sig betydligt bättre än detta. Om inget annat kanske HR har lika roliga fysik buggar som original Dead Space , The Dead Go Ballistic!

Roligt spel att spela, när det väl fungerar, att gå tillbaka till spel design filosofin från 2016 är en intressant resa. Lite grann en "Oho, va det så vi ville ha spelen förut, fan va gult tonat allting va ". Kul att se hur designen på spel har förändrats över de 10 åren, DE: MD är ju ändå ett av de nyare äldre moderna spelen, kan man ju kanske säga. Det här steget känns lika intressant som att gå 20 år bakåt å se hur det var då, night and day på designen där ibland. Fun times!

Rant over, back to the game!

Testpilot
Skrivet av Ärtanfjärtan:

Jag hänger gärna på, kul att ha något att sträva efter

Hann börja lite på egen hörna då jag trodde det var för sent att vara med, men fick höra sen att det inte kanske inte är några problem.
Lirar FFVII samtidigt som annat, så satte en * vid den då den är konstant pågående.

Får se vad jag lirar för C.

Aldrig för sent att hoppa med!
Välkommen!

Skrivet av gamern_86:

@Shadee

Kommer in lite sent. Better late than never as the old saying goes

Helt rätt!
Välkommen!

Skrivet av AdamMK:

Jag ska försöka.
Tror jag inte kan hålla regeln om att följa bokstavsordning dock, men tar den sista regeln som viktigast!

Härligt! Det är bara köra på!
Välkommen!

Testpilot

Inlägg 2 uppdaterat!

Själv ligger jag kvar på D. Lirade igenom Suikoden 1+2 remaster under tiden jag varit sjukskriven. Suikoden 1 för typ femte gången och Suikoden 2 för typ tredje gången. Samt att jag sett på galet mycket serier.

Ska återgå till Detroit: Become Human nu och sedan något på E (Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes?) för att invänta Clair Obscur: Expedition 33 som mitt spel på C.

Medlem
Skrivet av ichnusa:

Spel

Plattform

Utgivningsår

Startdatum

Slutdatum

Betyg

Speltid

Abzu

PC

2016

2025-01-19

2015-01-19

3/5

1h

PC

2023

2025-01-19

2025-01-25

3/5

5,8h

Chants of Sennaar

PC

2023

2025-02-09

2025-02-09

4/5

8h

PC

2016

2025-03-03

2023-03-26

3/5

18.3h

E

...

...

...

...

...

...

F

...

...

...

...

...

...

Sådär, då var man klar med Deus Ex: Mankind Divided. Blandade känslor. Första halvan var rätt trevligt. Innan man hinner inse hur stor hub-staden är och alla dess begränsningar. Känns som att spelvärlden är helt död. Finns väl några sidouppdrag där det känns som att man får lite insikt i världen osv. Men det känns väldigt linjärt och stängt även om man har relativt fritt fram i hur man vill göra saker. Extremt styltiga dialoger och röstskådespelarinsatser som får en att nästan göra en fysisk facepalm i varje dialog. Musiken dock. Den är riktigt riktigt bra!

Human Revolution kör fullkomligt över Mankind Divided. Och slutet.. ja vilket slut? Kändes som att man hade kommit kanske en tredjedel in i storyn innan det bara gjorde magplask rakt ner i en pool utan vatten. Överlag var det ändå relativt kul. Men det borde vara bättre med tanke på potentialen i världen och med tanke på tidigare spel i serien osv. (Kanske la runt 10-12h på det. Men spelet stod på ett bra tag emellanåt så 18.3h.. NOPE)

Skrivet av ErixonKR:

Deus Ex: Mankind Divided har inte åldrat sig väl när det kommer till den tekniska aspekten, snackar om kompatibilitet för modern hårdvara/mjukvara . Kraschar konstant, suck.. Men men, har spelat riktiga ostabila spel förut och med brute force och silvertejp fixar så klarade jag ut dom med, kommer fortsätta kämpa mig igenom till slutet. Hjälper dock inte att Squinix (vad jag gissar) har tvingat på Eidos Montreal att skapa ett system för story, gissar att det är story iaf, med sina triangle QR koder man hittar gömda i spelet som inte går att läsa. Behöver ju Squinix speciella mobil app för just dom(?), skanna av dem för att ta del av mer story (internet finns, jag vet, men idiotisk design imo). Kan ha fel men kul att spela ett spel som blir föråldrad i sin design för nån sån här skit.. Vill ju minnas att detta inte fanns i Human Revolution och kan tänka mig att det spelet kommer åldra sig betydligt bättre än detta. Om inget annat kanske HR har lika roliga fysik buggar som original Dead Space , The Dead Go Ballistic!

Roligt spel att spela, när det väl fungerar, att gå tillbaka till spel design filosofin från 2016 är en intressant resa. Lite grann en "Oho, va det så vi ville ha spelen förut, fan va gult tonat allting va ". Kul att se hur designen på spel har förändrats över de 10 åren, DE: MD är ju ändå ett av de nyare äldre moderna spelen, kan man ju kanske säga. Det här steget känns lika intressant som att gå 20 år bakåt å se hur det var då, night and day på designen där ibland. Fun times!

Rant over, back to the game!

Haha ja, väldigt konstigt. Känns ju sjukt enkelt att bara patcha in det man fick ta del av via appen direkt i spelet. Eller iaf länka till en hemsida så man slipper leta upp det själv. Har själv inte märkt av några tekniska problem dock. Flyter på bra för mig och har inte haft några kraschar. Försöker komma ihåg, men känns som Mankind Divided var ett av de där spelen som flöt på fruktansvärt dåligt när det kom så kanske är något sånt som följt med till dig, tråkigt! Med tanke på att det har ett par år på nacken nu så kan man ju tycka att det borde fungera nu...

Nä nu är det dags att röra sig vidare mot bokstav E. Men vad ska man spela där.. Har enbart ett fåtal på E, som inga riktigt lockar / redan är genomspelade. Någon som har några rekommendationer? Helst till PC, men switch / Ps5 fungerar också. Annars får jag försöka leta i backlogen efter något som kan tolkas fungera

Medlem

Efter alldeles för lång tid är de åtta resorna i Octopath Traveler till slut över. Jag tänkte först att jag bara skulle glida genom storyn och vara nöjd men borde känna mig själv bättre vid det här laget – klart alla sidouppdrag behöver avklaras och superbossen dräpas.

Tänkte först skriva en kort recension men läste Fredriks och kan bara instämma på alla punkter, så där finns min åsikt i ett proffsigare utförande. För att utveckla ett minus var upprepningen i varje kapitel var det som störde mig mest; jag kan inte minnas en enda del som inte utspelade sig på samma sätt:

1. Kom till stad och prata med lite folk för att få kapitlets problem som behöver lösas.

2. Problemet leder till en grotta/skog/ruin som ska utforskas.

3. I slutet av denna finns en boss att besegra.

Upprepa 32 gånger.

Det blev även lite påtvingad grind för mig som inte är smart nog att utnyttja spelmekanikerna till fullo. När jag exempelvis var klar med allas kapitel ett vill jag minnas att levels låg runt 10-14 och spelets rekommendationer för allas kapitel två låg på 20+. Samma sak med resterande kapitel som hade rekommendationer på 30+ respektive 45. Det löses på någon timme eller två men jag tycker det känns som billig utfyllnad när man inte hamnar mer rätt naturligt.

Med det sagt kan jag uppskatta att utrustning är minst lika viktigt, om inte viktigare, än level. Det ger incitament att utforska frivilliga grottor och se till att leta rätt på alla kistor, samt att man kan bli glad åt ett nytt svärd som inte ersätts så fort man kommer till nästa stad vilket annars är vanligt bland JRPGs.

Nu blev det i princip en kort recension ändå; det låter negativt här men jag trivdes med spelet överlag och det har många bra aspekter. En svag fyra.

Den korrekta ordningen börjar nu, som för flera andra, med A Plague Tale: Innocence.

Medlem

Månaden snart slut och jag hade en bara en halvbra månad. Visst, jag klarade 2st spel och håller uppe tempot. Men annars har Mars månad mest handlat om att jobba och ha datorstrul. Jag får ta igen det i April.

Spelen för Mars var Indiana Jones och the Emprors Tomb. Ett klassiskt matineäventyr från 2003. Samt fps:et Judge Dredd, även det från 2003. Båda helt ok. Men inget ni absolut behöver spela.

Medlem

Hejsan!

14 januari drog jag igång med Brutal Legend för bokstaven B men gav upp 18 februari och började då spela Blackguards istället, som idag är avklarat!

Spelet släpptes 2014 och jag spelade på Steam

Betyg? En..stabil 3/5. Helt ok spel, märks att det inte är AAA med en hel del skavanker och buggar. Men det höll mig kvar av någon outgrundlig anledning så jag landar på en trea.

Näst upp..

Jag tror det landar i att jag kliver in i Control på Xbox series X. Vi får se hur det här slutar

signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem
Skrivet av gamer_:

Jag tar också och ger mig in i Gaming A-Z. Har spelat 1,5 timmar på A Plague Tale: Innocence och än så länge är det ett mycket lyckat val. Funderar på att köra Bioshock 2 sen då jag har spelat både Bioshock och Bioshock: Infinite, men tvåan har jag aldrig tagit tag i.
Såg att någon annan hade som mål att köra spel från backloggen och tycker det låter som en bra idé så jag ska försöka göra likadant.

Spel

Platform

Utgivningsår

Startdatum

Slutdatum

Betyg

PC

2019

2025-01-26

2025-02-01

4

Bioshock 2 Remastered

PC

2016 (orginalet 2010)

2025-02-02

2025-02-22

4

Castlevania (Castlevania Anniversary Collection)

PC

2019 (orginalet 1986)

2025-02-26

2025-03-02

3

Deliver Us Mars

PC

2023

2025-03-02

2025-03-07

2

Escape Academy

PC

2022

2025-03-08

2025-03-08

2

Fez

PC

2013 (Xbox360 2012)

2025-03-08

2025-03-15

4

Grim Fandango Remastered

PC

2015 (orginalet 1998)

2025-03-10

2025-03-29

3

Half Life 2*

PC

2004

2025-02-15

2025-02-27

5

Into the Breach

PC

2018

2025-03-29

2025-03-29

5

Jurassic World Evolution 2

PC

2021

...

...

...

Det har blivit lite dåligt med spelande senaste veckan eller så men jag har ändå lyckats beta av en del spel i mars.

Deliver Us Mars utspelar sig i framtiden när jorden har utsatts för stora förändringar pga klimatet och några forskare har flytt till mars och avbrutit kontakten med jorden. Tills det kommer en nödsignal från ett av rymdskeppen. Du som huvudperson får i uppdrag att resa till mars och hämta tillbaka rymdskeppen. Jag tyckte starten ändå var lovande men det blev aldrig bättre än så. Väl på mars är det inget eget utforskande alls, vilket jag tycker man kan förvänta sig i ett äventyrsspel på mars. Inga sidostorys att upptäcka mer än några chattar som finns utspritt genom spelet. I takt med att man lär sig mer om vad som hände med forskarna så förväntar man sig någon tvist, men icke.

Escape Academy är, som namnet antyder, ett escape room spel. Det enda man gör är att spela i olika escape rooms. Visst är några rum svårare än andra men det är aldrig någon större utmaning och skulle tiden gå ut kan man välja mellan att få lite mer tid eller börja om utan några konsekvenser. Så man behöver aldrig oroa sig för att inte klara av pusslen. Det skulle säkert funka bättre tillsammans med ett par vänner.

Fez är en väldigt trevligt plattformsspel där man kan vrida perspektivet 90 grader i taget, vilket man behöver göra. Bra kontroller med mysigt grafik och ljud och jag kände hela tiden att jag ville klara av en bana till.

Jag har aldrig spelar originalet av Grim Fandango så jag kan inte uttala mig om vad skillnaderna är med Remastered varianten, kanske är det bara stöd för moderna datorer och upplösningar på skärmen. Klassiskt äventyrsspel där Manny Calavera hjälper själarna till nyligen avlidna med resan genom dödsriket. Ganska omgående inser man att något är lurt och man ger sig själv ut på resan för att hjälpa en kvinna. Grafiken är naturligtvis fruktansvärd men humorn funkar fortfarande.

Into the Breach är ett turbaserat strategispel med flera korta banor. Man kontrollerar tre stycken mechar och ska rädda människorna mot monstren. Både mechs och monster har lite olika specialförmågor och attacker och man kan uppgradera sina mechs för att anpassa dom till sin egen spelstil. Snabbt att komma in i spelet och förstå grunderna men det lär ta en evighet att bemästra. På omgången som jag klarade av spelet i körde jag bara två öar innan jag gav mig på slutbossen.

Det blir nog ett par dagar med mindre spelande men sen fortsätter jag med Jurassic World Evolution 2. För att inte fastna för länge i ett spel har jag siktat på att köra spel som är max 10-15 timmar men jag har inte så många andra spel på J.

Medlem
Skrivet av ichnusa:

Spel

Plattform

Utgivningsår

Startdatum

Slutdatum

Betyg

Speltid

Abzu

PC

2016

2025-01-19

2025-01-19

3/5

1h

PC

2023

2025-01-19

2025-01-25

3/5

5,8h

Chants of Sennaar

PC

2023

2025-02-09

2025-02-09

4/5

8h

PC

2016

2025-03-03

2023-03-26

3/5

18.3h

The Excavation of Hob's Barrow

PC

2022

2025-03-29

2025-03-30

4/5

5.1h

Freddi Fisk och fallet med de försvunna sjögräsfröna

PC

1994

2025-03-30

2025-03-30

3/5

44m

Gone home

PC

2013

2025-03-30

2025-03-30

3/5

1.1h

Hittade ett spel på E till slut. The Excavation of Hob's Barrow. Faktiskt riktigt trevligt litet Peka-Klicka äventyr med skräckinslag som utspelar sig i landsbygdens England nångång på 1800-talet (Viktorianska England iaf). Fantastisk atmosfär och rätt bra story. All dialog är också inspelad röstskådisarna gör ett bra arbete (imponerande med tanke på utvecklarnas storlek!). Spelet är lite janky bitvis. Men skulle ändå rekommendera det till den som gillar mystik och folklore osv. Mycket trevligt.

Dags för F härnäst. Funderar om jag ska dra igenom Freddi Fisk och Fallet med de försvunna sjögräsfröna bara för att få återvända till barndomen lite! Men får se om jag hittar någonting annat!

Och ja det gick ju snabbt! 44 min. Men väldigt mysigt att få ta sig tillbaka en 31 år bakåt i tiden. Charmigt men väldigt lätt för en vuxen person. Men perfekt för barn!

Drog igenom Gone Home också. Trevlig walking simulator med en intressant premiss. Vad har hänt din familj? Kort men gott. Inget mästerverk men uppskattade det ändå

Dags för något lite längre nu. Spelet på H blir High On Life!

Medlem

Klar med Deus Ex: Mankind Divided. Ett stundtals kul spel att leka med som dessvärre lider av en "one-dimensional" storyline. Inget som överraskar (Nämen, vilken överraskning! Du som ond var god, och vise verse), varje interaktion är som att sitta med i en järnvägskärra utan greningar i rälsen och konflikten som ligger i bakgrunden och driver storyn framåt trycks upp i ditt ansikte så pass mycket att det hela känns som en parodi av diverse dåliga amerikanska action/thriller filmer. När man väl kommer igång med vissa story element som är potentiellt intressanta mynnar dom ut till inget, tack för den! Deus Ex: MD hade behövt börja om med en bättre manusförfattare, för det här var pinsamt dålig tagning av "special agent saves the day", intrigue/spy/thriller. Visade sig också att jag led av svåra tekniska problem, kraschar efter kraschar, lätt över 20 stycken (säkert fler).. Liten varning för den som tänker spela spelet. Har en lösning om det hänger sig i loading screen, ändra grafiken till low och spela det i windowed mode.

Ville verkligen tycka om spelet för det var roligt att vandra runt, leta efter hemligheter men utan en bra story och Konstant! bli påmind att alla hatar varandra och alla vill trycka ner sin åsikter i spelarens öron utan att själv lyssna eller reflektera, va som att lyssna in i en hivemind. Blev tillslut less och började undvika att synas på gatorna. Gillar inte att såga spelet till fotknölarna för jag gillade verkligen vad Eidos lyckades åstadkomma med Human Revolution men efter Mankind Divided nöjer jag mig med att jag har positiva minnen från HR. Kan inte se mig själv spela ett nytt Deus Ex om det är utvecklat av Eidos.

Betyg 1/5

@Shadee . Såg att du råkade skriva fel betyg till Blood West, det ska vara ett 2/5 inte 4/5 som det står nu. Tack för att du håller min lista uppdaterad!

Nästa spel till utmaningen blir: En Garde! (Länk till spelets steam butik sida) Släpptes 2023, till PC och jag börjar spela det imorgon 2025-04-03. I hope this game will lighten my mood a bit.

Skriv svar