Dune: Awakening
Funcom gör survival av Dune och tycks ha full koll på allt från stekande ökensol till livsfarliga sandmaskar.
Inte jätte pigg på att lira ett survivial spel igen men bara för att det är Dune blir det ett försök. Förvånad att sköldar är med i spelet, dom används väl inte på Arrakis? Dels pga. att om nån skjuter laser på den så blir det en nukleär explosion och samtliga dör, samt att maskarna blir väl helt vansinniga på dig
Inte jätte pigg på att lira ett survivial spel igen men bara för att det är Dune blir det ett försök. Förvånad att sköldar är med i spelet, dom används väl inte på Arrakis? Dels pga. att om nån skjuter laser på den så blir det en nukleär explosion och samtliga dör, samt att maskarna blir väl helt vansinniga på dig
Går finfint att använda sköldarna inomhus och på solid berggrund - på öppet ökenhav är det inte rekommenderat på grund av maskarna 😅
Några las guns såg jag inte röken av så kan tyvärr inte svara på hur en sköld vs laser-situation kommer att te sig 🙂
Sa dom något om PVE servers eller är de fortfarande forced pvp i endgame med dom där spice zones ?
Som jag förstod det är det alltid PvP på den större late game-kartan, men samtidigt skulle den vara så stor att du nödvändigtvis inte behöver springa in i någon om du inte beger dig till de största kryddfälten.
Vill man inte lira PvP behöver man inte, men vill man åt de stora belöningarna behöver man riskera lite grann.
Som jag förstod det är det alltid PvP på den större late game-kartan, men samtidigt skulle den vara så stor att du nödvändigtvis inte behöver springa in i någon om du inte beger dig till de största kryddfälten.
Vill man inte lira PvP behöver man inte, men vill man åt de stora belöningarna behöver man riskera lite grann.
Ok Tack för infon. Ser ut som inget för mig i så fall. Såg intressant ut annars dock.
PVP-krav för att få bäst grejer i end game..

(Men blir kanske bra ändå..)
Vill jubla över det här men tycker det ser hemskt ut. Grafiken är godkänd men exempelvis Ornicoptern ser ut som en dålig Temu-kopia. 30 sekunder av gameplayet avfyrar fler skott än båda Denis filmer tillsammans.
Jag hade hellre sett ett death stranding liknande survivalspel där man skapat en rolig mechanic runt sandgången. Jag vill leta oaser i den stora öknen, söka mytologin och gillra få men graciösa bakhåll. Det här ser ut som Rust med Dune-skins, sponsored by Wish.
Men vem vet vad utvecklingen kan bjuda på.
Vill jubla över det här men tycker det ser hemskt ut. Grafiken är godkänd men exempelvis Ornicoptern ser ut som en dålig Temu-kopia. 30 sekunder av gameplayet avfyrar fler skott än båda Denis filmer tillsammans.
Jag hade hellre sett ett death stranding liknande survivalspel där man skapat en rolig mechanic runt sandgången. Jag vill leta oaser i den stora öknen, söka mytologin och gillra få men graciösa bakhåll. Det här ser ut som Rust med Dune-skins, sponsored by Wish.
Men vem vet vad utvecklingen kan bjuda på.
Ska sägas att klippet när jag pangar loss som om det vore vilda västern enbart var ett litet experiment som mest gjordes för att provocera masken. 😅
Det gjordes i slutet av test-sessionen för att se vad som skulle hända, annars är pangandet mycket mer nertonat. 🙂
Sandgången såg jag inte till, men det kanske förekommer ifall man råkar på nån fremen? Överlag så upplevde jag att de är väldigt måna om att följa grundmaterialet, böckerna mer än filmerna. Men vi får väl se hur det färdiga spelet ter sig.
Jag stör mig direkt på det första jag läser (om själva spelet); "begränsningar faktiskt utmanar dem att tänka kreativt på ett positivt sätt. De tvingas hitta egna vägar runt problemet och ger dem friheten att skapa en egen berättelse med avstamp i grundmaterialet."
Det låter ju bra tills nästa menig;
"Därför togs beslutet att låta Dune: Awakening utspela sig i en alternativ värld."
Så, restriktionerna ger dem en större utmaning till att tänka kreativt, vilket de alltså misslyckas helt med, och istället kör på den klassiska "alternativ värld/tid/universum" där de inte har några begränsningar alls vad gäller källmaterialet. Alla avvikelser kan därför viftas bort med ett "nej, men det här är en alternativ värld".
Så mycket för "kreativitet".
Ett survival-spel i Dunes universum borde ju kunna utspela sig vart som helst på planeten...typ någon annanstans än där filmernas 0,0000001 av planetens yta tar plats? Annars går det väl att låta handlingen ta plats före eller efter filmerna/böckerna.
Att säga "alternativ värld" är samma sak som att säga "Jomen det är Dune, fast ändå inte...det är liksom ungefär Dune"...och då undrar jag varför man bemödar sig överhuvudtaget.
Jag stör mig direkt på det första jag läser (om själva spelet); "begränsningar faktiskt utmanar dem att tänka kreativt på ett positivt sätt. De tvingas hitta egna vägar runt problemet och ger dem friheten att skapa en egen berättelse med avstamp i grundmaterialet."
Det låter ju bra tills nästa menig;
"Därför togs beslutet att låta Dune: Awakening utspela sig i en alternativ värld."
Så, restriktionerna ger dem en större utmaning till att tänka kreativt, vilket de alltså misslyckas helt med, och istället kör på den klassiska "alternativ värld/tid/universum" där de inte har några begränsningar alls vad gäller källmaterialet. Alla avvikelser kan därför viftas bort med ett "nej, men det här är en alternativ värld".
Så mycket för "kreativitet".
Ett survival-spel i Dunes universum borde ju kunna utspela sig vart som helst på planeten...typ någon annanstans än där filmernas 0,0000001 av planetens yta tar plats? Annars går det väl att låta handlingen ta plats före eller efter filmerna/böckerna.
Att säga "alternativ värld" är samma sak som att säga "Jomen det är Dune, fast ändå inte...det är liksom ungefär Dune"...och då undrar jag varför man bemödar sig överhuvudtaget.
Jag förstår din kritik. Att låta saker utspela sig i en alternativ tidslinje kan låta som en enkel lösning där allt är tillåtet, men av allt jag fick se och höra verkar Funcom väldigt nog med att hålla sig inom universumets ramar. Det är alltså inget svepskäl de tagit till för att kunna göra helt vad man vill.
Den största skillnaden i Funcoms spel är att Lady Jessica varit mer lojal mot Bene Gesserit och därför födde en dotter, som hon var ålagd att göra, istället för Paul.
Den andra stora skillnaden är att Harkonnens attack på Arakeen, som man kan se i första filmen, misslyckas och huset Atreides överlever. Det innebär starten för ett långt gånget krig mellan husen. Där börjar spelet.
Nu är jag ingen expert på Dune, men min uppfattning är att utvecklarna är väldigt noga med att förankra spelet och innehållet i grundmaterialet, och framförallt då de tre första böckerna.
När det färdiga spelet släpps får vi se om deras ambitioner är tillräckliga för att de riktiga Dune-fantasterna ska vara nöjda.
Det här ser ut att behöva poleras ett bra tag till.
I second that.
Jag förstår din kritik. Att låta saker utspela sig i en alternativ tidslinje kan låta som en enkel lösning där allt är tillåtet, men av allt jag fick se och höra verkar Funcom väldigt nog med att hålla sig inom universumets ramar. Det är alltså inget svepskäl de tagit till för att kunna göra helt vad man vill.
Den största skillnaden i Funcoms spel är att Lady Jessica varit mer lojal mot Bene Gesserit och därför födde en dotter, som hon var ålagd att göra, istället för Paul.
Den andra stora skillnaden är att Harkonnens attack på Arakeen, som man kan se i första filmen, misslyckas och huset Atreides överlever. Det innebär starten för ett långt gånget krig mellan husen. Där börjar spelet.
Nu är jag ingen expert på Dune, men min uppfattning är att utvecklarna är väldigt noga med att förankra spelet och innehållet i grundmaterialet, och framförallt då de tre första böckerna.
När det färdiga spelet släpps får vi se om deras ambitioner är tillräckliga för att de riktiga Dune-fantasterna ska vara nöjda.
Tack för svar Nu råkar jag ju, trots den alternativa världen (som jag vanligtvis ogillar skarpt), råka gilla Funcom då de gav mig Conan: Exiles, som är ett av mina favoritspel. Sen är det ju det där med rättigheter...ett gissel som ursäktar en hel del. Antar att filmerna (som var förjäkla bra) ska mjölkas ur först, något jag kanske inte är missnöjd med...har inte sett serien än.
Därför kan jag nog ge spelet en chans...just för att de lyckades så otroligt bra med att fånga atmosfären så jäkla bra med Conans värld. Gillar man Dune och nytappningen de gjorde så finns det väldigt stora chanser att man kommer gilla det här spelet, oavsett skavankerna.
Mest undrar jag förstås vart Conan: Exiles II är. Jag behöver det. Nu.