Gaming A-Z en utmaning för 2025 (och längre?)
För egen del kämpar jag på med bokstav B. Inte ett helt kul spel som jag har valt, men nu ska jag bara avsluta det har jag tänkt. Bokstav C är lurig vad jag ska välja, men på D har jag massvis med spel att välja mellan. Doom 2016, som jag gillade men av någon anledning (som jag alltid gör slutade spela en bit in i spelet), DIsco Elysium, Dredge och Detroit: Become Human som kommer på såhär på rak arm.
Edit: För er som spelar Dredge, är det något som går att "klara"? Alltså någon form att story att följa som i Dave the Diver till exempel.
För egen del kämpar jag på med bokstav B. Inte ett helt kul spel som jag har valt, men nu ska jag bara avsluta det har jag tänkt. Bokstav C är lurig vad jag ska välja, men på D har jag massvis med spel att välja mellan. Doom 2016, som jag gillade men av någon anledning (som jag alltid gör slutade spela en bit in i spelet), DIsco Elysium, Dredge och Detroit: Become Human som kommer på såhär på rak arm.
Edit: För er som spelar Dredge, är det något som går att "klara"? Alltså någon form att story att följa som i Dave the Diver till exempel.
Japp det finns ett slut i Dredge. Av nån anledning jag inte minns så tröttnade jag innan dess dock (som jag har en tendens att göra). Bra spel dock! Vill du åt det riktiga mästerverket på bokstaven D är det ju dock Disco Elysium du ska ge dig på.
Låter för övrigt vettigt att du begränsar tiden till administration av utmaningen, lätt att det blir övermäktigt annars!
Edit: Och jag väljer för övrigt att köra igång med Beacon Pines.
Klarade precis av slutbossen i Doom Eternal, oklart hur lång tid det tog eftersom jag i vanlig ordning lät spelet så på några gånger så Xbox-appen säger 31 timmar, men antar att det landade kring de 15 som how long to beat säger för att klara kampanjen. Var lite tveksam när jag drog igång eftersom jag läst att en ansenlig mängd personer som gillade Doom 2016 inte alls gillade Eternal och då framförallt pga plattformandet. Till en början förstod jag dem också, men i takt med att jag spelade mer och därigenom blev mer bekväm med det så förstod jag också de som höjt spelet till skyarna just pga hur plattformandet och rörelsemönstret kombineras med det traditionella skjutandet. Kan verkligen inte påstå att varje fight var som en dans, men de gånger när mina rörelser, aim och vapenbytande hängde ihop ja då kändes det verkligen som en underbar dans. Totalt kontroll mitt i allt det kaos som i min mening är oundvikligt i Doom-titel.
Vet inte riktigt om jag gillar Eternal bättre än 2016, var ett tag sen jag spelade seriens reboot, men det är verkligen inte sämre i min mening. Annorlunda ja, och jag förstår de som tappade lusten, men för mig är de utan tvekan på samma höga nivå.
Musiken måste också hyllas i ett eget litet stycke. Det är verkligen inte min musik-genre (djent verkar klassningen vara?), så faktumet att jag älskar den i Doom Eternal är bara ett ännu större kvitto på hur fantastisk väl soundtracket passar spelet. Svårt att se mig lyssna på den utanför spelet, men i spelet kan jag inte tänka mig att lyssna på något annat.
Så D är nu avklarat och dags för bokstaven E och ett hopp 30 år bakåt i tiden för nu ska jag äntligen spela SNES-klassikern Earthbound.
Jag tar också och ger mig in i Gaming A-Z. Har spelat 1,5 timmar på A Plague Tale: Innocence och än så länge är det ett mycket lyckat val. Funderar på att köra Bioshock 2 sen då jag har spelat både Bioshock och Bioshock: Infinite, men tvåan har jag aldrig tagit tag i.
Såg att någon annan hade som mål att köra spel från backloggen och tycker det låter som en bra idé så jag ska försöka göra likadant.
Spel | Platform | Utgivningsår | Startdatum | Slutdatum | Betyg |
---|---|---|---|---|---|
A Plague Tale: Innocence | PC | 2019 | 2025-01-26 | ... | ... |
Bioshock 2? | ... | ... | ... | ... | ... |
Spel | Plattform | Utgivningsår | Startdatum | Slutdatum | Betyg | Twitch-Vod |
---|---|---|---|---|---|---|
PC | 2022 | 2025-02-01 | ... | |||
B | ... | ... | ... | |||
C | ... | ... | ... | ... | ... | ... |
D | ... | ... | ... | ... | ... | ... |
E | ... | ... | ... | ... | ... | ... |
F | ... | ... | ... | ... | ... | ... |
Tror jag lyckades lösa det trots allt. Noll tid att spela tills på lördag men då sätter vi igång och jag ändrade recension till Twitch-Vod då jag ska försöka streama kalaset, hoppas det är OK! Kanske ändrar den delen till recension på Youtube framöver, får se hur de blir med det.
Spel | Plattform | Utgivningsår | Startdatum | Slutdatum | Betyg | Ev länk till recension |
Xbox 360 | 2007 | 2025-01-24 | 2025-01-27 | 4 | ... | |
Xbox Series X | 2024 | 2025-02-01 | ... | ... | ... | |
Civ 7? | ... | ... | ... | ... | ... | ... |
Jag tar också och ger mig in i Gaming A-Z. Har spelat 1,5 timmar på A Plague Tale: Innocence och än så länge är det ett mycket lyckat val. Funderar på att köra Bioshock 2 sen då jag har spelat både Bioshock och Bioshock: Infinite, men tvåan har jag aldrig tagit tag i.
Såg att någon annan hade som mål att köra spel från backloggen och tycker det låter som en bra idé så jag ska försöka göra likadant.
Spel | Platform | Utgivningsår | Startdatum | Slutdatum | Betyg |
---|---|---|---|---|---|
A Plague Tale: Innocence | PC | 2019 | 2025-01-26 | ... | ... |
Bioshock 2? | ... | ... | ... | ... | ... |
Härligt!
Välkommen. Fixar in länk till taell i inlägg #2.
Spel | Plattform | Utgivningsår | Startdatum | Slutdatum | Betyg | Twitch-Vod |
PC | 2022 | 2025-02-01 | ... | |||
B | ... | ... | ... | |||
C | ... | ... | ... | ... | ... | ... |
Tror jag lyckades lösa det trots allt. Noll tid att spela tills på lördag men då sätter vi igång och jag ändrade recension till Twitch-Vod då jag ska försöka streama kalaset, hoppas det är OK! Kanske ändrar den delen till recension på Youtube framöver, får se hur de blir med det.
Sedär. Blir ju finfint det där. Fixar länk till tabell i inlägg #2.
Självklart är det ok att justera recensionsfliken till det du vill.
Spel | Plattform | Utgivningsår | Startdatum | Slutdatum | Betyg | Ev länk till recension |
Xbox 360 | 2007 | 2025-01-24 | 2025-01-27 | 4 | ... | |
TBD, Funderar på breakdown | ... | ... | ... | ... | ... | ... |
Civ 7? | ... | ... | ... | ... | ... | ... |
Snyggt! Fixar in länk till tabell i inlägg #2.
Börjar med att hoppa över B direkt då jag inte hittade något kul i backlog:en just nu på B Sen blir det nog ett hopp till N då jag nog tänkte köra Nine Sols när jag kört igenom flera av sluten på Citizen Sleeper. Får se hur bokstavsordningen kommer gå framöver
Astro Bot | Playstation 5 | 2024 | 2024-12-30 | 2025-01-10 | 5 | ... |
Bloodstained ritual of the night | PC | 2019 | 2025-01-30 | ... | ... | ... |
Citizen Sleeper* | PC | 2022 | 2024-01-10 | 2025-01-18 | 4 | ... |
Hoppade tillbaka till bokstaven B och påbörjade Bloodstained ritual of the night idag (passade perfekt på Steamdeck på tåget). Uppdaterade betyget på Citizen Sleeper från en 5 till en 4 nu när jag tagit mig igenom alla olika slut. Riktigt bra spel, karaktärer och story men tyckte det blev för lätt efter ett tag så det som drar ned betyget för min del. Trodde det skulle vara mer tuffa beslut pga resource management men var endast i början, på slutet hade jag så mycket resurser och tid så fanns inget att göra ibland utan rullade tummarna i väntan på att nästa quest skulle sätta igång.
Beacon Pines avklarat. Mysig och lite kuslig digital bilderbok. Låter och ser väldigt bra ut. Tar gärna ett liknande spel med samma koncept och stil, men större och mer genomarbetat kring valmöjligheterna som denna gång var ganska begränsade. Hade gärna också sett lite mer interaktivitet/gameplay. Betyg: 3/5.
Nu ger jag mig på Cat Cafe Manager.
Edit: Och där blev jag klar med Cat Cafe Manager. Charmigt spel med en småkul gameplay-loop. Dock inte särskilt djupt, näst intill omöjligt att göra fel och caféet blir inte heller särskilt snyggt hur man än inreder det. Ändå trevligt litet spel, 3/5 i betyg. En uppföljare är under utveckling, kan säkert bli hacket bättre om de vidareutvecklar alla aspekterna.
Kort paus från utmaningen nu då jag behöver klura en stund över vad nästa spel blir.
Ugh... Snacka om att ett spel kan suga musten ur en. Anachronox är äntligen avklarat! En riktig berg-o-dalbana kan man säga. Från att vara ett ytters okej spel till att vara ett dåligt. Strider som påminner en om tidiga ps1 FF där din tid är utan tvekan nu deras och det blir väldigt tydligt att utvecklarna var Otroligt stolta över sina svepande kamrer. Varje hiss du tar (skulle inte förvåna mig om jag åkte hiss i en timme irl time), varje move fienden/du gör i strid (mot slutet = ff8 special move långa) och varje interaktion med världen, som att plocka items liggandes på marken, ska följa med en svepande kamera rörelse för att visa allt det coola som händer! Varje sån rörelse tar mellan 10 till kanske 30 sekunder att slutföras, från att kameran aktiveras när fienden/du gör din move till att kameran låååångsamt ska tillbaka till sin startpunkt.. Och i strid använder fienden sina moves Hela TIDEN.. Inget går fort i Anachronox! Utöver allt detta tillkommer även utdragen och onödig (jag menar verkligen när jag säger onödig) backtracking ..Hjälp mig! Musiken är bra men spelas som oftast upp när det inte riktigt passar scenen eller världen man är i (read the room, much?) fast jag är glad för röstskådespelarna som livar upp världen. Dom gör ett bra jobb att få de få skämt som lyckades vara roliga att faktiskt landa (som oftast är skämten typ mellanmjölk av det hela, subjektivt jag vet). Hade stundtals tekniska problem med att spelet betedde sig konstigt (out-of-bounds, ljudklipp off-synk) o nån krasch men på den fronten lyckades jag spela igenom spelet relativt smärtfritt och det är från ett pc spel släppt 2001, ett lätt mirakel det. Sammanfattningsvis vill jag säga att Anachronox är ett mediokert, stundtals bra spel med potential, potential som brottar sig fram mellan allt som drar ner hela upplevelsen. Hade det inte varit för att utvecklarna till spelet älskar att stjäla min tid så hade jag valt att ge Anachronox en 3/5 MEN jag hatar verkligen hur utvecklarna inte respekterade min tid i överhuvudtaget! 2/5!
Återkommer med info om nästa spel med start på B, I just need a moment..
[Edit]Tog mig ca 38 timmar att klara ut