Reggie Fils-Aimé: "Astro Bot brädade nästan Nintendo"

Skribent
Skrivet av Shadee:

Aha, ok. Hade ingen koll på att blåsgrejen i kontrollen inte var nytt. Aldrig haft DS och WiiU har jag förträngt att jag köpt Att Wii hade högtalare borde jag kommit ihåg, men vette fan om jag spelade det i något spel som nyttjade det i någon större omfattning? Inte på ett sådant sätt att det kändes helt naturligt och något jag kommer ihåg iaf. Här kan såklart minnen svika mig för det var läääääänge sedan en Wii var inkopplad hemma hos mig. Ringer en liten klocka att det var med i Mario Galaxy som någon plinkade när man tog stjärnor eller något? Samt Wii-sports, bowlingkäglor som ramlade?

Man kände sig som ett fån om man spelad DS på bussen och satt där och blåset i högtalaren! XD

Nackdelen med Wiis högtalare var att den var rätt dålig ljudmässigt. Redan PS4-kontrollen hade ju ljud som jag minns man pratade om var mycket bättre än Wiis. Jag tror om jag inte minns fel att högtalaren användes i CoD på Wii också, att radiochattret kom från handkontrollen. Då kändes det rätt logiskt att det var sparkade och gammalt. Men just Silent Hill var nog bästa användandet. Det ringde i Wiimoten och man fick lyfta den mot örat och svara. Lite creepy när det var någon spökröst eller annat skit där som pratade...

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Tokknäckte menar han nog.

signatur

Med vänliga hälsningar från Costa Del Sol.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det Nintendo har i detta sammanhanget är nostalgi. 30 år och mängder av Mario-spel sätter sina spår.

Som spel betraktat så är Astro Bot bättre än valfritt enskilt Mario.

Håller med. Har haft väldigt roligt i Mario spelen, men inget Mario spel håller samma klass genom hela spelet såsom Astro Bot gör. Det finns toppar i Mario, men överlag ligger det inte på samma Nivå. Närmast kommer väl Galaxy spelen kanske.

Om det är nyskapande kan man säkert diskutera, men spelglädjen är helt klart där hela vägen.

Många i den här tråden lär hata Smash bros och förmodligen Mario Kart också, då dessa refererar starkt till Nintendos varumärken och historia...

Medlem

Astrobot är verkligen jättekul och välgjort samt en fin hyllning till Playstations historia, i min mening så är det dock inte lika nyskapande som ett nytt 3d Mario-spel är. De lånar väldigt mycket från Nintendos spel, i synnerhet 3d-Mario, när det kommer till spelmekanik och de olika förmågorna Astrobot har. Med det sagt så är det ett jättebra spel, jag har klarat det två gånger redan, en av rundorna är 100%. ”Nästan” är ett nyckelord i det Reggie sa. Det var även fint att Team Asobi påpekade under Game Awards att Nintendo har inspirerat hela spelet även om de inte fick nämna Nintendo vid namn.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Damn! Att det är bättre än alla Mario-plattformare är verkligen att höja spelet till skyarna.

Inte alla Mario-plattformare. men alla Mario-plattformare i 3D, eventuellt undantaget SM64. Super Mario Galaxy (främst tvåan) var väldigt bra, men inte riktigt lika bra som Astro Bot, enligt mig.

signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Jag tycker Astro Bot tillför en hel del innovationer. Ett exempel är banan där man krymper och förstorar sig själv. Att krympa är ju i sig inget nytt såklart, men dom sömlösa övergångarna som Team Asobi fått till har jag nog inte upplevt tidigare i ett 3D-spel.

Medlem
Skrivet av JohannesID:

Jag tycker Astro Bot tillför en hel del innovationer. Ett exempel är banan där man krymper och förstorar sig själv. Att krympa är ju i sig inget nytt såklart, men dom sömlösa övergångarna som Team Asobi fått till har jag nog inte upplevt tidigare i ett 3D-spel.

Ja den kändes fräsch och jäkligt rolig, bästa banan i spelet tycker jag.

Medlem
Skrivet av JohannesID:

Och sedan kvalitén och flytet. Allt bara fungerar och flyter på väldigt bra.
Astro känns som ett bättre Mario spel med finslipad grafik och animationer.

Jag är väldigt glad att vi fått Astro Bot och Sack boy denna generation, hoppas på mer sådana spel framöver.
Det är konstigt att varken Microsoft eller Sony har försökt ta sig in på den marknaden innan då barnfamiljer ändå bör vara en stor målgrupp. Spelen som de inte gör själva borde promote:as hårt. Senast var väl Nikoderiko som är en bra Donkey Kong utmanare och borde fått hjälp och/eller finnas på Gamepass och PS Plus.

Vad jag menar är helt enkelt att den typen av spel som Nintendo har borde även komma och få hjälp på PS5/Xbox, även om de inte är 1st party då det finns en stor spelarbas för det. De kan om de vill nog ta en rätt stor del av Nintendos kaka genom att erbjuda liknande spel utan att man behöver lägga rätt många tusenlappar extra för att köpa Switch med extra handkontroller och då ändå bli få begränsad prestanda.
Anledningen till att Sackboy och Astrobot säljer förhållandevis dåligt just nu beror främst på att spelarna inte är vana vid att den typen av spel finns på PS5 och då istället köpt Switch för ändamålet.

Några andra spel som också varit fantastiska är Shredders revenge, moving out, Monster boy och Overcooked.
Hade gärna sett ett Coop spel med Astro Bot framöver också.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Tycker Astro Bot får oförtjänt mycket kritik för att vara reklam och plagiat. Jag skulle mer säga att det är en hyllning till Playstations historia. Hur är det plagiat med Wall-E förresten, det har jag aldrig hört någon säga.

Det är svårt att göra ett plattformsspel utan att "plagiera" Super Mario. På samma sätt är det svårt att göra ett hack n slash utan att "plagiera" Diablo. Kan man på samma sätt säga att Path of Exile plagierar Diablo? Det är svårt att göra ett Metroidvania utan att "plagiera" Metroid. Jag tycker inte det är plagiat att använda spelmekaniker som som används i andra titlar.

Playstation har även en handkontroll som registerar när man blåser i den, ljud från handkontrollen som bl.a. är perfekt utformat i Astro Bot samt adaptiva triggers som jag skulle se som innovationer.

Nu har jag inte spelat Nine Souls än (har köpt, men inväntar bokstav N i "Gaming A-Z utmaningen" ), men från beskrivningen och bilderna ser det (med samma användning av ordet plagiat som i Astro Bots fall) ut som ett Hollow Knight "plagiat".

Jag har full respekt för att andra tycker att Astrobot är GOTY 2024.
Astrobot är verkligen inte ett dåligt spel, för mig är det en besvikelse, just därför att spelets reklam, nostalgi, plagiat påminner mig om ett Sony i bättre form utan en massa kassa beslut och skrotade spel. Astrobot får mig att längta ännu mer, i negativ bemärkelse, efter de där spelen vi hittills inte fått uppleva på Playstation 5.

Att efterhärma/plagiera andra är en del av mellanmänskliga relationer. Problemet uppstår när vi hänvisar till ett Gaidenlike/Soulslike som just ett Soulslike, just därför att det blir aktiv historierevision. Att jag förstår varför historierevison händer, betyder inte att jag accepterar det, annat än när skälen/underlagen är korrekta.

Designen av Astrobot i Astro serien (2018; och framåt) är för mig med flera uppenbart kraftigt inspirerad/plagierad av Wall-E (2008).
Astrobot är dock något mer opersonlig än EVE anser jag även om det fortfarande är en charmig liten robot.

Medlem

För er som är skeptiska så kan jag rekommendera att se när Asmongold spelar. Han är mycket skeptisk och kritisk men ju mer han spelar ju positivare blir han. Riktigt kul att se hur han bara blir gladare och gladare för att mot slutet genuint gilla spelet.

Tror det hade varit så för många om man bara ger det en chans.

Edit: en kommentar sammafattar klippet väl:

"This video is the equivalent of the Grinch embracing Christmas". 😅

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Inte en chans att det klår odyssey. Ni ljuger ALLTID. Baldurs gate 3 sög förresten. Lita aldrig på den stora spelmassan!!

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Jag tycker inte att det känns så mycket som reklam, det hade varit mycket värre om man hittade en bot och det skrevs ut vad karaktären heter och vilket spel den är ifrån med copyright, trademark-symboler och allt, men istället så får man inget av det utan bara ett lite kryptiskt namn samt beskrivning. Tyckte det var en rolig del av spelet att man fick försöka lista ut vilka alla bottar var, för vissa kändes väldigt obskyra.

Är Super Smash Bros också reklam för Nintendo bara för att dom använder karaktärer från olika IPs?

Nu använder ju Astro Bot trademark- symboler och liknande på tex mynten i spelet och att rymdskeppet är en faktiskt Playstation5 och att du åker på Playstation-kontrollen, är med dom områdena jag tycker är väldigt osmakliga, då dom verkligen inte tillför något mer än ren reklam.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Nu använder ju Astro Bot trademark- symboler och liknande på tex mynten i spelet och att rymdskeppet är en faktiskt Playstation5 och att du åker på Playstation-kontrollen, är med dom områdena jag tycker är väldigt osmakliga, då dom verkligen inte tillför något mer än ren reklam.

Spelet är en hyllning till PlayStation över 3 årtionden, skulle väl varit riktigt fail om de inte inkluderar deras varumärken på smartast sätt då?

Har du helt missuppfattat vad spelet är?
Liknande idé fast sämre utfört i Super smash bros och Mario kart, men du kanske blev sur när en av go-kart:arna såg ut som en tunna från Donkey kong där med?

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Jag förstår inte riktigt, du menar att dom gör reklam för något som du redan äger och håller i din hand? Vad skulle vara poängen vara med det? Blev du sugen på att köpa en extra konsol eller vad är grejen?

12
Skriv svar