Call of Duty 2020 kostade 700 miljoner dollar att göra

Robot
Call of Duty 2020 kostade 700 miljoner dollar att göra

Mer än tre gånger så mycket som The Last of Us Part 2.

#activision, #calll-of-duty, #the-last-of-us-part-2


Medlem

Det är inte rimligt på något vis. Kan lätt kapa bort 50-70% av budget och skapa ett minst lika bra (dåligt) spel.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Det är inte rimligt på något vis. Kan lätt kapa bort 50-70% av budget och skapa ett minst lika bra (dåligt) spel.

Svårt att bedöma när man inte har alla uppgifter. Men Sega försökte ju dra ner på kostnaderna på Total war spelen och vi fick Rome 2. Det är ju lätt för arbetarna att byta jobb...

Medlem

Och alla nämnda spel gick med vinst utan höjda spelpriser.

Medlem

Det märks, vilka fantastiska spel!


signatur

Med vänliga hälsningar från Costa Del Sol.

Medlem

Vad fan är det som kostar så mycket? Det är ju såklart inte gratis att göra spel men 700 miljoner?! Cold War var ju varken särskilt snyggt eller nyskapande. Kampanjen går att spela färdigt på en eftermiddag...

Medlem

Ska inte stirra sig blind på kostnaden. Det inkluderar inte bara utvecklingstiden men även all tid spenderad efter releasen som tex när dom gör alla skins till multiplayer. Förmodligen är warzone inkluderad.

Vet inte hur det är nu men förut var det typ fem olika spelföretag som jobbade med cod/warzone.

Medlem
Skrivet av strangelove:

Vad fan är det som kostar så mycket? Det är ju såklart inte gratis att göra spel men 700 miljoner?! Cold War var ju varken särskilt snyggt eller nyskapande. Kampanjen går att spela färdigt på en eftermiddag...

Dollar no less. "Endast" 7.7 miljarder svenska kronor. Det är ju nästan som tre indie-spel. 😋

Medlem
Skrivet av strangelove:

Vad fan är det som kostar så mycket? Det är ju såklart inte gratis att göra spel men 700 miljoner?! Cold War var ju varken särskilt snyggt eller nyskapande. Kampanjen går att spela färdigt på en eftermiddag...

Huvuddelen går nog till multiplayer och att underhålla den, men även om kampanjen kostat säg 250 milj dollar är det ju närmast ofattbart.

För några timmars linjärt, klyschigt och hårt skriptat pangande.

Jag mår illa nästan.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av strangelove:

Vad fan är det som kostar så mycket? Det är ju såklart inte gratis att göra spel men 700 miljoner?! Cold War var ju varken särskilt snyggt eller nyskapande. Kampanjen går att spela färdigt på en eftermiddag...

Det är ju sjukt många som jobbar med dessa spelen, typ tre studios eller något. Den absolut största kostnaden borde vara löner.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Fattar inte hur det kan kosta så pass mycket även om det är många som jobbar så det är vansinniga summor för ett spel hehe.

Medlem

Nästan i nivå med star citizen($775.959.977) för tillfället dådå

Medlem

Var det inte cold war som tryarch fick hoppa in och styra upp efter någon annan studio fuckat upp? Kanske blir lite extra dyrt då

Medlem

Jag tar ju hellre tre stycken The Last of Us dårå ^^.

Jösses, och då är (den dyyyraahhhh) marknadsföringen inte ens inräknad 😱

Medlem

Marknadsföring är väl en stor del med av pengarna

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Marknadsföring är väl en stor del med av pengarna

"Kostnaden för marknadsföring ingår däremot inte."

Medlem

Läste att det tar typ 1 år att göra ETT mythic skin i overwatch 2.

"Initially, in 2022, Game Director Aaron Keller mentioned that creating a Mythic skin could take over a year, describing it as a "massive investment" for the team."

"However, by April 2024, this timeline had been refined. Bryan Bedford, a developer on the Overwatch team, stated that the process typically takes "roughly 4-6 (or more) total working months spread between multiple disciplines," with some overlap as different teams work concurrently on various aspects of the skin."

Så ja, det kostar väl att utveckla ett spel..

Medlem

Glöm inte bugg testning. Kändisar som ska vara med. Reklamen. Pengar kan rinna iväg på olika sätt. Själva spelet kostade nog inte inärheten av den summan att utveckla.

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Glöm inte bugg testning. Kändisar som ska vara med. Reklamen. Pengar kan rinna iväg på olika sätt. Själva spelet kostade nog inte inärheten av den summan att utveckla.

"Kostnaden för marknadsföring ingår däremot inte."

Medlem

Så mycket för allt löjligt som de lägger till i CoD idag som förstör hela upplevelsen av serien som den förr hade sina glansdagar.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Skrivet av jawik:

Dollar no less. "Endast" 7.7 miljarder svenska kronor. Det är ju nästan som tre indie-spel. 😋

Tre? Jag tänker närmare 300.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Tre? Jag tänker närmare 300.

Den siffran var ironiskt menad. 🙂

Medlem

Undrar vad Minecraft kostade att skapa och numera att underhålla.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Det är ju ganska uppenbart att det är något lurt och att det förskingras en del pengar här va.

Omöjligt att det skulle kosta så mycket för några svettiga nördar som sitter i en källare och programmerar.


signatur

What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?

Medlem
Skrivet av BarryBurton:

Det är ju ganska uppenbart att det är något lurt och att det förskingras en del pengar här va.

Jag tänkte direkt att det måste vara något slags "hollywood-bookkeeping" involverat.

Typ att holdingbolaget börjar med att "sälja" källkoden till förra CoD till de som skall göra nya CoD för typ 200 miljoner. Sen måste ju holdingbolaget licensiera CoD-IPet till sig själv för 100 miljoner. Och så lär ju styrelsen ha sin högst skäliga ersättning på 250 miljoner. Resterande 50 miljoner räcker nog till utvecklarna.

Nu överdriver jag (troligtvis) lite. Men sådär fungerar det ofta i Hollywood när man hör talas om att jättelyckade filmer ändå går back... det skulle inte förvåna mig om det har smygit sig in i mainstream-AAA-spelbranchen med.

Redaktör
Skrivet av theailer:

Nästan i nivå med star citizen($775.959.977) för tillfället dådå

Där handlar det väl numera om två spel, om man ska vara noga. Men ja, det är helt galna siffror. Men totala siffran kan vara större, jag vill minnas att externa investeringar inte visas på funding-sidan. Rätta mig gärna om jag minns fel.


signatur
Medlem

Hur är dets ens möjligt? Copy paste spel med budget av typ 7 normala spel. Tror inte på detta.. såvida inte 600 av dom är marknadsföring.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Där handlar det väl numera om två spel, om man ska vara noga. Men ja, det är helt galna siffror. Men totala siffran kan vara större, jag vill minnas att externa investeringar inte visas på funding-sidan. Rätta mig gärna om jag minns fel.

Den enda externa investering i StarCitizen/SQ42 är, om jag inte missat något, $46 miljoner 2018. En investering som skulle gå till marknadsföring, men verkar mer ha handlat om att hålla det hela flytande.

1
Skriv svar