Call of Duty 2020 kostade 700 miljoner dollar att göra
Mer än tre gånger så mycket som The Last of Us Part 2.
#activision, #calll-of-duty, #the-last-of-us-part-2
Det är inte rimligt på något vis. Kan lätt kapa bort 50-70% av budget och skapa ett minst lika bra (dåligt) spel.
Svårt att bedöma när man inte har alla uppgifter. Men Sega försökte ju dra ner på kostnaderna på Total war spelen och vi fick Rome 2. Det är ju lätt för arbetarna att byta jobb...
Ska inte stirra sig blind på kostnaden. Det inkluderar inte bara utvecklingstiden men även all tid spenderad efter releasen som tex när dom gör alla skins till multiplayer. Förmodligen är warzone inkluderad.
Vet inte hur det är nu men förut var det typ fem olika spelföretag som jobbade med cod/warzone.
Vad fan är det som kostar så mycket? Det är ju såklart inte gratis att göra spel men 700 miljoner?! Cold War var ju varken särskilt snyggt eller nyskapande. Kampanjen går att spela färdigt på en eftermiddag...
Dollar no less. "Endast" 7.7 miljarder svenska kronor. Det är ju nästan som tre indie-spel. 😋
Vad fan är det som kostar så mycket? Det är ju såklart inte gratis att göra spel men 700 miljoner?! Cold War var ju varken särskilt snyggt eller nyskapande. Kampanjen går att spela färdigt på en eftermiddag...
Huvuddelen går nog till multiplayer och att underhålla den, men även om kampanjen kostat säg 250 milj dollar är det ju närmast ofattbart.
För några timmars linjärt, klyschigt och hårt skriptat pangande.
Jag mår illa nästan.
Memento Mori
Det är ju sjukt många som jobbar med dessa spelen, typ tre studios eller något. Den absolut största kostnaden borde vara löner.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Marknadsföring är väl en stor del med av pengarna
"Kostnaden för marknadsföring ingår däremot inte."
Läste att det tar typ 1 år att göra ETT mythic skin i overwatch 2.
"Initially, in 2022, Game Director Aaron Keller mentioned that creating a Mythic skin could take over a year, describing it as a "massive investment" for the team."
"However, by April 2024, this timeline had been refined. Bryan Bedford, a developer on the Overwatch team, stated that the process typically takes "roughly 4-6 (or more) total working months spread between multiple disciplines," with some overlap as different teams work concurrently on various aspects of the skin."
Så ja, det kostar väl att utveckla ett spel..
Glöm inte bugg testning. Kändisar som ska vara med. Reklamen. Pengar kan rinna iväg på olika sätt. Själva spelet kostade nog inte inärheten av den summan att utveckla.
"Kostnaden för marknadsföring ingår däremot inte."
Så mycket för allt löjligt som de lägger till i CoD idag som förstör hela upplevelsen av serien som den förr hade sina glansdagar.
Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X
ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080
Dollar no less. "Endast" 7.7 miljarder svenska kronor. Det är ju nästan som tre indie-spel. 😋
Tre? Jag tänker närmare 300.
Tre? Jag tänker närmare 300.
Den siffran var ironiskt menad. 🙂
Det är ju ganska uppenbart att det är något lurt och att det förskingras en del pengar här va.
Jag tänkte direkt att det måste vara något slags "hollywood-bookkeeping" involverat.
Typ att holdingbolaget börjar med att "sälja" källkoden till förra CoD till de som skall göra nya CoD för typ 200 miljoner. Sen måste ju holdingbolaget licensiera CoD-IPet till sig själv för 100 miljoner. Och så lär ju styrelsen ha sin högst skäliga ersättning på 250 miljoner. Resterande 50 miljoner räcker nog till utvecklarna.
Nu överdriver jag (troligtvis) lite. Men sådär fungerar det ofta i Hollywood när man hör talas om att jättelyckade filmer ändå går back... det skulle inte förvåna mig om det har smygit sig in i mainstream-AAA-spelbranchen med.
Nästan i nivå med star citizen($775.959.977) för tillfället dådå
Där handlar det väl numera om två spel, om man ska vara noga. Men ja, det är helt galna siffror. Men totala siffran kan vara större, jag vill minnas att externa investeringar inte visas på funding-sidan. Rätta mig gärna om jag minns fel.
Där handlar det väl numera om två spel, om man ska vara noga. Men ja, det är helt galna siffror. Men totala siffran kan vara större, jag vill minnas att externa investeringar inte visas på funding-sidan. Rätta mig gärna om jag minns fel.
Den enda externa investering i StarCitizen/SQ42 är, om jag inte missat något, $46 miljoner 2018. En investering som skulle gå till marknadsföring, men verkar mer ha handlat om att hålla det hela flytande.