Indiana Jones and the Great Circle
Kollade lite gameplay. Oj, vad platt det blir när man ska
återskapa scener från en klassisk film. Känns bara fel, konstigt och plastigt. Oj, vad likt det är Harrison Ford och Alfred Molina. Och oj, vad likt dom låter.
Nä, gör nåt nytt istället, där man inte jämför med filmerna.
Kollade lite gameplay. Oj, vad platt det blir när man ska
återskapa scener från en klassisk film. Känns bara fel, konstigt och plastigt. Oj, vad likt det är Harrison Ford och Alfred Molina. Och oj, vad likt dom låter.
Nä, gör nåt nytt istället, där man inte jämför med filmerna.
Du får nog kolla lite mer gameplay, det där är från tutorialen innan själva spelet börjar
Du får nog kolla lite mer gameplay, det där är från tutorialen innan själva spelet börjar
Det har jag, och det skaver när man i spel försöker återskapa samma känsla som klassiska filmer har. Känns billigt när spel ser ut som många andra, men är "speciellt" bara för att det är en känd filmkaraktär.
Röstskådisen t o m låtsas vara Harrison Ford. Pinsamt.
Men man tjänar pengar på att gräva upp gammalt. Se bara på Silent Hill 2-remaken.
Det har jag, och det skaver när man i spel försöker återskapa samma känsla som klassiska filmer har. Känns billigt när spel ser ut som många andra, men är "speciellt" bara för att det är en känd filmkaraktär.
Röstskådisen t o m låtsas vara Harrison Ford. Pinsamt.
Men man tjänar pengar på att gräva upp gammalt. Se bara på Silent Hill 2-remaken.
Jag vet inte hur mycket du har spelat. Men den allra största delen av spelet handlar inte om att återskapa scener från filmerna. Men om man gör ett spel från en franchise med en ikonisk karaktär är det ju ganska rimligt att flirta lite med filmerna, sätta tonen från dessa och låta huvudkaraktären vara med och se ut och låta som den ska. Allt annat vore väldigt konstigt. Men du behöver ju inte spela det.
Ok ska testa det Var ett tag sedan den gjordes ren
Jag trodde också att det skulle vara bättre med ett tredjepersonsperspektiv också först men har ångrat mig efter att ha spelat ett tag.
Förstapersonsperspektivet gör en bättre inlevelse eller "imersion", man ser direkt vad man håller i handen vilket ger mindre behov för ett UI element som beskriver vad du håller i, Indy plockar fram en fysisk karta som du kan kolla ner på samtidigt som du går runt.
Sådana grejer hade inte funkat i tredje person, kartan hade då istället varit en egen meny, mer plottrig UI osv.
Kört vidare, tycker förstapersonsläget blir som att läsa kartan med cyklop på sig och slåss blir som att ha en rymddräkt på sig. Tyvärr…
Men antar fler har konstiga buggar? Typ kan inte plocka upp vissa medicinflaskor fast de ligger där framför en, tror jag tagit de förr men det har inte registrerats.
Eller ”snacka med Pelle”, så går det inte att aktivera när man står framför Pelle hur man än gör. Har ett uppdrag i Egypten och ett i Vatikanen som inte går att starta nu
Testat spelet ett par timmar nu, men jäklar vad extremt janky det är.
Allt från combat, kontroll-schemat, animationer och prestandan på PC är fruktansvärd.
Ena starten kan man maxa allt inkl path-tracing och ha 80fps, för att sedan starta det nästa gång och få ett bildspel som välkomnsskärm och som inte går att åtgärda.
Fighterna känns så jäkla opolerade och klumpiga. Förväntade mig Escape From Butcher Bay-kvalitét på striderna, men måste erkänna att det här var faktiskt mycket, mycket sämre.
Ljussättningen är ibland fantastisk och ibland rentav bedrövlig. Stundvis ser det fotorealistiskt ut men oftast skvallrar ansiktsuttrycken om att det är ett spel.
Måste vara nåt fundamentalt fel på spelet då det vägrar tillämpa inställningarna man gör i grafiken.
Spelet i övrigt känns rörigt och sådär modernt fast på ett dåligt vis, med forcerad hjälp som inte går att stänga av.
"Om du kanske skulle dra i detdär snöret?" (Fyra sekunder efter att Indy säger att han ska öppna dörren...)
Ger 2/5 piskor för ett bra försök iaf.
Spelet i övrigt känns rörigt och sådär modernt fast på ett dåligt vis, med forcerad hjälp som inte går att stänga av.
Det här undrar jag lite vad du menar med, för mitt intryck är det raka motsatta. Tycker att spelet inte alls håller en i handen i onödan.
Nyfiken på vilken hjälp du känner att du hade velat stänga av!
Det här undrar jag lite vad du menar med, för mitt intryck är det raka motsatta. Tycker att spelet inte alls håller en i handen i onödan.
Nyfiken på vilken hjälp du känner att du hade velat stänga av!
Förvisso var det inte många gånger på den tiden jag testade, men det här moderna hjälpande pladdret som många nya spel har som standard - "Om du kanske skulle dra i detdär snöret?" (Fyra sekunder efter att Indy säger att han ska öppna dörren...).
Innan man ens har börjat se sig om efter en lösning så pratar NPC'erna högt om hur man kan göra för att ta sig vidare.
Blir så led på att sånt ens är med.
Nu var ju spelet såpass trasigt att jag inte ens kunde köra det nå vidare långt, så jag vet inte om det tonas ned totalt längre fram.
Har nu spelat spelet och är rätt besviken på FZ som ger det här spelet 3/5. Visst att recensioner är subjektiva men man besöker ju ändå till stor del er site för att få vägledning inför sina spelköp. När ni är så långt ifrån vad övriga kritikerkåren och användarbasen tycker om ett för mig GOTY-spel-contender tappar ni i min bok förtroende och en hint om att man bör läsa recensioner på annat håll i framtiden.
Har nu spelat spelet och är rätt besviken på FZ som ger det här spelet 3/5. Visst att recensioner är subjektiva men man besöker ju ändå till stor del er site för att få vägledning inför sina spelköp. När ni är så långt ifrån vad övriga kritikerkåren och användarbasen tycker om ett för mig GOTY-spel-contender tappar ni i min bok förtroende och en hint om att man bör läsa recensioner på annat håll i framtiden.
Den här diskussionen återkommer varje gång FZ:s betyg avviker från huvudfåran (oavsett om det är positivt eller negativt). Det ligger liksom i sakens natur att alla recensenter inte tycker exakt likadant. Det är ändå inte en objektiv vetenskap. Samma gäller musik och film och allt kultur egentligen. Det är subjektivt.
Istället för att tappa förtroende för FZ så är den rimliga slutsatsen snarare att det är den enskilda recensenten (FZ recenserar inte på redaktionsnivå vad jag vet) du kan konstatera att du inte är enig med när det kommer till den här sortens spel. Och så kan det väl få vara.
Vill också lägga till att jag inte heller kan förstå hur spelet bara får 3/5. Men något förtroende för FZ är definitivt inte rubbat.
Den här diskussionen återkommer varje gång FZ:s betyg avviker från huvudfåran (oavsett om det är positivt eller negativt). Det ligger liksom i sakens natur att alla recensenter inte tycker exakt likadant. Det är ändå inte en objektiv vetenskap. Samma gäller musik och film och allt kultur egentligen. Det är subjektivt.
Istället för att tappa förtroende för FZ så är den rimliga slutsatsen snarare att det är den enskilda recensenten (FZ recenserar inte på redaktionsnivå vad jag vet) du kan konstatera att du inte är enig med när det kommer till den här sortens spel. Och så kan det väl få vara.
Vill också lägga till att jag inte heller kan förstå hur spelet bara får 3/5. Men något förtroende för FZ är definitivt inte rubbat.
Absolut och det är jag helt enig om men oavsett om det avviker positivt eller negativt blir det underligt om det avviker avsevärt från vad resterande yrkeskår säger. Det är ju just pga att recensenterna här är professionella spelrecensenter som man besöker sidan. Annars kan jag fråga min granne Stefan vad han tycker om spelet. Tappa förtroende var dock lite magstarkt, behövde skriva av mig lite.
Man kan stänga av tutorials i någon av menyerna.
Försvinner dom då? För samma meddelande kom ju 2h in i spelet.
Försvinner dom då? För samma meddelande kom ju 2h in i spelet.
För mig försvann de i alla fall.
Absolut och det är jag helt enig om men oavsett om det avviker positivt eller negativt blir det underligt om det avviker avsevärt från vad resterande yrkeskår säger. Det är ju just pga att recensenterna här är professionella spelrecensenter som man besöker sidan. Annars kan jag fråga min granne Stefan vad han tycker om spelet. Tappa förtroende var dock lite magstarkt, behövde skriva av mig lite.
Nu ska du inte underskatta Stefan.
Nu ska du inte underskatta Stefan.
Haha
Blev också extremt positivt överraskad av detta spelet. Kul att det sker nån gång ibland.
Tänkte först: "Uuugh, Bethesda. Starfield sög ju röv. Och Indiana Jones? Meeh.."
Men så sitter jag här och klurar på gåtor och krälar runt i egyptiska gravkammare och myser varje gång det kommer ljud man känner igen från filmerna. Måste ju säga att de lyckats få till känslan perfekt. Känns som jag är i en av filmerna.
Och Troy Baker sen! Va fan, låter ju precis som Harrison Ford 90% av tiden. Duktigt jobbat.
Men det är klart, det har ju lite Bethesda jank fortfarande, men bättre än vanligt tycker ändå jag.
Tänkte först: "Uuugh, Bethesda. Starfield sög ju röv. Och Indiana Jones? Meeh.."
Viktigt att tänka på att det är en enorm skillnad på utgivare (Bethesda) och utvecklare (Machine Games).
Viktigt att tänka på att det är en enorm skillnad på utgivare (Bethesta) och utvecklare (Machine Games).
Ah, såg inte att det var machinegames förrän senare.