Path of Exile 2
Just de lite väl stora kartorna är typ det enda som stört mig hittills i spelet, men det ska tydligen snart komma en patch som låter dig teleportera mellan checkpoints som du upptäckt på kartan. Det känns ju rätt välkommet för en annan som mer än en gång sprungit tvärs över hela kartan bara för att vara säker på att man inte missat något när man gick höger istället för vänster någonstans 😅
ja jag har samma problem, jag måste utforska hela kartan för att se om det finns något roligt
Jag avskydde verkligen ettan och gör fortfarande trots mängder med försök. Det är inte ett spel för mig, jag orkade mig knappt igenom Act 4 sist innan jag gav upp. Långsamt, segt och inte alls särskilt vänligt för nybörjare utan kräver nästan att man går till extern källa för att läsa på (inte något jag tycker ska vara nödvändigt).
Med det sagt så nu när PoE 2 fungerar så är jag helt såld. Det finns såklart många saker kvar att fixa, looten, klasser, framedrops på PS5, trials… Och Act 2-bossen kan också dra åt h… Ja, spelet är balanserat kring dodge och det är bara att lära sig. Jag har väldigt roligt för tillfället och räknar med att klarat ut kampanjen på två karaktärer innan nyår, sen får det bli en paus till nästa innehållsläpp.
Överlag ett väldigt bra spel även om vissa saker behöver finputsas, det är ju trots allt EA. Det enda jag har stört mig på rejält är Trials of Chaos. Att behöva traggla sig igenom alla steg igen när man dör på bossen är hjärndött, trist och onödigt tidskrävande. Jag kan tycka att det borde vara en checkpoint när man väl har kommit till bossen och det går att göra det svårt och utmanande utan denna typen av frustrerande "time sink" mekanik. Som jag förstår det så överlevlar många sin karaktär långt över vad som är rekommenderade level för aktuell trial och det tycker jag är ett tecken på att detta borde justeras.
I övrigt tycker jag att crafting lämnar övrigt att önska men som sagt, det är EA. Det positiva överväger helt klart det negativa, det var länge sedan jag hade så här kul i ett spel.
Kommer säkert bli bra så småningom men det är en lååååång väg kvar att gå. Rant nedan...
Det du tar upp som ett plus, "Djupt och varierat karaktärsbygge"... skulle jag placera på minussidan för att det inte existerar. Kanske om man jämför med typ Diablo eller ngt annat skräpspel i genren, men jämfört med ettan... Trädet är oinspirerat och relativt värdelöst, det ger alldeles för lite power till skillnad från ditt gear. Och det finns egentligen inga större val, varken supportlänkar eller spec på ditt skillträd - alla builds ser likadana ut, kanske med några små och få undantag.
Och gearet då... totalbristen på crafting är smärtsamt tråkig, all "crafting" som finns i spelet ju nu är som att identifiera items från marken med extra steg. Omöjligt att bygga ett bra item själv. Varför finns inte alterations? Så märklig grej att plocka bort. Lycka till att försöka crafta något, bättre köpa det på trade. Om man kör SSF... lycka till, din char kommer för evigt vara medioker. I ettan kunde man sätta klara mål med sin karaktär, även i SSF, i tvåan är man förpassad till id scrolls.
Endgame är också extremt långgrunt, det ser flashigt ut men nyhetens behag försvinner ganska snabbt när man inser att man måste dra i spakarna i mappen "Augury" 700 gånger varje session, det är alldeles för dålig layout på 90% av mapsen och det finns inget sätt att välja vilken du vill farma, det är bara slumpen som styr. Och vem fan kom på Lost Towers? Sämre sextants med (många och tråkiga) extra steg. Atlasträden är också en väldigt simplifierad version av ettan.
Känns överlag som att PoE2 är inte gjort för och kommer aldrig vara för folk som mig som spelar/spelat ettan på en näst intill religiös nivå, och mer för att försöka locka in folk från andra spel i genren/folk utifrån. Hoppas verkligen att GGG gör som det är sagt, och håller liv i ettan med nya ligor även där.
Håller med dig i mycket, började fundera på vilka ligor jag spelat ettan som allra mest, och det är Harvest, Ritual å Wildwood, ligor där man kunnat göra mycket high end crafting till relativt lågt insats, alternativt kunna köra stenhårt på magicfind (för att sedan investera det i crafting), förmågan att crafta sin egen gear till random nonsense-builds gör ettan så fantastiskt kul för mig. Och tvåans randomness på precis allt gör det till ett mycket mindre intressant spel för mig att spela i längden.
Fortfarande ett väldigt bra ARPG, men inget som (som det ser ut just nu iaf) kommer ge mig samma glädje som ettan gjort.