Jez Corden menar att Fable är för dyrt för att inte släppas på Playstation

Robot
Jez Corden menar att Fable är för dyrt för att inte släppas på Playstation

Och hävdar att Xbox kommer att köra på tidsexklusiviteter från och med nu.

#Fable

Medlem
Bort med exklusiviteter

Jag personligen tycker att exklusiviteter borde utrotas, Alla bör kunna spela ett spel oavsett om det är en PC,XBOX eller Playstation.

signatur

PEACE✌️

Medlem

Sämre hårdvara och sämre spelutbud. Enda Xbox kommer ha kvar då är en prenumerationstjänst som är snäppte bättre än den på Playstation.
Minns när de år efter år sa att ”spelen kommer snart.” Tydligen var det mest ett löfte till Playstation ägarna och inte Xbox ägarna.

Sen att exklusiviteter inte är något jag tycker om är en annan sak. Men konkurrenskraften hos Xbox kommer sjunka avsevärt.

Skrivet av Geijmer:

Jag personligen tycker att exklusiviteter borde utrotas, Alla bör kunna spela ett spel oavsett format.

Ja, så har jag en anledning till att starta upp mitt gamla Gamecube.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Geijmer:

Jag personligen tycker att exklusiviteter borde utrotas, Alla bör kunna spela ett spel oavsett format.

Jag är lite kluven här. Fördelarna är ju att teoretiskt sett blir spelen mycket bättre optimerade om utvecklarna kan förhålla sig til en enda plattform, och de kan även djupt integrera plattformsspecifika funktioner (som DualSense triggers, och touchplatta) i gameplay, vilket inte är möjligt om spelet måste fungera på samtliga konsoler. Då blir det bara en gimmick. Det är väl inte utan anledning att exklusiva spel traditionellt har varit av mycket högre kvalitet.

Visst är det tråkigt att fragmentera folk, men jag tycker ändå att fördelarna med exklusivitet trumfar nackdelarna.

Medlem

Bort med exekutiv och låt gamers spela vart dom vill! Det går lätt att släppa förmåner för sina egna spel titlar på sin egen konsol.

Medlem
Skrivet av Geijmer:

Jag är en av få (?) som faktiskt tycker att exklusiviter har sin charm och plats. Idag ska allt vara så jädra tillgängligt överallt. Ganska uppfriskande när det inte är det av nån kanske lite konstig anledning :-P. Sen har ju exklusiviteter en betydligt högre grad av optimering och puts.

Edit: @Kyraal Ahh se där, jag var visst inte ensam:).

Medlem
Skrivet av Geijmer:

Jag tycker att exklusiva spel oftast är bättre då de är optimerade specifikt till en platform. Det är nog en stor anledning till att Sonys spel håller högre standard än Xbox de senaste 10 åren. Nintendo hade aldrig hållt samma standard om de inte varit exklusiva heller.

Medlem
Skrivet av Geijmer:

Påtvingad exklusivitet skulle döda en större del av indie spel. Att utveckla ett spel till sex olika plattformar skulle vara för svårt och dyrt.

Sen finns det spel vi aldrig hade fått utan exklusivitet.

Medlem

Eller så skall Microsoft hålla sig till Xbox och PC... Och playstation skall hålla sig till Playstation och PC... Har svårt att se att Sony skulle släppa sina exklusiva spel som TLOU, Uncharted osv på Xbox... Så varför skall alla Xboxtitlar komma till playstation men inte tvärt om? För att få måste man även ge...

signatur

1# FZ Troll

Skrivet av jehuty:

Påtvingad exklusivitet skulle döda en större del av indie spel. Att utveckla ett spel till sex olika plattformar skulle vara för svårt och dyrt.

Sen finns det spel vi aldrig hade fått utan exklusivitet.

Indie-utvecklare är ju ändå beroende av att de får pengar av de stora utgivarna, så det är bara att skruva lite på pengakranen så finns det en budget för konfigurationsledningen.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Helt övertygad om att från 1 januari 2025 kommer allt på allt. Med mindre och mindre tidsexklusiviteter och 1 januari 2026 day and date.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Helt övertygad om att från 1 januari 2025 kommer allt på allt. Med mindre och mindre tidsexklusiviteter och 1 januari 2026 day and date.

Helt övertygad om att du har fel. Mario, Zelda kommer inte komma till varken PS eller Xbox. Tror inte heller att vissa av Sonys ip komler komma till Xbox.

Skrivet av Freeman79a:

Varför ens ha olika plattformar då, för?

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Indie-utvecklare är ju ändå beroende av att de får pengar av de stora utgivarna, så det är bara att skruva lite på pengakranen så finns det en budget för konfigurationsledningen.

"Mer pengar tack"
Det är inte så lätt, Microsoft tvingade många indie utvecklare att om spelet ska släppas på xbox så mycket det släppas samtidigt som playstation, inte efter. Det gjorde att många blev tvungna att skippa xbox för att dom inte hade kapaciteten att utveckla till flera plattformar samtidigt.

Skrivet av jehuty:

"Mer pengar tack"
Det är inte så lätt, Microsoft tvingade många indie utvecklare att om spelet ska släppas på xbox så mycket det släppas samtidigt som playstation, inte efter. Det gjorde att många blev tvungna att skippa xbox för att dom inte hade kapaciteten att utveckla till flera plattformar samtidigt.

Det är klart det inte är så lätt. Det är en enorm uppgift att utveckla för en jävla massa olika konfigurationer och enorma uppgifter tendera att kräva enorma högar med pengar.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Bra av xbox.
Att stänga ute folk från att kunna spela spel är så barnsligt och omodernt, det är inte alla som har råd att köpa 3 konsoler per generation eller ens en dator.

Ännu en gång visar lillebror att dom tänker mer på spelarna.

signatur

What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?

Medlem

Riktigt bra, och helt rätt väg att gå!

Medlem

Så länge spelet är kul och bra gör det inget för mig vart det kan spelas.
Det enda jag tycker är tråkigt med den här kampen om exklusivitet VS ingen exklusivitet är att båda sidorna förespråkar varsin sak. Har inga problem med att PS-spelare borde få spela Fable och Forza eller vad de nu vill, men jag hade gärna spelat FF7 Rebirth och Astro Bot på min Xbox också, men jag lägger inte så mycket krut i den här diskussionen ändå, jag har för mycket att spela

Medlem

Det verkar ju som Microsoft har fattat det mer än Sony. Konsolförsäljningen sjunker ganska mycket denna generationen. Kan det va att färre spelar, dyra konsoler eller fler går över till PC?
Jag har inte spelat PC på flera år. Hoppat mellan Playstation och xbox eller haft båda två. Men med de priserna nu på konsoler börjar jag luta mer åt att köpa en bra pc och koppla till Tvn med xbox kontroll istället. Men det verkar ju som Xbox redan har det i sikte för sin nästa generation att kunna köra både konsol och pc spel. Kanske även att tredjehandstillverkare kan bygga xbox/pc hybrider som är smidiga som konsoler som man kan köpa.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag är lite kluven här. Fördelarna är ju att teoretiskt sett blir spelen mycket bättre optimerade om utvecklarna kan förhålla sig til en enda plattform, och de kan även djupt integrera plattformsspecifika funktioner (som DualSense triggers, och touchplatta) i gameplay, vilket inte är möjligt om spelet måste fungera på samtliga konsoler. Då blir det bara en gimmick. Det är väl inte utan anledning att exklusiva spel traditionellt har varit av mycket högre kvalitet.

Visst är det tråkigt att fragmentera folk, men jag tycker ändå att fördelarna med exklusivitet trumfar nackdelarna.

Man borde absolut kunna ha exklusiva titlar, problemet är ju hur man får fram dessa titlar.
Hur många exklusiva titlar någon av Microsoft eller Sony kommer från egen utvecklade IP'n kontra andra utvecklare man köpt upp, gått in som sponsor för eller agerar utgivare för?

T.ex Mario, Zelda, Sonic o.s.v. var ju IP'n som togs fram och utvecklades av Nintendo respektive SEGA själva.

Nu kommer i princip alla exklusiva titlar från tredjepart varav de flesta är studios köpta eller har något sv företagen som sponsor/utgivare.

Medlem
Skrivet av BarryBurton:

Bra av xbox.
Att stänga ute folk från att kunna spela spel är så barnsligt och omodernt, det är inte alla som har råd att köpa 3 konsoler per generation eller ens en dator.

Ännu en gång visar lillebror att dom tänker mer på spelarna.

Haha men då borde ju jag få en vinna på eurojackpot också, orättvist annars ju. Alla ska ha allt

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Som ett exempel var 82 % av konsolförsäljningen av det senaste CoD i USA under lanseringsmånaden på Playstation. I Europa var siffran 89 % har jag för mig.

USA är den absolut största marknaden för både Xbox och CoD.

Det blir väldigt svårt för höga chefer och ekonomer hos MS att motivera varför man ska satsa på exklusiva spel med siffror som dessa när man dessutom har en kraftigt vikande konsolförsäljning.

Edit: Redigerade en miss angående siffran i USA då 82 % enbart gällde konsolförsäljning.

Medlem

Det märks att Covid-19 har satt djupa spår. 🤦

Medlem

Tror Microsoft tjänar på det i längden även om de kanske kommer sälja färre konsoler i början så kommer de få mycket goodwill och dra in många många miljarder på fler sålda spel. De kanske vinner över spelare senare genom att de vill spela deras spel dag ett och inte två år efter release.

Medlem
Skrivet av Margy:

Som ett exempel var 82 % av försäljningen av det senaste CoD i USA under lanseringsmånaden på Playstation, resten fördelat på PC och Xbox. I Europa var siffran 89 % har jag för mig.

USA är den absolut största marknaden för både Xbox och CoD.

Det blir väldigt svårt för höga chefer och ekonomer hos MS att motivera varför man ska satsa på exklusiva spel med siffror som dessa när man dessutom har en kraftigt vikande konsolförsäljning.

Ja, varför skulle man köpa CoD till Xbox när det ingår från första dagen med GamePass?

signatur

War, War never changes...

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Jag är en av få (?) som faktiskt tycker att exklusiviter har sin charm och plats. Idag ska allt vara så jädra tillgängligt överallt. Ganska uppfriskande när det inte är det av nån kanske lite konstig anledning :-P. Sen har ju exklusiviteter en betydligt högre grad av optimering och puts.

Förr när plattformarna var så brutalt olika och att du i princip var tvungen att börja om på nytt när du skulle porta ett spel, så var exklusiviteter en rimlig grej. Ett spel på Saturn, Playstation och Nintendo 64 var så enormt distinkta och de hade en särskild identitet beroende på vilken plattform de släpptes på, men nu när det finns spelmotorer som Unity och UE så finns egentligen ingen rimlig anledning att inte släppa alla spel på alla plattformar.

Medlem
Skrivet av robbis:

Eller så skall Microsoft hålla sig till Xbox och PC... Och playstation skall hålla sig till Playstation och PC... Har svårt att se att Sony skulle släppa sina exklusiva spel som TLOU, Uncharted osv på Xbox... Så varför skall alla Xboxtitlar komma till playstation men inte tvärt om? För att få måste man även ge...

Microsoft har insett att de aldrig kommer att nå xbox 360 nivå igen efter xbox one katastrofen. De är inte tillräckligt stora längre att det lönar sig att bara släppa spel till xbox. De släpper nu också på PC, men ett släpp på playstation också så tjänar de ännu mera.

De vill ju inte säga att de överger xbox som konsol, men det håller på att sköta sig själv. Ju färre anledningar det finns att köpa dem, ju färr blir sålda. Tillslut så behöver de inte göra flera. De vill ju ha allt till cloudgaming i slutändan ändå och då behövs inga konsoler.
Det kommer förmodligen en generation till, men sen tror jag det är slut.

Drömmen är väl att bli netflix för spel, där de kan fokusera på att göra nya spel till gamepass.
Vilket är en framtid jag inte ser fram imot.

Medlem

Denna generation är nog sista för Xboxen. Känns bu nu som ett helt överflödigt format. Om 5 år senast är nog Xbox Game Studios 100% tredjepartsutgivare till Nintendo och Sony.
Switch 2 blir således den efterfrågade "bärbar Xbox". Bara utan Xbox-varumärket.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Förr när plattformarna var så brutalt olika och att du i princip var tvungen att börja om på nytt när du skulle porta ett spel, så var exklusiviteter en rimlig grej. Ett spel på Saturn, Playstation och Nintendo 64 var så enormt distinkta och de hade en särskild identitet beroende på vilken plattform de släpptes på, men nu när det finns spelmotorer som Unity och UE så finns egentligen ingen rimlig anledning att inte släppa alla spel på alla plattformar.

Jo visst var det ju mer påtagligt förr med så olika hårdvara som du skriver men jag tror ändå de behövs. Spelmotorer och kontroller som spelen är anpassade efter gör ju rätt mycket för känslan. Är allt gjort i UE5 eller Unity blir ju risken att allt till slut kommer se/kännas precis likadant. Sen finns det ju som sagt annat att fokusera kring som olika kontrollalternativ och liknande som kanske inte finns på alla plattformar. Ta Astrobot som exempel; 50% av magin hade ju försvunnit i det spelet om inte Dualsensen varit i fokus.
Det kan ju dessutom bli en aning meningslöst för ett företag att ta fram en konsol när övriga format också får ta del av storspelen utan minsta ansträngning = mindre satsningar. Den stora anledningen till varför MS går ifrån det mer och mer stavas väl sjunkande konsolförsäljning vilket övriga företag inte lider av.

Finns ju definitivt både för och nackdelar och kan hända att jag sitter kvar i det gamla men jag lider inte av att inte ha tillgång till allt, konstant, snarare tvärt om.

12
Skriv svar