Lågprisdator för barnfamilj
Hallo! Fick en undran om hur värt ett datorpaket var för en barnfamilj, och fick denna länkad:
https://cdon.se/produkt/vist-ryzen-7-5700g-gaming-kit-32-gb-r...
Jag vet inte om hur värt paketet är i sig, men så fort jag ser CDON nuförtiden drar jag öronen åt mig. Förr brukade dom vara bra men nu är det bara en sajt som vem som helst kan lägga upp saker på så det känns som det är svårt att lita på dom.
Är detta ett realistiskt alternativ för en "My first dator" åt kids med syfte att spela Fortnite? Finns det andra bättre sådana paket, som bokstavligen innehåller allt för runt 8500 kronor? Alla tips mottages!
Videomupp
Du kommer inte att kunna spela ett skit med den där för grafikkortet är jättedåligt. Eller den har rättare sagt inget grafikkort utan det är integrerat i processorn, det är därför den är så billig.
Test av grafikprocessorn:
Fortnite verkar funka ok men knappt något annat.
Att ens sälja det som en gamingdator är falsk marknadsföring.
Enligt mig är det dumt att köpa något som knappt fungerar från första början.
Bättre att plocka ihop en egen med en 5700x3d och ett Intel Arc B580 eller ett 4060.
Hallo! Fick en undran om hur värt ett datorpaket var för en barnfamilj, och fick denna länkad:
https://cdon.se/produkt/vist-ryzen-7-5700g-gaming-kit-32-gb-r...
Jag vet inte om hur värt paketet är i sig, men så fort jag ser CDON nuförtiden drar jag öronen åt mig. Förr brukade dom vara bra men nu är det bara en sajt som vem som helst kan lägga upp saker på så det känns som det är svårt att lita på dom.
Är detta ett realistiskt alternativ för en "My first dator" åt kids med syfte att spela Fortnite? Finns det andra bättre sådana paket, som bokstavligen innehåller allt för runt 8500 kronor? Alla tips mottages!
Som du säger så är cdon bara en marknadsplats och det utnyttjar mindre seriösa aktörer en del.
8500:- är svårt att få ett helt nytt bygge för, där hade jag rekommenderat att öka (om möjligt) till runt 10k eller fynda delar på mellandagsrean.
8500:- får du däremot riktigt bra grejer för om man kollar begagnat. Vill man undvika fantasipriser så är sweclockers marknad ett bra ställe att slänga upp en annons på eller leta upp något som passar prismässigt
Denna dator för 8499kr hos Komplett känns som ett ganska vettigt alternativ när det gäller färdigbyggda billiga datorer, den har en Intel ARC A380 som klarar av Fortnite bra.
Om du vill och kan lägga ut lite mer pengar så har Inet en rätt så trevlig dator för 11990kr.
Bor du i krokarna av Uppsala, så kan jag ha en halvbegagnad till salu. (beggat grafikkort (med ny kylpasta), moderkort, CPU och PSU. Nytt chassi, lagring, ram, CPU-fläkt).
Fick en budget av en polare på 5 000 - 6000:- att fixa "Fortnite, Minecraft, Roblox"-dator, sen blev det inte att dator var aktuellt något mer. Har samlat på mig nya och begagnade delar för ungefär den summan, vet inte exakt - måste räkna ihop. Fixar in windows 11, uppgraderar och prestanda/stresstestar såklart innan.
Har ev en kompis som skulle köpa den, men är det intressant så ska jag dubbelkolla med honom hur det blev. Bara dra ett PM.