Naughty Dog utannonserar scifi-spelet Intergalactic: The Heretic Prophet

Medlem
Skrivet av Sabelsköld:

Det är helt sinnessjukt är det. Om man går in på exempelvis gamereactor och neogaf så ser du direkt att folk tar illa vid sig att det är en kvinna som spelar huvudrollen. "På 80-talet så fanns det inga svarta asiatbrudar i populärkulturen" osv osv osv, och att spel spelas av män och bör produceras av män och avbilda manliga män. Det är saker som man aldrig hör någon säga ute i verkliga livet.

T.o.m. witcher 4 får massa skit för att Ciri nu är huvudrollsinnehavare, och det är mao woke också då. Och sådär fortsätter det. Som ett virus som nästlar sig in i varje jävla spel som inte följer någon slags macho-hetero-mall-nånting.

Jag säger inte att du har fel, men med tanke på hur populärkulturen sett ut de senaste 10 åren så har man även om viss kritik är överdriven all rätt att vara skeptisk.

signatur

What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?

Medlem
Skrivet av BarryBurton:

Jag säger inte att du har fel, men med tanke på hur populärkulturen sett ut de senaste 10 åren så har man även om viss kritik är överdriven all rätt att vara skeptisk.

Populärkultur förändras. Populärkulturen på 1940-talet var inte samma som 1980-talet och den kommer inte vara samma 2060 som den är idag.

Medlem

Inget snack om saken videon är väldigt snygg, som en person som lever på 80tals Sci-fi så är det onekligen väldigt intressant, MEN... ND brukar göra ganska linjära spel och jag tillhör den gruppen av spelare som föredrar öppna stora världar där man kan försvinna i timmar och utforska (jag vet att alla inte gillar den typen av spel och det är helt okej) och upptäcka, så jag håller mig passivt intresserad fram till att vi får veta mer

Medlem

https://www.imdb.com/name/nm6616259/?ref_=ext_shr_lnk

Medlem
Skrivet av Novdid:

Var kommer alla dessa rasistiska och misogyna kulturkrigare ifrån? Hur lyckas de lusa ner varje anonymt forum medan de inte syns eller hörs ute ansikte mot ansikte? Märkligt.

Har du aldrig varit i en svensk småstad?
Där är de överallt.
I storstäderna är det åt andra hållet istället.

Medlem

Riktigt bra skådespelerska:)

Medlem
Skrivet av Izuel:

Att man spelar en kvinna spelar ingen roll, kan vara kul att spela det också.

Dock brukar kvinnliga huvudpersoner ha mera action fokuserad story, AAA som t.ex. lara croft eller samus får absolut inte ha nån romantik, se t.ex. star wars outlaws, forspoken, horizon zero dawn, bayonetta osv. (på sin höjd så skriver de dit en samkönad historia). Alltså mindre vuxna relationer när det är kvinna i huvudrollen är väl standard.

Nån som inte håller med?

(det sagt så säger jag inte att historierna blir så mycket sämre, bara att karaktärerna blir låsta i vissa begränsade roller som man känner igen, människor har normalt relationer, tar man bort det så blir det lite stelt när man skriver story)

Stämmer inte alls med Naughty Dog. I tlou2 där Ellie och Abby är hududkaraktärer så har båda romantiska relationer. Det är snarare tvärtom i tlou där Joel som är manlig huvudkaraktär inte har någon han kärar ner sig i.

Skrivet av Finexis:

Inget snack om saken videon är väldigt snygg, som en person som lever på 80tals Sci-fi så är det onekligen väldigt intressant, MEN... ND brukar göra ganska linjära spel och jag tillhör den gruppen av spelare som föredrar öppna stora världar där man kan försvinna i timmar och utforska (jag vet att alla inte gillar den typen av spel och det är helt okej) och upptäcka, så jag håller mig passivt intresserad fram till att vi får veta mer

De flörtade lite med open area både i uc4 och tlou2 så skulle inte bli förvånad om det här blir ännu öppnare. Kanske till och med helt open world.

Medlem

Hoppas inte de gör ett open world spel, då skippar jag detta. De får gärna göra som i Uncharted och Tlou där det är mer öppna områden med lite olika vägar. En tight stängd story hoppas jag på, det är ND bäst på.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Med samma resonemang så antar jag att du har svårt att se skillnad på en man och en kvinna om mannen har långt hår?

75 likes, här ser man ju att Sverige kommit lite längre i tänkandet men fakta är att världen inte accepterar det och spelet kommer sälja sämre pga valet.

Medlem
Skrivet av Therant:

Hoppas inte de gör ett open world spel, då skippar jag detta. De får gärna göra som i Uncharted och Tlou där det är mer öppna områden med lite olika vägar. En tight stängd story hoppas jag på, det är ND bäst på.

Jag tyckte jag läste någonstans att det skulle vara semi-öppet, men kan ha fel och blandat ihop det med ett annat spel 🤔

Medlem
Skrivet av Thane:

Populärkultur förändras. Populärkulturen på 1940-talet var inte samma som 1980-talet och den kommer inte vara samma 2060 som den är idag.

Ja jo det säger ju sig själv.
Men förr kom kreativitet först, nu är det andra saker det fokuseras på som gör att kvalitén (oftast) lider.

signatur

Medlem
Skrivet av BarryBurton:

Ja jo det säger ju sig själv.
Men förr kom kreativitet först, nu är det andra saker det fokuseras på som gör att kvalitén (oftast) lider.

Så män i populärkultur = kreativitet och kvalitet

Kvinnor i populärkultur = fokus på annat och dålig kvalitet

Medlem

Jag är lite förvånad ändå över reaktionerna online.. det är en kvinna med rakat huvud i ett tvspel som utvecklas 2024..? Själv så växte man ju upp med coola sci-fi hjältar som Samus Aran och Ripley i Alien filmerna. Ska man ut och fightas kan det ju vara praktiskt att inte ha långt hår. Jag tycker karaktären ser cool ut! Kul med mer realistiska karaktärer

signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem
Skrivet av Thane:

Så män i populärkultur = kreativitet och kvalitet

Kvinnor i populärkultur = fokus på annat och dålig kvalitet

Absolut inte.
Jag har inte nämnt något om kön, nu försöker du bara spela bror duktig.

Ett tips är att inte vara så taggig när du diskuterar. Allt i livet handlar inte om kön och politik.

För mig är kreativitet, konst och kvalité viktigare än pengar och genus politik.

signatur

Medlem
Skrivet av BarryBurton:

Absolut inte.
Jag har inte nämnt något om kön, nu försöker du bara spela bror duktig.

Ett tips är att inte vara så taggig när du diskuterar. Allt i livet handlar inte om kön och politik.

För mig är kreativitet, konst och kvalité viktigare än pengar och genus politik.

Så förklara gärna varför du svarar att man har all rätt att vara skeptisk till ett inlägg som tar upp just kritiken mot kön och hudfärg i det spel?

Varför har man rätt att vara skeptisk till att det är en mörkhyad kvinna i Intergalactic och Ciri i The Witcher 4 är spelarkaraktärer?

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Har du aldrig varit i en svensk småstad?
Där är de överallt.
I storstäderna är det åt andra hållet istället.

Mellanstora städer är kanske bäst trots allt.

Medlem
Skrivet av Novdid:

Var kommer alla dessa rasistiska och misogyna kulturkrigare ifrån? Hur lyckas de lusa ner varje anonymt forum medan de inte syns eller hörs ute ansikte mot ansikte? Märkligt.

Fortsätt äta Ls 🤣

Medlem
Skrivet av Hoffa:

Fortsätt äta Ls 🤣

Medlem

Cool trailer. Spännande att få se mer av det vartefter.

Men efter haveriet med TLOU2 så bör man ju inte ha några högre förväntningar tyvärr.

Medlem

Även om jag är lite nyfiken på världen och verkligen gillar den futuristiska retro-stilen så tycker jag att den här trailern är väldigt anonym och opersonlig för att vara ND.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

"Intergalactic: The Heretic Prophet Has “the Deepest Gameplay in Naughty Dog’s History”, Inspired by Akira and Cowboy Bebop"

Låter ju väldigt lovande! Och på Playstation-bloggen skriver de:

"What we can tell you is that this game lives up to the Naughty Dog tradition of creating an emotional, character-driven epic journey. Our narrative goals are rivaled only by our gameplay ambitions. This will be the deepest gameplay in Naughty Dog’s history, taking our learnings from our previous franchises and pushing them beyond anything we’ve ever done before."

Personligen tycker jag allt detta låter helt fantastiskt och det är något av det jag blev mest pepp på under TGA!

Medlem

Ser att du fått användning för gifen.

Medlem

Absolut noll hopp för detta efter hur vidrigt dåliga beslut man tog med TLOU2. Svårt att tro samma människor kan göra något som är spelbart överhuvudtaget längre. Den här trailern är ju inget annat än produktplacering..

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

https://www.arsenal-berlin.de/assets/_processed_/f/c/csm_web_...

Ja, det var ju verkligen svårt att se om Sigourney Weaver var man eller kvinna i Alien 3.

https://www.rogerebert.com/wp-content/uploads/2024/03/G.I.-Ja...

Eller varför inte Demi Moore i G.I. Jane.

Som homosexuell man kan jag inte ens komma ihåg alla gånger jag råkat ligga med en rakad kvinna istället för en man. Hur ska man veta då de har rakat hår?!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

"Intergalactic: The Heretic Prophet Has “the Deepest Gameplay in Naughty Dog’s History”, Inspired by Akira and Cowboy Bebop"

Låter ju väldigt lovande! Och på Playstation-bloggen skriver de:

"What we can tell you is that this game lives up to the Naughty Dog tradition of creating an emotional, character-driven epic journey. Our narrative goals are rivaled only by our gameplay ambitions. This will be the deepest gameplay in Naughty Dog’s history, taking our learnings from our previous franchises and pushing them beyond anything we’ve ever done before."

https://blog.playstation.com/tachyon/2024/12/430f754db2368774...

Personligen tycker jag allt detta låter helt fantastiskt och det är något av det jag blev mest pepp på under TGA!

De pratade i sin dokumentär om inspirationen av Bloodborne i level-design, och man ser tendensen av det i Last of Us part II. Så undra om nya spelet kommer anamma linjärt/öppen-spelvärld kombon. Och från namnet att döma, The Heretic prophet, så kanske vi ser någon djupare religion som existerar på planeten. Jag tror detta spel kommer bli min nya favorit.

Medlem

vet inte vad folk gnäller på denna gång, vanligtvis brukar man kunna förstå lite grann att något känns barnsligt/töntigt eller att det är massa skamlösa stereotyper osv, men vet inte vad som är orimligt med att en actionhjälte har rakad skalle, realistiskt sett så är väl det fördelaktigt i kampsport?

Medlem
Skrivet av itsnotme:

De pratade i sin dokumentär om inspirationen av Bloodborne i level-design, och man ser tendensen av det i Last of Us part II. Så undra om nya spelet kommer anamma linjärt/öppen-spelvärld kombon. Och från namnet att döma, The Heretic prophet, så kanske vi ser någon djupare religion som existerar på planeten. Jag tror detta spel kommer bli min nya favorit.

Ja, jag hoppas det går åt open world-hållet eller åtminstone open zones där en kanske reser linjärt mellan områden som sedan är öppna i sig. Så det blir någon anamning av det utan att gå fullt ut kanske. Vi får se. Men att det kretsar kring en kult/religiös sekt tycks stå klart - saxar detta från artikeln jag länkade ovan:

"The story, according to Druckmann, is “quite ambitious”. Revolving on a fictitious religion, the game will focus on “what happens when you put your faith in different institutions”, according to Druckmann."

Medlem
Skrivet av Toffifee:

Som homosexuell man kan jag inte ens komma ihåg alla gånger jag råkat ligga med en rakad kvinna istället för en man. Hur ska man veta då de har rakat hår?!

Nu fick jag ont i magen. Sluta omdelbart med dylika skämt!

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

vet inte vad folk gnäller på denna gång, vanligtvis brukar man kunna förstå lite grann att något känns barnsligt/töntigt eller att det är massa skamlösa stereotyper osv, men vet inte vad som är orimligt med att en actionhjälte har rakad skalle, realistiskt sett så är väl det fördelaktigt i kampsport?

Det är inte bara i strid som rakat hår är smidigt. För människor som hamnar i situationen att de är långt ifrån civilisationen så är det inte ofödelaktigt att ta bort håret på fontanellen. Soldater vid fronten och människor i någon slags postapokalyps har inte möjlighet att sköta håret. En prisjägare i yttre rymden lär förvisso inte löpanågon större risk för löss men har å andra sidan knappast en frisör i kvarteret.

Själv hade jag rakat hår i sisådär 25 år. Väldigt skönt att slippa kamma håret varje morgon eller efter att ha haft mössa. Min sambo ville dock annorlunda och till slut fick det bli en kompromiss. Jag anlade en omvänd tonsur och slapp i alla fall hår i nacken och på sidorna. Man kan säga att jag gick från japansk militärfrisyr till tysk.

Medlem
Skrivet av Popski:

Det är inte bara i strid som rakat hår är smidigt. För människor som hamnar i situationen att de är långt ifrån civilisationen så är det inte ofödelaktigt att ta bort håret på fontanellen. Soldater vid fronten och människor i någon slags postapokalyps har inte möjlighet att sköta håret. En prisjägare i yttre rymden lär förvisso inte löpanågon större risk för löss men har å andra sidan knappast en frisör i kvarteret.

Själv hade jag rakat hår i sisådär 25 år. Väldigt skönt att slippa kamma håret varje morgon eller efter att ha haft mössa. Min sambo ville dock annorlunda och till slut fick det bli en kompromiss. Jag anlade en omvänd tonsur och slapp i alla fall hår i nacken och på sidorna. Man kan säga att jag gick från japansk militärfrisyr till tysk.

Porsche kan nog installera en frisörrobot i skeppet.

Skriv svar