Raphaël Colantonio: "Metacritic-ekosystemet uppmuntrar till säkra, tråkiga spel"
Betyg är bara en siffra för mig, finns så många spel jag gillar som har fått låga betyg finns även höga betyg spel som tex TLOU som jag hatar. . Jag kollar inte bara på betyget om jag gillar spelet jag kollar även på gameplay,trailers,testa demo om det finns osv om spelet intresserar mig.
PEACE✌️
Dear
Raphaël Colantonio
Fuck off!
//Everyone
Som folk säger ovan, när vi betalar för ett spel så vill vi ha en fungerande produkt, om spelbranchen vill ändra så vi får spelet när det släpps men vi behöver inte betala för ens det är färdig patchat så kan vi gå med på det.
Eller är det för mycket begärt från VÅR sida? NeJ? Släpp då för i helvete inte ofärdiga spel och sen bli sur när folk klagar...
Helt ospelbart för mig. Allt är för mörkt. Hittade inte ens ut ur källaren i början av spelet. Öka ljuset hjälpte inte heller. Ett riktigt skit spel imho. Kanske ger det en chans när dom fixat det.
Skill issue? 😅
Skill issue? 😅
För mig är allt helt bäcksvart. Ser att miljöerna rör sig ibland. Kan vara xcloud som gör det.
1# FZ Troll
Han har ju inte fel i kritiken mot metacritic och betygsnitt. Men det och att släppa buggiga spel är två helt olika diskussioner. Köper inte riktigt hans koppling.
Håller helt med. Om jag får killgissa lite tror jag tanken är att spel idag förändras en hel del över tid och de betygen som gavs vid release inte längre återspeglar spelet som det är idag. Samt att många gör ”säkra” spel som de vet kommer nå 80% på metacritic vilket då leder till färre spännande och nytänkande spel och att man inte vågar pröva något nytt.
Kolla bara de äldre spelen från Arkane tiden. Dark Messiah och Ark Fatalis ligger på 71% men var ju väldigt vågade på sin tid och spelvärlden vore otroligt mycket fattigare utan dem. Fokuset på betygsnitt är destruktivt.
För mig är allt helt bäcksvart. Ser att miljöerna rör sig ibland. Kan vara xcloud som gör det.
Ja det kan vara xcloud det är ofta problem med mörk miljö om man har dålig bitrate. Som streaming är jämfört med native.
Kommer ihåg alla filmer som ”skänktes” till mig via en sjörövarhemsida man såg för 20 år sedan var det mörka sektioner som helms deep i sagan om ringen försvann massor detaljer.
Skulle testa det på en konsol eller dator före jag avfärdade det.
Han har ju inte fel i kritiken mot metacritic och betygsnitt. Men det och att släppa buggiga spel är två helt olika diskussioner. Köper inte riktigt hans koppling.
Håller helt med. Ett av problemen är att management hos publishers och developers ofta har metacritic score med som en metric för om ett projekt är lyckat eller inte. Man har även haft bonussystem för anställda kopplat till metacritic score. Så självklart leder det till att man letar säkra kort när man skall pitcha nya projekt... Tråkigt.
Helt ospelbart för mig. Allt är för mörkt. Hittade inte ens ut ur källaren i början av spelet. Öka ljuset hjälpte inte heller. Ett riktigt skit spel imho. Kanske ger det en chans när dom fixat det.
Testat använda ficklampa? 🔦
Tog mig typ 20 min in i stalker 2 tills jag hittade knappen för ficklampan👍. Säkert mycket roligare för dom som lirade tidigare spelen men jag fattar inte all hyllning. Karaktärerna är ju stela som 2008, världen är säkert as vacker om man har ett 4090.
Inte lätt när det är svårt 😞
Spels betyg har väl alltid varit en cirkus... 0 värdelöst. 3 ok. 4 bra. 5 mästerverk. Att Stalker 2 inte är ett mästerverk är kanske inte så "orättvist, missvisande". Vi stryker femman. Jaa vad har vi kvar då? Någonstans mellan ok och bra... kanske till och med bra OM DOM FIXAR SKITEN NÅN GÅNG. skoja
Byt till SRGB istället för Rec70 eller vad det heter. Nej, riktigt snuskigt bra spel. Slår det mesta på fingrarna i gameplay
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
De ända spel-skaparna som lyckas göra ett obuggigt open-world är väl rockstar? Jag kan inte komma på några andra spel än rockstars som inte varit buggiga vid release. Om du frågar mig vad jag tycker om det så säger jag att det är oacceptabelt, men samtidigt köper jag spelen dag 1 även fast jag vet att de är buggiga. Jag antar att jag har tillräckligt med förtroende att utvecklarna kommer fixa spelen i slutändan, alla mina favoritspel har iallafall blivit fixade, Skyrim, cyberpunk, Witcher 3. Jag tror innerligt att Stalker kommer att hamna på samma nivå av spel till slut.
Medhåll. Det är fullt möjligt att göra kreativa OCH polerade spel.
Och nej, man är inte garanterad 80+ på Metacritic om spelet är polerat men tråkigt.
En Bamseponny av folket
Har du testat att sätta på ficklampan ? För den startar alltid avstängd för mig. Och allt under marken är kolsvart utan den.
GSC är väl den enda utvecklare jag kan ge lite frikort med tanke på vad de har fått genomlida de senaste närmare tre åren.
Utöver det tycker jag det får vara slut på ursäkter nu när det kommer till ofärdiga spel som människor väntas betala fullpris för.
Man kan säga vad man vill om Metacritic men att alla spel som presterar tekniskt och är buggfria automatiskt får 80% i snitt stämmer bara inte. Släpps mängder med spel som får uslare betyg än så just för att de är usla oavsett hur bra de flyter.
Det är helt ohållbart att spel blir dyrare och samtidigt fungerar allt sämre vid release. Ekvationen går liksom inte ihop.
Jag kan visst tänka mig att betala 300 spänn för ett opolerat spel så länge det finns en roadmap för framtiden när det kommer till patchar men fan heller att jag pröjsar 7-800kr för ett spel som blir spelbart efter några veckor och uppfyller utvecklarens vision och når månader eller år efter release - trots förseningar och år av väntan. Min tid är värd mer än så.
Det är katastrofalt beteende av dessa företag som omsätter miljoner eller miljarder. Det är liksom inte indieutvecklarna som utnyttjar oss spelare värst.
Har du testat att sätta på ficklampan ? För den startar alltid avstängd för mig. Och allt under marken är kolsvart utan den.
Viaste inte att den fanns och det var ju inte det mest enkla sättet att få på den. Ska testa sen
1# FZ Troll
Bandwidth issue?