Många Game Awards-nomineringar för Astro Bot och Final Fantasy 7 Rebirth

Medlem

DLC borde ha en egen kategori eller delta i "ongoing game"-kategorin.

Medlem

Tråkigt år där det bästa jag spelade i år var Erdtree.
Men expansioner bör ha sin egna kategori.

Medlem

Årets kalkon nomineringar.

• Concord

• Skull and Bones

• Suicide Squade

• Dustborn

• Veilguard

Medlem

90% av de som avgör vinnare är väl från diverse spelpress och media, som har generellt dålig kollar på allt som inte är mainstream eller anses vara tillräckligt artsyfartsy.

Medlem

DLC nominerad till bästa spel?? Folkets röst avgör med 10%? Vi som spelar spelen har alltså ingenting att säga till om. Game Awards år ett skämt!
Kommer följa den riktiga game awards istället 👍
https://www.therealgameawards.com/

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Står ju dock inte att dom i år har ändrat sig, bara att det är så. Sedan var ju även Cyberpunk 2077: Phantom Liberty nominerat förra året i bland annat Best Narrative.

Nu pratar jag specifikt om GOTY-kategorin där Erdtree är nominerad. Det är den som de ändrat reglerna för. Inget tidigare år har ett DLC varit nominerad i den kategorin vad jag vet. Alltså är det nytt för i år att de nu tillåter DLC i den.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

90% av de som avgör vinnare är väl från diverse spelpress och media, som har generellt dålig kollar på allt som inte är mainstream eller anses vara tillräckligt artsyfartsy.

Exakt.

Medlem

Får se vems om har betalat mest och blir vinnaren av kategorin.

Medlem

GotY: Astro Bot.

signatur

These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.

Fragtjuv
Skrivet av Molotov:

Batman Arkham Shadow är mitt GOTY.
Det finns bara med i VR/AR kategorin vad jag vet, men det spelet är bättre än många spel i andra listor.
På VR scenen har det levererats iår och det är inte slut än

Kul! Vilka är dina andra favorit i kategorin VR i år?

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Avstängd
Skrivet av Joe Swallows:

Kul! Vilka är dina andra favorit i kategorin VR i år?

Av spelen som finns på deras lista har jag spelat alla utom Arizona Sunshine Remake.
Alla av dom spelen gillar jag.
Metal Hellsinger har jag inte kört VR-versionen iår utan jag körde en VR-mod av vanliga spelet och det var bra kan bara tänka mig att dedikerad VR version är än bättre.
Metro håller jag på i detta nu och kör genom och jag misstänker att jag är i slutet. det spelet är också mycket bra jag är beredd att ge det en 4a tack vare gripande story, skrämmande och intensiv combat (kör på hard)

Senare iår så har vi fortfarande Alien Rogue incursion och Behemoth som anses vara "stor spel" så än är året inte färdigt

Annars det som tar mest tid för mig är Ghosts of tabor, en PvPvE Extraction shooter i early access, liknande Escape from Tarkov

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Inte oväntat att FZ var Sveriges representant. Mycket bra!

signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av asdfg:

Inget tidigare år har ett DLC varit nominerad i den kategorin vad jag vet. Alltså är det nytt för i år att de nu tillåter DLC i den.

Det där blir ett logikfel. Att ett DLC aldrig varit nominerat förut betyder inte att de inte kunde bli det. Det kan lika väl ha varit så att det inte fanns något DLC som ansågs tillräckligt bra för det.

Det var ju en del snack redan 2016 om att Witcher 3: Blood and Wine borde blivit nominerat till GOTY eftersom den expansionen var störra än många spel och det vann också RPG of the year det året. (För övrigt vann Overwatch GOTY det året, vilket säger en del om en del.)

signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Skulle vilja vända på det. De som har betalt för att utvärdera spel och kan sitta och spela dagarna i ända har antagligen hunnit uppleva fler spel än oss andra som kan lägga några timmar i veckan på spelen.

signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Elden Ring Shadow of the Erdtree får min röst.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Det där blir ett logikfel. Att ett DLC aldrig varit nominerat förut betyder inte att de inte kunde bli det. Det kan lika väl ha varit så att det inte fanns något DLC som ansågs tillräckligt bra för det.

Det var ju en del snack redan 2016 om att Witcher 3: Blood and Wine borde blivit nominerat till GOTY eftersom den expansionen var störra än många spel och det vann också RPG of the year det året. (För övrigt vann Overwatch GOTY det året, vilket säger en del om en del.)

Mycket möjligt men eftersom de först i år specifikt klargjort i sin faq att dlc och expansioner är tillåtna så kan man förutsätta att det här är ett nytt tillägg till reglerna. Hade DLC varit tillåtet i GOTY förra året så hade antagligen Phantom Liberty varit nominerat där.

se länk: https://old.reddit.com/r/gaming/comments/1gsn1to/the_game_awa...

Medlem
Skrivet av asdfg:

Mycket möjligt men eftersom de först i år specifikt klargjort i sin faq att dlc och expansioner är tillåtna så kan man förutsätta att det här är ett nytt tillägg till reglerna. Hade DLC varit tillåtet i GOTY förra året så hade antagligen Phantom Liberty varit nominerat där.

se länk: https://old.reddit.com/r/gaming/comments/1gsn1to/the_game_awa...

Eller så har de bara klargjort det för att de visste att de skulle få frågor på det nu när de nominerar ett DLC?

Har du sett vilka spel som var nominerade förra året? Visst för att vissa tyckte Phantom Liberty var bra, men jag har svårt att se att det skulle nomineras framför något av Baldurs Gate 3, Alan Wake 2, Zelda Tears of the Kingdom, Spiderman 2, Resident Evil 4 eller Super Mario Bros Wonder.

Alla de nominerade spelen har högre betyg på t ex Metacritic, både från officiella recensioner och hos användarna än Phantom Liberty liksom.

At Phantom Liberty "antagligen hade varit nominerat" till GOTY förra året om det varit tillåtet är ju en ganska grov överdrift.

signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Eller så har de bara klargjort det för att de visste att de skulle få frågor på det nu när de nominerar ett DLC?

Har du sett vilka spel som var nominerade förra året? Visst för att vissa tyckte Phantom Liberty var bra, men jag har svårt att se att det skulle nomineras framför något av Baldurs Gate 3, Alan Wake 2, Zelda Tears of the Kingdom, Spiderman 2, Resident Evil 4 eller Super Mario Bros Wonder.

Alla de nominerade spelen har högre betyg på t ex Metacritic, både från officiella recensioner och hos användarna än Phantom Liberty liksom.

At Phantom Liberty "antagligen hade varit nominerat" till GOTY förra året om det varit tillåtet är ju en ganska grov överdrift.

Blood and Wine hade högre snittbetyg än Overwatch, Doom och Titanfall 2 så med den logiken så borde det blivit nominerat 2016.

Medlem
Skrivet av asdfg:

Blood and Wine hade högre snittbetyg än Overwatch, Doom och Titanfall 2 så med den logiken så borde det blivit nominerat 2016.

Jag argumenterade inte för att snittbetygen borde bestämma vilka spel som blir nominerade, utan argumenterade emot att Phantom Liberty skulle ha blivit nominerat om det inte var ett DLC.

Oavsett hur man vänder på det så är det bara att konstatera att Phantom Liberty (som jag personligen inte ens tyckte vad så bra) släpptes under ett väldigt starkt spelår, medan Shadow of the Erdtree släpps under ett nästan historiskt svagt spelår.

signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Jag argumenterade inte för att snittbetygen borde bestämma vilka spel som blir nominerade, utan argumenterade emot att Phantom Liberty skulle ha blivit nominerat om det inte var ett DLC.

Oavsett hur man vänder på det så är det bara att konstatera att Phantom Liberty (som jag personligen inte ens tyckte vad så bra) släpptes under ett väldigt starkt spelår, medan Shadow of the Erdtree släpps under ett nästan historiskt svagt spelår.

Och mitt grundargument var med gundemannen som skrev "att det är ju inget nytt för i år". Att ett dlc är nominerat i goty-kategorin är nytt för i år och har aldrig hänt tidigare.

Historiskt svagt spelår lol. Helldivers, Rebirth, Metaphor, Persona 3, Astro Bot, Infinite Wealth, Silent Hill 2, Tekken, Wukong, DQ III HD-2D Remake, Shin Megami Tensei V: Vengeance, sjuttioelva switch-spel från Nintendo och hur många väl mottagna indiespel som helst.

Medlem
Skrivet av asdfg:

Och mitt grundargument var med gundemannen som skrev "att det är ju inget nytt för i år". Att ett dlc är nominerat i goty-kategorin är nytt för i år och har aldrig hänt tidigare.

Historiskt svagt spelår lol. Helldivers, Rebirth, Metaphor, Persona 3, Astro Bot, Infinite Wealth, Silent Hill 2, Tekken, Wukong, DQ III HD-2D Remake, Shin Megami Tensei V: Vengeance, sjuttioelva switch-spel från Nintendo och hur många väl mottagna indiespel som helst.

Du skrev "Nu pratar jag specifikt om GOTY-kategorin där Erdtree är nominerad. Det är den som de ändrat reglerna för. Inget tidigare år har ett DLC varit nominerad i den kategorin vad jag vet. Alltså är det nytt för i år att de nu tillåter DLC i den."

Jag svarade att det är ett logikfel att påstå att bara föra att det är första gången det sker så skulle det inte varit tillåtet tidigare.

Du svarade att om det var tillåtet tidigare så skulle Phantom Liberty ha varit nominerat förra året.

Jag svarade att alla spelen som nominerades förra året har högre betyg än Phantom Liberty. (Med andra ord, att Phantom Liberty inte blev nominerat är ett svagt bevis för din tes.)

Jag vidhåller att argumentationen för att man skulle ha ändrat reglerna inför i år är svag.

Vad som är ett bra spel är ju rätt subjektivt, men jag kan ju på rak arm säga att det inte är något på den listan som jag direkt känner att lockar fram bankkortet ur plånboken om vi säger så. I min värld är 2024 ett av de svagare spelåren på länge, men det är som sagt en subjektiv åsikt.

signatur

Heja Blåvitt

12
Skriv svar