Sony om framtidens PS5-spel: mix av live service och singleplayer
Känner lika inför PS+ som ovanstående. Pröjsade två år för det vid nån Black Friday-rea, därefter aldrig mer. Skall tilläggas att jag inte spelar multiplayer.
Det tillför inget mervärde för mig: Naturligtvis känns det fint när man kan klicka hem ”gratistitlar” en gång i månaden osv. Problemet är att jag aldrig kommer få tiden att spela allt ändå, vilket resulterat i en numera låst skuggbacklog av titlar jag antingen a) aldrig kommer röra eller b) köper vid rea istället.
Tror inte PS5 kommer sälja lika mycket som PS4. Från att länge ha legat stadigt före så har avståndet nu växt de tre senaste kvartalen. I Japan så har försäljningen mer eller mindre kraschat efter senaste prishöjningen. PS4 pro kostade 4000 vid realese, och 3500 ett halvår senare, Priser gör skillnad. Men en stor faktor kommer förstås va hur lång generationen blir.
De förlorade mina pengar när de slutade med exklusiva spel och för att de släppte (släpper) fortfarande spel till PS4. Jag skaffade Forbidden West och Ragnarök till PS4 t.ex. och Helldivers 2, Spider-Man 2, Returnal, Ratchet & Clank m.fl. finns till PC. Sony har jobbat oerhört hårt och effektivt med att inte sälja en PS5 till mig och de har lyckats väl.
Tycker Sony borde skrota sina live service planer och satsa på mer på bra AA spel som tex Detroit Become Human, sådana spel borde dom kunna spotta ut sig tre gånger snabbare än AAA spel.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Girigheten inom spelbranschen brukar oftast leda till dåliga slutresultat. Iaf när vi som gillar att spela får mindre för pengarna. Vi är helt klart förlorarna när människor som igentligen inte bryr sig om spel ska få bestämma över hur saker och ting ska läggas resurser på. Så sluta att lägg skulden på dom som gör spelen(ni som gör det). För så länge det inte är en väldigt liten studio så är risken väldigt stor att dom som gör spelet igentligen inte har något att säga till om hur spelet kommer att bli i slutändan. Det är inte demokrati i företags branschen.
Det här är vad jag ville höra! Jag bryr mig inte om de håller på med live service spel (oavsett om de lyckas eller inte, jag spelar dem ändå inte) så länge som de erbjuder unika enspelarkampanjer i klass med Spider-Man 2 och Horizon: Forbidden West - som inte har regnat in i samma mängd som under PS4-eran riktigt utan duggat betydligt glesare. Vilket inte gjort mig så mycket, då jag ändå haft en hel del att ta igen från PS4-eran ändå, men för det stora hela är det ju roligare om en konsolgeneration har sina egna exklusiva spel som "hör hemma" på just den konsolen och det är där jag vill uppleva den. Så har det inte riktigt varit. Jag är ändå nöjd med min PS5:a och kommer uppgradera till Pro om inte innan så till/med GTA VI - men innan dess hoppas jag fler enspelarspel hinner komma ut så jag får lika stort utbud som under PS3 och PS4-erorna.
Det intressanta gällande priset som har tagits upp tidigare med PS5 pro vs PC är att man kan få en liknande PC för liknande pris.
Betyder det då att PS5 och PS5 pro skall kosta så mycket de gör?
Är det inte så att de tidigare Sony konsol generationer de pressat ner priset och tjänar igen det på försäljningen av spel?
Om vi tittar på Steam Deck så är den ju mycket billigare än Rog Ally (även om Ally har bättre kraft) men på grund av att Steam deck är knutet till Steam. Valve ser att de kan pressa ner priset och tjäna igen det på spelförsäljning som är helt digital.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Blä. Det här är därför jag nästan enbart köper idie-spel numera. Det är bara där som innovationen faktiskt existerar (förutom hos Nintendo).