Dragon Age: The Veilguard

Medlem
Skrivet av TheWarlock:

Om man bryr sig vad någon tycker på ett forum och låter det diktera vad man gillar och inte har man större bekymmer än om man väljer att spela ett spel. Du tycker så, vad bra. Jag tycker en helt annan sak och det finns inget du kan göra åt det. Ska vi slåss om det =P

Medlem
Skrivet av TheWarlock:

Nu gör du precis det du beskyller andra för att göra du totalt ignorerar det som går emot din bild.

Folk sa att det va stora varningstecken innan spelet.
Folk man ville avvakta och se.
Många varningstecken blev bekräftade av förhandstittare vilket finns kvar i spelet som hur snevriden karaktärsgeneratorn är.

Du totalt ignorerar mickes sågning av spelet?
Skillups youtube video där han totalt sågar spelet med klipp som stödjer hans argument.

Vi har oxå playthroughs ute nu och kan med egna ögon bedömma spelet.

Och alla farhågor vi hade innan släpp har bevisats.

Det påminner inte om DAO alls.
Manus och story är bedrövligt med de mest onaturliga dialogerna någonsin.
Artstyle och färgsättning känns helt off jämfört med DAO.

Så hur menar du att vi hade fel? Vad har vi fel med?
Några enstaka som hyllar det? Ok? Vem bryr sig finns folk som gillar allt konstigt men gameplay är ute vi kan bedömma själva vi kan se att det inte är den typ av spel som man bör kunna förvänta sig som uppföljare till DAO.

Liksom många inte gillar fallout 3 av den anledningen.
Själv förstår jag inte varför nån vill sitta här och försvara ett så själlöst spel med banala pussel och tragiskt combat.

Men antar vissa bara vill ha tjusiga färger

Det du kritiserar är helt ok att tycka så och jag kan hålla med om vissa val och dialoger är märkliga/svaga. Jag har t.o.m gillat folks inlägg som ger det svagare betyg så länge man kan ge saklig kritik. Men jag ser det mer som trovärdigt från folk som faktiskt spelar igenom spelet, deras helhetsintryck på alla plan, än någon som tittar på olika segment från spelet och drar det ur kontexten.

Problemet jag och andra har, är när folk är oseriösa och går in i varje tråd (spammar) för att skriva massa nonsens. Skriver man saker som "skitspel", "woke", att spelet är en flopp eller kallar det för olika ökennamn (Failguard, på en annan sida Gayguard) så vet man att de trollar eller hoppas på att spelet misslyckas. Har sett vissa skriva att de hoppas att spelet misslyckas så grovt så att alla får sparken och Bioware stängs ner för gott. Det är detta vi just kritiserar, och det har inget med "försvar" att göra. Tycker du däremot att det är ok att skriva sådana tramsiga saker bara för att man tycker illa om spelet? Det är en enorm skillnad att sakligt kritisera ett spel för sina svagheter, men även lyfta fram de positiva aspekterna, så som grafik, ljud etc. (Läs t.ex. @Robbis intryck för att förstå vad jag menar), än som i detta fallet ha en "häxjakt" på spelet.

Sedan att säga att få hyllar spelet är nog en jäkla underdrift, samtidigt som du enbart fokuserar dig på de faktiskt få som har varit mest kritiska. Skulle den samlade kören ha tyckt likadant som Micke eller SkillUp, så hade spelet inte haft runt 82-84 i betyg (Meta/Opencritic), 75% nöjdhet på steam, 4.45/5 på PSN, 4/5 på Xbox hittills (kom ihåg att det är allmänt känt att folk är mer benägna att skriva recensioner när något upplevs dåligt, än positivt). Bara här på Fz så har jag sett betyg på 3/5 och uppåt från de som spelar, och de har överlag varit positiva, ingen som hittills har avrådit från köp eller ångrat det.

Edit: Du gör exakt det @QBAN92 nämnde längre upp. Att klanka (håna) ner på folk som råkar gilla spelet. Du kan tycka ha din åsikt om spelet, men det betyder inte alla andra skulle vara konstiga för att de gillar spelet (notera att jag aldrig riktigt uttryckt mig om vad jag tycker om spelet och gör den bedömningen först den dagen jag har spelat ut det). Vi har alla olika smaker och det är inget fel på det.

Som jag har nämnt flera gånger tidigare. Gillar man inte spelet efter vad man har sett, så fine och spela något annat. Släpp det och gå vidare med livet. Varför ska vissa spamma sönder trådarna och spekulera kring om spelet kommer bli en flopp, istället för att vänta ut de officiella siffrorna. Efter det kan folk bli skadeglada eller besvikna beroende på resultatet.

Medlem

Nu när allt är svart på vitt.

Recensioner som hyllar spelet har inte ens varit i närheten av den djupgående analys som Skillup har gjort vilket är ironiskt då spelet är precis lika ytligt.

Det finns gott om välresonerade argument varför det här spelet är ett fundamentalt dåligt spel och inte mer än en sminkad gris. Jag har fortfarande inte sett några bra motargument till allt Mikael och Skillup har lyft förutom "ni gillar inte det för att det är woke".

Uppföljare som är sämre på alla plan bör aldrig hyllas, standarden är redan i botten för AAA spel, hur lågt ska den behöva gå? Sen så finns det tyvärr många som äter vilken sörja som helst och det är riktigt fulspel av EA att offra en spelserie med djupa RPG system för att tillfredställa the lowest common denominator, AAA spel är döda.

Skrivet av neetodesu:

Recensioner som hyllar spelet har inte ens varit i närheten av den djupgående analys som Skillup har gjort vilket är ironiskt då spelet är precis lika ytligt.

Det finns gott om välresonerade argument varför det här spelet är ett fundamentalt dåligt spel och inte mer än en sminkad gris. Jag har fortfarande inte sett några bra motargument till allt Mikael och Skillup har lyft förutom "ni gillar inte det för att det är woke".

Uppföljare som är sämre på alla plan bör aldrig hyllas, standarden är redan i botten för AAA spel, hur lågt ska den behöva gå? Sen så finns det tyvärr många som äter vilken sörja som helst och det är riktigt fulspel av EA att offra en spelserie med djupa RPG system för att tillfredställa the lowest common denominator, AAA spel är döda.

"AAA-spel är döda" känns lite som en överdrift, men det verkar ju helt klart som att Dragon Age är nästa ET så nästa tv-spelskrasch är väl ett faktum nu vilken dag som helst.

Medlem
Skrivet av neetodesu:

Hur gör man motargument mot saker som till stor del är smak?

Medlem

Tack för en bra recension!

Medlem
Skrivet av TheWarlock:

Det påminner inte om DAO alls.

Artstyle och färgsättning känns helt off jämfört med DAO.

[…]det inte är den typ av spel som man bör kunna förvänta sig som uppföljare till DAO.

Det här är ändå något jag finner fascinerande. Har BioWare gått ut och sagt att det ska påminna mer om DAO än DAI eller varför har folk förväntat sig det? Det verkar mest som någon sorts kvasifortsättning på DAI vilket i mina ögon är fullt naturligt då DAI är det senaste spelet i serien.

Jag håller själv DAO högst av alla spelen, och DAI lägst. Det är även det enda av spelen jag inte kört klart då jag inte stod ut med de stora områdena och halvtaskiga uppdragen/uppgifterna. Men på samma sätt som jag antar att GTA VI kommer att påminna mer om GTA V än det ursprungliga spelet - inte minst då det är det senaste samt bästsäljande i serien, precis som DAI - antog jag hela tiden att DAWG (!!) skulle vara mer DAI än DAO.

Ingen personlig kritik mot just dig men jag har sett det upprepas många gånger att man är förvånad över att spelet skiljer sig från DAO vilket för mig är märkligt såvida jag inte har missat någon intervju där de påstår att så ska vara fallet. Det är väl trots allt mer en uppföljare till det senast spelet i serien, med vilket det delar antagonist och fraktioner, än det första som i större utsträckning kändes som en fristående berättelse

Medlem

Kom igen nu 1000 kommentarer!

Medlem
Skrivet av Thane:

Verkar dock som att det inte gör det.

Metacritic har User Score på 3.8/10
FZ på 2/5

Det är nästan indentiskt betyg. Så jag vet inte vad du syftar på.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

FZ på 2/5

Du behöver inte äga spelet för att ge betyg på Metacritic, Steam har sina svagheter men där måste du i varje fall ha haft spelet på ditt konto.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Du behöver inte äga spelet för att ge betyg på Metacritic, Steam har sina svagheter men där måste du i varje fall ha haft spelet på ditt konto.

Shhh! Du riskerar slå hål på hans världsbild! You bastard!

Medlem
Skrivet av Belgaar:

FZ på 2/5

https://x.com/PaulTassi/status/1852479897236885544

Medlem
Skrivet av Yabba:

Kom igen nu 1000 kommentarer!

tänkte samma sak

Medlem
Skrivet av Belgaar:

FZ på 2/5

Du måste väl ändå vara full medveten om att det reviewbombas för fullt på Metacritic just nu? Annars torde du definitivt bli varse om du faktiskt tar dig tiden att granska de negativa recensionerna där det mest bara skriks om DEI, WOKE och SBI osv. Med detta inte sagt att det inte även finns legitima negativa recensioner där, men bombningarna tar lätt över och ger inte ett korrekt snitt.

Om man nu ändå ska bry sig om användarbetyg, vilket ärligt talat i mångt och mycket har tappat mycket av sin betydelse i dagens review-bombande klimat, så är det väl ändå användarbetyg på exempelvis Steam eller i konsolernas butiker man ska kika. Dessa store fronts är inte heller perfekta, men till skillnad från Metacritic så måste du åtminstone ha köpt spelet innan du kan betygsätta det. Så det är i alla fall bättre.

Kikar vi där istället så har vi i skrivande stund 75% (10 000 recensioner) på Steam, 4.4/5 (3 600 recensioner) på Playstation Store och 4.1/5 (886 recensioner) på Xbox amerikanska sida (den verkar dela upp betyg i regioner, svenska butiken hade för få betyg för att ge ett snitt så jag kollade den amerikanska).

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Det här är ändå något jag finner fascinerande. Har BioWare gått ut och sagt att det ska påminna mer om DAO än DAI eller varför har folk förväntat sig det? Det verkar mest som någon sorts kvasifortsättning på DAI vilket i mina ögon är fullt naturligt då DAI är det senaste spelet i serien.

Jag håller själv DAO högst av alla spelen, och DAI lägst. Det är även det enda av spelen jag inte kört klart då jag inte stod ut med de stora områdena och halvtaskiga uppdragen/uppgifterna. Men på samma sätt som jag antar att GTA VI kommer att påminna mer om GTA V än det ursprungliga spelet - inte minst då det är det senaste samt bästsäljande i serien, precis som DAI - antog jag hela tiden att DAWG (!!) skulle vara mer DAI än DAO.

Ingen personlig kritik mot just dig men jag har sett det upprepas många gånger att man är förvånad över att spelet skiljer sig från DAO vilket för mig är märkligt såvida jag inte har missat någon intervju där de påstår att så ska vara fallet. Det är väl trots allt mer en uppföljare till det senast spelet i serien, med vilket det delar antagonist och fraktioner, än det första som i större utsträckning kändes som en fristående berättelse

Nej det har de inte det handlar om vad fansen vill ha och önskat sen dao släpptes.
Att man gör det till en helt annan typ av spel visar att man har dålig förståelse för vad som byggt upp studion och gjorde det till en av de mest älskade

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Det du kritiserar är helt ok att tycka så och jag kan hålla med om vissa val och dialoger är märkliga/svaga. Jag har t.o.m gillat folks inlägg som ger det svagare betyg så länge man kan ge saklig kritik. Men jag ser det mer som trovärdigt från folk som faktiskt spelar igenom spelet, deras helhetsintryck på alla plan, än någon som tittar på olika segment från spelet och drar det ur kontexten.

Problemet jag och andra har, är när folk är oseriösa och går in i varje tråd (spammar) för att skriva massa nonsens. Skriver man saker som "skitspel", "woke", att spelet är en flopp eller kallar det för olika ökennamn (Failguard, på en annan sida Gayguard) så vet man att de trollar eller hoppas på att spelet misslyckas. Har sett vissa skriva att de hoppas att spelet misslyckas så grovt så att alla får sparken och Bioware stängs ner för gott. Det är detta vi just kritiserar, och det har inget med "försvar" att göra. Tycker du däremot att det är ok att skriva sådana tramsiga saker bara för att man tycker illa om spelet? Det är en enorm skillnad att sakligt kritisera ett spel för sina svagheter, men även lyfta fram de positiva aspekterna, så som grafik, ljud etc. (Läs t.ex. @Robbis intryck för att förstå vad jag menar), än som i detta fallet ha en "häxjakt" på spelet.

Sedan att säga att få hyllar spelet är nog en jäkla underdrift, samtidigt som du enbart fokuserar dig på de faktiskt få som har varit mest kritiska. Skulle den samlade kören ha tyckt likadant som Micke eller SkillUp, så hade spelet inte haft runt 82-84 i betyg (Meta/Opencritic), 75% nöjdhet på steam, 4.45/5 på PSN, 4/5 på Xbox hittills (kom ihåg att det är allmänt känt att folk är mer benägna att skriva recensioner när något upplevs dåligt, än positivt). Bara här på Fz så har jag sett betyg på 3/5 och uppåt från de som spelar, och de har överlag varit positiva, ingen som hittills har avrådit från köp eller ångrat det.

Edit: Du gör exakt det @QBAN92 nämnde längre upp. Att klanka (håna) ner på folk som råkar gilla spelet. Du kan tycka ha din åsikt om spelet, men det betyder inte alla andra skulle vara konstiga för att de gillar spelet (notera att jag aldrig riktigt uttryckt mig om vad jag tycker om spelet och gör den bedömningen först den dagen jag har spelat ut det). Vi har alla olika smaker och det är inget fel på det.

Som jag har nämnt flera gånger tidigare. Gillar man inte spelet efter vad man har sett, så fine och spela något annat. Släpp det och gå vidare med livet. Varför ska vissa spamma sönder trådarna och spekulera kring om spelet kommer bli en flopp, istället för att vänta ut de officiella siffrorna. Efter det kan folk bli skadeglada eller besvikna beroende på resultatet.

Håller inte med man kan vara saklig, kritisk och göra sig rolig på dess bekostnad santidigt. Det ena utesluter inte det andra.
Vidare så känns ju 75 positiva på steam lite märkligt. Många som säger de gillar det men samtidigt säger det är ett dåligt dragonage spel.

Lägg till den dåliga försäljningen (relativt)
Jag gissar vi kommer sen en disney star wars effect här . När hypen har lagt sig kommer betygen sjunka.

Själv avinstallerade jag det efter 30min 20 min karaktärsskapande efter första fighten.
Wow katastrof det är mobilspels kvalitet.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Sluta låt enskilda betyg diktera huruvida ett spel är bra eller inte. Gör vidare efterforskningar, gräv lite. Lyssna på fler röster. Du kanske skulle ha en helt annan uppfattning om spelet än denna.

Bestäm dig aldrig efter bara första bästa recension du stöter på. Sånt är subjektivt och du är din egen person.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Det ända verkliga betyget är Steam. Enligt opencritic är detta spelet bättre än Cyberpunk 2077, vilket jag är sjukt tveksam till.

signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Backloggens befriare

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Hmm, foliehattarna växer som svampar här... Vad ett spel kan röra upp känslor, utan att ens ha spelats

Medlem
Skrivet av Balunan:

En helt OK första kväll ändå, låter det som. Får se om det håller sig.
Dragon Age The Veilguard beats Inquisition’s Steam record by 500% in one hour:
https://www.pcgamesn.com/dragon-age-the-veilguard/launch-stea...

Inte så svårt att ha en 500% högre försäljning på Steam än Inquisition. Inquisition introducerades på Steam LÅNGT efter det släpptes, så försäljningen är låg. Snacka om statistik som är en förbannad lögn.

Skrivet av Thane:

84k för en timme sen så det går stadigt uppåt. Slår ändå den massiva floppen som då är Diablo 4 som endast har 55k som mest på Steam...

Säger dock inte så mycket, jag spelar inte via Steam när jag spelar DIV tex. Många spelar direkt på Blizzards egna launcher.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av danskung:

Det ända verkliga betyget är Steam. Enligt opencritic är detta spelet bättre än Cyberpunk 2077, vilket jag är sjukt tveksam till.

Om du tar dig tiden att läsa den blå texten under betyget på OpenCritic så kan se varför. 😊
Lägger in den här nere.

Cyberpunk släpptes dessutom i ett väldigt trasigt och opolerat skick till framförallt föregående konsolgeneration (PS4 och Xbox One). Betygen för de konsolerna är inbakat där. Betygsnittet där har såklart inte heller uppdaterats sedan omkring release, och tar då inte i åtanke alla patchar som har släppts sedan dess och alla förbättringar spelet har fått. OpenCritic delar heller upp inte snittet i olika format heller tror jag, så som Metacritic gör. Kollar du på Metas uppdelning så kanske du förstår snittet på Open bättre.

Spelet är i avsevärt bättre skick nu än vid release.

Phantom Liberty som hoppade över de gamla konsolerna, längst ner.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Inte så svårt att ha en 500% högre försäljning på Steam än Inquisition. Inquisition introducerades på Steam LÅNGT efter det släpptes, så försäljningen är låg. Snacka om statistik som är en förbannad lögn.

Säger dock inte så mycket, jag spelar inte via Steam när jag spelar DIV tex. Många spelar direkt på Blizzards egna launcher.

Samtidigt spelar nog många på origins då de har sina bioware spel där. Omöjligt att veta förstås men samma argument som för blizzard

Medlem
Skrivet av AHTF:

Samtidigt spelar nog många på origins då de har sina bioware spel där. Omöjligt att veta förstås men samma argument som för blizzard

Korrekt, omöjligt att veta. Mer än att det låter som gamers överlag inte gillar EA's launcher. Jag har inte hört argument som "Jag vägrar köpa på Steam, jag vill ha mina spel på EA launchern". Att folk väljer Epic är inte helt ovanligt, men fan *ingen* utom de som tvingas väljer EA Launcher

Med det sagt, inte ens Steamcharts kan visa hur många spelare Veilguard har. Verkar som om det blockerats av någon anledning, andra spel funkar finfint.

Steamdb visar iaf 89k spelande just nu. Så ny peak.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Korrekt, omöjligt att veta. Mer än att det låter som gamers överlag inte gillar EA's launcher. Jag har inte hört argument som "Jag vägrar köpa på Steam, jag vill ha mina spel på EA launchern". Att folk väljer Epic är inte helt ovanligt, men fan *ingen* utom de som tvingas väljer EA Launcher

Med det sagt, inte ens Steamcharts kan visa hur många spelare Veilguard har. Verkar som om det blockerats av någon anledning, andra spel funkar finfint.

Jo origin är ingen favorit, men om man har alla andra dragon age spel där är det inte helt ologiskt. Tror charts bara funkar genom statistik, de har ingen direkt tillgång till hur många som äger spelet, då antar jag det måste gå vis tid innan de kan bedöma en siffra. Ren gissning dock. Brukar det funka på helt nya spel?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Samma sak kan sägas om Veilguard.

Medlem

Jag kan se att spelet har kvaliteter som helt ok cutscenes och häftiga miljöer, och även om jag inte är särskilt förtjust i artstilen, verkar inte stridssystemet vara helt fel, det är ok att det är action fokuserat. Men jag hoppas att spelet floppar.

Problemet är att det finns ett alltför stort fokus på en politisk agenda, vilket märks tydligt i dialogerna och de val man ställs inför. Spelet antyder kraftigt vad som är "rätt" sätt att tänka, och det känns påträngande.

Du har Ingen möjlighet att undvika spelets identitetspolitiska retorik; man tvingas spela med i rollspellektionen/leken. Jag hade inte förväntat mig direkt att det skulle finnas några dialogval när man citerar Ben Shapiro om varför de är ute och cyklar. för sådana som mig som är djupt kritisk i denna fråga

Men som ett tidigare Dragon Age-fan känner man sig kidnappad att lyssna på allt som man inte håller med om. Det har inte släppts ett Dragon Age-spel på nästan tio år, Och förändringarna är omöjliga att ignorera. Art Stilen är annorlunda samt combat-systemet. Och mycket är inte som det en gång var i tidigare spel men jag kan acceptera det. Men identitetspolitiken förstör spelet för mig. Om utvecklarna nu vill skapa ett spel med ett politiskt budskap, borde de satsa på en ny IP istället för att förändra ett redan etablerat spel serie.

Det blir till och med komiskt att titta tillbaka på Dragon Age Origins -trailern från 2009, som känns så testo och rå, jämfört med hur det är nu. Med spel som Dragon Age Veilguard och andra identitetspolitik spel på marknaden kan man förstå varför Space Marine 2 blivit så hyllat. Jag antar att män vill vara män även om det låter cheesy

Jag har förståelse för att det är många som inte säkert håller med mig den här frågan. Jag är inte här för att kliva på era tår.Jag är bara en person som saknar spel och film för vad det en gång var

signatur

Org-ledare för Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Asgard Discord
https://discord.com/invite/zs5humSzF7

Medlem

Jag har lite svårt för spel som tvingar ens karaktär att bli trans bara för att man plockar upp en spegel...

Medlem
Skrivet av Mirage:

Steamcharts verkar ha problem idag, tror inte att det är blockerat på något sätt. Skulle kolla upp spelet Dying Reborn tidigare men fick samma error.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Apropå höga betyg(t.ex 84 på Metacritic) https://thatparkplace.com/bioware-accused-of-astroturfing-rev... Säkert en "slump" att t.ex Fextralife med > 1miljon subscribers hör till dom som inte fick review code.

"Kern’s accusation comes in the wake of YouTuber Fextralife accusing BioWare of attempting to manipulate reviews by not handing out review codes to creators critical of the game. "

Fextralifes egna ord : https://www.youtube.com/watch?v=LDRVdfzHXDI

Medlem
Skrivet av TheWarlock:

Nej det har de inte det handlar om vad fansen vill ha och önskat sen dao släpptes.
Att man gör det till en helt annan typ av spel visar att man har dålig förståelse för vad som byggt upp studion och gjorde det till en av de mest älskade

Har Bioware gått ut och gjort någon slags undersökning bland sina betalande kunder och spelare kring vad de vill ha? Och även om så vore fallet, är det inte ofta vad som kritiseras - att utvecklare blir "tvingade" att skapa vad flest skriker efter?

Skrivet av Mirage:

Anekdotiskt kan jag tycka att avskyn historiskt varit större mot EGS, även om Origin (som numera inte är Origin) legat i samma liga.

Skrivet av Ruskendrul:

Jag har lite svårt för spel som tvingar ens karaktär att bli trans bara för att man plockar upp en spegel...

Phew, då kan du spela även det här spelet utan problem - vilken tur!

Skrivet av Godhead:

Apropå höga betyg(t.ex 84 på Metacritic) https://thatparkplace.com/bioware-accused-of-astroturfing-rev... Säkert en "slump" att t.ex Fextralife med > 1miljon subscribers hör till dom som inte fick review code.

"Kern’s accusation comes in the wake of YouTuber Fextralife accusing BioWare of attempting to manipulate reviews by not handing out review codes to creators critical of the game. "

Fextralifes egna ord : https://www.youtube.com/watch?v=LDRVdfzHXDI

Ska vi ta det här en gång till?

KORRELATION =/= KAUSALITET

Säg till när det finns något som faktiskt bevisar att anklagelserna som kastas har solid grund.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skriv svar