Moment22 – fel på SSDn och kan inte högerklicka på program eller köra som administratör
Problem 1.
Min SSD M.2 Samsung 970 EVO Plus 1TB har bytt filformat från NTFS till RAW.
Är inte helt säker om det hände i samband med Windows senaste uppdatering (KB5043145) som jag installerade idag, men högst troligt. Kan jag få fram den informationen i en logg?
Antingen är det pgr av Windows uppdateringen eller så håller SSDn på att ge upp. Det är 5 årsgaranti på SSDn och garantin går ut nu i november. Så vill försöka lösa detta omgående.
Disken syns under ”Den här datorn” samt i ”Diskhanteraren”. Att utföra en fel kontroll genom att högerklicka/egenskaper/verktyg funkar inte utan jag får ett felmeddelande ”Diskontrollen kunde inte utföras eftersom det inte går att få tillgång till disken”
Problem 2.
Jag har även sedan en längre tid tillbaka ett skumt problem i Windows och det är att jag inte kan högerklicka på programikoner (mappar och dokument går bra av någon anledning). Högerklickar jag på en programikon på skrivbordet så händer ingenting, men musen börjar indikera på att den håller på att ”ladda” men att musikonen fastnar i det läget och jag blir helt låst från att göra något på skrivbordet. Försöker jag öppna utforskaren i aktivitetsfältet får jag detta felmeddelande.
Enda sättet att komma ur detta är att starta om explorer.exe.
Moment22
På grund av Problem 2 så kan jag inte köra CMD.exe som administratör eftersom jag inte kan högerklicka och välja kör som administratör. Så jag har ingen möjlighet att köra kommandon som dessa.
chkdsk e: /f
DISM.exe /online /cleanup-image /scanhealth
DISM.exe /online /cleanup-image /restorehealth
sfc /scannow
Är det någon som vet en lösning på mina två problem?
Windows 11 Pro N 64-bit
Använder ett administratörkonto
UAC är bytt till standard, innan var det ställd på meddela aldrig
Jag rensade i ContextMenu i registret under HKEY_CLASSES_ROOT/shellex/ContextMenuHandlers och hittade något suspekt som jag tog bort.
Enligt How to Fix Run as Administrator Not Working in Windows 11?
Detta hjälpte inte helt, jag kan fortfarande inte högerklicka. Dock kunde jag komma åt administratörs rättigheter på ett sätt som inte gick innan. Genom att öppna en ny flik i kommando tolken, högerklicka på Command Prompt och välja "Run as adminsitrator"
Nu kunde jag köra dessa kommandon men inget hjälpte.
sfc /scannow
chkdsk e: /f funkade inte alls utan gav felmeddelandet ”CHKDSK is not available for RAW drives”
Skall prova samsung magician nu
1: Antagligen fått sin GPT/MBR info skadad, vad säger samsung magician om disken?
2: win + x och kör admin konsol / powershell / terminal från menyn.
Låter ju övrigt som en ominstallation av burken vore på sin plats.
Samsung magician hittar inte disken
Vad säger BIOS (UEFI)? De flesta moderna moderkort har inbyggda funktioner för att kolla SMART-status på disken, se om det finns några fel där. Om den inte hittas av BIOS eller du får några kritiska SMART-fel så har du nog tyvärr en mer eller mindre död disk.
Exakt vad som dödar en SSD... jadu, jag hade en Corsair MP600 som sade upp sig långt innan både TBW och garanti gick ut, och det var lite liknande fel (Windows frös när jag försökte högerklicka) i någon minut innan jag rebootade och då hittade inte BIOS disken överhuvudtaget.
Spontant känner jag inte att tecknen här verkar särskilt lovande. :/
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Moment22
På grund av Problem 2 så kan jag inte köra CMD.exe som administratör eftersom jag inte kan högerklicka och välja kör som administratör. Så jag har ingen möjlighet att köra kommandon som dessa.
chkdsk e: /f
sfc /scannow
Är det någon som vet en lösning på mina två problem?
Windows 11 Pro N 64-bit
Använder ett administratörkonto
UAC är bytt till standard, innan var det ställd på meddela aldrig
Windows knappen och R, skriv cmd och tryck sen ctrl shift enter så startar den i adminläge
Vad säger BIOS (UEFI)? De flesta moderna moderkort har inbyggda funktioner för att kolla SMART-status på disken, se om det finns några fel där. Om den inte hittas av BIOS eller du får några kritiska SMART-fel så har du nog tyvärr en mer eller mindre död disk.
Exakt vad som dödar en SSD... jadu, jag hade en Corsair MP600 som sade upp sig långt innan både TBW och garanti gick ut, och det var lite liknande fel (Windows frös när jag försökte högerklicka) i någon minut innan jag rebootade och då hittade inte BIOS disken överhuvudtaget.
Spontant känner jag inte att tecknen här verkar särskilt lovande. :/
Härligt, tackar! Detta löste problemet med disken
Provade BIOS inbyggda funktion för att kolla SMART-status och nu kan Windows läsa disken.
<Uppladdad bildlänk>
Dags att göra en ominstallation av Windows nu för att se om problemet med att inte kunna högerklicka löser sig.
Håller tummarna!
Härligt, tackar! Detta löste problemet med disken
Provade BIOS inbyggda funktion för att kolla SMART-status och nu kan Windows läsa disken.
<Uppladdad bildlänk>
Känns som någon "intressant" mjukvarubugg som att styrenheten låst sig på någon specifik uppgift, och att BIOS vid SMART-läsning skickade någon soft reinit-instruktion till disken/styrenheten. 🤔 Men det är i allra högsta grad spekulation, jag har liite för dålig teknisk insikt i exakt hur NVMe-styrenheter jobbar på detaljnivå.
Kolla med Samsung Magician sen om det finns någon firmwareuppdatering tillgänglig till disken, skulle kunna vara något som fixats.
Skulle nog även kika på om det finns en BIOS/UEFI-uppdatering till moderkortet, ibland kan det vara någon skum inkompatibilitet som resulterar i obskyra fel.
Ser att Samsung även har en egen NVMe-drivrutin, skulle kunna vara så att Windows vid en uppdatering bytt driver (då drivrutiner, både "Microsofts egna" och tredjeparts, ibland inkluderas i Windows Update) och det är något som gått snett där.
Lycka till!
Tror man får en stroke, installationen via USB crasha fyra gånger vid valet av partion, när man tillslut kommit vidare och påbörjat installationen så frös den, troligtvis efter en omstart och den bara stod och snurra. Efter en timmes väntan så höll jag inne avknappen och starta om datorn. Det gick bra, installationen klarade sig. Installerade chipset drivare, samma där datorn frös efter omstart, gick bra efter tvingad omstart. Installerade drivare för grafikkortet och fick blåskärm när jag startade om..
Installerade samsung magician, den hittar inte ssd som felat, dock kan jag se den i Windows och går jag in på den så kan jag se innehållet men jag kan inte öppna undermapparna på disken..
Låter som något keckat rejält, kan ju vara något controller relaterat och inte minnet på disken som spökar. Alternativs moderkortet, du har inte en annan m2-plats du kan testa? Kanske kolla med Samsung om det fortsätter.
Har samma typ av disk, dock 500GB som jag kört som OS disk sen 2021, inga problem, än så länge. Peppar peppar. Har en 990 som väntar på att ta över när denna tröttnat på livet. Kvar på Win 10, inte alls förtjust i 11, kommer ligga kvar så länge det går.
Jag känner igen känslan lite alltför väl. Min MP600 dog snabbare och var tämligen stendöd (hittades inte av BIOS öht), men det var hopplöst att felsöka och gav egentligen inga som helst förvarningar före dess sista timme eller så i livet.
Om du har en annan dator att testa den i vore det ju kanske det bästa, även om det kan vara bökigt. Det oroväckande är ju att den fungerat tidigare - det är dock inte totalt omöjligt att det skulle vara något annat i datorn (moderkort/UEFI är första tanken när det rör sig om PCIe-enheter, och givetvis finns alltid en risk att nätaggregat spökar - men när allt annat fungerar skulle jag säga att det inte är första misstanken).
EDIT: hann inte se svaret från @deezel, som är lite inne på samma spår.
Tror man får en stroke, installationen via USB crasha fyra gånger vid valet av partion, när man tillslut kommit vidare och påbörjat installationen så frös den, troligtvis efter en omstart och den bara stod och snurra. Efter en timmes väntan så höll jag inne avknappen och starta om datorn. Det gick bra, installationen klarade sig. Installerade chipset drivare, samma där datorn frös efter omstart, gick bra efter tvingad omstart. Installerade drivare för grafikkortet och fick blåskärm när jag startade om..
Installerade samsung magician, den hittar inte ssd som felat, dock kan jag se den i Windows och går jag in på den så kan jag se innehållet men jag kan inte öppna undermapparna på disken..
Kan du göra chkdsk och scan now som admin?
Det där kan man nästan gör en actionfilm av. Hoppas det löser sig
Gjorde ju självklart misstaget att installera armoury crate denna gång efter att windows installationen blivit klar i hopp om att detta program skulle installera rätt drivare. Helvetet vilket värdelöst program det var, fick bara en massa skit på datorn och ingenting åt drivare hållet, gick man till nerladdnings delen så fick man bara förslag som Chrome, Norton antivirus eller daemon tools. Självklart så går det inte att avinstallera programmet heller..
Gjorde ju självklart misstaget att installera armoury crate denna gång efter att windows installationen blivit klar i hopp om att detta program skulle installera rätt drivare. Helvetet vilket värdelöst program det var, fick bara en massa skit på datorn och ingenting åt drivare hållet, gick man till nerladdnings delen så fick man bara förslag som Chrome, Norton antivirus eller daemon tools. Självklart så går det inte att avinstallera programmet heller..
Det finns ett avinstallations verktyg att ladda hem hos asus så att de tar bort allt på rätt sätt.
Här finns det Men du måste trycka på expandera allt annars syns det inte från början inte direkt smidigt men så fungerar asus.
Windows PRO N
ASUS ROG Strix B550-I GAMING (AMD)
2st Nvme platser och båda används
Kingston SFYRD2000G (PROG/SPEL)
Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB (PROG/SPEL)
2st SSD
-Samsung SSD 850 EVO 120 BG (DATA)
-Samsung SSD 850 EVO 250BG (OS)
Trodde efter första ominstallationen att det var för att jag testade Samsungs egna Nvme-drivaren att allt havererade. Dock så blev det inte så mycket bättre av den andra ominstallationen heller. Konstiga saker hände, blå skärm vid omstart efter installation av nästan varje drivare/uppdatering, nytt fel varje gång efter omstart dock engångsgrejor som inte upprepades, ena gången slutade både Chrome och Edge att funka, nästa gång gick inte Wifi igång, därefter kraschade grafik drivaren och samtidigt som allt detta fortsatte problemet med Nvme-disken.
*Vid varje ominstallation tog jag bort partionen och formaterade disken.
Mjukvara
Windows Updates senaste uppdateringar
AMD Software: Adrenalin Edition (som jag förstår innehåller den alla väsentliga drivare som Chipset osv.)
Samsung Magician
Har denna gång hållit installationer av drivare och program till det minimala, dock fick jag inte systemet stabilt förens jag uppdaterade BIOS till den senaste versionen, min var från 2023/08/28. Dock stötte jag på något nytt och det var bitlocker, tydligen så valde Windows att kryptera diskarna vid ominstallationen så fick problem med återställnings nycklar efter BIOS uppdateringen..
Trots att systemet nu är stabilt så väljer Nvme-disken att fungera sporadiskt, i morse provade jag köra Doom som var installerat på disken och det gick bra, dock när jag nu ikväll skulle synka ytterligare ett installerat spel med Steam biblioteket så "kraschade" den återigen. Den finns där, jag ser den, men jag kan inte använda den "En enhet som inte finns angavs".
Jag känner igen känslan lite alltför väl. Min MP600 dog snabbare och var tämligen stendöd (hittades inte av BIOS öht), men det var hopplöst att felsöka och gav egentligen inga som helst förvarningar före dess sista timme eller så i livet.
Om du har en annan dator att testa den i vore det ju kanske det bästa, även om det kan vara bökigt. Det oroväckande är ju att den fungerat tidigare - det är dock inte totalt omöjligt att det skulle vara något annat i datorn (moderkort/UEFI är första tanken när det rör sig om PCIe-enheter, och givetvis finns alltid en risk att nätaggregat spökar - men när allt annat fungerar skulle jag säga att det inte är första misstanken).
EDIT: hann inte se svaret från @deezel, som är lite inne på samma spår.
Problem som att jag saknar drivare? Eller är det kanske fTPM som spökar, inaktivera bitlocker?
PSUn är ett Corsair RM750X 750W v2 som är inköpt 2021/12/10
Jag hänger inte med varför du inte lämnar in den när du säger att garantin snart går ut? Eftersom du inte har något på den längre. Vad är det jag missar här?
Är ju ingen vits att lämna in något som kanske funkar? Att problemet skedde efter en Windows uppdatering kan ju tyda på att det är mjukvaran som felar och inte hårdvaran.
Många frågetecken, utan att ha datorn framför mig kan jag inte riktigt svara på vad jag skulle ta tag i först. Jag har bara kört enhetskryptering (SED) så har inte någon direkt spontan koll på Bitlocker, 81C låter svettigt (om än inte kritiskt, däremot lär livslängden påverkas om den ligger på den temperaturen jämt) och jag skulle nog fortfarande som steg ett testa enheten i en annan dator alternativt i ett externt USB-chassi för att se om några av problemen kvarstår.
Har inte kört Samsung sedan 850, tycker de har blivit mindre och mindre konkurrenskraftiga sedan dess. Sämre prestanda, sämre TBW, varierande problem (980 och 990 primärt för något år sedan, så där borde du inte behöva oroa dig) och högre kostnader för motsvarande specifikationer som konkurrenterna har gjort att jag har hållit mig ifrån dem. Lite halvtaskiga personliga erfarenheter av deras lagringsprodukter på senare år också, men det är anekdotiskt.
Windows PRO N
ASUS ROG Strix B550-I GAMING (AMD)
2st Nvme platser och båda används
Kingston SFYRD2000G (PROG/SPEL)
Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB (PROG/SPEL)
2st SSD
-Samsung SSD 850 EVO 120 BG (DATA)
-Samsung SSD 850 EVO 250BG (OS)
Trodde efter första ominstallationen att det var för att jag testade Samsungs egna Nvme-drivaren att allt havererade. Dock så blev det inte så mycket bättre av den andra ominstallationen heller. Konstiga saker hände, blå skärm vid omstart efter installation av nästan varje drivare/uppdatering, nytt fel varje gång efter omstart dock engångsgrejor som inte upprepades, ena gången slutade både Chrome och Edge att funka, nästa gång gick inte Wifi igång, därefter kraschade grafik drivaren och samtidigt som allt detta fortsatte problemet med Nvme-disken.
*Vid varje ominstallation tog jag bort partionen och formaterade disken.
Mjukvara
Windows Updates senaste uppdateringar
AMD Software: Adrenalin Edition (som jag förstår innehåller den alla väsentliga drivare som Chipset osv.)
Samsung Magician
Har denna gång hållit installationer av drivare och program till det minimala, dock fick jag inte systemet stabilt förens jag uppdaterade BIOS till den senaste versionen, min var från 2023/08/28. Dock stötte jag på något nytt och det var bitlocker, tydligen så valde Windows att kryptera diskarna vid ominstallationen så fick problem med återställnings nycklar efter BIOS uppdateringen..
Trots att systemet nu är stabilt så väljer Nvme-disken att fungera sporadiskt, i morse provade jag köra Doom som var installerat på disken och det gick bra, dock när jag nu ikväll skulle synka ytterligare ett installerat spel med Steam biblioteket så "kraschade" den återigen. Den finns där, jag ser den, men jag kan inte använda den "En enhet som inte finns angavs".
Problem som att jag saknar drivare? Eller är det kanske fTPM som spökar, inaktivera bitlocker?
PSUn är ett Corsair RM750X 750W v2 som är inköpt 2021/12/10
Är ju ingen vits att lämna in något som kanske funkar? Att problemet skedde efter en Windows uppdatering kan ju tyda på att det är mjukvaran som felar och inte hårdvaran.
Visst, men när en disk har problem är det ju alltid vanskligt och jag skulle slita mig i håret med att hålla på med ominstallationer. Det är en av de få prylarna som är jobbiga om det går fel och jag köper nytt direkt om det börjar krångla. Om man nu inte gillar att göra backups hela tiden. Kör på hoppas det löser sig
<Uppladdad bildlänk>
HWmonitor så får jag inte så mycket information om disken
<Uppladdad bildlänk>
Får mer via Samsung magican av någon anledning, jag av krypterade disken nyligen och ser att den står på 81 grader konstant, dock verkar det vara "normalt"
Du skulle kunna testa att starta datorn med Hirens Boot USB: https://www.hirensbootcd.org/usb-booting/
Då kommer du kunna genomföra en mycket lång rad tester för att se om du har större chans att identifiera orsaken till problemet.