Snabbkollen – Äger du aktier i spelföretag?

Medlem

Ligger 56% back på Embracer och har tappat så mycket i värde att det inte är någon ide att sälja dom.

Fractal Design äger jag också men det är en aktie jag äger pga av att det är ett företag jag gillar och äger hårdvara av.

signatur
Medlem
Skrivet av Morricone:

Den mer intressanta frågan är; hur många har investeringar överhuvud taget? Det mest oroväckande jag ser varje dag är människor som helt förlitar sig på systemet, pensionen eller deras arbetsgivare.

Så vad är alternativet?
- Korta svaret: Investera!
- Långa svaret: Lita inte på pension, sjukskrivning, staten, arbetsgivare m.m för att dom bryr sig inte!

Bästa investeringen?
- Dig själv först och sen annat exempelvis värdepapper på börsen, ädelmetaller, fastigheter, boskap, osv

Håller med! Glöm inte krypto

Edit: För tydlighetens skull syftar jag på digitala tillgångar med verkligt underliggande värde, inte på meme-coins eller annat trams som utgör en stor del av marknaden.

Medlem
Skrivet av Lith:

Ligger 56% back på Embracer och har tappat så mycket i värde att det inte är någon ide att sälja dom.

Fractal Design äger jag också men det är en aktie jag äger pga av att det är ett företag jag gillar och äger hårdvara av.

Ja Embracer har det tufft. Bara ligga lång i båten. Aktien kan gå upp vid uppköp. Skulle du ändå sälja av aktien så ta med det på nästkommande deklaration för skattereduktion.

Investeringar innebär alltid en risk men också potential. Det gäller att diversifiera.

signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Håller med! Glöm inte krypto

Edit: För tydlighetens skull syftar jag på digitala tillgångar med verkligt underliggande värde, inte på meme-coins eller annat trams som utgör en stor del av marknaden.

Ja absolut, jag bara nämnde några exempel. Framförallt Bitcoin och Ethereum men krypto är markant större risk än allt annat, i min åsikt. Folk bör läsa på lite mer och skaffa en hårdvaru plånbok, om man planerar på att investera större summor.

Det jag ofta ser och hör är att folk hoppar på trender och uppgångar och säljer med förlust i ren panik när det dalar.

signatur

Medlem

Jag äger en del aktier, inga spel aktier dock.
Har haft en tumregel som är att jag inte rör spel eller biopharma sedan länge.

Ironiskt nog var det att det gick så bra i eve online med investeringar och station trading som fick mig att tänka att om jag kan med leksaks pengar så kan jag med riktiga, aktier har hjälpt mig enormt i livet ångrar inte en sekund att jag började.

Medlem

Jag försöker att spela så lite om pengar so det bara går. För kommer jag bara att ha dom pengar som kommer att dimpa ner i mitt knä framöver. Och inte spelar bort pengar på något sätt. Så kommer jag att leva ett rätt problemfritt liv resten av mitt liv. Så länge jag iaf har någon typ av inkomst. Aktier och spel om pengar där det finns risk att pengarna försvinner klarar jag inte av psykiskt. Så jag håller mig långt ifrån allt sånt= "Banken vinner alltid".

Avstängd

Nej

Skrivet av Alienshade:

Jag försöker att spela så lite om pengar so det bara går. För kommer jag bara att ha dom pengar som kommer att dimpa ner i mitt knä framöver. Och inte spelar bort pengar på något sätt. Så kommer jag att leva ett rätt problemfritt liv resten av mitt liv. Så länge jag iaf har någon typ av inkomst. Aktier och spel om pengar där det finns risk att pengarna försvinner klarar jag inte av psykiskt. Så jag håller mig långt ifrån allt sånt= "Banken vinner alltid".

Det är inte spel om pengar, det är investering.
En markant skillnad och det handlar inte om att banken vinner alltid.
Om du inte vill köpa aktier mm så månadsspara i fonder på avanza eller varför inte en "robotfond" som Lysa tex.
Investera och "glöm" det är som att ha pengar på banken fast bättre.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Alldeles för osäkra för min smak. Ägde Blizzard-aktier ett tag, köpte ett tag efter deras "don't you guys have phones?"-BlizzCon när den dykt. Kändes rätt tryggt att just det skulle hämta sig. Räknar inte riktigt in Microsoft i kategorin, de har ju lite annan verksamhet som pågår och påverkar.

Medlem

Nej. Känns som en alltför volatil branch där alltför många bolag har för få korgar för sina ägg.

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Har några fåtal take 2 och remedy men kursen verkar inte ha nått att göra med verksamheternas produkter, alltså spelen, utan påverkas mer av kvartalsrapporter och andra abstrakta faktorer jag inte förstår. Inga större pengar så behåller dem tills vidare.

Hade lite aktier i tobii förut men det störtdök så jag sålde. Bra teknik men verkar inte finnas pengar i den marknaden (vr eller bilindustrin exempelvis) så jag la ner det.

Har dock inga större pengar på dessa aktier utan det är pengar jag "har råd att förlora"

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Nej

Det är inte spel om pengar, det är investering.
En markant skillnad och det handlar inte om att banken vinner alltid.
Om du inte vill köpa aktier mm så månadsspara i fonder på avanza eller varför inte en "robotfond" som Lysa tex.
Investera och "glöm" det är som att ha pengar på banken fast bättre.

Det är klart man kan se det som spel om pengar även om du vill kalla det en investering.
Många tragiska öden där som det pratas alldeles för lite om.

Fonder är ju säkrare men det är fortfarande en risk. Vi lever just nu i en volatil värld med flera krig där både Europa och USA är i indirekt konflikt med starka motståndare. Samtidigt som USA är på gränsen till inbördeskrig (ja det är så pass illa när en president dömer ut ett valresultat) skulle jag vara väääldigt försiktig.

Om USA blir ostabilt kan man säga hej då till sina investeringar på börsen för det kommer bli kaos.

Avstängd
Skrivet av anon_342888:

Det är klart man kan se det som spel om pengar även om du vill kalla det en investering.
Många tragiska öden där som det pratas alldeles för lite om.

Fonder är ju säkrare men det är fortfarande en risk. Vi lever just nu i en volatil värld med flera krig där både Europa och USA är i indirekt konflikt med starka motståndare. Samtidigt som USA är på gränsen till inbördeskrig (ja det är så pass illa när en president dömer ut ett valresultat) skulle jag vara väääldigt försiktig.

Om USA blir ostabilt kan man säga hej då till sina investeringar på börsen för det kommer bli kaos.

Det är skillnad på hur "man ser det" och vad det faktiskt är.
Poängen var att man ska inte se det som spel om pengar.
Det är är väll då dessa tragiska öden du nämnde handlar om.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Så jag håller mig långt ifrån allt sånt= "Banken vinner alltid".

Banker ja. Nordea har t ex en av de största utdelningarna i världen. Man kan få ca 8% utdelning/år.

Så för den som inte har intresse att köpa o sälja aktier är Lysa bästa alternativet. Jag skaffade det nu på test och då sätter man upp autogiro på vad man vill spara där varje månad valfri dag. De påstår sig ha låga avgifter så pengarna kan nog växa bra där på sikt.

Annars är Avanza ofta smidiga och där kan man köpa indexfonder och högutdelaraktier som banker (sverige och övriga världen), telecom (Tele2, Telia t ex) och en hel del annat.
Bara att gå in på typ Nordea och sedan klicka på kategorin ”bank” så får du upp alla banker och kan sedan filtrera utefter högst utdelande.

Medlem

Köpte Embracer för några hundra... gått ner massor

Medlem

Ligger typ +80% på embracer så det får man tacka ordentligt för.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Investera i vapen, cigg och knark.

Samtidigt som man kan skämmas lite för det... men det är ju de lite mer tvivelaktiga bolagen som historiskt sett varit säkra.

Medlem
Skrivet av Morricone:

Bästa investeringen?
- Dig själv först och sen annat exempelvis värdepapper på börsen, ädelmetaller, fastigheter, boskap, osv

Vilka boskap rekommenderar du?

Medlem
Skrivet av Margy:

Det kan vara värt att tänka på att det inte alltid fungerar så.

Förväntningarna på spelet kan ligga "inbyggda" i aktiekursen och inför släppet kan många storägare tänka att aktien nu är på topp och nästa stora spel är långt bort och säljer sina innehav.

Detta. Folk tror nästan alltid att ett spelsläpp ska få aktien att åka som en raket rakt upp i rymden och att alla som har investeringar i detta ska bli äckligt rika.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Vilka boskap rekommenderar du?

Investera i boskap är överlag väldigt kostsamt. Enklast möjliga i sverige är kor, får, getter och höns. Stora entreprenörer som äger boskap i någon form har oftast folk och mark som tar hand om dem och är mycket mer kontrollerade. Dom får bara äta en strikt föda osv. Allt för att inte påverka kvalitén negativt.

I Usa är det vanligt med särskilda raser av hästar men räknas inte som boskap. Utan används i andra avseenden, exempelvis tävlingshästar, i föreställningar och dylikt.

Har du mer pengar att röra dig med hade jag investerat i Wagyū tjurar (nötkreatur), uppväxta i Japan. I folkmun brukar det kallas och säljas som "Kobebiff". Väldigt fint och mört kött och deras sperma är värt mycket pengar.

signatur

Medlem

Inte direkt, men via aktiefonder gör jag det. Blir det ett ja, eller nej?

signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem

Endast Microsoft genom fonder, men skulle inte aktivt söka mig till spelföretag för aktier. Kanske Valve om det gick, för 20 år sedan. Men idag så nej, avkastningen är inge vidare i förhållande till risken.

Medlem

”Vet inte” borde varit med som alternativ.

Medlem

Embracer och Nvidia har varit fina investeringar för mig. Har även en liten post i Starbreeze som inte går något vidare. Resterande ägande är indirekt genom fonder.

12
Skriv svar