Another World (Amiga)

Medlem
Another World (Amiga)
  • Plattformar: 3DO, 3DS, Amiga (testversion), Android, Apple IIGS, GBA, iOS, Jaguar, Linux, Mac OS, Mega Drive, Mega CD, MS-DOS, Playstation 3/4/Vita, SNES, Switch, Symbian, TI-84 Plus CE, Windows, Windows Mobile, Wii U, Xbox One

• Release: 1991

Tänker inte sträcka mig så långt som att hävda att Eric Chahi var ett geni, för det var han inte. Inte vad jag kan se. Däremot vill jag hävda att hans strävan att få jobba utifrån sina egna önskemål och visioner, framför att vara låst till det där givna, trygga och i på tok för många fall självklara, gjorde honom unik för sin tid.

Chahi inspirerades av Dragon's Lair, och framförallt hur dess utvecklare hade lyckats klämma in fmv-sekvenser på 6 disketter genom att förvandla originalets klart mer analoga och laserdisc-drivna upplevelse till en ytterst pixlig och digital variant för hemmabruk.

Men det var inte speciellt effektivt. Datan för animationerna var utrymmeskrävande, och inte minsta lilla dynamisk då den inte gick att påverka i realtid. Chahi tänkte därför att vektorer var ett alternativ, och knåpade därför ihop en egen spelmotor med tillhörande editorer för att handskas med vektorerna.

Resultatet blev möjligheten att skapa filmiska sekvenser som inte endast krävade avsevärt mycket mindre utrymme, utan även gick att påverka i realtid. Resultatet blev Another World.

Visst kan man finna spår av Dragon's Lair i Another World.

Främst via dess trial- and error-baserade upplägg, men här handlar det aldrig om att trycka i rätt riktning eller på rätt knapp i rätt tillfälle för att låta spelaren få ta del av nästa filmsekvens. Här är interaktiviteten högst påtaglig från början till slut, fast med den filmiska känslan intakt.

För att göra det hela än mer verklighetstroget nyttjade Chahi en sorts dåtida motion-captureteknik. Han filmade det han ville animera, och skapade därefter vektorer med hjälp av ett genlock.

Med hjälp av detta genlock kunde han visa upp filmsekvenserna i hans vektor-editor där han bild för bild förvandlade de verkliga objekten till digitala diton. För att enklast förstå det hela kan ni tänka på hur man ritar av en bild genom att lägga ett halvt genomskinligt ark ovanpå och därefter kalkera efter intresse.

En effekt av detta blev att spelet kom att kännas extremt analogt och jordnära, i en tid då spelkonsollerna främst jobbade utifrån tiles om 8*8 eller 16*16 pixlar. Till och med bakgrunderna vektoriserades, och ingenstans gick det att finna spår av någon form av blockighet.

Att spela Another World känns lite som att spela en interaktiv digital målning, på samma vis som tidiga Flash-baserade alster kändes som ett enormt stort steg närmare interaktiva tecknade filmer.

Sedan kan man naturligtvis tycka vad man vill om själva spelet i sig. Själv har jag varit rätt flitig på att se på det hela som mer av en innovativ och intressant produkt för sin tid, mer än det någonsin var ett bra spel, men efter några dedikerade timmar tillsammans med spelet var jag faktiskt tvungen att revidera min åsikt en aning.

Vad Another World lyckas med som få andra spel gör, oavsett hur mycket mellansekvenser och dialogträd de slänger in, är att berätta en historia. Från början till slut.

Eller snarare: Från experimentet med en partikelaccelerator som går snett och slungar huvudpersonen in i en annan värld, via den till synes enda snälla utomjordlingen bland horder av andra som vill se en död, vidare gemom hektiska eldstrider, konstiga miljöer och högteknologisk utrustning och en värld som känns trovärdig, levande och ytterst död på en och samma gång... för att slutligen landa i något ytterst öppet där sorg, hopp och vänskap ställs på sin spets.

Nu när det är över, kan jag inte låta bli att vilja återvända. Få uppleva allt ännu en gång, fast med viss vetskap som gör att jag slipper se berättelsen hackas upp av flertalet omspelningar av kniviga sekvenser.

Så, nej, Chahi var inget geni. Han tänkte bara utanför ramarna på ett sätt man önskar att fler vågade göra idag. Han tog tillvara på den tillgängliga tekniken och skapade något unikt. Något som inte följde strömmen, samtidigt som det satte nya standarder och briljerade fullständigt rent tekniskt.

Chahi gjorde en ytterst digital och kall spelbransch klart mer analog och varm.

Han gjorde spelet vars uppelevelse kanske bäst beskrivs som den känsla man får av att titta på den officiella artworken, vilket han själv även hävdar var anledningen till att den valdes som omslagsbild.

Så jävla mäktigt.

För den som har funderingar kring faktiskt gameplay så kan det väl sägas att det känns som en variant på Prince of Persias überklassiska plattformande.

Speltid ligger på långt under timmen om man vet vad man gör.

Kontrollen tar en stund att komma tillfreds med, men när den väl sitter finns där inga frågetecken eller orättvisor att tala om.

Musik- och ljud används i princip enbart för stämningens skull, och är inget man aktivt tänker på. Men skulle man plocka bort musik och ljud från spelet skulle det kännas väldigt tomt, och det är i mina ögon ett av de absolut bästa sätten att handskas med dessa två inslag... det skall vara subtilt, men absolut nödvändigt för helhetsupplevelsen.

Om det är någonstans Another World, för vad det var då och fortfarande är idag, kan anklagas för att brista ur ett designmässigt perspektiv skulle det kunna vara att det ibland inte är jättetydligt med vilka spelregler man har att förhålla sig till.

Med hänsyn till den korta speltiden är det dock knappast mycket av ett problem, snarare hade trial and error-aspekten helt eliminerad från sammanhanget reducerat utmaningen till snudd på obefintlig och resan mer av en full motion video-variant.

Oavsett, med en spelmarknad som idag bjuder på allt från stora till små produktioner av allsköns olika slag känns Another World fortfarande fräscht. Som om det låg ett par decennier före dess tid, rentav.

Another World
5
Mästerligt
+
Ett tekniskt mästerverk.
+
Filmiskt utan att tumma på interaktiviteten.
+
Levererar en berättelse som engagerar och berör på ett känslomässigt plan.
+
Trovärdigt världsbyggande.
-
Trial and error-upplägg som kan få vissa att rygga tillbaka.
-
Vissa sekvenser kan bjuda upp till rätt hög grad av frustration.
Det här betyder betygen på FZ

Originalversionen av denna text publicerades ursprungligen i min blogg på (gamla) Loading.se

Medlem

Blev enormt imponerad av detta spel när jag spelade det 1991 på Amigan, och har nu en poster av omslagsbilden inramad och hängande i vardagsrummet.

Medlem

Mitt och farsans första spel vi lirade tillsammans i princip, på atarin. Jag har atarin samt spelet kvar i originalbox. Lånar en bild av google. Nu fick jag lust att spela det igen, då på atarin på min bangolufsen crt.

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Äh, det var OK. Minns det mest som otroligt frustrerande. 🙈 Men visst, atmosfären var blytung!

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Blev enormt imponerad av detta spel när jag spelade det 1991 på Amigan, och har nu en poster av omslagsbilden inramad och hängande i vardagsrummet.

Det är en snygg målning, förstår till fullo vad han menar när han säger att han ville den skulle representera spelets känsla.

Skrivet av theBoosing:

Mitt och farsans första spel vi lirade tillsammans i princip, på atarin. Jag har atarin samt spelet kvar i originalbox. Lånar en bild av google. Nu fick jag lust att spela det igen, då på atarin på min bangolufsen crt.

Aldrig testat versionen till Atari ST, men det hade varit skoj. Känns som ett spel där den aningen klenare hårdvaran inte nödvändigtvis ställer till med några problem med hänsyn till hur spelet är kodat. Hade faktiskt gärna haft en Atari ST, kul konkurrent till Amigan.

Skrivet av Sebastian Lind:

Äh, det var OK. Minns det mest som otroligt frustrerande. 🙈 Men visst, atmosfären var blytung!

Spelade igenom Mega Drive-versionen för ett par år sedan. Den var stundtals helt ospelbar. Gav det betyget 1 av 5. Sådant som på Amigan kändes milt frustrerande var där iniväggenkastande av handkontroller.

Skrivet av Legerdemain:

Det är en snygg målning, förstår till fullo vad han menar när han säger att han ville den skulle representera spelets känsla.

Aldrig testat versionen till Atari ST, men det hade varit skoj. Känns som ett spel där den aningen klenare hårdvaran inte nödvändigtvis ställer till med några problem med hänsyn till hur spelet är kodat. Hade faktiskt gärna haft en Atari ST, kul konkurrent till Amigan.

Spelade igenom Mega Drive-versionen för ett par år sedan. Den var stundtals helt ospelbar. Gav det betyget 1 av 5. Sådant som på Amigan kändes milt frustrerande var där iniväggenkastande av handkontroller.

Oj, visste inte att det var sådana skillnader mellan formaten. Jag har mest spelat Super NES-versionen.

Redaktör
Ponny

Var det vackraste spelet. ÄR det vackraste spelet.

signatur

En Bamseponny av folket

Skribent

Jag minns att jag blev besviken på spelet inledningsvis. Vi hade hajpat det som någon "uppföljare" till Prince of Persia då det bildmässigt såg lite liknande ut, sen kombinerat med att spelet skulle ha realistiska rörelser.

Tycket spelet var klumpigt och oförlåtande när jag köpte det. Men när jag sedan började förstå att det mer är en interaktiv berättelse så fattade jag tycke för spelet. Det har dock ett jävligt frustrerande moment och det är i grottan när man jagas av vattnet. Det är så lite felmarginal där att man håll på bli tokig.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det har dock ett jävligt frustrerande moment och det är i grottan när man jagas av vattnet. Det är så lite felmarginal där att man håll på bli tokig.

Det har jag nog inte haft några direkta problem med, men däremot har jag svurit mig blå när jag försökt hoppa över hålen med tänder nere i grottan (man gör det två gånger… en gång på väg mot en vägg man skjuter sönder och en gång på väg tillbaka). Detta är precis innan man släpper loss vattnet. Det är rätt lätt att hitta rätt position för hoppen, men minsta lilla stress eller frustration så är det som ett brev på posten att det slarvas och går åt helvete.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Oj, visste inte att det var sådana skillnader mellan formaten. Jag har mest spelat Super NES-versionen.

Mega Drive-versionen hade kunnat vara skitbra om det inte vore för ett par sekvenser där allt går så trögt att knapptryck slutar registreras.

Intressant är det att det är helt omvänt med Flashback. Där är det SNES-versionen som är seg (jääätteseg), där Mega Drive-versionen flyter på fint.

Skribent
Skrivet av Legerdemain:

Det har jag nog inte haft några direkta problem med, men däremot har jag svurit mig blå när jag försökt hoppa över hålen med tänder nere i grottan (man gör det två gånger… en gång på väg mot en vägg man skjuter sönder och en gång på väg tillbaka). Detta är precis innan man släpper loss vattnet. Det är rätt lätt att hitta rätt position för hoppen, men minsta lilla stress eller frustration så är det som ett brev på posten att det slarvas och går åt helvete.

Ahh!! Ja de fanskapen, tror jag räknar dem lite till "grottsektionen" även om det är före vattnet. Frusterande sektion i spelet oavsett då resten av det är bra mycket enklare.

signatur

"Writer and Fighter"

Jag vet inte om jag upplevt något annat spel som fått mig att tappa hakan så som Another World gjorde när det begav sig. Det var verkligen från en annan värld. Även om spelet inte är så långt i sig så blev det många timmar av trial & error.

Tack för en fantastisk recension av ett fantastiskt spel!

signatur

00:00:02:42

Skribent
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Jag vet inte om jag upplevt något annat spel som fått mig att tappa hakan så som Another World gjorde när det begav sig. Det var verkligen från en annan värld. Även om spelet inte är så långt i sig så blev det många timmar av trial & error.

Tack för en fantastisk recension av ett fantastiskt spel!

För mig tror jag Wing Commander 3 var lika mind blown, men då på ett annat sätt. Båda PoP och WC3 markerar för mig perioder i spelhistorien där det var uppenbart spelmediet tog steg framåt.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Spelade igenom det på min Atari ST 1991, det är verkligen ett jättebra spel och kändes så annorlunda jämfört med andra spel från den tiden. Eric Chahi var modig att göra ett så kort spel eftersom vad jag vet så var enkla spel inte så önskvärda av utgivaren... många som brukade lämna tillbaka lätta spel till affären när dom spelat igenom det en kväll eller helg och säga att det "inte funkade på datorn"🙃

Atari ST-versionen har ingen musik efter som den inte har ett ljudchip som kan spela upp samplingar men avsaknaden av musik störde inte mig, det gjorde bara spelet mera stämningsfullt med enbart ljudeffekter.

Jag kan ha fel men jag tror äldre spel från Sierra On-Line som Kings/Space Quest också använde vektorgrafik

Skrivet av theBoosing:

https://i.ebayimg.com/images/g/oU4AAOSw3iBmddjK/s-l1600.webp

Precis som mig... jag har kvar både Atarin och Another World... har ett eget foto av det till och med 😅

signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11
◍◯◍ C64, Atari ST, Nintendo Switch, Archimedes, Amiga, ZX Spectrum, PSP, Amstrad CPC, Dreamcast.. etc

Medlem
Skrivet av Stefan JL:

Spelade igenom det på min Atari ST 1991, det är verkligen ett jättebra spel och kändes så annorlunda jämfört med andra spel från den tiden. Eric Chahi var modig att göra ett så kort spel eftersom vad jag vet så var enkla spel inte så önskvärda av utgivaren... många som brukade lämna tillbaka lätta spel till affären när dom spelat igenom det en kväll eller helg och säga att det "inte funkade på datorn"🙃

Atari ST-versionen har ingen musik efter som den inte har ett ljudchip som kan spela upp samplingar men avsaknaden av musik störde inte mig, det gjorde bara spelet mera stämningsfullt med enbart ljudeffekter.

Jag kan ha fel men jag tror äldre spel från Sierra On-Line som Kings/Space Quest också använde vektorgrafik

Precis som mig... jag har kvar både Atarin och Another World... har ett eget foto av det till och med 😅

<Uppladdad bildlänk>

Häftigt!!! det är en riktig myskänsla

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Skribent

Sättet spelet skapar unika set-pieces (du sparkar någon i magen/skrevet och gör sedan en kullerbytta för att plocka upp pistolen och skjuta – händer en enda gång i spelet och blir just därför så effektivt) som du som spelare faktiskt spelar är otroligt imponerande. Plus då att känslan av isolation och att faktiskt befinna sig på en totalt främmande och skrämmande plats är så jävla påtaglig genom hela spelet, med små medel både vad gäller art design och narrativa grepp (som att spelets få repliker är på ett främmande språk).
Förbereder just nu en föreläsning där Another World kommer vara ett av exemplen.

Medlem

Jag spelade det på Amigan när det nu var. Det var (för mig) jäkligt svårt och jag spelade aldrig ut det. Atmosfären i spelet var väldigt bra som jag minns det.

Medlem

ja, ett spel man minns för livet iaf!!

signatur

//monster

Medlem

Under mitt spelande som började typ 1981 så har jag fått några riktiga a-ha upplevelser.

1.PacMan
2. Another World
3. Half-life Alyx
4. Paper Beasts, som är ett VR spel gjort av killen som gjorde Another World. Maximal rekommendation om man kan tänka sig något lite annorlunda långt bort från COD. Otroligt förbisett spel.

Medlem

Jag tänkte på en grej.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag tänkte på en grej.

<Uppladdad bildlänk>

Ja, verkligen.

Medlem

Kommer någon ihåg hur många diskar spelet låg på?
Jag kan inte minnas att det var mer än två??

Tyckte spelat hade en skön känsla.
Dock kommer jag inte ihåg om jag spelade helt genom det

Medlem
Skrivet av Kotz:

Kommer någon ihåg hur många diskar spelet låg på?
Jag kan inte minnas att det var mer än två??

Tyckte spelat hade en skön känsla.
Dock kommer jag inte ihåg om jag spelade helt genom det

Amiga-versionen ligger på två disketter.

Medlem
Skrivet av Legerdemain:

Tänker inte sträcka mig så långt som att hävda att Eric Chahi var ett geni, för det var han inte. Inte vad jag kan se.

Heart of Darkness och Paper Beast är nog två av de mest minnesvärda spelen jag spelat under åren. Har förutom dessa två och Another World inte spelat några fler av hans verk men baserat endast på Paper beast vill iallafall jag hävda att han är ett geni

Skrivet av brunnlake:

Heart of Darkness och Paper Beast är nog två av de mest minnesvärda spelen jag spelat under åren. Har förutom dessa två och Another World inte spelat några fler av hans verk men baserat endast på Paper beast vill iallafall jag hävda att han är ett geni

Heart of Darkness var jäkligt trial and error, men videosekvenserna var ursnygga! Och hette inte pojkens hund Whiskey?! 😅😂

Medlem

Mäktig recension, som vanligt
Alltid härligt att läsa dina recensioner av gamla Amiga lir.

Medlem

Ett av mina absoluta favoritminnen från Amigatiden. Magiskt, speciellt för sin tid!

signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Hur han skapade spelet. Intressant.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skribent
Skrivet av lonian:

Jag tänkte på en grej.

<Uppladdad bildlänk>

Originalet i sin tur lånar definitivt från:

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Originalet i sin tur lånar definitivt från:
<Uppladdad bildlänk>

Oj! Hade verkligen inte en blekaste om detta. Man lär sig något nytt varje dag.

Känns som att det var väldigt vanligt förekommande med denna typ av artistiska "lån" inom spelbranschen i väst under 80-tal och tidigt 90-tal. Både vad gäller musik och bild. För att inte tala om grafik snodd från spel x för att användas i spel y.

12
Skriv svar