Sagan om PostNord och deras tullhantering i september 2024...
Observera att sagan kan innehålla spår av (ungefär 100%) sanning.
Kände mest att jag behövde skriva av mig lite frustration efter att ha spenderat ungefär hela veckan med att försöka få något vettigt ur PostNord (med hjälp av Tullverket, eBay och Skatteverket), vad som hänt är följande:
Jag beställer en vara på eBay, specifikt ett PCI-baserat kontrollerkort för IDE och SATA - ett sådant här. Kortet skickas från Kina, men jag betalar moms på 25% direkt vid köpet, då eBay hanterar detta enligt vad som kallas IOSS.
När paketet kommer till Sverige
ber PostNord mig omkräver PostNord mig på 49SEK importmoms, 34SEK "tullavgift" (vi kommer till den biten senare) samt 175SEK deklarationsavgift, innan de vill släppa paketet till mig.Jag blir lite förbannad (woo, autismhuvud till att inte kunna släppa saker) och tar fram den momsdeklaration som man enkelt kan ta fram hos eBay för ordrar som går inom ramarna för IOSS. Där är tydligt deklarerat att jag redan betalt moms, och all information gällande IOSS-nummer (giltigt sådant enligt Tullverket) och VAT-ID/Momsregistreringsnummer (också giltigt) finns tydligt angiven.
PostNord bryr sig inte om denna momsdeklaration jag bifogar, då de "inte har fått elektronisk information i förväg och därför behöver göra en full deklaration", jag får vända mig till eBay, tycker PostNord. De verkar köra den linjen in i kaklet. Finns det inte elektroniskt i deras system så måste det vara fel... hos någon annan, alltså.
eBay erbjuder sig vid kontakt med deras support att betala tillbaka eventuell dubbel moms om jag inkommer med kvitto från PostNord att jag betalat till dem också. Jag tycker det känns lite osmidigt, och det innefattar inte denna "tullavgift" eller PostNords deklarationsavgift. eBay hänvisar mig till säljaren av kortet för ersättning för övriga utlägg, som säger att det måste vara denne som missat att skicka med någon information i den elektroniska deklarationen. (Vilket låter lite märkligt egentligen, då samtliga uppgifter i den momsdeklaration jag själv kan få ut under orderdetaljerna är korrekt och fullständig. EDIT: Tack, @Sur Apan för att du kollade upp att så faktiskt kan vara fallet.)
Säljaren slår ifrån sig med att denne gett all information till eBay och att denne inte har kontroll över de handlingar som genereras.
Skatteverket i sin tur tar det hela på förvånansvärt stort allvar, först på telefon - när jag nämner hur PostNord och eBay tycker jag ska göra hör jag nästan handläggarens facepalm när han säger "men... det är inte så det ska fungera". De tycker jag ska reklamera både till PostNord, och om så behövs, Tullverket. De presenterar även praxis (Förvaltningsrätten Sthlm mål 456-22), råd och hur det bör fungera.
Efter att ha grävt lite mer i vad PostNord faktiskt vill ha av mig får jag ut den deklaration som de upprättat och skickat vidare till Tullverket. Där visar det sig dessutom att det som PostNord benämner "tullavgift" egentligen är kemikalieskatt (Tullverket är när jag pratar med dem inte glada på PostNords miss/felaktiga benämning där), och efter undersökningar i varukoder är det något som inte bör tas ut på den här typen av produkt. Varan är deklarerad (även på utsidan av försändelsen, så där kan inte direkt PostNord hävda att de "saknar information") som "Card Adapter".
PostNord deklarerar varan (på eget bevåg mer eller mindre, om det nu är som de hävdar att de inte fått in någon elektronisk information i förväg) som en KN-kod 9504 50 00 00. Det är enligt Tullverket "Videospelskonsoler och videospelmaskiner, andra än sådana enligt nr 9504 30". Rätt borde enligt Europeiska kommissionen vara 8471 80 00 00 - "Andra expansionskort klassificeras också som kompletta enheter snarare än som delar. Följande expansionskort klassificeras enligt undernummer 8471 80 00 00
inkommande/utgående kort (I/O)
serietillverkade och parallella portalkort
USB-kort och USB-adaptrar
SCSI (gränssnitt för små datorsystem) och IDE-kort (Integrated Drive Electronics)Olika andra typer av expansionskort klassificeras också enligt detta undernummer." - denna kategori omfattas inte av kemikalieskatt, medan den andra kategorin (spelkonsoler) gör det.
Varför och hur PostNord får det där "Card Adapter" med en vikt på 0,1kg till "Videospelskonsoler och videospelsmaskiner" har jag fortfarande inte fått något bra svar på. De slår ifrån sig all kritik så gott som hela tiden, det är alla andras fel. Primärt eBay och/eller säljaren. De har heller inget bra svar på varför de inte godtar den momsdeklaration jag inkommit med i efterhand, jag hittar inget i gällande lagstiftning som säger att den inte skulle kunna gå före deras avsaknad av information så att de "måste" göra en egen deklaration.
Både PostNord och Tullverket har "pressat" mig till att betala PostNord, primärt för att undvika att försändelsen ska returneras - men processen för att reklamera när något blir fel efter man betalat är väldigt mycket besvärligare. (Bra affärsidé där...) Tullverket har ingen e-tjänst för reklamation utan man behöver skriva ut handlingar och skicka in per post, så jag förväntas alltså betala PostNord (med porto) för ett fel de har gjort... oh the irony.
Tullverket tycker även "Ett annat alternativ är att du ser över möjligheten att reklamera ärendet via Postnord, om det är Postnord som har begått misstag i hanteringen av din försändelse." - det är ju inte som att det är vad jag försökt göra hela veckan...
Och där är ungefär var läget ligger - det är inga stora pengar, och ekonomiskt hade det varit mest rimligt att släppa det, men min hjärna fungerar inte så (eller alls).
TL;DR: PostNord är tamigfasen skapligt värdelösa ibland jämt. Tullverket känns också mest meh i det här fallet. Däremot måste jag ge Skatteverket en eloge för att de tagit ärendet på allvar, kollar upp de handlingar jag bifogat och kontaktar eBay och letar upp praxis i domar. Återigen är det inga stora pengar, men samtidigt ska någonstans rätt vara rätt (inb4 "rättshaverist" - I know) och att ta ut moms på en momsad försändelse, eller ta ut skatter felaktigt, är inte riktigt okej. Och jag anser "lite" att det faktiskt är den part/de parter som gör fel som bör stå för det.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Låter lite som pensionärerna framför en på ica som tjäbblar om 1 krona när apelsinerna gick in för 12 kr istället för 11 som det minsann skulle ha kostat.
Haha, jag vet. RättshaveristeN. Samtidigt bygger ju liksom ett skattesystem på att det faktiskt fungerar. Och att mjölka folk på skatt som de inte ska betala känner jag är sisådär-bra.
Samma sak går ju dessutom att säga åt andra hållet också. PostNord bjussar minsann inget på goodwill, utan de tar hellre de extra kostnaderna (som lär bli högre än vad de debiterat) att driva ärendet via sin kundtjänst och övriga inblandade instanser. Trots att den momsdeklaration (skickade även med själva kvittot på köpet utöver momsdeklarationen) jag skickat in i efterhand enligt Tullverket ser korrekt ut. Och det skaver lite extra, det där att det är så omständligt/besvärligt att reklamera när något blir fel att de säkert är övertygade om att ingen orkar göra det.
Både jag och PostNord är väl typiskt svenska i det avseendet, rätt ska minsann vara rätt och här viker man sig jävlarimig inte eller är lite smidig. Önskar ofta att jag hade lättare för att vara smidig tbh.
All den här skiten kan du tacka billiga kina produkter för dvs wish, alibaba etc. och alla som bara hamstrade på sig rent skräp, där säljarna gjorde allt för kunden inte skulle få betala moms och skatt så tillslut blev det ett värdelöst regelverk som som säljarna inte bryr sig om då det är du kunden som står för fiolerna och returnera att din vara är oftast inte enkelt och inte kostnadsfritt.
Har importerat mycket saker framförallt när jag fiskade mycket från mestadels japan och staterna och innan de här ”billiga kina apparna” blev populära var det nästan aldrig problem.
Som du säger det skall gå rätt till och säljaren av din vara har inte uppfyllt vårat regelverk alltså agerar de (PN) delvis korrekt om än fyrkantigt.
Edit:
Så här skriver ebay
Please note: IOSS number needs to be shared electronically, just putting on the label doesn't work.
Otherwise your buyers may have to pay VAT again on delivery. For transactions where eBay has collected VAT, eBay will issue an invoice to the buyers confirming the VAT amount charged and showing eBay’s IOSS number.
Så det låter som det bästa utkomsten blir att du slipper dubbel moms de andra avgifterna blir nog svåra då de tar betalt för utförd tjänst. Lycka till hursomhelst men att ”förhandla” med myndigheter och gamla statliga institutioner är som att be om tidsbrist i vardagen då du troligen inte är den första eller jobbigaste personen i Sverige som tror på sin sak…
Haha, det var lite väl många svängar i den här storyn för att jag skulle hänga med fullt ut innan morgonkaffet. Men jag hoppas att du får rätt till slut, ifall de tabbat sig
Lite för många frågetecken och det blir lite frustrerande när alla skyller på varandra iaf. 😅
Behövde mest skriva av mig, och mina erfarenheter av PostNord även i övrigt de senaste åren har väl inte varit de bästa, så min upplevelse av dem behöver inte vara representativ. ^^
All den här skiten kan du tacka billiga kina produkter för dvs wish, alibaba etc. och alla som bara hamstrade på sig rent skräp, där säljarna gjorde allt för kunden inte skulle få betala moms och skatt så tillslut blev det ett värdelöst regelverk som som säljarna inte bryr sig om då det är du kunden som står för fiolerna och returnera att din vara är oftast inte enkelt och inte kostnadsfritt.
Har importerat mycket saker framförallt när jag fiskade mycket från mestadels japan och staterna och innan de här ”billiga kina apparna” blev populära var det nästan aldrig problem.
Som du säger det skall gå rätt till och säljaren av din vara har inte uppfyllt vårat regelverk alltså agerar de (PN) delvis korrekt om än fyrkantigt.
Edit:
Så här skriver ebay
Please note: IOSS number needs to be shared electronically, just putting on the label doesn't work.
Otherwise your buyers may have to pay VAT again on delivery. For transactions where eBay has collected VAT, eBay will issue an invoice to the buyers confirming the VAT amount charged and showing eBay’s IOSS number.
Så det låter som det bästa utkomsten blir att du slipper dubbel moms de andra avgifterna blir nog svåra då de tar betalt för utförd tjänst. Lycka till hursomhelst men att ”förhandla” med myndigheter och gamla statliga institutioner är som att be om tidsbrist i vardagen då du troligen inte är den första eller jobbigaste personen i Sverige som tror på sin sak…
Ja, problemet är när det kommer till obskyra produkter som är svåra att få tag på någon annanstans (ett PCI-kontrollerkort för SATA *och* IDE med bootrom-chip (om du söker på andra VIA VT6421-kort på eBay är ~90% utan) är inte vanliga), då blir det inte mycket att välja på.
Har också köpt en del från Kina (fler halv-obskyra PC-komponenter primärt) genom åren (det är liksom antingen eBay/motsvarande eller droppshipping-mög "i Sverige" att välja på, och då anser jag det senare vara ett bra mycket sämre alternativ på många sätt), och det här var första gången jag råkade ut för det här. Det du citerar är intressant, och är ju sannolikt en del i problemet. Svårt när inte säljaren erkänner att så är fallet, tyvärr. Det är också ett lite intressant förfarande då att eBay "fixar ihop" en momsdeklaration som i praktiken blir meningslös, när den inte matchar elektronisk info/avsaknad av sådan, och PostNord inte godtar den i efterhand. Men eBay har ju ändå sagt att de kan stå för den dubbla momsen, så det är väl iafl något.
Och det förändrar ju inte att PostNord anger en helt uppåt väggarna felaktig varukod i sin egen deklaration som de skickar till Tullverket... För där har jag tämligen goda grunder (listan som Europeiska kommissionen specificerar är "skapligt" tydlig, nämner ju för tusan kontrollerkort av den här typen ordagrant) som styrker att de faktiskt gjort fel. Kemikalieskatt ska liksom inte betalas på den produkten, och att de kallar det för "tullavgift" (för det har Skatteverket bekräftat att det är vad det faktiskt är) är inte heller rätt så det stör.
Men ja, byråkratins förlovade land lär väl fortsätta vara byråkratins förlovade land - och jag är inte den som är superbesvärlig i vanliga fall (ett par ARN-ärenden har jag gjort under min livstid, och sen har jag givetvis framfört en del "vanlig" kritik mot ex. PostNord, men det är väl allt som oftast välförtjänt också 😅), och vägrar bli emotionellt förbannad och/eller att det ska bli personligt mot någon.
Så jag hoppas min wall of text inte misstolkas för mycket - det var som sagt mest för att skriva av lite frustration, och det är givetvis ett komplext system bakom kulisserna som jag inte har full insyn i. Inte direkt som att jag kommer åt PostNords system för inhämtad IOSS-info, exempelvis.
Och jag måste säga att det var lite fascinerande att Skatteverket ändå tog det på allvar, det känns som att systemet (IOSS alltså) inte riktigt är smärtfritt implementerat när de reagerar som de gör. ^^
Vilket epos.
Jag förstår inte varför det i mitt läkarintyg står "verbalt expansiv". /s
Kör på så långt du orkar. Postnord är ett av de sämst skötta bolagen i Sverige.
Jag fick betala dubbel moms på en vara när butiken missade att lägga i den i paketet. Och dubbel deklarationsavgift. Kul när just den varan kostade 49kr.
Jag kan väl tyvärr inte säga annat, direkt... det är "spårbara paket" som spårlöst försvinner (hände senast för ett par månader sedan när jag skickade lite godis och snacks till en bekant i Kanada, försvann innan det ens hann till landsgränsen här...), det är moms och deklarationsavgift på gåvor med låg totalsumma från vänner och familj (har en del i USA också) allt som oftast (trots fullt korrekt ifylld CN22) o.s.v. o.s.v..
Felprocenten är liksom lite för hög för mig personligen för att jag ska lita på dem att de utför sitt uppdrag särskilt korrekt. Och det färgar givetvis min utgångspunkt gentemot dem i ett sånt här case med. :/ Tyvärr.
En eloge ska du ha iaf för att du är en som orkar ta tag i detta. Många hade bara knutit näven och betalat.
Sen håller jag med ovanstående. Jag importerade också mycket förr innan "alla andra" fattade sig på ebay och sen framför allt wish osv slog igenom.
En eloge ska du ha iaf för att du är en som orkar ta tag i detta. Många hade bara knutit näven och betalat.
Sen håller jag med ovanstående. Jag importerade också mycket förr innan "alla andra" fattade sig på ebay och sen framför allt wish osv slog igenom.
Haha, tack - även om det är mer ett symptom på neuropsykiatriska tokigheter än någonting annat. 😅
Det är ju som ett par redan nämnt liksom rätt oproportionerligt egentligen. Men att göra en grej av det kanske gör att aktörerna anstränger sig liiite mer för att undvika att det skiter sig i framtiden i alla fall, man kan ju åtminstone lite naivt hoppas. ^^ Misstänker att de mer än gärna slipper sådana som mig.
Tar nog bort tråden sen när mitt huvud bearbetat ärendet lite mer.
När det legat och tagit upp hjärnans resurser så gott som all vaken tid i en vecka var det skönt att få ur sig det lite. 😅
Intressant att få lite feedback i alla fall - en del väntad och en del oväntad. ^^
Jag kommer ihåg nu att jag råkat ut för samma.
Skulle få en del utbytt till mitt vr headset som Meta (då Facebook) skickade till mig.
Fick betala tullavgift och moms då Meta skickade det från USA av nån anledning och inte från EU.
Kontaktade tullverket och postnord dom påstog att det är Meta som gjirt fel.
Meta påstog att dom inte gjort fel och det var meningen att skickas från USA denna gång.
Det hela slutade iaf att jag fick betala
Men jag blev kompenserad av Meta i slutändan och fick 50$ att handla vr spel för.
Jag kommer ihåg nu att jag råkat ut för samma.
Skulle få en del utbytt till mitt vr headset som Meta (då Facebook) skickade till mig.
Fick betala tullavgift och moms då Meta skickade det från USA av nån anledning och inte från EU.
Kontaktade tullverket och postnord dom påstog att det är Meta som gjirt fel.
Meta påstog att dom inte gjort fel.
Det hela slutade iaf att jag fick betala
Men jag blev kompenserad av Meta i slutändan och fick 50$ att handla vr spel för.
Ja, det blir ju tyvärr inte alltid rätt. Det jag tycker är lite trist är att en del aktörer (PostNord och stelbenta myndigheter i Sverige är ypperliga exempel) allt för ofta uppvisar en så total avsaknad av ödmjukhet inför att det kan bli fel - i deras värld kan just de liksom i princip inte göra fel, det bara måste vara någon annan. Systemen de förlitar sig på är i deras ögon ofelbara. Något som inte riktigt överensstämmer med verkligheten alla gånger. Internetsladdar i hårddiskar, och så vidare.
Sen går jag hårt ut i min svada i inlägget också, men som jag nämnde är det väl till stor del för att jag inte direkt har så stort förtroende för PostNord, specifikt. 😅
Kan tillägga att jag en gång fick betala tullavgift på en vara som skickades från Tyskland. Tullen hade stippat paketet och Postnord tog ut en avgift för att de var ”snälla” att lösa ut det åt mig. En tjänst jag inte ens hann avböja.
Jag tror att de medvetet förstör sitt rykte så att folk ska jubla istället för att skälla när det till slut läggs ner.
Förstår precis. Det är inte mycket pengar men man går igång på principen... "Jag har ju gjort rätt men de ska ändå ha av mig felaktigt".
Tycker du ska stå på dig och fortsätta så länge du orkar.
Grunden i det hela är naturligtvis byråkratin där PostNord och Tullverket är ett gammalt statligt arv och stat, kommun och landsting (nåja, region då) är när det kommer till tjänstemän ett kafkaland. Ingen vill sitta med "Svarte Petter" och lyfta ett finger mer än man måste. Alla vill ha det till att det är nån annans fel och ingen vill gå in i absurda dumheter för det genererar mer jobb. Nån sorts "men stopp nu, det här är vansinnigt och måste tas uppåt" finns inte.
나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야
Till sist vill jag också säga att det är de som inte ger upp och de som fortsätter pressa på när det är uppenbart fel är de som kanske når en förändring som gör att "vanligt folk" inte behöver uppleva samma skit.
Att orka säga emot och leva jävelen för något som systematiskt fortgår och kommer göra så och kanske få till en förändring är stort.
Ingår helt klart i definitionen av vardagshjälte! "Not all heroes wear capes".
나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야
Förstår precis. Det är inte mycket pengar men man går igång på principen... "Jag har ju gjort rätt men de ska ändå ha av mig felaktigt".
Tycker du ska stå på dig och fortsätta så länge du orkar.
Grunden i det hela är naturligtvis byråkratin där PostNord och Tullverket är ett gammalt statligt arv och stat, kommun och landsting (nåja, region då) är när det kommer till tjänstemän ett kafkaland. Ingen vill sitta med "Svarte Petter" och lyfta ett finger mer än man måste. Alla vill ha det till att det är nån annans fel och ingen vill gå in i absurda dumheter för det genererar mer jobb. Nån sorts "men stopp nu, det här är vansinnigt och måste tas uppåt" finns inte.
Till sist vill jag också säga att det är de som inte ger upp och de som fortsätter pressa på när det är uppenbart fel är de som kanske når en förändring som gör att "vanligt folk" inte behöver uppleva samma skit.
Att orka säga emot och leva jävelen för något som systematiskt fortgår och kommer göra så och kanske få till en förändring är stort.
Ingår helt klart i definitionen av vardagshjälte! "Not all heroes wear capes".
Tack. ❤
Kanske är det för mycket att hoppas på att något blir bättre/smidigare av det här, men om risken för fel kan minskas så känns det ändå som något positivt. Jag förstår de som säger att det är helt vansinnigt att bli upprörd över sådana småsummor, samtidigt känner jag också att om ingen påpekar att det faktiskt blir fel och i alla fall driver det litegrann - hur ska det då korrigeras? Är de ens medvetna om att det kan bli problem?
Det känns som att många (inte minst stoiska aktörer så som myndigheter och/eller stelbenta bolag så som f.d. statliga sådana) har en övertro på sig själva och sin verksamhet. Har själv varit engagerad i myndighetsarbete och vet hur det ibland kan se ut, även om det numera faktiskt finns lite ljusglimtar där - en del börjar bli bättre på att ställa sig frågan hur de och deras verksamhet kan bli bättre. Sen verkar det ju inte *bara* vara PostNord som missat här, jag ska inte lägga skuld där den inte ska vara - men resultatet är ju att något inte blivit rätt, och PostNord äger definitivt en del av det resultatet.
Jag har själv beställt en grej från Amazon.se och hoppas på att slippa åka på tull. Varan skickas från Kina men finns ingen info om tull på köpsidan.
Hade jag beställt samma vara direkt från tillverkarens sida så vet jag att tull ska betalas, således sökte jag mig till Amazon då de säljer samma vara men jag missade helt att den också skickas från Kina där.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Jag har själv beställt en grej från Amazon.se och hoppas på att slippa åka på tull. Varan skickas från Kina men finns ingen info om tull på köpsidan.
Hade jag beställt samma vara direkt från tillverkarens sida så vet jag att tull ska betalas, således sökte jag mig till Amazon då de säljer samma vara men jag missade helt att den också skickas från Kina där.
Jag misstänker (och hoppas) att det fallet som hände/händer mig är ett undantag - Amazon har också ett (eller flera) IOSS-nummer, så de kan ta ut moms åt säljare som använder deras plattform. Förhoppningsvis har de också instruktioner för hur det ska användas så säljare kan göra rätt när de tulldeklarerar. Känns som att det i de flesta fall finns lite rutin åtminstone, även om IOSS-systemet är ganska nytt.
Helt sjukt.
Jag hamnade i ett lika sjukt fall för några år sedan.
Köpte en produkt från USA, betalade all avgifter för införsel korrekt.
Produkten var DOA, företaget skickade en ny.
Då fick jag alla avgifter en gång till. Det enda sättet att bli av med avgifterna var att -returnera den felaktiga produkten-.
Helt sinnessjukt. Kostnaden för att returnera produkten översteg avgifterna. Företaget som sålde produkten ville inte ha tillbaka den felaktiga. Att försöka förklara orimligheten i att betala mer pengar för en retur, och lägga en miljöbelastning i form av transport, för att skicka en produkt över halva jordklotet som sen skulle kasseras, för dårarna på Postnord var som att tala med en vägg.
Helt sjukt.
Jag hamnade i ett lika sjukt fall för några år sedan.
Köpte en produkt från USA, betalade all avgifter för införsel korrekt.
Produkten var DOA, företaget skickade en ny.
Då fick jag alla avgifter en gång till. Det enda sättet att bli av med avgifterna var att -returnera den felaktiga produkten-.
Helt sinnessjukt. Kostnaden för att returnera produkten översteg avgifterna. Företaget som sålde produkten ville inte ha tillbaka den felaktiga. Att försöka förklara orimligheten i att betala mer pengar för en retur, och lägga en miljöbelastning i form av transport, för att skicka en produkt över halva jordklotet som sen skulle kasseras, för dårarna på Postnord var som att tala med en vägg.
Japp, då är det Tullverket man måste gå genom för att få tillbaka de avgifterna i sådana fall med, och det är som jag var inne på... inte det smidigaste. Och i fall med retur blir det minst lika illa. 😐
"Om du får en ny vara som ersättning för en tidigare vara som exempelvis har gått sönder under transporten, behöver du betala tull och moms även för den nya varan.
Du kan ansöka om att få tillbaka den tull och moms som du tidigare har betalat för den första varan.
För att få tillbaka avgifterna behöver du:
- Skicka tillbaka varan (varan måste lämna EU).
- Ansöka om att ogiltigförklara din tulldeklaration genom att skicka ett brev till Tullverket där du anger skäl för ogiltigförklarandet. Skriv under med din namnteckning och skicka till:
Tullverket
Uppbördsbevakning Syd
Ändring Import
Box 31007
200 49 Malmö
(Om du däremot har anlitat ett ombud, till exempel Postnord, kan du kontakta dem om ett ogiltigförklarande.)
- Ansöka om återbetalning genom blanketten Ansök om ändring och/eller återbetalning.
Din ansökan behöver inkomma till oss 90 dagar från den dag då vi tog emot tulldeklarationen för varan.
Kontrollera i din tulldeklaration att det inte finns fler varor angivna på den varupost där din vara ingår. Du kan inte få tillbaks avgifter för en del av en varupost."
Känns som att det borde finnas lite bättre rutiner för de gånger då det faktiskt blir fel. E-tjänster? Anno 2024? Nejnej, så jobbar inte Tullverket. 😐 Hjälpa till i processen på något sätt överhuvudtaget? Så jobbar inte PostNord. 😐 Och som du säger, det är varken ekonomiskt eller miljömässigt rimligt att göra en retur alla gånger - visst att de kanske vill förhindra att den här processen används för att "fuska" in varor i EU utan tull/moms, men att göra det så här galet orimligt att hantera trasiga varor bara för att förhindra det känns oproportionerligt.
Jag läste inte allt du skrev men jag har beställt många gånger utanför EU och aldrig behövt betala tull och deklaration sålänge värdet av produkten inte överstiger 1500 kr. Då moms och deklaration ingår i priset av produkten/proukterna jag köpt.
Har däremot aldrig köpt via eBay och kan inte uttala mig om deras regler men du får ha i åtanke att det är sverige vi lever i. Postnord i ett nötskal som bara krånglar till allting och skyller ifrån sig.
Momsdeklaration och tullavgifter kan också vara fejk ibland. Det pågår mycket bedrägerier fortfarande och dessa aviseringar kan se genuina ut.
Avgifterna du ska betala är peanuts men jag förstår dig samtidigt, det är en princip sak som händer pga otydlighet och brist på kommunkation. En bra läxa dock att ta lärdom av. Tills nästa gång, köp inte från eBay och försök undvika icke EU länder, framförallt kina!
The Cold is my teacher! ❄
Låter lite som pensionärerna framför en på ica som tjäbblar om 1 krona när apelsinerna gick in för 12 kr istället för 11 som det minsann skulle ha kostat.
It’s just a golden horse armor
Jag läste inte allt du skrev men jag har beställt många gånger utanför EU och aldrig behövt betala tull och deklaration sålänge värdet av produkten inte överstiger 1500 kr. Då moms och deklaration ingår i priset av produkten/proukterna jag köpt.
Har däremot aldrig köpt via eBay och kan inte uttala mig om deras regler men du får ha i åtanke att det är sverige vi lever i. Postnord i ett nötskal som bara krånglar till allting och skyller ifrån sig.
Momsdeklaration och tullavgifter kan också vara fejk ibland. Det pågår mycket bedrägerier fortfarande och dessa aviseringar kan se genuina ut.
Avgifterna du ska betala är peanuts men jag förstår dig samtidigt, det är en princip sak som händer pga otydlighet och brist på kommunkation. En bra läxa dock att ta lärdom av. Tills nästa gång, köp inte från eBay och försök undvika icke EU länder, framförallt kina!
Sedan 2021 är det åtminstone moms från första kronan på allt som säljs från länder utanför EU, däremot ska det inte tillkomma någon tull-/deklarationsavgift om IOSS fungerar som det ska, då det som du säger är en del av köpet. Och jag betalade moms (som jag har kvitto och deklaration från eBay på) direkt till eBay i det här fallet, som det är tänkt att fungera. :/
Är tyvärr allt för medveten om problemen med bl.a. phishing och scams, engagerar mig i myndighetsarbete kring det bl.a. (sådana här föreläsningar, specifikt) - och det vore ett *väldigt* sofistikerat bedrägeriförsök om de kapat kommunikationsvägarna med PostNord och svarar å deras vägnar. 😅
Och som jag skrev, den här produkten är såpass ovanlig att den är svår att få tag på inom EU. Och jag beställer helt klart hellre direkt än att gynna dropshippingbolag, för där kan vi snacka mycket bedrägerier...
It’s just a golden horse armor
Fan, jag missade att köpa deklarations-DLCn alltså.
Sedan 2021 är det åtminstone moms från första kronan på allt som säljs från länder utanför EU, däremot ska det inte tillkomma någon tull-/deklarationsavgift om IOSS fungerar som det ska, då det som du säger är en del av köpet. Och jag betalade moms (som jag har kvitto och deklaration från eBay på) direkt till eBay i det här fallet, som det är tänkt att fungera. :/
Är tyvärr allt för medveten om problemen med bl.a. phishing och scams, engagerar mig i myndighetsarbete kring det bl.a. (sådana här föreläsningar, specifikt) - och det vore ett *väldigt* sofistikerat bedrägeriförsök om de kapat kommunikationsvägarna med PostNord och svarar å deras vägnar. 😅
Och som jag skrev, den här produkten är såpass ovanlig att den är svår att få tag på inom EU. Och jag beställer helt klart hellre direkt än att gynna dropshippingbolag, för där kan vi snacka mycket bedrägerier...
Fan, jag missade att köpa deklarations-DLCn alltså.
Ja, moms kommer man nog aldrig undan men andra tullavgifter/importmoms brukar ingå i priset av produkten (iaf när jag har handlat, varje gång!).
Allt är möjligt idag och du behöver inte ens sitta i samma land. Dom får nog oftast informationen på nåt sätt inifrån och det är väldigt oroväckande. Tyvärr verkligheten vi lever i, idag.
Ja, jag kan tänka mig att den är ovanlig och svår att få tag på.
I dessa fall som ditt, blir det för många kockar i köket; eBay, säljaren, postnord, tullverket och både postnord och tullverket ligger väldigt efter i teknologin kan man tycka. Behöva skicka in saker per brev är att gå bakåt i tiden.
The Cold is my teacher! ❄