The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom

Robot
The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom

Att spela som Zelda i ett Zelda är mer magiskt än du tror.

#nintendo, #switch, #the-legend-of-zelda, #zelda-echoes-of-wisdom


Medlem

Så otroligt mysigt! Idag efter jobbet la jag mig framför brasan(pga svinkallt nu ju) och drog fram Switchen och bara mös! Så sjukt underhållande spel!


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

Synd att inte ens allsmäktiga Nintendo kan hålla fpset i schack

Medlem

Switchen hostar på sista versen. Det är dags nu nintendo!


signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Medlem

Detta spel är underbart, rekommenderar det starkt.

Medlem

Här skulle man önska en patch med låst fps till 30.
Men kommer nog köpas ändå


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Tack för en bra och ärlig recension, blir en sväng till 'El Gigante' för att inhandla det idag 😊


signatur

no remorse

Medlem

I vanlig ordning kommer jag förr eller senare ta mig an detta med ett öppet sinne, men sedan fantastiska Ocarina of Time 2 (Twilight Princess) har jag inte riktigt kunnat känna magin i serien längre. Det som tillkommit har inte riktigt kunnat ersätta det jag upplever gått förlorat och aldrig har det känts mer påtagligt än i Breath of the Wild.

När Nintendo dessutom börjat tumma på sådant de tidigare stoltserat med (framerate) på dylikt vis känns det… beige.

Men, visst.

Det ser supercharmigt ut.

Medlem

Ska definitivt spela det på nästa generations Switch förutsatt att den får det att rulla bättre

Medlem

Är inte bildfrekvens ett helt okej svenskt ord att använda istället för ”frame rate”?
Ibland känns det som vi drar till med ett engelskt ord trots att det finns en bra svensk motsvarighet.

Exempelvis blir ”Input lag” däremot svårare att hitta en bra översättning till. Inmatningsfördröjning? 🤔 🤨

Medlem

Inte för att vara sån, men gjorde Nintendo hjärtat i MS Paint?


signatur

Jätteintressant information.

Medlem

Ser verkligen lovande ut!

Medlem

Fantastiskt spel! Efter blivit helt frälst av botw och totks öppna landskap så blev jag förvånad över att ändå gilla detta mer linjära men ändå ganska öppet och fritt klassiska spel med rejäl twist!

Var inte alls taggad på spelet innan men efter att prövat i några timmar var jag som besatt!


signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem
Skrivet av star-affinity:

Exempelvis blir ”Input lag” däremot svårare att hitta en bra översättning till. Inmatningsfördröjning? 🤔 🤨

Jag råkar ut för det i verkligheten ibland, och då kallar jag det för "hjärnsläpp"

Medlem
Skrivet av waverider:

Ser verkligen lovande ut!

Det är väldigt bra, är ungefär halvvägs igenom och älskar det.

Redaktör
Ponny
Skrivet av star-affinity:

Är inte bildfrekvens ett helt okej svenskt ord att använda istället för ”frame rate”?
Ibland känns det som vi drar till med ett engelskt ord trots att det finns en bra svensk motsvarighet.

Exempelvis blir ”Input lag” däremot svårare att hitta en bra översättning till. Inmatningsfördröjning? 🤔 🤨

Det där är en bra poäng. Jag gillar att hålla det på svenska. Har alltid tänkt "bildrutor per sekund" och att det är bökigt, men visst borde "bildfrekvens" fungera finfint!?


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av theBoosing:

Switchen hostar på sista versen. Det är dags nu nintendo!

Förvisso, men...

(Iwata ❤️)


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Hör Nintendos egna säljmaterial för spelet (Youtube-klippet) verkligen hemma i en journalistisk text?

Medlem

Hästjävel DÖ


signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem
Skrivet av star-affinity:

Är inte bildfrekvens ett helt okej svenskt ord att använda istället för ”frame rate”?
Ibland känns det som vi drar till med ett engelskt ord trots att det finns en bra svensk motsvarighet.

Exempelvis blir ”Input lag” däremot svårare att hitta en bra översättning till. Inmatningsfördröjning? 🤔 🤨

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det där är en bra poäng. Jag gillar att hålla det på svenska. Har alltid tänkt "bildrutor per sekund" och att det är bökigt, men visst borde "bildfrekvens" fungera finfint!?

Jag brukar benämna det som ”bildhastighet” - är det godkänt?

Medlem
Skrivet av lasselason:

Det är väldigt bra, är ungefär halvvägs igenom och älskar det.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Hur hanterar ni striderna?

Är några timmar in och jag gillar verkligen utforskandet och alla små sidouppdrag som man slumpmässigt stöter på när man tar sig en avstickare ute i Hyrule. MEN för mig känns det som att trolla fram en fiende som gör jobbet åt en lite väl intetsägande och tråkigt. Jag hoppas givetvis att striderna öppnar upp sig mer när Tri får mer energi att bjuda på, annars kommer dom 10 första minutrarna vara svårslagna - fick gåshud. 🥰

Medlem
Skrivet av WargH:

Jag råkar ut för det i verkligheten ibland, och då kallar jag det för "hjärnsläpp"

Hihi...

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det där är en bra poäng. Jag gillar att hålla det på svenska. Har alltid tänkt "bildrutor per sekund" och att det är bökigt, men visst borde "bildfrekvens" fungera finfint!?

Ja, jag tycker det är ett bra ord som jag tror inte misstolkas. En av anledningarna till att jag påpekar det är att jag valde det ordet i spelet i översättningen av spelet Bzzzt (något som var rätt utmanande för en del ord).

Så här ser det ut i inställningarna i spelet:

Inte så lätt att se då det inte är ett aktivt val i mitt fall, men där står "säkert bildfrekvänsläge".
Tror det är den översättning som är bäst ("safe framerate mode" på engelska).

Spelet är för övrigt ute på Switch nu. Borde recenseras av er tycker jag. En ensam, ödmjuk utvecklare som satt ihop det. Är värd all uppmärksamhet han kan få.

Skrivet av PGR1985:

Jag brukar benämna det som ”bildhastighet” - är det godkänt?

Är väl inte fel, men tror ändå "frekvens" lämpar sig bättre då det är hur ofta bilderna visas, inte hur snabbt (om du är med på hur jag menar). Att kalla det "hastighet" kan kanske också få folk att tro att det handlar om bilder som flyttar sig? 🤔

Hursomhelst, allt sånt här är väl föremål för diskussion och har kanske inte helt raka svar alltid.

Medlem
Skrivet av Legerdemain:

I vanlig ordning kommer jag förr eller senare ta mig an detta med ett öppet sinne, men sedan fantastiska Ocarina of Time 2 (Twilight Princess) har jag inte riktigt kunnat känna magin i serien längre. Det som tillkommit har inte riktigt kunnat ersätta det jag upplever gått förlorat och aldrig har det känts mer påtagligt än i Breath of the Wild.

När Nintendo dessutom börjat tumma på sådant de tidigare stoltserat med (framerate) på dylikt vis känns det… beige.

Men, visst.

Det ser supercharmigt ut.

Känner 💯 likadant. Jag tappade sugen på BotW, tyckte inte längre att det kändes som ett Zeldaspel, och Tears of the Kingdom har jag inte ens spelat. Detta trots att jag verkligen älskat spelserien och spelat mer eller mindre vartenda Zeldaspel (fram till och med BotW). Det här ser ut att vara någon lightversion av Mulle Meck möter Zelda aka Tears of the Kingdom och det lockar inte tyvärr, särskilt inte med låg framerate.

Medlem

Hehehehehe kul!
Rullade eftertexter igårkväll, skulle starta nu och fortsätta jaga 100%.

Savefile verkar korrupt 🤘🤘🤘


signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem
Skrivet av nicbex:

Känner 💯 likadant. Jag tappade sugen på BotW, tyckte inte längre att det kändes som ett Zeldaspel, och Tears of the Kingdom har jag inte ens spelat. Detta trots att jag verkligen älskat spelserien och spelat mer eller mindre vartenda Zeldaspel (fram till och med BotW). Det här ser ut att vara någon lightversion av Mulle Meck möter Zelda aka Tears of the Kingdom och det lockar inte tyvärr, särskilt inte med låg framerate.

Jag kan tillägga att alla klassiska element finns med såsom dungeons och letandet efter hjärtbitar samt att äventyret utspelat sig i samma värld som ”Link to the Past” fast kartan har utökats ordentligt.

Medlem

Har inte upplevt några prestandaproblem än själv, men då spelar jag främst i dockat läge så kanske är det som gör det.

Kan väl rent generellt bli lite förvånad över att det skulle vara ett problem med bildfrekvensen. Det är inte så att modellerna är särskilt avancerade i sig, och världen är inte så stor heller. Gissar att det är ljussättningen som skaver på prestandan i kombination med att modellerna innehåller väldigt många trianglar för att verka så runda som de är och att det är det som drar ner, vilket om det stämmer är en felprioritering i mina ögon.

Hur som helst.

Om spelet. Har inte riktigt kommit in i det än.

Mina två främsta problem med spelet just nu är att kontrollerna känns lite ointuitiva och att det blir en massa menybläddrande.

Gällande kontrollerna handlar det nog mest om att man bytt layout från Breath of the Wild vilket gör att jag fäster mig vid saker när jag vill hoppa och hoppar när jag vill kasta saker osv. Det är nog en vanesak framför allt, men än så länge är jag inte helt imponerad av hur man styr Zelda, vilket för mig in på mitt andra stora problem.

Jag har bara gjort klart ett "tempel" än så länge, men känner redan att jag spenderar en massa tid med att bläddra bland echoes.

Det känns som om risken är att jag snabbt kommer ha så stort bibliotek att 90% av ekona aldrig används, eller att jag behöver sitta och bläddra i menyn halva min speltid. Känns just nu lite omotiverande inför framtiden, men förhoppningsvis får jag lite tid att lira nu i helgen och kan komma in i det bättre.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Har inte upplevt några prestandaproblem än själv, men då spelar jag främst i dockat läge så kanske är det som gör det.

Kan väl rent generellt bli lite förvånad över att det skulle vara ett problem med bildfrekvensen. Det är inte så att modellerna är särskilt avancerade i sig, och världen är inte så stor heller. Gissar att det är ljussättningen som skaver på prestandan i kombination med att modellerna innehåller väldigt många trianglar för att verka så runda som de är och att det är det som drar ner, vilket om det stämmer är en felprioritering i mina ögon.

Hur som helst.

Om spelet. Har inte riktigt kommit in i det än.

Mina två främsta problem med spelet just nu är att kontrollerna känns lite ointuitiva och att det blir en massa menybläddrande.

Gällande kontrollerna handlar det nog mest om att man bytt layout från Breath of the Wild vilket gör att jag fäster mig vid saker när jag vill hoppa och hoppar när jag vill kasta saker osv. Det är nog en vanesak framför allt, men än så länge är jag inte helt imponerad av hur man styr Zelda, vilket för mig in på mitt andra stora problem.

Jag har bara gjort klart ett "tempel" än så länge, men känner redan att jag spenderar en massa tid med att bläddra bland echoes.

Det känns som om risken är att jag snabbt kommer ha så stort bibliotek att 90% av ekona aldrig används, eller att jag behöver sitta och bläddra i menyn halva min speltid. Känns just nu lite omotiverande inför framtiden, men förhoppningsvis får jag lite tid att lira nu i helgen och kan komma in i det bättre.

Jag har själv haft svårt för att trolla fram en fiende som gör jobbet åt dig och på så sätt får jag en mer passiv roll. Efter att ha sett den här videon så är det uppenbart att man som spelare kan ha en mer aktiv roll i striderna än vad jag först trodde.

https://m.youtube.com/watch?v=GaqRVgVKAR4&pp=ygUvemVsZGEgZWNo...

Medlem

Verkar som det blev lyckat, om än inte ett spel jag är sugen på...lockar betydligt mer att bränna igenom TotK igen.

Skrivet av PGR1985:

Jag har själv haft svårt för att trolla fram en fiende som gör jobbet åt dig och på så sätt får jag en mer passiv roll. Efter att ha sett den här videon så är det uppenbart att man som spelare kan ha en mer aktiv roll i striderna än vad jag först trodde.

https://m.youtube.com/watch?v=GaqRVgVKAR4&pp=ygUvemVsZGEgZWNo...

Tyckte det var rätt kul ändå att attackera findebaser i TotK med en hemmabyggd drönar-stridsvagn. Men det var väl kanske kul mest för att man byggde själva pansarvagnen själv. Att bara kopiera-och-klistra in diverse monster känns inte lika spännande idé. Men tror ändå gameplayet i TotK var vettigare då man kunde spela det som ett "tradiionellt Zelda-spel" om man så ville, vilket jag gjorde vid typ 80% av fighterna.

1
Skriv svar