Obsidian vill göra ett strategispel av Pillars of Eternity

Robot
Obsidian vill göra ett strategispel av Pillars of Eternity

Strategiska tankar hos Avowed-utvecklarna.

#Obsidian, #Pillars-of-eternity

Medlem

Baserat på vilka andra spel som landat med februari release nu så blir jag inte förvånad om det kommer en ”försening” till för Avowed

Skribent
Skrivet av Oblivious:

Baserat på vilka andra spel som landat med februari release nu så blir jag inte förvånad om det kommer en ”försening” till för Avowed

Får också känslan att det blir framskjutet ytterligare.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Obsidian har ju också The Outer Worlds 2 på gång efter Avowed.

signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem
Skrivet av T-bolt:

Obsidian har ju också The Outer Worlds 2 på gång efter Avowed.

Men det här strategi-Pillars blir i så fall ett mindre sidoprojekt precis som Pentiment, som också var ett av Josh Sawyers passionsprojekt.

Skulle vara kul med ett sånt taktikspel men det är synd att studion numera är fyllt av progressiva aktivister. Jag klarar inte av spel med progressiva narrativ och politisk propaganda.

signatur

Memento Mori

Medlem

"Kolla grabbar, spel vi vet hur vi gör och som vi gör extremt bra! Varför försöker vi inte göra ett management spel som utspelas i forna Jugoslavien istället ? "

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Men det här strategi-Pillars blir i så fall ett mindre sidoprojekt precis som Pentiment, som också var ett av Josh Sawyers passionsprojekt.

Skulle vara kul med ett sånt taktikspel men det är synd att studion numera är fyllt av progressiva aktivister. Jag klarar inte av spel med progressiva narrativ och politisk propaganda.

Jag håller med dig där. Men Josh Sawyer ser jag inte som en sådan figur. Jag älskar dock hur de, lite snyggt, ifrågasätter religion och historia i Pillars.

signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av Azureye:

Jag håller med dig där. Men Josh Sawyer ser jag inte som en sådan figur. Jag älskar dock hur de, lite snyggt, ifrågasätter religion och historia i Pillars.

Josh Sawyer är uppenbart en sofistikerad utvecklare med passion för spel och bryr sig inte nämnvärt om pengar.

Att Josh själv är progressiv Demokrat betyder inte automatiskt att hans spel blir politiserade. Tex Todd Howard har jämt varit anhängare av Demokraterna i USA men utan att det haft inverkan på Elder Scrolls och Fallout.

Men vi lever i en annan tid nu. Tyvärr har Obsidian som amerikansk studio rekryterat tiotals och åter tiotals aktivister med förmåga att sätta sig själva i första rummet och ta sig rätten att bestämma vad som är rätt och fel, och när ledorden för studion är "mångfald och inkludering", heliga värden i vår tid, är chansen oerhört liten att vi får ett strategispel befriat från politik.

Att ifrågasätta religion och historia är inget att älska, det är inte ens att betrakta som en klyscha, utan är signifikativt för aktivister och den kritiska vinkeln tas för givet i moderna spel. Alla dessa spel bygger på förutbestämda värden och ett förutsägbart narrativ.

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Eh. Jag har inte sett en massa "woke" från dom. Har jag missat något, eller tar du bara ut saker i förskott?

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Josh Sawyer är uppenbart en sofistikerad utvecklare med passion för spel och bryr sig inte nämnvärt om pengar.

Att Josh själv är progressiv Demokrat betyder inte automatiskt att hans spel blir politiserade. Tex Todd Howard har jämt varit anhängare av Demokraterna i USA men utan att det haft inverkan på Elder Scrolls och Fallout.

Men vi lever i en annan tid nu. Tyvärr har Obsidian som amerikansk studio rekryterat tiotals och åter tiotals aktivister med förmåga att sätta sig själva i första rummet och ta sig rätten att bestämma vad som är rätt och fel, och när ledorden för studion är "mångfald och inkludering", heliga värden i vår tid, är chansen oerhört liten att vi får ett strategispel befriat från politik.

Att ifrågasätta religion och historia är inget att älska, det är inte ens att betrakta som en klyscha, utan är signifikativt för aktivister och den kritiska vinkeln tas för givet i moderna spel. Alla dessa spel bygger på förutbestämda värden och ett förutsägbart narrativ.

Bara att du kallar de nyanställda för "aktivister" tror jag berättar mer om dig än om dem...

Medlem
Skrivet av Azureye:

Ifrågasätta religion, fine, men varför ifrågasätta historia?

Medlem

poe3 snälla :c

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Klagar över ”politik” i spel genom att omotiverat mala på om politik i forumet 😒

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Ifall ”vår” historia bevisligen skulle ha ett annat ursprung än genom evolution eller gudomligt skapande, som typ från en annan planet eller nåt så skulle man kunna ifrågasätta både religion OCH historia…t.o.m. utan att blanda in politik.
Ett annat exempel kan ju vara uttrycket att ”vinnaren skriver historien”, d.v.s. att det vi kan utläsa från gamla texter, som ofta är det enda vi har att gå på ur både ett historiskt och religiöst perspektiv, inte nödvändigtvis behöver ha hänt på det sättet som texten vi läst förklarar det.

Det finns ju gott om händelser i vår nutid där allvarliga skeenden försökts tystas ner eller mörkas av de som inte vill att de ska hamna i framtidens historieböcker, och här kan det verkligen kopplas till politik, men måste inte göras det. En händelse har skett på ett sätt, oavsett om den en enda som såg det säger någonting annat.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Eh. Jag har inte sett en massa "woke" från dom. Har jag missat något, eller tar du bara ut saker i förskott?

Du har missat.

The Outer Worlds. Story och karaktärer med typiskt progressiva, moderna teman som feminism, HBTQ, sociala rättigheter, systemkritik, förtryck, konsumtion, rovgiriga företag.

Och hur kvinnliga karaktärer är designade visuellt. De är avsiktligt fula och icke-feminina för att motverka sexism. Och såklart är det raskvoterat.

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Ender:

Klagar över ”politik” i spel genom att omotiverat mala på om politik i forumet 😒

Haha, men det var inte jag som började.

Vad är det där du la till på slutet, en gullig ledsen-smiley?

signatur

Memento Mori

Medlem

Tyckte att Spellforce 3 hade en skön blandning på basbyggande och rpg.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Du har missat.

The Outer Worlds. Story och karaktärer med typiskt progressiva, moderna teman som feminism, HBTQ, sociala rättigheter, systemkritik, förtryck, konsumtion, rovgiriga företag.

Och hur kvinnliga karaktärer är designade visuellt. De är avsiktligt fula och icke-feminina för att motverka sexism. Och såklart är det raskvoterat.

Ifall kvinnor inte får avbildas som riktiga kvinnor i spel så undrar jag lite över din egna politiska agenda. Kan du inte hålla den utanför istället? Vad är ens ett ”raskvoterat” dataspel?

Medlem
Skrivet av Ender:

Ifall kvinnor inte får avbildas som riktiga kvinnor i spel så undrar jag lite över din egna politiska agenda. Kan du inte hålla den utanför istället? Vad är ens ett ”raskvoterat” dataspel?

Va?

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Arcadia:

För att i Pillars så är inte historien exakt som man tror från början. Likaså i verkligheten. "History is written by the victors".

signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

1
Skriv svar